בית המשפט
צילום: Pixbay
פרשת השבוע

וירא: סדום - כשהרשע, הקמצנות והאכזריות הופכים לחוק מדינה

מה היה חטאה של סדום שגרם להשמדתה המוחלטת ושהפך אותה לסמל לרוע? ממה עלינו להיזהר כדי לא להפוך לסדום בעצמנו? על נרמול הרוע במערכות החוקים המדינתיות
גיא טל | (7)

בניגוד מוחלט לאברהם איש החסד והאמונה, מוצגת סדום בפרשתנו כעיר החטאים, עד כדי כך ששמה הפך לסמל לעיר מושחתת, נהנתנית, אגואיסטית ואכזרית. בתורה לא מצוין במפורש במה חטאו אנשי סדום ובמה בלטה רשעותם שחייבה את הפיכת העיר. התורה מסתפקת באמירה הכללית "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד", אך המסופר בהמשך הפרשה ממחיש מעט מהרשעות הזו.

>>> לכל פרשות השבוע

המלאכים בדמות אנשים מגיעים לביתו של לוט, ואנשי העיר מתאספים מסביב הבית ודורשים: "הוציאה אלינו ונדעה אתם" – כלומר, דרישה לאונס המוני של האורחים, שכל חטאם היה שנקלעו לעיר. ישאל השואל – ואיפה הייתה  המשטרה? הצבא? המלך וחייליו? יענה העונה, ככל הנראה שם עם אנשי העיר מסביב לבית דורשים שימלאו את חוקי העיר, כלומר התאכזרות כלפי אורחים, שלא יעזו עוד לעבור בעיר.

 

הנביא נותן מידע נוסף הנוגע לאנשי העיר ולחטאיה. כשיחזקאל מוכיח את עם ישראל על חטאיו הוא אומר לעם שהוא דומה לסדום ומפרט במה: "והנה זה היה עון סדם אחותך: גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה, ויד עני ואביון לא החזיקה, ותגבהינה ותעשינה תועבות לפני". התיאור של סדם כ"גאון שבעת לחם", כלומר עיר עשירה וגאה תואם את מה שקראנו פרשה הקודמה בנוגע ללוט שמחפש מקום לגור לאחר פרידתו מאברהם: "וישא לוט את עיניו וירא את כל ככל הירדן כי כלה משקה, לפני שחת ה' את סדם ואת עמרה כגן ה' כארץ מצרים". למרות העושר הרב שלה אנשי סדום סרבו בתוקף לחלוק את עושרם עם אחרים - "ויד עני ואביון לא החזיקה".

 

כך מסביר הרמב"ן את הסיבה בגינה רצו אנשי סדום לאנוס את האורחים: "כוונתם לכלות את הרגל מביניהם (כלומר, למנוע מאורחים לבוא לבקר בעיר) כדברי רבותינו". הרמב"ן מתייחס לדברי הגמרא במסכת סנהדרין: "אנשי סדום לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא... למה לנו עוברי דרכים שאין באים אלינו אלא לחסרינו מממוננו, בואו ונשכח תורת רגל מארצנו". לא רק באורחים פגעו אנשי סדום, אלא גם "שנאת עשירים" רווחה שם לפי דברי אותה גמרא: "מלמד שהיו נותנים עיניהם בבעלי ממון ומושיבין אותו אצל קיר נטוי ודוחין אותו עליו (כלומר מפילים את הקיר) ונוטלים את ממונו". חוסר הכבוד לזכות הקניין ולרכוש הפרטי מוביל גם לחוסר כבוד לחיי אדם ולרצח המאורגן על ידי המדינה עצמה כפי שראינו שהתרחש במדינות רבות שבחרו בדרך הזו במאה השנים האחרונות.

הרמב"ן ממשיך ומסביר את הסיבה לרצונם של בני סדום "לכלות רגל מביניהם":

"כי חשו שבעבור טובת ארצם שהיא כגן ה' יבואו שם רבים והם היו מואסי הצדקה... נגמר דינם (כלומר הסיבה שבגינה נענשו בסופו של דבר) על אותו העון, מפני שלא החזיקו יד עני ואביון, כי היו תדירים באותו עוון יותר מכולם, וגם כי כל העמים עושים צדקות עם ריעיהם ועם ענייהם לא היה בכל הגויים כסדום לאכזריות".

