ת"א חוגגת עם מכבי: בזק מטפסת בכ-0.6%

ממתינה להכרעה בעניין רוכש השליטה. אלרון קופצת ב-1.4% ודסק"ש נסוגה ב-0.7%, שתיהן במחזורים ערים לשעה זו של הבוקר. אינטרנט זהב ממריאה ב-5%, על רקע דו"חות מרשימים ובבנקים: לאומי קופצת ב-1%, פועלים עולה ב-0.65%
שרון שפורר |

הסנטימנט החיובי השורה על העיר (והמדינה כולה) מאז זכו אמש שחקני מכבי ת"א באליפות אירופה, זו הפעם השניה ברציפות, צובע את הבורסה לני"ע בתל אביב בירוק בבוקרו של יום המסחר השני בשבוע. במרכז המסחר יעמוד גם היום ענף התקשורת. אם אתמול היתה זו קבוצת אי.די.בי שעמדה בקדמת הבמה תהיה זו היום בזק, כוכבת ההצגה, שכן היום יוכרע: מי ירכוש את גרעין השליטה בחברה.

מדד ת"א 25 עולה הבוקר בכ-0.3% לרמה של 671.46 נקודות. מדד ת"א 100 מטפס ב-0.25% לרמה של 692.98 נקודות ומדד התל טק 15 נסחר בתוספת של 0.625 לרמה של 409.22 נקודות. מחזור המסחר מסתכם בכ-43 מיליון שקל.

במרכז המסחר עומדות מניותיה של חברת התקשורת, בזק, שכן היום היא מגיעה לשלב האחרון במכרז - שלב הגשת הצעות המחיר לגרעין השליטה בחברה (30%). ההצעות יוגשו לרשות החברות הממשלתיות ולאוצר ואלו ינסו להחליט עוד היום מי הזוכה המאושר. שתיים הן הקבוצות המתמודדות: קבוצתו של בני אלג'ם וקבוצת אייפקס-סבן. שווי השוק של בזק, נכון לסיום המסחר אמש: 14.3 מיליארד שקל. בזק פתחה בתוספת של 0.54%, תוך מחזור של 4 מיליון שקל - המחזור הראשון בהיקפו באחד העם.

עוד בענף התקשורת - אבל הסלולארית. מניות דסק"ש נסוגות ב-0.66%, תוך מחזור ער לבוקר של כ-1.8 מיליון שקל. אתמול הן נהנו מזינוק בן 7.5%, תוך מחזור חריג במיוחד של 57 מיליון שקל, לאחר שהודיעה, כי השלימה משא ומתן עם קבוצת בלסאות' מארה"ב בנוגע לעסקת רכישה של מלוא אחזקתה של בלסאות' בסלקום ישראל - כ-34.75% מהון המניות המונפק של סלקום תמורת 625 מיליון דולר.

ובכלל, אלרון, דסק"ש וקבוצת אי.די.בי של דנקנר כולה, לא נחות לרגע. היום יתקיים המכרז המוסדי להנפקת נטויז'ן, חברת השקעות דיסקונט וחברת אלרון, בעלות השליטה בחברת נטוויז'ן בחלקים שווים (46% כל אחת) תבצענה את החיתום המוסדי המוקדם (80% מהיקף הגיוס הכולל) להנפקתה המתוכננת בהיקף של 145 מיליון שקל (מניות, אג"ח להמרה וכתבי אופציה למניות). את ההנפקה מובילים כלל חיתום, לידר והבינלאומי.

מניות אלרון נסחרות בתוספת של 1.4%, תוך מחזור של 1.4 מיליון שקל גם על רקע הודעה על השקעה נוספת בחברה בוגרת: 16 מיליון דולר בטלדטה. ביחד עם השקעה נוספת של אינפיניטי בהיקף של 3 מיליון דולר תגענה אחזקות השתיים ל-30% (ו-25% בדילול מלא). בקופתה של אלרון נותרו לאחר הרכישה לא פחות מאשר 230 מיליון דולר והיא לא מפסיקה לרגע לבחון מהלכים חדשים.

