שר האוצר משה כחלון
צילום: נעם ריבקין פנטון

אסם התקפלה - החברה תדחה את העלאת המחירים

אסם הודיעה כי לאחר שיחה לילית בין יו"ר ומנכ"ל החברה לשר האוצר, החליטה לדחות את עליית המחירים הצפויה. כחלון הסביר לאסם איך הוא מתכוון לפעול מול רשות החשמל
נועם בראל | (6)

חברת אסם תדחה את העלאת המחירים, כך הודיעה החברה לאחר דיון לילי שהתקיים אמש בין מנכ"ל החברה , אבי בן אסאייג, ויו"ר החברה, דן פרופר עם שר האוצר משה כחלון, אשר הבהיר להם את תוכניותיו למתן את העליה במחירי החשמל מול רשות החשמל.

אסם, חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, הודיעה לפני כשבוע על כוונתה להעלות מחירים, כשבמקביל נודע לציבור גם על התייקרות מחירי הלחם, החשמל והמים - דבר שיצר סערה ציבורית וגרר אלפים לרחובות ל"מחאת האפודים הזוהרים". הכריזו על חרם נגד אסם ואף התכוונו להדגיש זאת בהפגנה שהם מתכננים במוצ"ש. 

 

אסם מצידה אמרה בשבוע שעברה כי "במשך שש שנים הצליחה החברה להימנע מהעלאת מחירים בזכות התייעלות עמוקה ועקבית. בשנים אלה טיפסו מחירי התשומות באופן שאינו מאפשר את המשך מדיניות הספיגה: בשנים האמורות השכר הממוצע במשק עלה ב-17% ושכר המינימום עלה בכ-27%. ב-2018 התייקרו חומרי גלם, חומרי אריזה ושירותים בשיעורים שנעים בין 3% ל-10%. בין היתר עלו מחירי הקמח, הדגנים (כולל תירס), חמאת הבוטנים וחומרי האריזה, וכן עלו מחירי החשמל והארנונה. בנסיבות אלה מבצעת אסם העלאה חלקית ביותר, תוך בחינה קפדנית של כל מוצר ומוצר".   

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ישראל 19/12/2018 11:35
    הגב לתגובה זו
    הממשלה ולא טייקונים כי אנחנו משעממים אותם
  • 5.
    עמך 19/12/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
    מי שמעלה מחירים זו הממשלה. מסים עקפים בשמיים
  • 4.
    אחד העם 19/12/2018 10:47
    הגב לתגובה זו
    כל שנה הארנונה עולה בצורה של טייס אוטומטי הגיע הזמן להפסיק את זה עי יעול העיריות. אני קורא למנהיגי המחאה 2018 שהביאו עד עכשו תוצאות לא רעות ללחוץ עכשו על ביטול עלית הארנונה ב 2019 עם לחץ ציבורי על משרד הפנים דרעי גם במצב עגום לקראת הבחירות קל להשיג את ביטול עלית הארנונה
  • 3.
    אחד שיודע 19/12/2018 09:58
    הגב לתגובה זו
    כחלון! מחירי הדיור יותר חשובים! אתה חושב שאנחנו לא יודעים שהיה עדיף לצמצם הוצאות ממשלה, לקחת פחות כסף על הקרקע ע"י המדינה, ולהביא קבלנים מחו"ל אם המקומיים לא מוכנים למכור במחירים נמוכים ???? עשית כלום ועל זה תשלם בכלפי
  • 2.
    אבי 19/12/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    כלום , בייחוד כשכל המשק כולל חברת חשמל האלו. את צריכה להכיר את אדון פרופר , פרופר... גברת כתבת....
  • 1.
    כמה הוא שילם להם????? (ל"ת)
    הציבור לא טיפש!! 19/12/2018 09:38
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".