ניתוח טכני: המעו"ף מטפס על חומות של פחד
הניסיונות לחזות מראש יציאתם לדרך של תיקונים טכניים נדונו לכישלון. תיקון טכני הוא עניין נבזי ומתעתע. הוא מתנפל עליך מאחור בסמטה חשוכה ברגע שבו אינך מצפה לכך. פעמים רבות הוא מציג את עצמו, מציב רגל על המפתן אך נעלם כלעומת שבא. בבחינת "זאב, זאב". ומדוע אני פותח את הסקירה דווקא בהתייחסות לתיקון הטכני? משום שבשבועות האחרונים, על רקע העליות הכמעט בלתי פוסקות של השוק, החלו לבצבץ הערכות כאילו הנה הוא מגיע. אוטוטו הוא יוצא לדרך. בינתיים זה לא ממש קורה. גם ההתעסקות במה שאינו קיים על הגרף, ובמה שבלתי אפשרי לראות (כלומר, את המחר והמחרתיים), הופכת את הניתוח לסוג של חיזוי עתידות. וזה כבר לא ניתוח טכני.
אם נעסוק במה שקיים ובמה שאפשר לראות, ונחזק את יכולת התגובה שלנו כלפי דברים שהשוק עושה ברגע נתון, מצבנו הבורסאי ישתפר פלאים. ואם כבר עוסקים במה שקורה, הרי שהמגמה המשנית והמינורית המשיכו השבוע בכיוון אחיד. כלפי מעלה.
מגמת עלייה
גם בשבוע האחרון לא חדרו למשוואה הטכנית פרמטרים חדשים לכן, החידוש היחידי יהיו מצופי ההגנה שנפזר מתחת לשוק ותפקידם לשמש כתחנות התרעה ליציאתו לדרך של תיקון טכני.
1. בטווח הזמן הבינוני המגמה היא מגמת עלייה ברורה. היא החלה ברמת 718 הנקודות ומתאפיינת בסדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל. מחזורי המסחר והמומנטום תומכים. לפי כל המאפיינים הקיימים, דומה שמגמת עלייה זו לא תמה וכי כל ירידה תהיה לצורך עלייה. מגמות עלייה משניות אינן מסתיימות בין לילה. בדרך כלל, מתקיימת תקופת מעבר המלווה במגוון עשיר של סימני אזהרה המתריעים טרם סיומה של מגמת הירידה. ואם לא כך יהיה הדבר, הרי שכל אחד מחויב טרם פתיחת הפוזיציה, למקם הוראה לקטיעת הפסד ולהרימה כלפי מעלה כדי להגן על הרווחים.
2. ושוב כבכל סקירה מגיעים די מהר לטווח הזמן הבעייתי מכולם. טווח הזמן הגרוע ביותר לעיסוק או למסחר מחד, אך זה שמושך את מרבית תשומת הלב מאידך. טווח הזמן הקצר. וכאן, כבשבועות קודמים, נתקלים באותם מרכיבים בדיוק :
א. השוק מתנהל בתוך תעלה עולה כפי שאפשר לראות על הגרף. התמיכה שהיא מספקת מצויה ברמת 910 הנקודות. היות וקו המגמה נע בשיפוע מסוים, רמת התמיכה עולה מדי שבוע. שבירתה של רמה זו במהלך השבוע כלפי מטה, תהווה איתות חולשה ותאיים איום ממשי על קיומה של מגמת העלייה המינורית.
ב. מתחת לרמת 910 הנקודות יש לשים לב לרמת התמיכה הנמוכה מעט ממנה ושוכנת ב-901 הנקודות. רמה זו תשמש כקו ההגנה האחרון בדרך לתיקון טכני ממשי.
ג. במסגרת כל נסיגה יש לבחון היטב את מחזורי המסחר. הללו חייבים להתכווץ כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.
סיכום
העניין הוא אינו מדד המעו"ף אלא המניות המרכיבות אותו. וכפי ששמנו לב בשבועות האחרונים, הסלקטיביות חוגגת. אין עוד עליות גורפות ודרושה מיומנות מסויימת בבחירת המניות הנכונות. תיקון או לא תיקון, השוק ימשיך לעלות ומי שידע לבחור את המניות הנכונות, הוא זה שבסופו של דבר יעשה את התשואה המשמעותית.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.