אסיה רותחת: הניקיי הוסיף 1.09% ושבר שיא של 7 שנים

על רקע העלאת הריבית אמש, בידי הבנק המרכזי ביפן ל-0.5%. הניקיי עלה ב-1.09%, מדד שנחאי הוסיף 0.19%, מדד ההנג סנג בהונג קונג עלה ב-0.76% ומדד הקוספי הדרום קוריאני עלה ב-0.97%
עפרה ברון |

מדדי אסיה העיקריים נסגרו בעליות שערים נאות, כאשר הניקיי היפני סגר בעליה של 1.09% ובכך שבר שיא של כ-7 שנים. העליות הובלו בידי החברות היצואניות, על רקע היחלשותו של הין אל מול הדולר לאחר העלאת הריבית אתמול על ידי הבנק המרכזי ביפן.

אתמול הבנק המרכזי הכריז על העלאת הריבית מרמה של 0.25% ל-0.5%. מהבנק נמסר כי ההחלטה התקבלה על בסיס ההנחה כי הכלכלה היפנית חזקה מספיק על מנת להתמודד עם גידול בעלות ההלוואות, כשברקע להחלטה האינפלציה הנמוכה. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה מאז יולי האחרון, אז העלה הבנק את הריבית מרמה של 0% לרמה של 0.25%.

על רקע העלאת הריבית, העליות בשוק הובלו בידי החברות היצואניות, ובראשן ענקית האלקטרוניקה סוני, שרשמה עליות חדות על רקע החלשות הין אל מול הדולר מזה היום השני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.