האירו מתחת ל-5.6 שקל: נחלש ב-0.94%
הדולר מתחזק בשעה זו של בוקר יום שני ב-0.21%, סובב סביב שער של 4.368 שקל. את השבוע החולף חתם המטבע האמריקני בשער יציג של 4.359 שקל (נותר ביום שישי ללא שינוי). האירו נחלש חדות הבוקר בשיעור של 0.94%, סובב סביב 5.5924 שקל, לאחר שביום שישי נקבע שערו היציג בגובה 5.6453 שקל, גם הוא ללא שינוי ניכר מיום חמישי החולף.
מחדר העסקאות של הבנק הבינ"ל נמסר, כי הדולר-שקל מטפס למעלה בהתאם להתחזקותו של המטבע האמריקני אל מול העיקריים בעולם, מאז פרסומו של דו"ח התעסוקה החיובי ביום שישי בכלכלה החזקה בעולם. המסחר מתאפיין הבוקר בפעילות ערה יחסית, עיקרה על ידי המגזר הבין בנקאי ולקוחות עסקיים, כשרבים הם המנצלים את הרמות הנמוכות של הליש"ט ושל האירו (מתחת ל-5.6 שקל) לרכישת מטבעות אלו.
טכנית, מעדכנים אותנו בבינ"ל, רמת תמיכה קרובה לדולר מצויה בגובה 4.36 שקל ורמת התנגדות קרובה שוכנת בגובה 4.38 שקל. בבנק מערכיים, כי אף אחת מבין רמות אלו לא עתידה להפרץ בימים הקרובים.
העולם בעיניים של פינוטק
הדולר מתחזק למול העיקריים מאז פרסום דו"ח התעסוקה לחודש אפריל ביום שישי אשר הפתיע את השוק לטובה והרגיע את חששות המשקיעים בנוגע להאטה בכלכלה האמריקאית. מספר המשרות החדשות שהתווסף למשק האמריקני בחודש אפריל הוא 274,000 - גדול ב-100,000 מציפיות השוק. אותם משקיעים שסברו, כי ה-FED עשוי לעצור או להאט את העלאת הריביות ראו בנתון זה כאות הרגעה. נתון המשרות מדגיש את הפער ההולך וגדל בין כלכלת ארה"ב לשאר כלכלות העולם ובעיקר אירופה, ועל כן צפוי הדולר להמשיך להיתמך בטווח הקרוב. בסקר שנערך בקרב 20 בנקים אשר סוחרים ישירות עם קרנות של ה-FED עלה כי צפויה העלאה של עוד 0.25% בישיבת הריבית הבאה. כמו כן, מעלה הסקר כי ריבית ה-FED צפויה להיות 4.00% עד סוף 2005.
בהמשך היום צפויים להתפרסם בארה"ב מלאים עיסקיים וסקר ה-FED בקנזס סיטי עם ציפיות לעלייה. גורם סיכון לדולר בימים הקרובים הוא ההתפתחויות הצפון קוריאה. כתבים מדווחים כי המודיעין האמריקאי חשף הכנות של הקוראנים לניסוי נוסף וחששות לגבי פיתוח נשק גרעיני עשוי להעיב של הדולר, אך לא סביר כי גורם זה יקבע את הטון בסה"כ.
האירו ממשיך להיסחר בסימן חולשה למול העיקריים. כלכלנים אומרים, כי אירופה היא הכלכלה החלשה ביותר בהווה מבין שאר כלכלות העיקריים (ארה"ב, בריטניה ויפן). מציאות כלכלית זו עשויה להמשיך להעיב על האירו גם במהלך התקופה הקרובה. האירו נסחר למול הדולר סביב רמה של 1.2808 לאחר שפרץ ביום שישי את רמת ה-1.2830 שהיוותה 200 יום ממוצע נע. היום השיג הזוג שפל של 1.2788 ובך הוא מתקרב לנמוך השנתי ב-1.2735.
היום צפוי הבנק האנגלי המרכזי להותיר את הריבית באנגליה ברמה של 4.75%, אך משקיעים ימתינו לפרסום פרוטוקולי הפגישה שיתפרסמו בהמשך, בנוגע למספר החברים אשר הצביעו נגד ההחלטה. בשעה זו נסחר האירו למול הסטרלינג סביב רמה של 0.6782 תוך מסחר בטווח צר למדי.
ובמזרח. היין נחלש למול הדולר על רקע דממת אלחוט מכיוון סין בנוגע לשיחרור היואן, לאחר ששבוע שעבר שמועות רבות צפו שינויים בנושא זה בסוף השבוע שחלף. ישנם כלכלנים הסבורים כי התחזקות הדולר למול היין עשויה להיבלם, בניגוד לשאר העיקריים. הסיבה לכך נעוצה בכך שהסוגיה הסינית עדיין קיימת, ומשקיעים רבים מאמינים כי בשלב מסוים תהיה התרה של היואן, על אף שלא ניתן להעריך מתי. הלחצים הספקולטיביים שנראו בשוק בזמן האחרון מרתיעים את הסינים מלבצע רפורמה בהווה מחשש לתגובה מוגזמת של השוק אם וכאשר יתבצע הדבר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".