כלומר דווקא מתוך השפע הגדול לה זכתה סדום בולטת הקמצנות. טבע האדם הוא לסייע לידידיו וקרוביו במידת יכולתו. אנשים דואגים לבני משפחותיהם, לאנשי עירם ולאזרחי מדינתם. ישנה סולידריות בסיסי אנושית מעבר לדאגה האישית של כל אחד לפרנסתו. זוהי תכונה משותפת לכל בני האנוש ולא ייחודית לעם כזה או אחר. לכן בולטת העובדה שהחברה בסדום הושחתה עד כדי כך שאנשיה התאכזרו והתקמצנו לא רק ביחס לאורחים אלא גם ביחס לעניי המקום עצמו – "יד עני ואביון לא החזיקה".

 

מה המיוחד בסדום יותר מחברות רעות אחרות שלא הושמדו?

אולם בנוגע לנקודה האחרונה בדברי הרמב"ן – "לא היה בכל הגויים כסדום" יש לשאול שהרי הנביא יחזקאל אומר קודם לכן שעם ישראל חטא יותר ממנה: "חי אני ה' אלוקים אם עשתה סדם אחותך היא ובנותיה כאשר עשית את ובנותייך". אם כן, מדוע סדום נדונה לכליה גמורה ואילו ישראל אמנם נענשו בגלות אך ממשיכים להתקיים?

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אחד הכיוונים לתרוץ קושיה זו בה נקטו הפרשנים הוא שייתכן שבמקומות אחרים נעשו חטאים גדולים יותר אך במקרה של סדום ישנו מימד נוסף – המימד החוקי-מדינתי. סדום הפכה את ענין הדאגה לאינטרס האישי על חשבון מידת החסד לחוק המדינה וחייבה את כל אזרחיה להיות אכזריים וקמצנים, והוציאה את מידת החסד אל מחוץ לחוק.

 

כך מפרש רבי יצחק עראמה (1420 - 1494) בספר "עקדת יצחק" את חטא סדום: "אמנם החטא הקטן, כשיסכימו עליו דעת הרבנים (כלומר, המנהיגים) והדת נתנה בבתי דיניהם שלא למחות בו הנה הוא זימה ועוון פלילי וחטאת הקהל כולו ולא ניתן למחילה אם לא בפורענות הקהל". וכן: " הקימו להם דברים רעים ומגונים לחוקים ומשפטים טובים וישרים וקבעו בהם מסמרים בקנסות ועונשים שלא יעברו מהם לעולם". אפילו דבר רע קטן, אומר רבי יצחק עראמה, כשהוא הופך לחוק מדינה הוא גרוע מאד. זה לא עצם המעשה הרע אל הנורמליזציה שלו והפיכתו לערך אליו מחנכים ופועלים להגשמתו. באופן דומה כותב הרב קוק: "לסדום הייתה שיטה מדינית של שנאת החסד, וקבעו על כך הנהגה מדינית". 

 

ניתן לחשוב שאגדות חז"ל הנוגעים לחוקי סדום הם מציאתו רחוקה ולא משהו שאמור להיות רלוונטי עבורנו, שכן מי יעלה בדעתו לאסור בחוק הכנסת אורחים. אך באמת הדבר קרוב יותר ממה שנמדמה. כל חברה צריכה להיזהר מאד מנירמול הרע במערכת החוקים שלה ובנורמות המקובלות והמחייבות. נרמול הרוע הוא קרוב יותר ממה שמדמיינים. כבר ראינו מדינות שמחוקקות חוקים רעים והופכים אותם לנורמה מחייבת. נוכל למנות בין השאר חוקים שמאפשרים הלאמת רכוש פרטי, גירוש אזרחים מבתיהם, מגבילים את חופש העיסוק, כופים על אזרחים ערכים שלא מקובלים עליהם, מחייבים להכניס למערכת החינוך תכנים שנויים במחלוקת על פיהם יחונכו בהכרח ילדי כל המדינה ועוד, והכל בשם אידיאל של טובת הכלל לפי הערכים המקובלים באותו רגע על השלטון.

הכוח המדינתי הכרחי לעיתים קרובות לשמירה על חוק וסדר, אך עלול להיות כוח משחית ודורסני, ולכן יש להשתמש בו מעט ככל האפשר, ובוודאי ובוודאי שיש להיזהר שלא להפוך את חוקי המדינה לחוקי סדום.

