אילון מאסק
צילום: יוטיוב

"טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"

מי שכונה פעם 'הגורו של הגורואים' בוול סטריט, פרופ' ברוס גרינוולד, אומר שלא היה עושה שורט על המניה, אבל גם אין סיכוי ששווי השוק של חברת הרכב הגיוני. "האם לכל החברות האחרות אין את הטכנולוגיה של טסלה? תעשו לי טובה" הוסיף
ארז ליבנה | (12)
נושאים בכתבה גלובל טסלה

כבר קרוב ל-3 שנים שמניית טסלה  TESLA INC (TSLA) היא חביבת המשקיעים. בשנה שעברה המניה זינקה בכ-700% תשואה בחסות הריבית האפסית והשורט סקוויז, והגיעה לשווי שוק בלתי נתפס, שבשלב מסוים התקרב ל-800 מיליארד דולר. מאז השיא הזה היא איבדה כ-25% וכיום שווי השוק שלה מגיע לכמעט 600 מיליארד דולר - עדיין יותר מפי 10 מפורד (F) ששווה רק 55 מיליארד דולר ויותר מפי 7 מג'נרל מוטורס (GM) ששווה נכון לכרגע 84 מיליארד דולר.

מנגד, טסלה חביבה גם על השורטיסטים, כשנכון לכרגע, לפי נתונים של S3, היקף השורטים נגד החברה עומד על 4 מיליארד דולר. הם הרוויחו? לא בהכרח, בשנה שעברה השורטיסטים הפסידו 40 מיליארד דולר על המניה.

 

שוויה של טסלה הוא כנראה אחד מהנושאים הכי שנויים במחלוקת בוול סטריט. השוריים על המניה טוענים שהחברה שבנה מאסק היא הרבה יותר מחברת רכב מכיוון שהיא גם בעלת ידע רחב ומובילה טכנולוגית בנושאי סוללות ונהיגה אוטונומית. הם צודקים. אבל זה תקף גם לענקיות הרכב העולמיות, שאוצרות בחלקן למעלה מ-100 שנות ניסיון וידע.

מנגד, הדוביים על המניה, ויש לא מעט כאלה, אומרים שמדובר בבלון נפוח - שעתיד להתפוצץ. אחד מהם הוא פרופ' (אמריטוס) ברוס גרינוולד, מי שכונה בעבר על ידי הניו יורק טיימס "הגורו של הגורואים" בוול סטריט, נחשב לאחד מהסמכויות המובילות בעולם בנושא השקעות ערך. אז מצד אחד הוא חושב ששווי של החברה לא מוצדק, מצד שני, אין סיכוי שהוא יעשה שורט נגד החברה.

 

"האם אתם חושבים שבעוד 20 שנה טסלה שתלוט בשוק הרכב הגלובלי? אין סיכוי", אמר גרינוולד לעיתונות בארה"ב. "אנחנו יודעים איך נראות תעשיות הרכב התחרותיות. בשלב מסוים, כל חברת רכב מפלרטטת עם פשיטת רגל", הוסיף.

 

גרינוולד אמר עוד כי כי טסלה תתקשה לשמור על הנתח שלה בשוק הרכבים החשמליים, שנכון ליולי האחרון עמד על למעלה מ-16%, לפי מחקר של מקינזי. להערכת גרינוולד, הנתון הזה יקטן משמעותית ככל שהתחרות תחריף.

 

"אם מדובר בשוק קטן, כמו שוק הרכבים החשמליים, צריך להגיע ל-20% מהשוק כדי לשמור על היתכנות עסקית", אמר. "אבל השוק הזה עובר מלמכור 700 אלף רכבים ל-7 מיליון רכבים בשנה", המשיך.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כשנשאל בנוגע לידע שאוגרת החברה בנושאי פאנלים סולאריים, סוללות ויתר הידע, גרינוולד ענה ש"גם לחברות הרכב האחרות יש את זה. האם אין להם מחשבים? האם אין להם מרכזי דאטה או פאנלים סולאריים? תעשו לי טובה... לחברה יהיו המון אתגרים לנצל בבלעדיות את הטכנולוגיות שלה, כי כשיהיו תחנות תדלוק חשמליות, הן ישרתו את לקוחות כל הרכבים".

