"טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"
כבר קרוב ל-3 שנים שמניית טסלה TESLA INC (TSLA) היא חביבת המשקיעים. בשנה שעברה המניה זינקה בכ-700% תשואה בחסות הריבית האפסית והשורט סקוויז, והגיעה לשווי שוק בלתי נתפס, שבשלב מסוים התקרב ל-800 מיליארד דולר. מאז השיא הזה היא איבדה כ-25% וכיום שווי השוק שלה מגיע לכמעט 600 מיליארד דולר - עדיין יותר מפי 10 מפורד (F) ששווה רק 55 מיליארד דולר ויותר מפי 7 מג'נרל מוטורס (GM) ששווה נכון לכרגע 84 מיליארד דולר.
מנגד, טסלה חביבה גם על השורטיסטים, כשנכון לכרגע, לפי נתונים של S3, היקף השורטים נגד החברה עומד על 4 מיליארד דולר. הם הרוויחו? לא בהכרח, בשנה שעברה השורטיסטים הפסידו 40 מיליארד דולר על המניה.
שוויה של טסלה הוא כנראה אחד מהנושאים הכי שנויים במחלוקת בוול סטריט. השוריים על המניה טוענים שהחברה שבנה מאסק היא הרבה יותר מחברת רכב מכיוון שהיא גם בעלת ידע רחב ומובילה טכנולוגית בנושאי סוללות ונהיגה אוטונומית. הם צודקים. אבל זה תקף גם לענקיות הרכב העולמיות, שאוצרות בחלקן למעלה מ-100 שנות ניסיון וידע.
מנגד, הדוביים על המניה, ויש לא מעט כאלה, אומרים שמדובר בבלון נפוח - שעתיד להתפוצץ. אחד מהם הוא פרופ' (אמריטוס) ברוס גרינוולד, מי שכונה בעבר על ידי הניו יורק טיימס "הגורו של הגורואים" בוול סטריט, נחשב לאחד מהסמכויות המובילות בעולם בנושא השקעות ערך. אז מצד אחד הוא חושב ששווי של החברה לא מוצדק, מצד שני, אין סיכוי שהוא יעשה שורט נגד החברה.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"האם אתם חושבים שבעוד 20 שנה טסלה שתלוט בשוק הרכב הגלובלי? אין סיכוי", אמר גרינוולד לעיתונות בארה"ב. "אנחנו יודעים איך נראות תעשיות הרכב התחרותיות. בשלב מסוים, כל חברת רכב מפלרטטת עם פשיטת רגל", הוסיף.
גרינוולד אמר עוד כי כי טסלה תתקשה לשמור על הנתח שלה בשוק הרכבים החשמליים, שנכון ליולי האחרון עמד על למעלה מ-16%, לפי מחקר של מקינזי. להערכת גרינוולד, הנתון הזה יקטן משמעותית ככל שהתחרות תחריף.
"אם מדובר בשוק קטן, כמו שוק הרכבים החשמליים, צריך להגיע ל-20% מהשוק כדי לשמור על היתכנות עסקית", אמר. "אבל השוק הזה עובר מלמכור 700 אלף רכבים ל-7 מיליון רכבים בשנה", המשיך.
- הסיכוי שהפד יוריד ריבית בדצמבר ירד מתחת ל-50%
- יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
כשנשאל בנוגע לידע שאוגרת החברה בנושאי פאנלים סולאריים, סוללות ויתר הידע, גרינוולד ענה ש"גם לחברות הרכב האחרות יש את זה. האם אין להם מחשבים? האם אין להם מרכזי דאטה או פאנלים סולאריים? תעשו לי טובה... לחברה יהיו המון אתגרים לנצל בבלעדיות את הטכנולוגיות שלה, כי כשיהיו תחנות תדלוק חשמליות, הן ישרתו את לקוחות כל הרכבים".