 

>>> פרשת וירא: לפני שחורצים גורלות חייבים לבדוק את העובדות

 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ש.א 11/11/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
    אין משילות, אין חוקים, רוצחים, אונסים, אין הרתעה - הגיע השעה לשינוי כללי המשחק. העם אמר את דברו.
  • 6.
    עע כמה מראשי הפרקליטות... (ל"ת)
    חן 11/11/2022 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יאיר לפיד 11/11/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד!
  • 4.
    איש חכם 11/11/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
    ולהפוך את זה ל"ערך". זו סדום. לצערי זה קורא בקבוצות מסויימות גם אצלנו יישר כח כמו תמיד מדהים
  • 3.
    גליה 11/11/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
    כאחת שגם עשתה עבודה על השוואה בין חטאי זדום לחטאי הנאצים בגרמניה. מסכימה עם כל מילה! נרמול הרוע, היא הגדרה מצויינת. כ"כ הרבה עושים כדי להמליץ את הרוע ולהשתית שהרוע הוא תקין והוא הכרחי לביטחון המדינה בדיוק כמו שמתואר בכתבה. ניתוח מעולה! מי ייתן ונקבל חכמה ובינה לא ללכת בדרכ סדום ולדעת כמה זה סוכן נירמול הרוע בשם הגנת המדינה. החכמתי מהכתבה, תודה רבה!
  • 2.
    עוז 11/11/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    לצערי זה הכיוון של המדינה בשנים האחרונות, בעיקר בחסות מפלגות מסוימות. בכל מקרה, יופי של כתבה כרגיל
  • 1.
    כותב 11/11/2022 06:24
    הגב לתגובה זו
    יישר כוח בהצלחה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו
שאלה - תשובה

"ריבית של 5.5% בפיקדון בוואן זירו, זה אמיתי?" האותיות המאוד קטנות שבחוזה

הכתבה עודכנה: מאחורי הריבית הטובה של וואן זירו עומד תנאי חשוב - לשלם עמלה של 49 שקל בחודש. 

צלי אהרון |

בנק וואן זירו, בבעלותו של אמנון שעשוע ובניהולו של אייל גפני, מציע ללקוחות חדשים פיקדון שקלי בריבית קבועה של 5.5% לשנה. זה נשמע "חלום" למשקיעים הסולידיים, ביחס לריבית על פיקדונות שקליים במקומות אחרים. אתם לא תקבלו מעל 4% בבנקים הגדולים, אלא אם אתם לקוחות מאוד גדולים וחשובים. בממוצע תקבלו כ-3.8%, וזה עוד לפני החלטת הריבית הקרובה בסוף החודש. נקדים את המאוחר - זה לא "חלום", חשוב לקרוא את האותיות הקטנות. 

הבנק פרסם כי הוא מציע ריבית של 5.5% לשנה עד סכום של 100 אלף שקל ללקוח - "זו הריבית הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית", הסבירו בוואן זירו, "לקוחות המעוניינים בפיקדון זה לא נדרשים לעזוב את הבנק שלהם כיום, ויוכלו לפתוח פקדון וליהנות מהריבית הגבוהה, לצד המשך פעילות בבנק הקודם שלהם".

אנחנו כבר יודעים ש"אין ארוחות חינם". ובמקביל לשאלות שעולות על הפיקדונות והפיקדון הספציפי הזה - "זה אמיתי?" הרמנו טלפון למוקד. דיברנו עם נועם. חיפשנו את הקאץ'. מסתבר שיש צורך לפתוח חשבון. "אי אפשר בלי חשבון", היא אמרה, "יש שלושה מסלולים של חשבונות - "שניים עם דמי ניהול ואחד פטור מדמי ניהול, אבל אם יש ניירות ערך או מט"ח יהיו עמלות". 

אני רוצה רק את הפיקדון - להעביר 100 אלף שקל ולקבל עוד שנה 105,500 שקלים. מה הכי זול, איזה מסלול?

"הזירו. אתה לא משלם עמלות בכלל"

את בטוחה, כן

"כן, זה חשבון ללא עמלות". 


בקיצור, אם אתם רוצים לקבל תשואה בטוחה של 5.5% בשנה שהיא מעל הבנקים האחרים, הרבה מעל האחרים. יש לכם פתרון. רגע, אין דבר כזה בלי סיכון. גם פיקדון בבנק לאומי ופועלים עם סיכון במידה והבנקים יקרסו, אבל ברור שזו סבירות אפסית. האם וואן זירו מסוכן? לא. יש את המפקח על הבנקים שבודק בשוטף, הוא אמור להיות תעודת הביטוח של הציבור.

  

אבל, משהו המשיך להטריד אותנו. בנקם לא אוהבים להפסיד. נכון, וואן זירו רוצה לקוחות במיוחד על רקע התחרות החזקה והכניסה של בנק אש, ועדיין - הוא רוצה להפסיד 1.5% על כל לקוח? מה הוא מלכ"ר? צלצלנו ושאלנו - התשואה הזו היא כאשר מעבירים פעילות ומשכורת או בכל מצב?

"בכל מצב. אפשר להעביר רק את הכסף, ולקבל 5.5% במסלול זירו". 


 בריבית קבועה, נכון? לא משתנה

"בריבית קבועה"