פועלים וגם לאומי: העצבנות בשוק המניות עשויה להימשך

נקודת אור: להערכת בנק הפועלים תהיה זו עצבנות סביב המגמה החיובית. לאומי: בטווח הארוך המגמה החיובית בבורסה המקומית צפויה להמשך
שרון שפורר |

בתקופה הקרובה, מעריכים כלכלני יחידת המחקר באגף לני"ע של בנק הפועלים, יושפע שוק המניות המקומי לחיוב על רקע חמישה גורמים הכוללים את אישור תקציב המדינה לשנת 2005, את המשך השיפור ברווחיות החברות, את המשך הצמיחה במשק (גם אם בקצב איטי יחסית לשנת 2004), התבססות הרגיעה הביטחונית והתייצבות ריבית בנק ישראל ברמתה הנמוכה הנוכחית.

עם זאת, מסייגים בבנק, על רקע הגידול באחזקות הזרים בשוק המניות המקומי, הרמות הגבוהות יחסית בהם נמצאים מדדי המניות וציפיות לתחילת תהליך העלאת ריבית בנק ישראל במחצית השנייה של השנה, עשויה להימשך העצבנות בשווקים, אך סביב המגמה החיובית.

לאור האמור לעיל, ממשיכים בבנק הפועלים, להמליץ על הצטיידות סלקטיבית במניות אשר צפויות לרשום שיפור בתוצאותיהן. במקביל, הם מציינים, ניתן לבחון את הגדלת רכיב ההשקעות בשוקי חו"ל, ולפעול בדרך של פיזור השקעות על-מנת להקטין את הסיכון של תיק ההשקעות הכולל.

גם כלכלני בנק לאומי צופים את המשכה של העצבנות בשוק על רקע ההצבעה על חוק התקציב שצפויה להתקיים לקראת סוף השבוע. בטווח הארוך המגמה החיובית בבורסה המקומית צפויה להערכתם להמשך לנוכח המשך פרסום אינדיקטורים כלכליים חיוביים המאותתים על המשך צמיחת המשק המקומי. התפתחויות חיוביות בתחום המדיני והביטחוני יתמכו גם הם בעליות השערים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.