כללים לקביעת מחיר עסקה עם תושב חוץ
בחוזר רשות המסים בישראל מיום 30 באוקטובר 2006, פורסם כי ועדת הכספים של הכנסת אישרה חקיקת משנה מכוח סעיף 85א לפקודת מס הכנסה, אשר מעגנת את השיטות לקביעת המחיר המתאים לעסקאות המבוצעות עם תושבי חוץ, במקרה בו קיימים "יחסים מיוחדים" עם תושב החוץ אשר בשלהם נקבע לעסקה מחיר אשר אינו משקף את "מחיר השוק" ואת סמכותו החוקית של פקיד השומה לבחון עסקאות כאמור. התקנות קובעות את השיטות להכרה במחיר העסקה או בתנאיה כמחיר שוק או כתנאי שוק, לפי הענין, וכן חובת דיווח שנתית מצומצמת על ביצוע עסקה בינלאומית וחובת דיווח מקיפה על העסקה האמורה הכוללת גם את חקר השוק שביצע הנישום - אם דרש זאת פקיד השומה. עם כניסתו לתוקף של סעיף 85א לפקודה, יחויבו הנישומים לדווח ולשלם מס בישראל בהתאם למחיר השוק המתאים וההולם את אותה עסקה. מטרת תקנות אלה הינה לתת בידי רשות המסים את הכלים המתאימים להתמודדות עם עסקאות אשר נעשות עם תושבי חוץ או עסקאות אשר ההכנסה מהן חייבת במס גם מחוץ לישראל, במקרים שבהם בשל יחסים מיוחדים בין הצדדים נקבעים על ידם מחירים או תנאים שלא על פי מחיר השוק או מה שהיה נהוג לצפות "מקונה מרצון למוכר מרצון" כך שבפועל הופקו מן העסקה פחות רווחים החייבים במס בישראל. התקנות, הבאות ליצור סביבה אנטי-תכנונית, מצטרפות לטיפול הקיים ב"מחירי העברה" "Transfer Pricing", אשר קיים מזה שנים ארוכות ברחבי העולם (ארה"ב, אירופה, אסיה וכו'). במדינות אלה התפתחה פרקטיקה משמעותית סביב הנושא, ובחלק מהמדינות הנישומים אף מורגלים כעניין שבשגרה להצטייד ב"חקר מחירי העברה" "Transfer Pricing Study" ולצרף אותה לדוחותיהם השנתיים. התקנות יחולו רק לגבי עסקאות בינלאומיות אשר תתבצענה לאחר פרסומן. וחקר תנאי שוק שנעשה לפני פרסומן יראוהו כחקר תנאי שוק כמשמעותו בתקנות, במשך שנתיים מיום פרסומן.