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוטי 28/05/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
    1. נמאס לי יצא לי מכל החורים תארים אקדמאים פרופסורים ודקטורים שמבזבזים את הכסף והזמן שלהם ולשנו על חוות דעת שלא הייתי מנגב איתם את התחת 2. "תעשה לי טובה" לך תעשה שורט על המניה פרופסור 3. טסלה היא לא חברה לייצור של רכב חשמלי זה רק העטיפה למעבד של טסלה 4. אף חברה בעולם לא מתקרבת שנות דור למעבד של טסלה וזה חזי אומר ! 5. טסלה בעוד 20 שנה תהיה חברת פיננסים שמשרתת מיליארדי לקוחות על פני כדור הארץ באין ספור תחומים ואחת השליטות הבלתי מעורערות של התחבורה והלוגיסטיקה על פני כדור הארץ 6. טסלה בעוד 20 שנה תחזיק בבינה המלאכותית לתעבורה של פיה יישק דבר וכולם ינסו להגיע לשבריר מהדומיננטיות שלה בשוק 7. אין כרגע שום מתחרה לטסלה ובקרוב שנתחיל לראות ולשמוע שחברות שונות מייצרות "אוטונומיה" בעזרת בינה מלאכותית נציג לכם את ההבדלים המטורפים בין השניים 8. החברה שמהווה תחרות יחידה כרגע באמת ולא בדיבורים לטסלה זו רק חברה אחת בעולם וקוראים לה INTEL היא והיא בלבד לא nvidia ולא אף חברה אחרת כולם רוצים להיות טסלה אבל זה נגמר כרגע ב רוצים
  • 6.
    דוד הגנן 27/05/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    האיש כותב נגד אבל לא מוכן לשים כסף שהוא צודק!!! וזה גורו - בחייכם עוד אחד שמדבר שטויות ללא גיבוי!!!
  • 5.
    עוד 20 שנה לא אבל עוד 5 בהחלט יכול להיות (ל"ת)
    משקיע 27/05/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברורו שלא ! בעוד 20 שנה טסלה תשלוט בתיירות למאדים! (ל"ת)
    דודי 27/05/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
  • חכמי 28/05/2021 15:27
    הגב לתגובה זו
    וכמה "רחפנים" אתה חושב יבקשו לתייר במאדים?
  • 3.
    דני 27/05/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    הוא אינו מבין דבר בטכנולוגיות, ביכולת ההנדסית ויכולת הייצור של טסלה בתחום הרכבים החשמליים ויכולתם האוטונומית.
  • עוז 27/05/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
    מאסק עוטף גרעין של אמת עם הרבה כלום והציבור רץ אחריו. מבחן מציאות אחד - מאסק הבטיח מכונית אוטונומית בסוף השנה. בינתיים לא מפרסמים איך הרכב הזה נוסע בתנועה עירונית. להערכתי - זו תהיה תחילת יציאת האוויר החם.
  • 2.
    מ.א. 27/05/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    כבר ברבעון הבא יוצא לשוק רכב חשמלי מפואר ברמת מרצדס עם ביצועים מטורפיםהטסלה זה "פח" לעומת לוסיד
  • א 27/05/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    לוסיד רחוקה שנים טובות מייצור סדרתי ורווחיות. לטסלה אין תחרות כרגע. נשמע שאתה כועס כי פספספת את העליה של המטורפת בטסלה, אבל עוד לא מאוחר יש לה עוד הרבה מאוד לעלות
  • 1.
    דובון 27/05/2021 13:51
    הגב לתגובה זו
    או איזו חברת רכב מייצרת כיום סוללות? ואם יש כזאת, האם טווח הסוללה שהיא מייצרת מתקרב לזה של טסלה? האם יש חברת רכב שמייצרת רכב חשמלי השווה בנתוני הכוח והתאוצה שלו לרכב של טסלה? טווח נסיעת הרכב של איזו חברה מגיע לטווח הנסיעה של טסלה? לאיזו חברה עוד יש 25,000 תחנות טעינה הפזורות בעולם? יש עוד חברה שמתקרבת לרמה 3 בנהיגה האוטונומית כמו ה-fsd של טסלה?
  • שחף 27/05/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    אנשים נוטים להשוות את טסלה לחברות רכב אחרות, אבל לטסלה יש ערך מוסף ויתרון על השוק בכל פרמטר של הרכבים החשמליים, מה גם שיש לה את כל השרשרת של האנרגיה לרכבים. היא לא רק נמדדת במכירות כי יש לה גם המון דטה על הרכבים שלה.
  • סוף סוף תגובה שפויה של מישהו (ל"ת)
    א 27/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

