הפעם לא ג'נרל מוטורס: מי מכרה הכי הרבה רכבים ברבעון בארה"ב?

מתי הייתה הפעם האחרונה שג'נרל מוטורס לא הייתה הראשונה (רמז: מזמן), כמה מכוניות מכרו בארה"ב יצרניות הרכב הגדולות, היכן טסלה ממוקמת. וגם - מי ימכרו הכי הרבה רכבים בעולם בעוד 20 שנה
נתנאל אריאל | (5)
נושאים בכתבה גלובל רכב חשמלי

כולם מתעניינים במכירות של הרכבים החשמליים, אבל גם היום עדיין היצרניות הוותיקות מוכרות הרבה יותר רכבים. למעשה יותר מפי שלושה.

המובילה ללא עוררין במשך עשרות שנים במכירת רכבים בארה"ב היא ג'נרל מוטורס  GENERAL MOTORS , שמכרה ברבעון האחרון 688,236 מכוניות. אלא שברבעון האחרון היא איבדה את ההובלה. לא בהרבה אמנם, אך זו נקודה מעניינת לציון מכיוון שהפעם הקודמת שבה ג'נרל מוטורס לא הייתה החברה שמכרה הכי הרבה רכבים ברבעון בארצות הברית הייתה ברבעון השלישי של 1998, כאשר פורד מכרה אז יותר מכוניות ברבעון.

אז מי הצליחה לגנוב את ההובלה אחרי יותר מ-22 שנים? טויוטה היפנית  TOYOTA MOTOR CORP  (TM) דיווחה כי מכרה בארה"ב 688,813 רכבים ברבעון השני של השנה, מאפריל ועד יוני. למעשה, זו הפעם הראשונה שהיא מצליחה לנצח את ג'נרל מוטורס במשך רבעון שלם.

הסיבה לכך היא ככל הנראה ניהול טוב יותר של המחסור העולמי בשבבים על ידי החברה היפנית, ביחס לחברות האמריקאיות. נזכיר כי לוחות הזמנים של הייצור השתבשו כתוצאה מהמחסור בשבבים, וזאת דווקא בתקופה שבה הביקוש הצרכני לרכבים חדשים היה דווקא גבוה.

ובחזרה לרכבים - השלישית היא חברת פורד FORD MOTOR CO  שדיווחה על מסירה של 475,327 מכוניות, כאשר בשוק ציפו שתדווח על כ-645,000 מכירות.

קבוצת פולקסוואגן הגרמנית VOLKSWAGEN A G ORD  (VWAGY), שמוכרת הכי הרבה רכבים מסביב לעולם, דווקא לא נמצאת בצמרת בכל מה שקשור לארה"ב. החברה דיווחה על מסירה של 211,000 רכבים בארה"ב, כאשר מבחינתה אגב מדובר על התוצאה הטובה ביותר מזה 50 שנה.

ומה עם טסלה?

טסלה TESLA INC ממשיכה לעלות במספר מסירות הרכבים שלה. אך היא עדיין לא מתקרבת לגדולות. צריך לומר שאצלה מדובר במספר מסירות בכל העולם, אשר כעת הגיעו ל-201,250 מסירות רכבים ברבעון. 

החברה אמנם פספסה את הצפי בשוק ל-204-207 אלף מסירות, אך למרות זאת מדובר בשיא חדש מבחינת מספר מסירות הרכבים לרבעון אחד ליצרנית הרכבים החשמליים, יותר מאשר 184 אלף מסירות ברבעון הקודם וגבוה משמעותית לעומת 90,650 מכוניות שמסרה החברה ברבעון המקביל אשתקד. גם כושר הייצור של החברה עלה ל-206,421 מכוניות לעומת 82,272 אלף ברבעון המקביל.

מי שנחשבת למתחרה היפנית שלה, NIO, מסרה 21,896 רכבים ברבעון השני, עלייה של 111.9%. בחודש יוני מסרה החברה 8,083 רכבים, עלייה של 116.1% לעומת יוני אשתקד. אבל זה כמובן לא מתקרב למספרים של טסלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מי צפויה למכור הכי הרבה רכבים בעוד 20 שנה? 

באנליזה שערך בנק ההשקעות פייפר סנדלר על שוק הרכב העולמי, העריך האנליסט אלכסנדר פוטר, כי הרכבים החשמליים יהווה 45% ממכירות הרכבים עד 2030, ו-94% מהמכירות עד 2040. במחקר שלו הוא ניסה לחזות על פי המידע הקיים והתחזיות העתידיות אלו חברות שישלטו בתחום.

בראש הרשימה, ניצבת פולקסווגן, כשהוא צופה שהיא תמכור 9.2 מיליון רכבים ב-2040, שיהוו 11.4% מכלל מכירות הרכב בעולם. טסלה צפויה למכור למעלה מ-8 מיליון רכבים ותחזיק קצת יותר מ-10% מהשוק.  

