שווה להלשין: בנקאי שדיווח על מעלימי מס קיבל פיצוי פדראלי ענק
המאבק של הרשויות האמריקניות במעלימי המס השתלמה במיוחד למלשין אחד - בראדלי בירקנפלד, בנקאי לשעבר בבנק השוויצרי UBS אשר ישב בכלא. בירקנפלד שסיפר לרשויות מס ההכנסה בארה"ב כיצד עזר הבנק השוויצרי לאלפי אמריקנים להימנע מתשלומי מס, הבטיח לעצמו בעקבות הרינונים האלה לקבל מה-IRS לא פחות מ-104 מיליון דולר, הסכום הגדול ביותר שקיבל אי פעם בהיסטוריה האמריקנית אדם פרטי כתשלום פדראלי.
בירקנפלד בן ה-47 אשר עבד במשך 5 שנים ב-UBS שבציריך. קיבל בתמורה לעזרתו לרשויות המס האמריקניות, ה-IRS עד 30% מהמסים שהצליחה הרשות לגבות כתוצאה מהלשנותיו.
בירקנפלד סיפר לרשויות המס כיצד פנו הבנקאים השוויצרים לעשירי ארה"ב, ניהלו בעבורם נכסים כ-20 מיליארד דולר ועזרו להם להונות את רשות מס ההכנסה האמריקנית.
בירקנפלד הודה באשמה בשנת 2008, כשנה לאחר שדווח על אופן הפעולה של הבנק השוויצרי למשרד המשפטים בארה"ב, לסנאט האמריקני, ל-IRS ולרשות ני"ע. בירקנפלד שוחרר מהכלא ב-1 באוגוסט.
"עכשיו קיימת דרך בטוחה ומאובטחת להודיע על הונאות מס" אמר עורך דינו של בירקנפלד במסיבת עיתונאים שנערכה בוושינגטון ובה גם ביקש חנינה מהנשיא לבירקנפלד שעדיין נמצא במעצר בית.
הדיווחים של בירקנפלד הובילו את UBS להחליט על תשלום קנס בסך של 780 מיליון דולר על מנת להימנע מתביעות, ולהודות כי הוא היה הנאמן לכספי שנמנעו מתשלומי מס בין השנים 2000-2007 ובנוסף הסגיר הבנק פרטים של 250 חשבונות שוויצרים. בהמשך הסכים הבנק גם לספק אינפורמציה על 4,450 חשבונות נוספים.
מאז התפוצצות פרשת החשבונות השוויצרים, לפחות 33 אלף אמריקנים פנו באופן וולונטרי לרשויות המס והצהירו על חשבונות אוף-שור, הצהרות שהובילו לגביה של יותר מ-5 מיליארד דולר.
- 2.הנל הרוויח 104 מיליון לא כתבתם אים שילם מס או העלים (ל"ת)בנטוב 12/09/2012 09:25הגב לתגובה זו
- 1.כל הכסף שיקבל ישלם לאבטחה אישית . חחח (ל"ת)12/09/2012 09:24הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
