בית המשפט
צילום: Pixbay
פרשת השבוע

וירא: סדום - כשהרשע, הקמצנות והאכזריות הופכים לחוק מדינה

מה היה חטאה של סדום שגרם להשמדתה המוחלטת ושהפך אותה לסמל לרוע? ממה עלינו להיזהר כדי לא להפוך לסדום בעצמנו? על נרמול הרוע במערכות החוקים המדינתיות
גיא טל | (7)

בניגוד מוחלט לאברהם איש החסד והאמונה, מוצגת סדום בפרשתנו כעיר החטאים, עד כדי כך ששמה הפך לסמל לעיר מושחתת, נהנתנית, אגואיסטית ואכזרית. בתורה לא מצוין במפורש במה חטאו אנשי סדום ובמה בלטה רשעותם שחייבה את הפיכת העיר. התורה מסתפקת באמירה הכללית "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד", אך המסופר בהמשך הפרשה ממחיש מעט מהרשעות הזו.

>>> לכל פרשות השבוע

המלאכים בדמות אנשים מגיעים לביתו של לוט, ואנשי העיר מתאספים מסביב הבית ודורשים: "הוציאה אלינו ונדעה אתם" – כלומר, דרישה לאונס המוני של האורחים, שכל חטאם היה שנקלעו לעיר. ישאל השואל – ואיפה הייתה  המשטרה? הצבא? המלך וחייליו? יענה העונה, ככל הנראה שם עם אנשי העיר מסביב לבית דורשים שימלאו את חוקי העיר, כלומר התאכזרות כלפי אורחים, שלא יעזו עוד לעבור בעיר.

 

הנביא נותן מידע נוסף הנוגע לאנשי העיר ולחטאיה. כשיחזקאל מוכיח את עם ישראל על חטאיו הוא אומר לעם שהוא דומה לסדום ומפרט במה: "והנה זה היה עון סדם אחותך: גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה, ותגבהינה ותעשינה תועבות לפני". התיאור של סדם כ"גאון שבעת לחם", כלומר עיר עשירה וגאה תואם את מה שקראנו פרשה הקודמה בנוגע ללוט שמחפש מקום לגור לאחר פרידתו מאברהם: "וישא לוט את עיניו וירא את כל ככל הירדן כי כלה משקה, לפני שחת ה' את סדם ואת עמרה כגן ה' כארץ מצרים". למרות העושר הרב שלה אנשי סדום סרבו בתוקף לחלוק את עושרם עם אחרים - "ויד עני ואביון לא החזיקה".

 

כך מסביר הרמב"ן את הסיבה בגינה רצו אנשי סדום לאנוס את האורחים: "כוונתם לכלות את הרגל מביניהם (כלומר, למנוע מאורחים לבוא לבקר בעיר) כדברי רבותינו". הרמב"ן מתייחס לדברי הגמרא במסכת סנהדרין: "אנשי סדום לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא... למה לנו עוברי דרכים שאין באים אלינו אלא לחסרינו מממוננו, בואו ונשכח תורת רגל מארצנו". לא רק באורחים פגעו אנשי סדום, אלא גם "שנאת עשירים" רווחה שם לפי דברי אותה גמרא: "מלמד שהיו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומושיבין אותו אצל קיר נטוי ודוחין אותו עליו (כלומר מפילים את הקיר) ונוטלים את ממונו". חוסר הכבוד לזכות הקניין ולרכוש הפרטי מוביל גם לחוסר כבוד לחיי אדם ולרצח המאורגן על ידי המדינה עצמה כפי שראינו שהתרחש במדינות רבות שבחרו בדרך הזו במאה השנים האחרונות.

הרמב"ן ממשיך ומסביר את הסיבה לרצונם של בני סדום "לכלות רגל מביניהם":

"כי חשו שבעבור טובת ארצם שהיא כגן ה' יבואו שם רבים והם היו מואסי הצדקה... נגמר דינם (כלומר הסיבה שבגינה נענשו בסופו של דבר) על אותו העון, מפני שלא החזיקו יד עני ואביון, כי היו תדירים באותו עוון יותר מכולם, וגם כי כל העמים עושים צדקות עם ריעיהם ועם ענייהם לא היה בכל הגויים כסדום לאכזריות".

כלומר דווקא מתוך השפע הגדול לה זכתה סדום בולטת הקמצנות. טבע האדם הוא לסייע לידידיו וקרוביו במידת יכולתו. אנשים דואגים לבני משפחותיהם, לאנשי עירם ולאזרחי מדינתם. ישנה סולידריות בסיסי אנושית מעבר לדאגה האישית של כל אחד לפרנסתו. זוהי תכונה משותפת לכל בני האנוש ולא ייחודית לעם כזה או אחר. לכן בולטת העובדה שהחברה בסדום הושחתה עד כדי כך שאנשיה התאכזרו והתקמצנו לא רק ביחס לאורחים אלא גם ביחס לעניי המקום עצמו – "יד עני ואביון לא החזיקה".

 

מה המיוחד בסדום יותר מחברות רעות אחרות שלא הושמדו?

