יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

רוצים אוטונומיה: כמה זמן עד שנראה רכבי AV שיהיו כדאיים כלכלית?

יותר ויותר חברות כבר שם, הבעיה היא שהתעשיות ההיקפיות, בהן שוק הלידאר, הופך את היום שבו יהיה כלכלי למשפחה לקנות רכב אוטונומי לגמרי עוד רחוק. זה מרחיק את המשקיעים שחגגו על הסקטור ב-2020
ארז ליבנה | (1)

יש לא מעט השקות בין תעשיית הרכב היום לזו שהחלה את המהפכה הממונעת בתחילת המאה ה-20. אי אז, היו בארה"ב לא פחות מ-200 יצרני רכבים שונים. אבל לאט לאט, בתהליך של פשיטות רגל מחד – בשל העלויות הגבוהות הנדרשות להקמת מערך לעיצוב והרכבה של רכבים וחלקים – ומנגד תהליכי קונסולודיציה, כשהחברות הקטנות הפכו למותגים בתוך ענקיות, היה תהליך של צמצום. בסוף התהליך הזה נותרנו עם 2 חברות רכב אמריקאיות ענקיות, פורד FORD MOTOR CO (F) וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), כשהיתר נמוגו לדפי ההיסטוריה.

 

כמובן שיש עוד שינויים עמוקים בתעשיית הרכב. הפורמט האפליקטיבי אמנם נותר כמעט זהה, כלומר זו מכונה שלוקחת אותך מנקודה א' לנקודה ב', אבל הסטנדרטים ההנדסיים השתנו לגמרי. דברים טריוויאליים כמו חגורות בטיחות וכריות אוויר, לא היו קיימות כלל פעם – היום זה א'-ב'. זה הופך את התכנון של כל מודל חדש, שאמור לעמוד בתקינה המחמירה בכל העולם המודרני, ליקר מאוד. בשל העלויות בתחום נראה בשנים הקרובות תהליך של קונסולידציה. שמות כמו פיסקר (FSR), פאראדיי או לורדסטאון (RIDE) יהפכו למותג בתוך פורד או שיתמזגו ביניהן יחד עם עוד כמה מיזמים, כדי שיוכלו להמשיך להיות תחרותיות.  

 

מה שהיה נכון ללפני 100 שנה לתעשייה ההיא, כנראה שיהיה נכון גם לתעשייה במתכונת הנוכחית שלה. הרכבים החשמליים מסמלים את מה שהפורד T ודומותיה סימלו אי אז – הן סימלו את העתיד. השווי של טסלה TESLA INC (TSLA), שמתקרבת ל-600 מיליארד דולר, ויתר חברות הקשורות לתעשיה, בהן NIO (NIO) ורכבי לי (LI), הם העדות המרכזית לכך.

במקרה של טסלה, זה בעיקר בגלל שהשוק סבור שהיא תמשיך להוביל את שוק הרכבים החשמליים בעתיד – עתיד שמשתנה בכל יום, כשחברות הרכב הוותיקות והגדולות בעולם, רק שופכות יותר כסף למו"פ בתחום הרכבים החשמליים ובהתאמת פסי הייצור לבניית ה-EV העתידיים שלהן.

 

למה חושבים שטסלה תשלוט? לא רק בגלל הטכנולוגיה של הרכב הפיזי, שכיום נחשבת למתקדמת ביותר, אלא גם בשל העובדה שטסלה נחשבת למובילה בדאטה שהיא אוספת על למעלה מ-1 מיליון רכבים שיש לה על הכביש. היכולת לתרגם את המידע שנצבר לידע מעשי שישפיע לדוגמה על פעילות האינטליגנציה המלאכותית, או על אופן צריכת האנרגיה, כמו גם תיאום בין ציי מכוניות, הופכים את הפרוספקטים לעתיד בלי נהג, או רכב אוטונומי (AV) של החברה למשמעותיים מאוד. אנחנו רואים את זה עם הנהיגה האוטונומית שלה, שהנהגים לוקחים בה חלק פעיל.