מניות אי.די.בי פיתוח ואלו של אחזקות יורדות כל אחת בשיעור של 0.3%, תוך מחזור של 1.1 מיליון שקל ו-330 אלף שקל, בהתאמה.

ובבנקים. עובדי הבנקים תבועים מאיגוד הבנקים לקיים מו"מ לאלתר, בכדי להגיע להסכם קיבוצי, שיבטיח את זכויותיהם, לאחר יישום המלצותיה של ועדת בכר. העובדים דורשים בין היתר כי לא יבוצעו פיטורים בעקבות הדו"ח. מניות הבנקים נסחרות במגמה מעורבת הבוקר. פועלים עולה ב-0.65%, תוך מחזור של כ-2.9 מיליון שקל - הרביעי בהיקפו באחד העם, לאומי עולה ב-1%, במחזור פתיחה של כ-3.2 מיליון שקל - השלישי בהיקפו בבורסה, מזרחי מוסיפה 0.7% הבינ"ל נותרת ללא שינוי ואילו דיסקונט נסחרת בנסיגה של 0.21%.

הכנסות שיא לאינטרנט זהב - 15.6 מיליון דולר שולחות את המניה מעלה ב-5%, תוך מחזור של קרוב ל-100 אלף שקל. החברה הציגה גידול של 33% בהכנסות הרבעון ביחס למקביל לו. המנכ"ל, אלי הולצמן מסר: התקדמנו בכל תחומי הפעילות, הגידול בשיחות הבינלאומית (015) ראוי לציון. גם בשורה התחתונה נרשם שיפור לחברה, הרווח נקי גדל בכ-11% והסתכם בכ-1.5 מיליון דולר (או 6.6 מיליון שקל).

מניות שופרסל נותרות הבוקר ללא שינוי, תוך מחזור צנוע של כ-70 אלף שקל, הגם פרסום במעריב הבוקר, לפיו החליטה להצטרף למתמודדים על רכישת רשת מוצרי "עשה זאת בעצמך", אייס קנה ובנה. על פי העיתון, העניין נדון בצורה לא פורמלית בין בעלי השליטה ברשת ויו"ר הדירקטוריון, אברהם ביגר, אך עם זאת, מציינים במעריב, ההנהלה טרם קיבלה החלטה רשמית בנושא. בשוק מעריכים, כי כונס הנכסים הרשמי ימכור את אייס (75% שבידיו) בכ-100 מיליון שקל. מתחרתה של שופרסל - רבוע כחול - נסחרת בעליה של 0.12%, תוך מחזור דל של כ-10 אלף שקל ומעברו השני של המתרס - מניות ספקיות המזון נסחרות במגמה מעורבת: שטראוס-עלית נסוגה ב-0.63%, תוך מחזור של 94 אלף שקל ואסם עולה ב-0.24%, מרכזת מחזור של 140 אלף שקל.

חברת שלא"ג של קיבוץ שמיר תנסה לגייס היום 48 מיליון שקל. החברה מתכוונת לגייס בעוד כעשרה ימים 59 מיליון שקל באמצעות אג"ח להמרה וכתבי אופציה והיום תבצע חיתום מוסדי מוקדם. את ההנפקה מובילים הראל חיתום והנפקות, אלטשולר שחם, פועלים איי.בי.איי וכלל פיננסים חיתום. שלא"ג תחל להסחר בשעה 10:30.

ולבסוף - חמש הדואליות של מדד המעו"ף נסחרות בשע זו במגמה ירוקה, למעט מניות אלביט מערכות שמחליקות ב-0.3%. טבע מטפסת ב-0.3%, תוך מחזור של 3.5 מיליון שקל - השני בהיקפו אחרי בזק, גיוון מתרוממת בכ-1%, אלווריון קופצת ב-1.3% ופרטנר מזנקת ב-1.8%, תוך מחזור של קרוב למיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".