להערכתו של פוטר, החברות הסיניות, כמו NIO, רכבי לי (LI) ואקספנג (XPEV), יהוו יחד כ-1% מכלל המכירות של הרכבים החשמליים בעולם וימכרו קצת יותר מ-2 מיליון רכבים. ג'נרל מוטורס צפויה למכור פי 3, כאשר הוא סבור שגם היא וגם פורד יצליחו לשמר את נתח השוק שלהן בעולם הרכב, בשל המעבר החד לחשמול שמבצעות החברות.

עם זאת, יש לו בשורה רעה מאוד לחברת טויוטה שכיום מוכרת 11% מהרכבים בעולם, אך היא מפגרת אחרי יתר השחקניות ונתח השוק שלה צפוי לרדת ל-4.3% מהשוק העולמי.

 

בנוסף, צופה פוטר שכ-18% מהרכבים שימכרו בעולם ב-2025 יהיו חשמליים, למרות שמרבית התחזיות קובעות כי רק 10% מהרכבים יהיו בעלי סוללות עוד 3 וחצי שנים. אגב, מי שצפויות להרוויח מהבום הזה הן כורות הליתיום, שהמתכת מהווה מרכיב יסוד בכל סוללה.

תחזיות כמובן צריך לקחת עם כוכבית. מדובר במחקר שמדבר על 20 שנה קדימה, כשאי אפשר לדעת איזו טכנולוגיה תשתלט ומי יחזיק בה. כמו כן, סביר להניח שנראה לא מעט קונסולידציה, כלומר מיזוגים, בשל העובדה שסקיילינג לחברות רכב ופסי ייצור הו דבר יקר, כשלמרבית השחקניות אין את היכולת לשעבד כל כך הרבה משאבים לצורך הצמיחה.

לקריאה נוספת: 

רוצים אוטונומיה: כמה זמן עד שנראה רכבי AV שיהיו כדאיים כלכלית?

פורד מכרה יותר רכבי שטח במאי

תשאיר אבק לטסלה? NIO מציגה צמיחה של 95% במסירת הרכבים

פורד מגדילה את ההשקעה ברכבים חשמליים והמניה עלתה ב-64% השנה

"טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    NIO יפנית או סינית? כדאי שתחליטו. (ל"ת)
    עוץלי 04/07/2021 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חיים 04/07/2021 03:22
    הגב לתגובה זו
    היברידי? חשמלי? הטכנולוגיה בחיתוליה. אולי בעוד 3 שנים לפחות.
  • 2.
    מה עם קרינה מסוללות האם זה נכון (ל"ת)
    03/07/2021 12:55
    הגב לתגובה זו
  • אור מציון 04/07/2021 08:33
    הגב לתגובה זו
    וקרינה מטלפונים ניידים. וקרינת שמש שלא נדבר על גז רדון מהטיח שמעל המיטה בחדר שינה של הילדים שלך... קרינט UV ממנורות פלורסנט ודליפת עופרת מסתימות שיניים זה לא השפיע ולא ישפיע על כלום.
  • 1.
    מיצי 02/07/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
    מכוניות המימן עשויות לקחת נתח גדול מהשוק. יש להן יש שני יתרונות מהותיים על מכוניות חשמליות: משקל נמוך ומהירות טעינה גבוהה
בחירות אירופה
צילום: Freepik

רעידת אדמה פוליטית בצרפת, המדדים באירופה נופלים

התקציב של צרפת מכביד על אירופה: ראש הממשלה פרנסואה בארו הולך על הימור בהצבעת אמון סביב קיצוצים מתבקשים בתקציב, בעוד האופוזיציה מתייצבת נגדו במה שעשוי להביא להפלת הממשלה; השווקים באירופה מגיבים בירידות כשברקע הגירעון הגבוה מול החשש להורדות דירוג נוספות

תמיר חכמוף |

המסחר באירופה מתנהל בירידות חדות, בהובלת פריז, על רקע חשש גובר ליציבותה של ממשלת צרפת. מדד הקאק 40 הצרפתי נופל ביותר מ-2%, כאשר מניות הבנקים הצרפתיים איבדו עד 6% מערכן, ותשואות האג"ח הממשלתיות עלו.

המשבר הפוליטי

ראש הממשלה פרנסואה בארו הודיע כי יעלה להצבעת אמון ב-8 בספטמבר את התוכנית התקציבית שלו לשנת 2026, הכוללת חבילת צמצומים בהיקף של כ-44 מיליארד אירו. בין הצעדים המתוכננים אפשר למצוא הקפאת קצבאות ופנסיות, שמירת מדרגות המס ברמות 2025 וביטול שני ימי חג, מהלך ש-84% מהציבור מתנגד לו לפי סקר עדכני.

