גולדמן זאקס: כרגע הסיכון בשוק המניות גדול מהסיכוי
"הסיכון מהמשך הירידות בשווקים גדול מהסכוי להרוויח בנקודה בה אנו עומדים כיום", כך העריך אמש אסטרטג המניות הראשי של גולדמן זאקס, דייוויד קוסטין, בראיון לרשת CNBC, על רקע האופטימיות בשווקים בימים האחרונים.
"יש מעט אסימטריה מבחינת הסיכון לירידות שערים של ה-S&P 500 עד לרמה של כ-2,000 נקודות, כלומר ירידה של כמעט 25%, ומנגד, קיים אפסייד של כ-10% להגעה לרמת היעד של 3,000 נקודות בסוף השנה", אמר קוסטין.
מדובר בטווח רחב מאד שמספקים בגולדמן זאקס, נוכח חוסר הוודאות סביב ביצועי הכלכלה והשווקים ברגע שהשפעות משבר הקורונה יתורגמו לנתונים כלכליים, כאשר הווירוס עדיין פוגע קשות בכלכלה הגלובלית נוכח השבתה כפויה של חלק גדול מהפעילות העסקית המיועדת להפחית את התפשטות הנגיף.
המחלה, אשר זוהתה לראשונה בסין בחודש דצמבר, הדביקה כמעט 1.4 מיליון בני אדם והביאה למותם של כמעט 80,000 ברחבי העולם, כאשר על פי נתונים שנאספו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, המחלה הביאה לאבדן של כ-10 מיליון מקומות עבודה במהלך השבועיים האחרונים, באופן אשר ככל הנראה הקפיץ את שיעור האבטלה בארצות הברית, שעמד בפברואר ברמת שפל של 50 שנה על כ-3.5% ועומד כעת על יותר מ-10%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, ניצוצות של תקווה כי עקומת קצב ההדבקה של המחלה החלה להתיישר, שלחו את שוקי המניות לעליות שערים חדות בשני ימי המסחר האחרונים - עד שמדדי המניות ביצעו סיבוב פרסה לקראת נעילת המסחר - והעלו את השאלה אם השוק מתמחר את השפעות הטווח הקצר ואת משך ההשפעה של המגיפה.
מדד הדאו ג'ונס, סיים אתמול את המסחר בירידה של כ-0.1% אך בגבוה היומי נסחר בעליה של כ-4.1% וזאת לאחר זינוק של כ-7.7% בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. באופן דומה, מדד ה-S&P 500 נסגר בירידה של כ-0.2% לאחר שעלה עד 3.5% בגבוה היומי ולאחר זינוק של כ-7% ביום המסחר הקודם.
לדברי קוסטין, חשוב שהמשקיעים יצננו מעט את ההתלהבות, תוך שהם מתבססים על מהלכים בשוק במהלך המשבר הכלכלי של 2008. לדבריו, חשוב להזכיר כי לפני 12 שנים, היתה בשוק תקופה של מספר חודשים של מהלכים אלימים כלפי מעלה ומטה לפני שבסופו של דבר השוק קבע תחתית ב-9 במרץ 2009.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 19.גון דו 09/04/2020 12:54הגב לתגובה זומשהו מריח לא טוב.....
- 18.דני 09/04/2020 09:47הגב לתגובה זושום דבר לא יעצור שוק נתמך רק סיום הבחירות בארה"ב.
- 17.אל תישכחו אתם מעיפים מישהו אחר לוקח (ל"ת)יוסי 09/04/2020 05:51הגב לתגובה זו
- 16.גם אם נפסיד 25 אחוז שווה להיות בפנים בעליות הגדולות אף אחד לא יכול לתזמן את השוק (ל"ת)רמי 09/04/2020 05:51הגב לתגובה זו
- 15.מייק 09/04/2020 05:05הגב לתגובה זומה שקורה כרגע בשוק הוא תיקטן לירידות ,משק עומד להכנס למיתון,הכלכלה אמרקאית כרגע במצב קשה,מעל 30%אבטלה,מנשימים את השוק בכל דרך אפשרית ,ריבית,קניית הלוואות ,הזרמת כספים,אבל הכיוון הוא דרומה,בסופו של דבר מה שרואים כרגע הוא מלאכותי 10%עליה וכל יום מתים שם 2000אנשים, עסקים שם לא עובדים נראה את זה בדוחות הבאים..לא קונה את העליה הזאת ,תזהרו מהשוק הוא מסוכן חוסר וודאות מוחלט,תנודות מטורפות ,,,
- 14.ברכה 08/04/2020 21:40הגב לתגובה זועובדה היסטורית שאלו שנלכדו בנפילות ולא נכנסו לפניקת מכירות הרוויחו .
