דשבורד דיגיטלי נהג רכב נהיגה מכונית
צילום: Istock
בלעדי

שוק ביטוחי הרכב: מי איבדה 25% מנתח השוק שלה ומי הגדילה את חלקה?

שוק ביטוחי הרכב בישראל מגלגל 13 מיליארד שקלים בשנה. כולם חייבים כמובן להיות מבוטחים בביטוח חובה אבל הרוב גם רוכשים ביטוח מקיף. דוחות החברות מגלים כי כולן הפסידו כ-16% מההכנסה בשנה שחלפה, אבל יש כאלה שהפסידו יותר - ומי הפסיד נתח שוק? מחקר WOBI מגלה
נתנאל אריאל | (2)

הכנסות חברות הביטוח מהפרמיות שהציבור משלם כל שנה על ביטוחי הרכב עומדות על כ-13 מיליארד שקל בשנה. ב-2021 הפרמיות גדלו ב-3% נוספים ל-13.32 מיליארד שקל. זה נובע כמובן גם מהעובדה שהישראלים מחזיקים הרבה הרבה יותר מכוניות. כל שנה עולות על הכבישים בישראל מאות אלפי מכוניות (ולכן זה גם אומר הרבה יותר פקקים, אלא אם הציבור ייסע יותר בתחבורה ציבורית, או שישלם את אגרות הגודש שאולי יחלו לפעול כאן בעוד כמה שנים). מי שנהנות מכך הן כמובן חברות הביטוח, שהכניסו ב-2021 עוד 372 מיליון שקל. אבל מצד שני - הן בכלל הפסידו כסף על התחום. מדוע? התשובות בהמשך הכתבה.

ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין החברות. נתח השוק הממוצע של חברת ביטוח עמד ב-2020 על 8.7% וירד ל-8% ב-2021. אבל לא כל החברות נפגעו: שלמה ביטוח היא חברת הרכב שנתח השוק שלה גדל הכי הרבה בשנת 2021. אם ב-2020 נתח השוק שלה היה 9.57% משוק ביטוחי הרכב, היא הצליחה לגדול ל-10.6%, כלומר עליה שנתית של 15.5%. ובהחלט לא מדובר על כסף קטן: החברה הכניסה עוד 200 מיליון שקל כתוצאה מכך, כך על פי ניתוח של חברת WOBI, פלטפורמת השוואת וקניית ביטוח, שבין השאר מאפשרת השוואה בין חברות הביטוח.

מנגד, חברת מגדל ביטוח הפסידה 24.5% מנתח השוק שלה. אם בשנת 2020 נתח השוק עמד על 9.24% הרי שב-2021 היא ירדה לנתח שוק של 6.7% בלבד. במספרים - במקום להכניס 1.23 מיליארד שקל היא הכניסה רק 929 מיליון שקל.

למעשה מגדל היא היחידה שאיבדה נתח שוק כה משמעותי. יש עוד חברות שנתח השוק שלהן ירד - אבל לא בעוצמה כזו. 

המרוויחות הגדולות השנה הן כאמור שלמה ביטוח. אחריה כלל ביטוח שצמחה ב-14% ורשמה תוספת הכנסה של 150 מיליון שקל. השלישית היא AIG, שהיא יחסית קטנה בתחום וצמחה ב-12.6% והרביעית היא הפניקס שצמחה ב-12%.

הפניקס 1.96% ממשיכה לשמור על מיקומה בצמרת והיא חברת ביטוחי הרכב הגדולה בישראל. נתח השוק שלה עומד על 13% והיא רשמה ב-2021 פרמיות מביטוחי רכב בסך של 1.8 מיליארד שקל. השניה היא הראל השקעות -1.54% עם נתח שוק של 11.4% (גידול של 9.8% בשנה האחרונה). השלישית היא שלמה ביטוח (10.65%) והרביעית ביטוח ישיר (10.45%). מנורה מב החז 1.78% החמישית (10.26%) וכלל עסקי ביטוח 0.51% במקום השישי (10%). מגדל שביעית (6.7%) איילון שמינית (6.6), שומרה תשיעית (5.17%), הכשרה עשירית (5.13%),. במקום האחד עשר AIG עם 4.56% והאחרונה היא המתחרה החדשה - ווישור גלובלטק 1.98% עם 2.23%.