בארו טוען כי "המדינה שלנו בסכנה, משום שאנו מצויים בסכנת חוב", והזהיר כי תלותה של צרפת במימון חוב הפכה כרונית. לדבריו, בעשרים השנים האחרונות תפח החוב הציבורי ב-2 טריליון אירו, בין היתר בעקבות משברים עולמיים כמו 2008, הקורונה, המלחמה באוקראינה והאינפלציה הגואה.

אופוזיציה מאוחדת

המפלגות הגדולות באופוזיציה, ההתכנסות הלאומית (RN) בראשות ז'ורדן ברדלה, צרפת בלתי נכנעת (LFI) בראשות ז'אן-לוק מלנשון, המפלגה הסוציאליסטית (PS) בראשות אוליבייה פור, והמפלגה הירוקה (EELV) בראשות מרין טונדלייה, הודיעו שלא יתמכו בהצבעת האמון. ברדלה הצהיר כי מפלגתו "לעולם לא תצביע בעד ממשלה שהחלטותיה גורמות לעם הצרפתי לסבול". גם בסוציאליסטים הבהירו כי הממשלה איבדה את אמון הציבור, והירוקים הצטרפו לעמדה זו.

המשבר הנוכחי מתווסף לרצף של טלטלות פוליטיות בצרפת. בדצמבר האחרון נפלה ממשלת המיעוט של מישל ברנייה לאחר שלא הצליחה להעביר את התקציב, והבחירות ביולי 2024 הסתיימו שוב ללא רוב ברור לאף מפלגה. מאז, צרפת מתנהלת עם ממשלות חלשות ובלתי יציבות, דבר שמחריף את הסיכון הכלכלי ומעמיק את חוסר האמון של השווקים.


וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)
סקירה

אלביט קופצת ב-6%, גילת עם 7%; הנאסד״ק עולה ב-0.1%

צוות גלובל |
הדולר נחלש, תשואות האג"ח הארוכות עולות והמניות נעות בתנודתיות, בעקבות צעדיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ להדחת מושלת הפדרל ריזרב, ליסה קוק. המהלך עורר חשש מפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי ומהשלכות אפשריות על הסיכונים האינפלציוניים. אף שמדובר בתנודות מתונות יחסית בתקופת מסחר קיצית ושקטה, רבים בשוק רואים בהן סימן להתגברות המתיחות בין המערכת הפוליטית לבין מקבלי ההחלטות המוניטריות.


בשוק האג"ח נרשמה עלייה בתשואות הארוכות: תשואת האג"ח ל־30 שנה עלתה ל־4.93%, בעוד שהתשואות הקצרות דווקא ירדו על רקע הערכות כי הפד יפחית את הריבית כבר בספטמבר. כתוצאה מכך התרחב הפער בין אג"ח לחמש שנים לבין אג"ח ל־30 שנה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021 – נתון המלמד על גידול בציפיות לאינפלציה ועל חוסר ודאות בנוגע לכיוונה של המדיניות המוניטרית.


הדולר נחלש ב־0.2% מול סל המטבעות, ורשם ירידות מול רוב המטבעות המרכזיים. מדד S&P 500 נסחר ביציבות יחסית, כאשר מניית אנבידיה הובילה את מניות הטכנולוגיה לקראת פרסום דוחותיה. עם זאת, האנליסטים מציינים כי אף שהשווקים עדיין נשענים על תרחיש חיובי של הורדת ריבית, צמיחה יציבה ורווחיות תאגידית, ניכרת נטייה הולכת וגוברת לגידור סיכונים – בשל החשש מהתחזקות ההשפעה הפוליטית על הפד.

סוכנויות דירוג האשראי מזהירות כי פגיעה בעצמאות הפדרל ריזרב עלולה לערער את דירוג האשראי של ארה״ב ולפגוע באמון המשקיעים. ב־UBS הדגישו כי למרות הלחצים הפוליטיים, בטווח הקצר צפויות החלטות הפד להמשיך ולהתבסס על מנדט שמירת יציבות המחירים והתעסוקה. עם זאת, גוברת ההערכה כי בחודשים הקרובים עלול הפד להפוך לזירה פוליטית יותר – תרחיש שעשוי להגביר את התנודתיות בשווקים.


טראמפ: פיטרתי את חברת הפד' ליסה קוק-  לטענת טראמפ החשד להונאת משכנתאות מהווה "סיבה מספקת" לפיטורי חברת מועצת הנגידים, אך הקביעה הזו תעמוד ככל הנראה לביקורת שיפוטית; הצעד מהווה החרפה ביחסים בין הממשל לבנק המרכזי. בתגובה קוק תפנה לבית המשפט בניסיון לסכל את הפיטורים.