- 13.דודדוד 08/04/2020 20:44הגב לתגובה זוכל המשקעים לחוצים! זעזוע קטן/ פשיטת רגל אחת וכולם יתחילו להעיף את התיק שלהם. תהיה ירידה החדה היומית בהיסטוריה
- 12.דודדוד 08/04/2020 20:44הגב לתגובה זוכל המשקעים לחוצים! זעזוע קטן/ פשיטת רגל אחת וכולם יתחילו להעיף את התיק שלהם. תהיה ירידה החדה היומית בהיסטוריה
- הרגוע 09/04/2020 11:14הגב לתגובה זושלא רגוע..
- 11.דירה=קורת גג 08/04/2020 20:41הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- תוכי תוכי תוכי תוכי תוכי תוכי (ל"ת)תוכי 09/04/2020 04:10הגב לתגובה זו
- 10.האמיתי 08/04/2020 19:51הגב לתגובה זוניראה שהם עסוקים ללמוד יותר היסטוריה מכלכלה.
- אני 09/04/2020 09:36הגב לתגובה זוכדי להיכנס בזול
- 9.אלי 08/04/2020 18:20הגב לתגובה זובכל המפולות של השנים האחרונות נקודת השפל הייתה כחצי מנקודת השיא. אם ניקח את SP500 השיא היה בסביבות 3400. המבין יבין.
- הפעם יירד לעשירית לא לחצי..!! (ל"ת)לאלי 08/04/2020 20:43הגב לתגובה זו
- ט 08/04/2020 19:12הגב לתגובה זואפילו לשפל של מארס קשה להאמין שירד.
- הבנקים המרכזיים מרוקנים עד תום. (ל"ת). 08/04/2020 20:44
- 8.דוד 08/04/2020 18:02הגב לתגובה זולנצל הירידות שכבר היו. ממרום גילי ונסיוני כבר הייתי בסרט הזה לצערי כמה פעמים ובכל פעם הצטערתי שלא קניתי בזמן. לא ניתן לתזמן את השוק.
- הפעם הזאת לא תצטער אם לא תקנה. ראה הוזהרת. (ל"ת)לדוד 08/04/2020 20:45הגב לתגובה זו
- 7.מתערב ששיא השפל מאחורינו ומי שקנה בו עשה את עסקת חייו (ל"ת)א 08/04/2020 17:43הגב לתגובה זו
- מגדיל את השורטיזמוס פי 10 היום (ל"ת)נכון 08/04/2020 20:46הגב לתגובה זו
- 6.תש 08/04/2020 17:05הגב לתגובה זואני מאמין שכאשר הסטיות ירדו לאזור 11-18 זה יתחיל שוב
- 5.הברבור הירוק 08/04/2020 16:59הגב לתגובה זוקונים מניות שיש דם ברחובות ומי לא קונה מחפש סיבות שנה מהיום נראה שהכל חזר השמש זרחה והשמים לא נפלו השוק מתגמל את מי שמוכן לסבול שאחרים ישנים שינה עמוקה
- 4.Giladf 08/04/2020 16:24הגב לתגובה זוחלק גדול מחברות מצויינות עם חוב נמוך ורווחיות גבוהה נבחרות במחירים מצויינים. צריך לרכוש בזהירות ובהדרגה. תוך הבנה שההשקעה ל3-5 שנים.
- 3.הבנק היחידי בכל מערכת הבנקאות העולמית שחייבים לקחת ברצי (ל"ת)קש 08/04/2020 15:38הגב לתגובה זו
- 2.יש להם תרחיש והם מחכים שהוא יקרה בדיוק כמו שהם חוש 08/04/2020 14:44הגב לתגובה זויש להם תרחיש והם מחכים שהוא יקרה בדיוק כמו שהם חושבים אז כנראה שלא משום שההתערבות היום של הממשלות והבנקים שונה לחלוטין מ 2008 וכנראה הם לא לוקחים שה התאוששות תהיה מהירה מידי משום שהקורונה זה יותר אירוע פסיכולוגי שזרע הלם ופחד במנהיגי העולם שלעולם לא יעיזו יותר להשבית ככה כלכלות
- כן, פסיכולוגי... אתה וטראמפ באותו ראש. חחח. (ל"ת)קונספירציה של ביבי 08/04/2020 15:19הגב לתגובה זו
- 1.הגיון לחוד ושגעון לחוד .בסוף ההגיון מנצח (ל"ת)שלמה 08/04/2020 14:39הגב לתגובה זו
- מי שמוצא נחת בשיגעון....לא צריך בכלל את ההיגיון:) (ל"ת)guy32 09/04/2020 19:04הגב לתגובה זו
- השוק מנותק מכל הגיון תודות לבנקים (ל"ת)איזה הגיון?! 08/04/2020 15:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
