חברת החשמל
צילום: יוסי וייס

הועדה לפניות הציבור לחברת חשמל: "לא תקין שלא מונה מנכ"ל חדש"

הועדה לפניות הציבור קיימה סיור במטה חברת החשמל, בהמשך לניתוקים ממושכים ושיבושים באספקת החשמל; עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל, שהודיע באחרונה על עזיבתו את התפקיד, התייחס ליום שאחרי: "לא אעזוב לפני שיהיה מישהו שייקח את התפקיד.  יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ יעל רון בן משה: "ניהול חברה בסדר גודל כזה עם ממלא מקום יושב ראש וממלא מקום מנכ"ל – זה לא ניהול תקין"
סתיו קורן |
נושאים בכתבה חברת חשמל

הועדה לפניות הציבור, בראשות ח"כ יעל רון בן משה קיימה סיור במטה חברת החשמל (מחוז דן),  בהמשך לניתוקים ממושכים ושיבושים באספקת החשמל ברחבי הארץ בחורף הנוכחי. 

חברי הכנסת שמעו את סקירה אודות השירות שמעניקה חברת החשמל בריכוזי החברה החרדית בשבתות, הרחבת הפריסה של המונים החכמים, חיבורי חשמל לא מוסדרים בישובי החברה הערבית, הקמת קרן הסיוע ועוד. באשר ל"חוק החשמל" שעבר בכנסת בחודש שעבר, הפתיע את הנוכחים משה כהן , מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת בחברת החשמל, שאמר כי "לא הוגשה אלינו אפילו בקשה אחת לחיבור".

עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל, שהודיע באחרונה על עזיבתו את התפקיד, התייחס ליום שאחרי: "לא אעזוב לפני שיהיה מישהו שייקח את התפקיד. יהיה ממלא מקום בכל מקרה. יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן): "ניהול חברה בסדר גודל כזה עם ממלא מקום יושב ראש וממלא מקום מנכ"ל – זה לא ניהול תקין. ראינו את זה במשטרה. יש לדאוג למינוי ראוי בהקדם".

אורן הלמן, סמנכ"ל שירות ורגולציה במשרד החשמל סיפר על הקמתה של קרן סיוע בהיקף של 15 מיליון שקל, לתשלום חובות חשמל של לקוחות אשר נקלעו למצוקה כלכלית: "עוד לפני כן יש לנו 300,000 זכאים להנחות בתשלום החשמל". ח"כ רון בן משה בירכה על הקמת הקרן והציעה לפרסם את הנושא: "אני צופה שהשנה יהיו הרבה מאד מקרי קצה שיגישו בקשה לקרן הזאת."

הלמן סיפר על יוזמה של חברת החשמל להנגשת השירות לקשישים: "פנינו למשרד לשוויון חברתי כדי לקבל את כל מספרי תעודות הזהות של הלקוחות שלנו מעל גיל 80, כדי לתת להם כניסה ישירה מ-IVR (מענה קולי עם ניתוב שיחות), אבל בישראל הפרטיות חשובה יותר ולא קיבלנו את זה, בשל התנגדות משרד המשפטים." ח"כ רון בן משה הבטיחה לבדוק עם המשרד לשוויון חברתי את נושא העברת הנתונים.

הסוגייה הסביבתית גם עלתה על הפרק בסיור הוועדה. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אלון טל (כחול לבן) שאל לגבי קו מתח עליון (קו 400) באזור המרכז, ונענה ע"י נציג חברת החשמל כי "אנחנו כבר מדברים על טכנולוגיה של קו 400 מוטמן. יש לנו דיונים עם משרד האנרגיה והגנת הסביבה. זה לגמרי על השולחן". עופר בלוך , מנכ"ל חברת החשמל הוסיף: "כשאנחנו מקימים קו מתח גבוה, משתדלים שהוא ייטמע בנוף. אם לא נקים את הקווים האלה, אי אפשר יהיה להגיע ל-30% מתחדשות.

הטמנה היא פתרון חלקי באזורים עירוניים. זה עולה פי6,7 ולפעמים אפילו פי 10 מקו עלי. העלות הזאת מתגלגלת בסוף לצרכנים וליוקר המחיה. אם יש הצדקה לממן הטמנת קו, אנחנו מקבלים אישור מגורמי המקצוע - מנגה (חברת ניהול מערכת החשמל) ומשרד האנרגיה. זה כ"כ יקר שאין הצדקה שחברת החשמל תיקח על עצמה, כי אז זה יבוא על חשבון משהו אחר."

קיראו עוד ב"בארץ"

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) העלה את נושא השיח עם הרבנים לגבי עבודה בשבת: "אם יש יהודי אחד שצריך חמצן ובשבילו אתם מספקים חשמל, אני חייב לעזור לכם לבוא לתקן את החשמל עבורו, וכך עבור כל השכונה. אני רוצה לציין את השיפור בחשמל בשנים האחרונות. לדעתי רוב הרבנים ברוב השכונות כבר הסכימו להיכנס לבצע תיקוני חשמל בשבת כי רוב העבודות הן פיקוח נפש."

ח"כ ישראל אייכלר ציין מקומות בהן היו הפסקות חשמל ממושכות באחרונה: "יש לי רשימה מקרית של טלמון, נריה שהיו 60 שעות ללא חשמל. בירושלים היו שכונות עם 40 שעות ללא חשמל, בבית חורון 6 שעות." ח"כ רון בן משה הזכירה הפסקת חשמל בישוב שייח דנון שארכה 11 שעות. משה כהן, מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת בחברת החשמל, סיפר על העבודות שעשו למניעת מקרים כאלה, בהן הוסיפו שנאים אבל גם הם לא עמדו בעומס והתפוצצו.  מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך הדגיש: "אין דבר כזה הפסקות יזומות. אנחנו מפסיקים בשני מקרים – אם צריך לתקן תקלה ואם יש מחסור בחשמל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסףאלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"

בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"

צלי אהרון |


במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.

בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.


איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?

"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".

באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?

"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".

מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?