הירשזון הציג התקציב: הוצאות הביטחון יעלו ב-8 מ' ש'

טווח התקציב לשנת 2007 עומד על 295.4 מיליארד שקל. מתוכם 18.6% מיועדים להוצאה הביטחונית, 29.4% לתשלומי העברה וצמיחות, 30.8% להחזר חובות. הקצבאות לא יוגדלו
מעריב NRG |

טווח התקציב לשנת 2007 עומד על 295.4 מיליארד שקל ומתוכו 18.6% (כ-55 מיליארד שקל), מיועד להוצאה הביטחונית, 17.1% להוצאה אזרחית, 29.4% לתשלומי העברה וצמיחות, 4.1% להשקעות ומתן אשראי, והיתר- 30.8% להחזר חובות.

הגירעון החזוי ב-2007 עומד על 2.9% תוצר, המהווה 18.7 מיליארד שקל. כדי לעמוד במסגרת ההוצאה של 1.7% יש מי שמשלם את המחיר- בשנת 2007 תהייה הקפאה נומינלית ואי עדכון של קצבאות, מה שאומר שלא תהייה הגדלה של סך הקצבאות. הקפאה זו תוביל לחיסכון של 1.12 מיליארד שקל.

כמו כן, תבוצע הקטנה של תוכנית פיתוח הרכבת, חיסכון של 1 מיליארד שקל. בנוסף, תהייה דחייה של ההסכמים הקואליציונים, מה שיוביל לחיסכון של 0.56 מיליארד שקל והפחתות נוספות יובילו לחסכון כולל של 3.85 מיליארד שקל.

התוספת החד פעמית של הוצאות הלחימה מסתכמת ב-3.5 מיליארד שקל. סכום זה בנוסף ל-8.2 מיליארד שקל הוצאה חד פעמית לביטחון מוביל לתוספת חד פעמית משמעותית של 12 מיליארד שקל הוצאות חד פעמיות על המלחמה.

"עד 2010 נהיה ב-3% צמיחה לנפש לפחות כל שנה", כך אמר קובי הבר, הממונה על התקציבים באוצר במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום לרגל הגשת התקציב לקראת 2007 לשולחן הכנסת.

קובי הבר פרס את עקרונות תקציב 2007 כאשר העקרון המרכזי הוא שבסיס התקציב יגדל ב-1.7% בלבד. כמו כן, תינתן תוספת חד פעמית למימון הוצאות הלחימה וחיזוק הצפון בסך של 3.5 מיליארד שקל. עקרון נוסף הוא שמירה על תקרת גירעון של 2.9% בלבד וכן המשך ישום מתווה הרפורמה במס וביצוע שינויים מבניים.

מנאומו של הירשזון ומדבריו של קובי הבר עולה כי נסיים לשלם על המלחמה רק בשנת 2009. עלויות הלחימה בצפון נפרסו לראשונה וניתן לראות כי הנזק הישיר של מס רכוש הוא 0.5 מיליארד שקל, הנזק העקיף של מס רכוש עומד על 3 מיליארד שקל ומשרד הביטחון מקבל תוספת חד פעמית של 8.2 מיליארד שקל שתתפרס על פני 3 שנים.

מתוך סכום זה, ב-2006 יוקצו 2 מיליארד שקל לתוספת לביטחון, ב-2007 יוקצו כ-3.7 מיליארד שקל והיתרה על סך 2.5 מיליארד שקל תינתן בשנת 2008. מכאן עולה כי רק בשנת 2009 יסתיימו התשלומים החד פעמיים לביטחון.

יצויין כי סכומים אלו אינם סופיים מאחר ובימים אלו ממש מפעילה מערכת הביטחון לחץ אדיר על משרד האוצר וראש הממשלה, לתת תוספת לביטחון המוערכת בלפחות כמה מיליארדים (השבוע פורסם כי דרישתם עומדת על כ-3 מיליארד, אך על פי ההערכות ידרשו הרבה יותר).

