פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד מגדילה את ההשקעה ברכבים חשמליים והמניה עלתה ב-64% השנה

חברת הרכב הודיעה שתשקיע עוד 8 מיליארד דולר עד 2025, בנוסף ל-22 מיליארד שאליהם התחייבה. המניה זינקה אתמול ב-8.5% ועולה כעת ב-8% נוספים
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט פורד

אומרים שלפני שלומדים ללכת, צריך לדעת לזחול. זה בדיוק מה שעושה בימים אלה חברת פורד (F) שלאט לאט עוברת מזחילה, להליכה וריצה לעבר היעד של הפיכת הרכבים שהיא מייצרת לחשמליים. אמש הודיעה החברה כי תשקיע 8 מיליארד דולר, בנוסף ל-22 מיליארד שותם התחייבה להשקיע עד 2025. לפי הדיווחים בארה"ב, הכסף מיועד להשקעה בתחום הסוללות.

 

החדשות, שהגיעו לפני אירוע למשקיעים ואנליסטים, התקבלו היטב בשוק. כמה טוב? 8.5% עלייה ביום המסחר אתמול ועוד 8% היום, מה שמקרב את החברה ל-10% תשואה ביומיים ובשבוע אחד – עוד לפני היום – המניה עלתה ב-12%.

 

פורד, כמו ג'נרל מוטורס (GM), פולקסווגן (VWAGY), הונדה ויתר יצרניות הרכב הוותיקות, מעלות הילוך – תרתי משמע – במעבר לבניית ציים של רכבים חשמליים והודיעו כי בכוונתם להשקיע עשרות מיליארדים כל אחת כדי להפוך לתחרותיות בתחום.

 

רק בשבוע שעבר חשפה פורד את הגרסה החשמלית ל-F-150, הטנדר הכי נמכר בארה"ב, במה שרבים בשוק סבורים כי מדובר באחד הרכבים החשובים בהיסטוריה של החברה, לא פחות. הרכב שיתחיל להימכר בשנה הבאה גרם לעלייה של 3% במניה. כמו כן חשפה החברה שת"פ בתחום הסוללות, שאמור לצייד מיליוני רכבים חשמליים בשנה.

 

בכלל נראה שכל פעם שחברה כלשהי מדווחת על העמקת ההשקעות בתחום החשמלי, המניה מקבלת בוסט. מתחילת השנה, מניית פורד עלתה מרמה של 8.5 דולר ל-13.9 דולר נכון לסגירה של אתמול. או 63.5% תשואה.

 

החברה הודיעה גם כי להערכתה, עד 2030 40% מהרכבים שהחברה תמכור יהיו חשמליים, כשהחברה בונה גם מערך של שירות והפצה שייקרא פורד+, שיהפוך את החברה ליצרנית חשמלית, עם רכבים מקושרים ושירות מתמשך.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמת 29/05/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    פורד לחצה על הדוושה תרתי משמע והביאה לעולם מהפכה חשמלית שללא טסלה אולי לעולם לא הייתה באה לעולם. פורד הבינה שאין לה ברירה כי אחרת היא תשאר מאחור.
  • 1.
    משקיע 28/05/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    אם גם פורד, בנוסף ל VW, הולכת להתחרות בה אז מניית טסלה תתקשה להצדיק את המכפיל הגבוה שלה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.