נפט
צילום: iStock

"אין כרגע הסכם שיכול לאזן את עודף ההיצע בשוק"

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מצננת את ההתלהבות מההסכם שנחתם בסופ"ש האחרון בין מדינות אופ"ק ורוסיה. בסוכנות מציינים כי "מעולם לא התקרבה תעשיית הנפט כל כך לבחינת גבול היכולת הלוגיסטית שלה". מחיר הנפט נסחר כעת בתגובה מתחת לרף ה-20 דולר לחבית
עמית נעם טל | (17)
נושאים בכתבה אופ"ק נפט

"הצעדים שהוכרזו במהלך הסופ"ש האחרון ע"י ארגון אופ"ק+רוסיה ומדינות ה-G20 לא מספיקים בכדי לאזן את עודף ההיצע בשוק בטווח המיידי", כך טוענים היום בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA). מחיר הנפט משלים בתגובה צניחה דו יומית של קרוב ל-12% וחוזר כעת להיסחר מתחת לרף הפסיכולוגי של 20 דולרים לחבית. 

ע"פ הסקירה שפורסמה הבוקר, ביקוש הנפט בעולם צפוי לרדת בשיעור של 9.3 מיליון חביות נפט ליום במהלך 2020. במהלך חודש אפריל, הביקוש לסחורה צפוי להיות נמוך ב-29 מיליון חביות נפט ליום ביחס לתקופה המקבילה אשתקד – למעשה, מדובר בביקושים הנמוכים ביותר מאז 1995. לטענת הסוכנות, התאוששות בצד הביקושים צפויה להתרחש רק במחצית השנייה של 2020, וגם היא צפויה להיות מתונה במיוחד.  

בצד ההיצע, בסוכנות מצביעים על צפי לירידה היסטורית של 12 מיליון חביות נפט ליום במהלך חודש מאי, כאשר קיצוץ של 9.7 מיליון חביות צפוי להגיע מארגון אופ"ק ורוסיה. בסוכנות האנרגיה מציינים כי "אין כרגע הסכם אפשרי שיכול לצמצם את ההיצע מספיק בכדי לקזז הפסדי ביקוש לטווח הקרוב. עם זאת, הישגי השבוע האחרון הם התחלה מוצקה ויש להם פוטנציאל להתחיל להפוך את ההצטברות לקראת המחצית ה-2 של השנה".

"ההחלטות ההיסטוריות שהתקבלו על ידי אופ"ק ומדינות ה-G20 עוזרות במעט במניעת גלישה לסיטואציה חמורה עוד יותר.  אף על פי כן, הצטברות מלאים בקצב של 12 מיליון חביות נפט ליום במהלך המחצית הראשונה של השנה מאיימת להציף את הלוגיסטיקה של תעשיית הנפט. מעולם לא התקרבה כל כך תעשיית הנפט לבחינת גבול היכולת הלוגיסטית שלה".

"בחלקים מסוימים של רשת הלוגיסטיקה יש כבר צווארי בקבוק. ישנם גם סוגיות איכות הנפט : לא ניתן להכיל איכויות שונות של נפט גולמי באתרים רבים, ומוצרים מסוימים נדרשים מכליות מיוחדות. אחסון צף הופך ליקר יותר ככל שסוחרים מתחרים על ספינות. עלויות האחסנה עבור ספקי נפט גולמיים גדולים יותר הוכפלו מאז פברואר".

התחזיות היום מגיעה לאחר שאמש פרסמה קרן המטבע העולמית (IMF) תחזית קודרת במיוחד בנוגע למצב הכלכלות בשנה הקרובה (לכתבה המלאה).

גרף שבועי של הנפט בעשורים האחרונים

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אבי 18/04/2020 22:47
    הגב לתגובה זו
    שלא תעזו uco. נשחקת בקצב מטורף
  • 8.
    שי 15/04/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
    מי שלא יקשיב לי שם את כספו לפח. לברוח מדלק קידוחים.
  • 7.
    פטריארך בן דת משה 15/04/2020 19:17
    הגב לתגובה זו
    תעשיית פצלי השמן האמריקאית היא אסון לעולם כי היא אחראית לפרוץ משבר האקלים העולמי. הגיע הזמן להפנים שהטבע בכוונה העניק לערבים את הנפט כדי שהם יהיו יותר אמידים מהמערב, שיהיה להם הכוח לחולל אינפלציה במערב שתמשוך אליהם נקבות מערביות מושכות לצורכי רבייה. זה חלק מהאבולוציה לתת לגזע הנחות להשביח את עצמו בעולם.
  • 6.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 5.
    הנפט עוד ימשיך לרדת . כרגע- הצפי ליותר גרוע (ל"ת)
    רמי 15/04/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אתי 15/04/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    מי יכול לתת לי מספר ניע ממונפות על הנפט לונג תודה חמודים
  • ארז 15/04/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    בארץ אין תעודה כזו. בארהב יש תעודה בסימול UCO זו תעודה ממונפת פי 2
  • ענת 15/04/2020 21:04
    דרך איפה אתה קונה?
  • UCO (ל"ת)
    ALON 15/04/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה הבעיה, טראמפ קונה הכל- שיקנה נפט! (ל"ת)
    חלם 15/04/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי יכול להמליץ על תעודות ממונפות על נפט? (ל"ת)
    יובל 15/04/2020 15:59
    הגב לתגובה זו
  • alon 15/04/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    זה כפול 3
  • UCO (ל"ת)
    UCO 15/04/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
  • אסתי 15/04/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    מי יכולה או יכול להסביר לי אך קונים מניות או חוזים על הנפט לעליות תודה חמודים
  • 1.
    כשהדם ברחובות זה הזמן לקנות (ל"ת)
    uco 15/04/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
  • ירון 15/04/2020 17:46
    הגב לתגובה זו
    האם התעודה יכולה להימחק כליל?
  • האם ימכרו חבית נפט תמורת דולר אחד? (ל"ת)
    uco 15/04/2020 19:12
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.