- 7.מוטי 28/05/2021 15:25הגב לתגובה זו1. נמאס לי יצא לי מכל החורים תארים אקדמאים פרופסורים ודקטורים שמבזבזים את הכסף והזמן שלהם ולשנו על חוות דעת שלא הייתי מנגב איתם את התחת 2. "תעשה לי טובה" לך תעשה שורט על המניה פרופסור 3. טסלה היא לא חברה לייצור של רכב חשמלי זה רק העטיפה למעבד של טסלה 4. אף חברה בעולם לא מתקרבת שנות דור למעבד של טסלה וזה חזי אומר ! 5. טסלה בעוד 20 שנה תהיה חברת פיננסים שמשרתת מיליארדי לקוחות על פני כדור הארץ באין ספור תחומים ואחת השליטות הבלתי מעורערות של התחבורה והלוגיסטיקה על פני כדור הארץ 6. טסלה בעוד 20 שנה תחזיק בבינה המלאכותית לתעבורה של פיה יישק דבר וכולם ינסו להגיע לשבריר מהדומיננטיות שלה בשוק 7. אין כרגע שום מתחרה לטסלה ובקרוב שנתחיל לראות ולשמוע שחברות שונות מייצרות "אוטונומיה" בעזרת בינה מלאכותית נציג לכם את ההבדלים המטורפים בין השניים 8. החברה שמהווה תחרות יחידה כרגע באמת ולא בדיבורים לטסלה זו רק חברה אחת בעולם וקוראים לה INTEL היא והיא בלבד לא nvidia ולא אף חברה אחרת כולם רוצים להיות טסלה אבל זה נגמר כרגע ב רוצים
- 6.דוד הגנן 27/05/2021 21:04הגב לתגובה זוהאיש כותב נגד אבל לא מוכן לשים כסף שהוא צודק!!! וזה גורו - בחייכם עוד אחד שמדבר שטויות ללא גיבוי!!!
- 5.עוד 20 שנה לא אבל עוד 5 בהחלט יכול להיות (ל"ת)משקיע 27/05/2021 20:34הגב לתגובה זו
- 4.ברורו שלא ! בעוד 20 שנה טסלה תשלוט בתיירות למאדים! (ל"ת)דודי 27/05/2021 17:04הגב לתגובה זו
- חכמי 28/05/2021 15:27הגב לתגובה זווכמה "רחפנים" אתה חושב יבקשו לתייר במאדים?
- 3.דני 27/05/2021 16:20הגב לתגובה זוהוא אינו מבין דבר בטכנולוגיות, ביכולת ההנדסית ויכולת הייצור של טסלה בתחום הרכבים החשמליים ויכולתם האוטונומית.
- עוז 27/05/2021 17:51הגב לתגובה זומאסק עוטף גרעין של אמת עם הרבה כלום והציבור רץ אחריו. מבחן מציאות אחד - מאסק הבטיח מכונית אוטונומית בסוף השנה. בינתיים לא מפרסמים איך הרכב הזה נוסע בתנועה עירונית. להערכתי - זו תהיה תחילת יציאת האוויר החם.
- 2.מ.א. 27/05/2021 14:02הגב לתגובה זוכבר ברבעון הבא יוצא לשוק רכב חשמלי מפואר ברמת מרצדס עם ביצועים מטורפיםהטסלה זה "פח" לעומת לוסיד
- א 27/05/2021 14:55הגב לתגובה זולוסיד רחוקה שנים טובות מייצור סדרתי ורווחיות. לטסלה אין תחרות כרגע. נשמע שאתה כועס כי פספספת את העליה של המטורפת בטסלה, אבל עוד לא מאוחר יש לה עוד הרבה מאוד לעלות
- 1.דובון 27/05/2021 13:51הגב לתגובה זואו איזו חברת רכב מייצרת כיום סוללות? ואם יש כזאת, האם טווח הסוללה שהיא מייצרת מתקרב לזה של טסלה? האם יש חברת רכב שמייצרת רכב חשמלי השווה בנתוני הכוח והתאוצה שלו לרכב של טסלה? טווח נסיעת הרכב של איזו חברה מגיע לטווח הנסיעה של טסלה? לאיזו חברה עוד יש 25,000 תחנות טעינה הפזורות בעולם? יש עוד חברה שמתקרבת לרמה 3 בנהיגה האוטונומית כמו ה-fsd של טסלה?
- שחף 27/05/2021 15:06הגב לתגובה זואנשים נוטים להשוות את טסלה לחברות רכב אחרות, אבל לטסלה יש ערך מוסף ויתרון על השוק בכל פרמטר של הרכבים החשמליים, מה גם שיש לה את כל השרשרת של האנרגיה לרכבים. היא לא רק נמדדת במכירות כי יש לה גם המון דטה על הרכבים שלה.