מקור: נתוני חברת WOBI

תחום הרכב ספג מכה קשה ב-2021 - והמחירים לציבור שכבר עלו ב-1.7% צפויים להמשיך לעלות

ובכל זאת, למרות הגידול בהכנסות אצל רוב החברות, הן מתמודדות במקביל גם עם עלייה משמעותית בתביעות מצד הלקוחות, מה שהביא להן ב-2021 הפסד מצטבר של 124 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.11 מיליארד שקל רווח ב-2020. הרווח התפעולי עבר מרווח של 757 מיליון ב-2020 להפסד של 1.482 מיליארד שקל ב-2021.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בתגובה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות (כלומר ייקרו את מחיר ביטוח הרכב שלכם) ב-1.7% וככל הנראה הן ימשיכו להעלות אותן. מדוע עלייה בתביעות? על פי WOBI יש לכך ארבע סיבות עיקריות: הראשונה היא היציאה מהקורונה. אם ב-2020 שוק ביטוחי הרכב נהנה מ-Loss Ratio (LR) (שיעור תביעות חלקי הכנסות) נמוך מאוד באופן היסטורי של 68.5%, בעקבות ירידה משמעותית בנסועה בשילוב של ירידה בגניבות בעקבות הסגרים.

אבל מה קרה ב-2021? בדיוק ההיפך: עליה משמעותית בנסועה בכבישים, גם בגלל מיעוט טיסות לחו"ל וגם כי אנשים החליטו לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם במקום בתחבורה ציבורית, ומעבר לכך - עלייה של מחירי חלקי החילוף לתאונות, בגלל המשבר בשרשרת האספקה בעולם. כלומר כל תביעת רכב הופכת ליקרה יותר לחברות. זה הוביל את שיעור ה-LR של חברות הביטוח לרמה של 81.5% - כאשר על פי WOBI זו הרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון.

רוצים לפגוע בחברת ביטוח? תגנבו רכב

ועוד אנקדוטה: על פי נתוני המשטרה, ב-2021 חלה עליה של 40% בגניבות הרכב לעומת שנה קודם. גם זה כמובן פוגע בחברות הביטוח ומאלץ אותן לשלם יותר כסף למבוטחים.

מי עוד נפגעו? מבטחות המשנה

נוסף לחברות הביטוח שהפסידו באופן ישיר, חברות הביטוח פונות גם ל'מבטחי משנה' - כלומר חברות גדולות בעולם שמסוגלות להיות גב לחברות הישראליות (שהן קטנות ביחס לעולם), כלומר חברות הביטוח רוכשות בעצמן ביטוח. מבטחי המשנה הללו הפסידו ב-2021 כ-1.3 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שהפסידו שנה קודמת. על פי WOBI, נתון זה עלול להוביל להקשחת התנאים הביטוחיים שדורשים מבטחי המשנה מחברות הביטוח ולגרום להן לקחת על עצמן חלק ניכר יותר מהתיק הביטוחי.

Combined Loss Ratio (CLR) בענף ביטוח הרכב, מייצג את ה-LR בשילוב הוצאות הנהלה, שיווק ועוד. המדד מאוזן כשהוא עומד על 100%. אחוז נמוך מ-100% מעיד על שיפור מצבה של החברה, עליה ליותר מ-100% משמעותה גידול בהוצאות. המדד עבר מ-93% ב-2020 ל-107.8% ב-2021. החברה היחידה עם CLR מתחת ל100% היא ביטוח ישיר, ולמעלה ממחצית החברות ספגו מכה משמעותית כאשר ה-CLR עלה אל יותר מ-110%.

מקור: נתוני חברת WOBI

נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi: "בעוד שהרווחים מהתיק הביטוחי שלהן נפגעו באופן משמעותי, מה שאיזן את התוצאות היו העליות בשוק ההון. אנו מצפים כי בשנת 2022, חברות הביטוח ימשיכו לעדכן את הפרמיות עד אשר הסיכון הגלום בענף יבוא לידי ביטוי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ודים 28/04/2022 14:34
    הגב לתגובה זו
    מה עם חברת ליברה וביטוח 9?
  • אישביטוח 29/04/2022 00:00
    הגב לתגובה זו
    ו9 לא חברת ביטוח. זה מותג של ביטוח ישיר
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.