אולם בנוגע לנקודה האחרונה בדברי הרמב"ן – "לא היה בכל הגויים כסדום" יש לשאול שהרי הנביא יחזקאל אומר קודם לכן שעם ישראל חטא יותר ממנה: "חי אני ה' אלוקים אם עשתה סדם אחותך היא ובנותיה כאשר עשית את ובנותייך". אם כן, מדוע סדום נדונה לכליה גמורה ואילו ישראל אמנם נענשו בגלות אך ממשיכים להתקיים?

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אחד הכיוונים לתרוץ קושיה זו בה נקטו הפרשנים הוא שייתכן שבמקומות אחרים נעשו חטאים גדולים יותר אך במקרה של סדום ישנו מימד נוסף – המימד החוקי-מדינתי. סדום הפכה את ענין הדאגה לאינטרס האישי על חשבון מידת החסד לחוק המדינה וחייבה את כל אזרחיה להיות אכזריים וקמצנים, והוציאה את מידת החסד אל מחוץ לחוק.

 

כך מפרש רבי יצחק עראמה (1420 - 1494) בספר "עקדת יצחק" את חטא סדום: "אמנם החטא הקטן, כשיסכימו עליו דעת הרבנים (כלומר, המנהיגים) והדת נתנה בבתי דיניהם שלא למחות בו הנה הוא זימה ועוון פלילי וחטאת הקהל כולו ולא ניתן למחילה אם לא בפורענות הקהל". וכן: " הקימו להם דברים רעים ומגונים לחוקים ומשפטים טובים וישרים וקבעו בהם מסמרים בקנסות ועונשים שלא יעברו מהם לעולם". אפילו דבר רע קטן, אומר רבי יצחק עראמה, כשהוא הופך לחוק מדינה הוא גרוע מאד. זה לא עצם המעשה הרע אל הנורמליזציה שלו והפיכתו לערך אליו מחנכים ופועלים להגשמתו. באופן דומה כותב הרב קוק: "לסדום הייתה שיטה מדינית של שנאת החסד, וקבעו על כך הנהגה מדינית". 

 

ניתן לחשוב שאגדות חז"ל הנוגעים לחוקי סדום הם מציאתו רחוקה ולא משהו שאמור להיות רלוונטי עבורנו, שכן מי יעלה בדעתו לאסור בחוק הכנסת אורחים. אך באמת הדבר קרוב יותר ממה שנמדמה. כל חברה צריכה להיזהר מאד מנירמול הרע במערכת החוקים שלה ובנורמות המקובלות והמחייבות. נרמול הרוע הוא קרוב יותר ממה שמדמיינים. כבר ראינו מדינות שמחוקקות חוקים רעים והופכים אותם לנורמה מחייבת. נוכל למנות בין השאר חוקים שמאפשרים הלאמת רכוש פרטי, גירוש אזרחים מבתיהם, מגבילים את חופש העיסוק, כופים על אזרחים ערכים שלא מקובלים עליהם, מחייבים להכניס למערכת החינוך תכנים שנויים במחלוקת על פיהם יחונכו בהכרח ילדי כל המדינה ועוד, והכל בשם אידיאל של טובת הכלל לפי הערכים המקובלים באותו רגע על השלטון.

הכוח המדינתי הכרחי לעיתים קרובות לשמירה על חוק וסדר, אך עלול להיות כוח משחית ודורסני, ולכן יש להשתמש בו מעט ככל האפשר, ובוודאי ובוודאי שיש להיזהר שלא להפוך את חוקי המדינה לחוקי סדום.

 

>>> פרשת וירא: לפני שחורצים גורלות חייבים לבדוק את העובדות

 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ש.א 11/11/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
    אין משילות, אין חוקים, רוצחים, אונסים, אין הרתעה - הגיע השעה לשינוי כללי המשחק. העם אמר את דברו.
  • 6.
    עע כמה מראשי הפרקליטות... (ל"ת)
    חן 11/11/2022 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יאיר לפיד 11/11/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד!
  • 4.
    איש חכם 11/11/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
    ולהפוך את זה ל"ערך". זו סדום. לצערי זה קורא בקבוצות מסויימות גם אצלנו יישר כח כמו תמיד מדהים
  • 3.
    גליה 11/11/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
    כאחת שגם עשתה עבודה על השוואה בין חטאי זדום לחטאי הנאצים בגרמניה. מסכימה עם כל מילה! נרמול הרוע, היא הגדרה מצויינת. כ"כ הרבה עושים כדי להמליץ את הרוע ולהשתית שהרוע הוא תקין והוא הכרחי לביטחון המדינה בדיוק כמו שמתואר בכתבה. ניתוח מעולה! מי ייתן ונקבל חכמה ובינה לא ללכת בדרכ סדום ולדעת כמה זה סוכן נירמול הרוע בשם הגנת המדינה. החכמתי מהכתבה, תודה רבה!
  • 2.
    עוז 11/11/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    לצערי זה הכיוון של המדינה בשנים האחרונות, בעיקר בחסות מפלגות מסוימות. בכל מקרה, יופי של כתבה כרגיל
  • 1.
    כותב 11/11/2022 06:24
    הגב לתגובה זו
    יישר כוח בהצלחה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.