 

הרכבים האוטונומיים הם עדיין העתיד

עוד השקה לתחילת המהפכה של הרכבים המסחריים, כמו אז, גם היום, אחד הדברים שמקשים על התעשייה להתרומם היא העובדה שהיא פשוט עוד לא הבשילה. אז היו צריכים לסלול כבישים ולהקים תחנות דלק. זה משהו שלוקח זמן ועולה לא מעט כסף. היום צריך לבצע התאמות, אבל התעשייה עצמה מסובכת הרבה יותר. ההבדל המהותי בין אז להיום אלה היכולות הטכנולוגיות שמקלות את האפשרות להתייעל כל הזמן.

שוק ה-AV קורם עור וגידים בימים אלה, כשסביר להניח שהרכב החשמלי הוא רק תחנת ביניים בדרך להפיכת כל הרכבים לאוטונומיים ברמה מוחלטת, כשסביר להניח שתמיד ישולבו לתוך הרכב את היכולת להעניק את השליטה לידי נהג אנושי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברות החזקות בתחום כבר שם. קת'י ווד נתנה לטסלה מחיר יעד של 3,000 דולר, בשל העובדה כי היא מאמינה שעד 2025 החברה תנהל ציים של מוניות אוטונומיות. ליפט LYFT INC CL A (LYFT) כבר מפעילה צי של רכבים אוטונומיים בלאס וגאס. גם וויימו של גוגל (GOOG) כבר מפעילה מוניות אוטונומיות באריזונה ומתכננת להתרחב לערים ומדינות נוספות. הקרוז האוטונומי של פורד זכה לאישור רגולטורי בקליפורניה.

 

בקיצור, העתיד כבר פה, אבל הוא עדיין לא כלכלי. רכב אוטונומי של ליפט, שמושתת על האיוניק של יונדאי עולה 150 אלף דולר. בארץ, עם המיסים, זה יגיע לצפונה למיליון שקל לרכב. לא משהו שמרבית משקי הבית יוכלו לעמוד בו. כרגע, רק חברות מסחריות ענקיות מסוגלות לזה.

שוק ה-LIDAR עוד לא שם 

פרמטר נוסף שמראה שהשוק עוד לא הבשיל, הוא שוק הלידאר, או מכ"מי לייזר, הנחשבים לעיניים הרחוקות של מערכת הנהיגה האוטונומית. קחו לדוגמה שתי חברות שנסחרות בנאסד"ק. אאוסטר (OUST) ו-AEye (CFAC). שתי החברות הן כמעט באותו שווי שוק, 2.1 ו-2 מילארד דולר בהתאמה. תחזית המכירות של הראשונה מתקרב ל-1.6 מיליארד דולר ב-2025, של השנייה 290 מיליון דולר בלבד.

 

איך 2 חברות באותו השוק, בעלות תמחור דומה מציגות פערים כאלה? יותר מעניין היא מי תהיה קרובה יותר לאמת. כמו כן, איך זה שלומינאר (LAZR), שנחשבת לאחת מהשחקניות המובילות בתחום חוזה שתמכור "רק" ב-837 מיליון דולר?

 

השוק, אגב, גם התפקח קצת מהתחום שנחשב ללוהט ב-2020, יחד עם כל שוק הרכבים החשמליים והתעשיות ההיקפיות והמניות יורדות. LAZR, שאומרת שהיא הכי קרובה טכנולוגית להוריד את מחיר היעד של יחידת לידאר לדרומית ל-100 דולר, ירדה ב-27.5% מתחילת השנה. OUST איבדה רק 4.3%. אינוויז (INVZ) הישראלית שגם בשוק הלידאר, ירדה השנה בלמעלה מ-26%, מרמה של 14 דולר למניה לקצת יותר מ-10 דולר למניה ושווי של 1.35 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    LIDAR? מי בכלל צריך LIDAR?? (ל"ת)
    א. מאסק 22/06/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.