דרישותיה התקציביות של מערכת הביטחון הוצגו להירשזון בשבוע שעבר אך טרם התקבלה החלטה. מי שתחליט בעניין זה תהייה ועדה שתמונה לצורך זה, אך ככל הנראה היא לא תקבל החלטות עד סוף 2007 ולכן צפוי שרה"מ, אהוד אולמרט, יצטרך לקבל החלטה בנוגע לתוספת שתהייה בשנת 2007.

ההערכות הן כי במידה ותאושר התוספת לתקציב הביטחון כבר ב-2007 היא תחשב או כהחרגה חד פעמית נוספת או כחלק מהתקציב השוטף- מה שיחייב חריגה מיעד התקציב שעומד על 1.7%.

עם זאת, כפי שפורסם ב- nrg קודם לכן, יש לציין כי בנאומו של שר האוצר, הוא שב והדגיש כי אין בכוונתו לחרוג מיעדי התקציב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלוםעפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. קרדיט: יונתן בלום

עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג

על פי עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. אם השיפור יימשך, אנו רואים אפשרות שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג"

רן קידר |
נושאים בכתבה עפר קליין

פרמיית הסיכון של ישראל יורדת בהדרגה וכיום היא קרובה לרמה שנרשמה ערב המלחמה. למרות זאת, חברות הדירוג נוקטות גישה זהירה ורחוקות עדיין מלשנות את דירוג האשראי הרשמי. פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא משתקפת בשווקים הפיננסיים. אחד המדדים המרכזיים לכך הוא ה-CDS על אג"ח ממשלת ישראל, כלי פיננסי המשמש כמעין ביטוח שרוכשים משקיעים מפני מצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה אשר נמצא כיום קרוב מאוד לרמתו ערב המלחמה. הירידה בפרמיית הסיכון באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים, כגון הפער בין תשואות אג"ח ממשלת ישראל לארה"ב, התחזקות השקל ועוד. משמעות הדבר היא שבפועל, המשקיעים שיפרו את "דירוג האשראי" של ישראל, גם אם הדירוג הרשמי של סוכנויות הדירוג נותר ללא שינוי. 


חברת הדירוג Moody’s הייתה הראשונה להתייחס להתפתחויות האחרונות. היא ציינה לחיוב את החוסן הכלכלי והפיננסי של ישראל, אך הותירה את הדירוג על Baa1 עם אופק שלילי, דירוג שלדעתנו נמוך מדי. אם לא תתרחש חזרה ללחימה בעצימות גבוהה (תרחיש שסיכויו נמוכים אך קיימים), אנו מעריכים כי בתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מדירוג האשראי של ישראל. 

הכנסות המדינה ממסים בספטמבר היו גבוהות מהצפוי, אם כי נמוכות ביחס לחודשים הקודמים. ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה, והגירעון יציב ברמה של 4.7% מהתוצר, עם צפי לעלייה מסוימת עד סוף השנה. 

בספטמבר עמדו הכנסות המדינה ממסים על כ-43 מיליארד ₪ (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), גבוה מהציפיות. מדובר בעלייה של כ‑10% לעומת ספטמבר אשתקד, בהובלת המיסים הישירים, בעוד המיסים העקיפים עלו בקצב מתון יותר, בין היתר בשל מיעוט ימי עסקים. למרות הנתון המעודד יש לציין כי הגידול בהכנסות נמוך ביחס לחודשים הקודמים. מנגד, ההוצאה הממשלתית נותרה גבוהה ועמדה על כ-55 מיליארד ₪, בדומה לממוצע של חצי השנה האחרונה. כתוצאה מכך הגירעון נותר יציב ברמה של 4.7% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים. להערכתנו, למרות סיום הלחימה, הגירעון צפוי לעלות במתינות ברבעון האחרון של השנה ולהתכנס סביב היעד (שעודכן למעלה) כ-5.2%.


בעולם

קרן המטבע צופה צמיחה מעט גבוהה יותר השנה והאטה מזערית בשנים הבאות, תוך שהיא מדגישה את הסיכונים לתחזית בשל מדיניות המכסים של ארה"ב, ומתריעה מפני אינפלציה גבוהה וחוב ציבורי גבוה.