מנכ"ל סטייקהולדר, אריק קאופמן קרדיט: החברהמנכ"ל סטייקהולדר, אריק קאופמן קרדיט: החברה

סטייקהולדר פודס רוכשת את טוויין סולושנס

בעלי המניות של טוויין יקבלו כ-20% מסטייקהולדר בתמורה למניותיהם; החברה מרחיבה את פעילותה מעבר לפודטק אל תחום הייצור הדיגיטלי והטקסטיל

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פוד טק

סטייקהולדר פודס Steakholder Foods -11.64%  , שפועלת בתחום הפוד טק עם הדפסת המזון בלת מימד, הודיעה על השלמת רכישת חברת טוויין סולושנס, מפתחת טכנולוגיה דיגיטלית לצביעת חוטים וחוטי סריגה ללא שימוש במים. במסגרת העסקה יקבלו בעלי המניות של טוויין כ-20% ממניות סטייקהולדר (כולל מרכיב על בסיס אבני דרך), בתמורה לכל מניות טוויין במונחים מדוללים מלאים.

על פי הודעת החברה, בעלי המניות של טוויין כבר היו משקיעים בסטייקהולדר ואף העניקו לה הלוואה להמרה, שכעת הומרה למניות בפרמיה גבוהה, מה שמעיד על שווי משמעותי שניתן לטכנולוגיה של טוויין. מבחינת מבנה הבעלות, בעלי המניות הקיימים של סטייקהולדר ימשיכו להחזיק בשליטה, בעוד בעלי טוויין יקבלו אחזקת מיעוט.

המהלך נועד להרחיב את פעילות סטייקהולדר מעבר לעולם הפודטק, ולבסס אותה כפלטפורמת ייצור דיגיטלי רחבה יותר. החברות מסרו כי בכוונתן לבחון יישומים מסחריים משותפים במגוון תחומים, תוך דגש על מהירות ייצור, התאמה אישית, קיימות והפחתת עלויות.

מנכ"ל סטייקהולדר, אריק קאופמן, ציין כי מדובר ב"שלב חדש בצמיחת החברה, המרחיב את יכולות ההדפסה הדיגיטלית מעבר לעולם המזון ופותח הזדמנויות עסקיות בתעשיות נוספות." מנכ"ל טוויין, אלון מעוז, הוסיף כי "המהלך מגיע בעיתוי מצוין לאחר ההשקה של מערכת TwineX1 בתערוכת ITMA Asia, ויאפשר האצה בחדירה לשווקים גלובליים."

טוויין, שהוקמה ב-2015, פיתחה טכנולוגיה מוגנת פטנטים לצביעת חוטים ולחוטי סריגה ללא מים, הפועלת לפי דרישה ומאפשרת ייצור מקומי, מהיר ובעל טביעת רגל סביבתית נמוכה. היא כבר יצרה שיתופי פעולה עם מותגים בינלאומיים כמו Zara ו-COATS Group.