- סוף סוף תגובה שפויה של מישהו (ל"ת)א 27/05/2021 14:51הגב לתגובה זו

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר
האם ננסי פולסי שהיצה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"
חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים.
בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.
לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.
ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי
ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.
בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון. למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.
וול סטריט שור (גרוק)טאואר ירדה 6.9%, נייס עלתה 6.2%; נעילה שלילית בוול סטריט
מניות השבבים הישראליות - טאואר, נובה, וקטמק ירדו במקביל לירידות החדות במדדים; נייס עלתה בניגוד למגמה למרות הורדת תחזית - ההסבר כאן; מניות השבבים מובילות את הירידות, אך המגמה השלילית מורגשת בשאר הסקטורים
אחרי זינוקים כה חדים, היה ברור שיגיעו מימושים בוול סטריט. השאלה היחידה הייתה מתי העיתוי? והנה נראה שהמימוש כאן, במה שהתחיל כירידות בגלל התמחור סביב מניות ה-AI, ונראה שמתרחב לשאר השוק. המשקיעים תוהים אם זה גיהוק קטן, מכה קלה בכנף בשוק שורי, או מימוש רציני של כמה ימים טובים. זה גם יכול להגיע למשהו גדול יותר, אבל אנחנו לא מתיימרים לנבא. אנחנו רק מזכירים שהכל יכול לקרות בשווקים, ואחרי עליות חדות קחו בחשבון שיגיעו גם ירידות.
המדדים סגרו בירידות חדות בהובלת מדד הנאסדק, שאיבד כ-2.3%, מדד ה-S&P ירד 1.7% ומדד הדאו ג'ונס ירד 1.7% גם כן. במקביל לירידות בשווקים, נרשמות ירידות גם באג"ח הממשלתי אחרי מכרז חלש שמוביל לעלייה בתשואות, כאשר האג"ח ל-10 שנים בארה"ב נסחר עם תשואה של 4.11%.
יש חולשה בוול סטריט. השוק עדיין מעכל את סיום השיתוק הממשלתי שנמשך 43 ימים שהשאיר אחריו בלגן לא קטן בזרימת הנתונים הכלכליים. למרות ההסכם שהתקבל, הממשל עדיין לא עובד בקצב מלא, וזה אומר שחלק מהנתונים לא מתפרסמים בזמן וחלק מתעכבים. כשהנתונים לא מגיעים, גם המשקיעים וגם הפד עובדים בערפל, וזה מתבטא בתנודתיות ובזהירות גבוהה יותר אצל המשקיעים.
חוסר הוודאות מורגש גם סביב השאלה מה הפד' יעשה מכאן. נתוני האינפלציה והתעסוקה עדיין מתעכבים בגלל השיתוק, ובשוק זה מתורגם לירידה בהסתברויות להורדת ריבית בדצמבר. לפי נתוני ה-CME, הסבירות ירדה לפחות מ-50% לעומת 96% לפני חודש. גם בתוך הבנק הפדרלי מקררים את הציפיות: נשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, אמרה אתמול שיידרש "רף גבוה" כדי להצדיק הורדה נוספת, כלומר הפד רוצה לראות נתונים ברורים לפני כל צעד נוסף. הסיכוי שהפד יוריד ריבית בדצמבר ירד מתחת ל-50%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; פריון זינקה ב-10%, גילת קפצה ב-7%, טאואר עם 6%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; קמטק ובריינסוויי נפלו ב-6%, אפלובין עם 8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטקוין שבר מתחת לרף ה-100 אלף דולר, בפעם השלישית החודש, אך הפעם יש תחושה שזו עשויה להיות שבירה עמוקה יותר. השוק כולו נכנס למצב של הימנעות מסיכון, המומנטום נחלש ומינופים גבוהים מתחילים להימחק, עם
יותר מחצי מיליארד דולר בהנזלות ב-24 שעות. חולשת הביקוש בארה"ב, יציאת הון מקרנות הסל וירידות במניות הכרייה ובחברות האוצר הדיגיטלי, כמו סטרטג'י שנסחרת מתחת לשווי אחזקות הביטקוין שלה, מעצימים את הלחץ. אחרי שיא של 126 אלף דולר רק לפני כחודש, החזרה המהירה מטה מדגישה
שהשוק עובר איפוס מינופים. בפעם השלישית החודש - הביטקוין נסחר מתחת ל-100 אלף דולר
