דשבורד דיגיטלי נהג רכב נהיגה מכונית
צילום: Istock
בלעדי

שוק ביטוחי הרכב: מי איבדה 25% מנתח השוק שלה ומי הגדילה את חלקה?

שוק ביטוחי הרכב בישראל מגלגל 13 מיליארד שקלים בשנה. כולם חייבים כמובן להיות מבוטחים בביטוח חובה אבל הרוב גם רוכשים ביטוח מקיף. דוחות החברות מגלים כי כולן הפסידו כ-16% מההכנסה בשנה שחלפה, אבל יש כאלה שהפסידו יותר - ומי הפסיד נתח שוק? מחקר WOBI מגלה
נתנאל אריאל | (2)

הכנסות חברות הביטוח מהפרמיות שהציבור משלם כל שנה על ביטוחי הרכב עומדות על כ-13 מיליארד שקל בשנה. ב-2021 הפרמיות גדלו ב-3% נוספים ל-13.32 מיליארד שקל. זה נובע כמובן גם מהעובדה שהישראלים מחזיקים הרבה הרבה יותר מכוניות. כל שנה עולות על הכבישים בישראל מאות אלפי מכוניות (ולכן זה גם אומר הרבה יותר פקקים, אלא אם הציבור ייסע יותר בתחבורה ציבורית, או שישלם את אגרות הגודש שאולי יחלו לפעול כאן בעוד כמה שנים). מי שנהנות מכך הן כמובן חברות הביטוח, שהכניסו ב-2021 עוד 372 מיליון שקל. אבל מצד שני - הן בכלל הפסידו כסף על התחום. מדוע? התשובות בהמשך הכתבה.

ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין החברות. נתח השוק הממוצע של חברת ביטוח עמד ב-2020 על 8.7% וירד ל-8% ב-2021. אבל לא כל החברות נפגעו: שלמה ביטוח היא חברת הרכב שנתח השוק שלה גדל הכי הרבה בשנת 2021. אם ב-2020 נתח השוק שלה היה 9.57% משוק ביטוחי הרכב, היא הצליחה לגדול ל-10.6%, כלומר עליה שנתית של 15.5%. ובהחלט לא מדובר על כסף קטן: החברה הכניסה עוד 200 מיליון שקל כתוצאה מכך, כך על פי ניתוח של חברת WOBI, פלטפורמת השוואת וקניית ביטוח, שבין השאר מאפשרת השוואה בין חברות הביטוח.

מנגד, חברת מגדל ביטוח הפסידה 24.5% מנתח השוק שלה. אם בשנת 2020 נתח השוק עמד על 9.24% הרי שב-2021 היא ירדה לנתח שוק של 6.7% בלבד. במספרים - במקום להכניס 1.23 מיליארד שקל היא הכניסה רק 929 מיליון שקל.

למעשה מגדל היא היחידה שאיבדה נתח שוק כה משמעותי. יש עוד חברות שנתח השוק שלהן ירד - אבל לא בעוצמה כזו. 

המרוויחות הגדולות השנה הן כאמור שלמה ביטוח. אחריה כלל ביטוח שצמחה ב-14% ורשמה תוספת הכנסה של 150 מיליון שקל. השלישית היא AIG, שהיא יחסית קטנה בתחום וצמחה ב-12.6% והרביעית היא הפניקס שצמחה ב-12%.

הפניקס 2.11% ממשיכה לשמור על מיקומה בצמרת והיא חברת ביטוחי הרכב הגדולה בישראל. נתח השוק שלה עומד על 13% והיא רשמה ב-2021 פרמיות מביטוחי רכב בסך של 1.8 מיליארד שקל. השניה היא הראל השקעות -0.14% עם נתח שוק של 11.4% (גידול של 9.8% בשנה האחרונה). השלישית היא שלמה ביטוח (10.65%) והרביעית ביטוח ישיר (10.45%). מנורה מב החז 1.45% החמישית (10.26%) וכלל עסקי ביטוח 2.15% במקום השישי (10%). מגדל שביעית (6.7%) איילון שמינית (6.6), שומרה תשיעית (5.17%), הכשרה עשירית (5.13%),. במקום האחד עשר AIG עם 4.56% והאחרונה היא המתחרה החדשה - ווישור גלובלטק 2.05% עם 2.23%.

מקור: נתוני חברת WOBI

תחום הרכב ספג מכה קשה ב-2021 - והמחירים לציבור שכבר עלו ב-1.7% צפויים להמשיך לעלות

ובכל זאת, למרות הגידול בהכנסות אצל רוב החברות, הן מתמודדות במקביל גם עם עלייה משמעותית בתביעות מצד הלקוחות, מה שהביא להן ב-2021 הפסד מצטבר של 124 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.11 מיליארד שקל רווח ב-2020. הרווח התפעולי עבר מרווח של 757 מיליון ב-2020 להפסד של 1.482 מיליארד שקל ב-2021.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בתגובה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות (כלומר ייקרו את מחיר ביטוח הרכב שלכם) ב-1.7% וככל הנראה הן ימשיכו להעלות אותן. מדוע עלייה בתביעות? על פי WOBI יש לכך ארבע סיבות עיקריות: הראשונה היא היציאה מהקורונה. אם ב-2020 שוק ביטוחי הרכב נהנה מ-Loss Ratio (LR) (שיעור תביעות חלקי הכנסות) נמוך מאוד באופן היסטורי של 68.5%, בעקבות ירידה משמעותית בנסועה בשילוב של ירידה בגניבות בעקבות הסגרים.

אבל מה קרה ב-2021? בדיוק ההיפך: עליה משמעותית בנסועה בכבישים, גם בגלל מיעוט טיסות לחו"ל וגם כי אנשים החליטו לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם במקום בתחבורה ציבורית, ומעבר לכך - עלייה של מחירי חלקי החילוף לתאונות, בגלל המשבר בשרשרת האספקה בעולם. כלומר כל תביעת רכב הופכת ליקרה יותר לחברות. זה הוביל את שיעור ה-LR של חברות הביטוח לרמה של 81.5% - כאשר על פי WOBI זו הרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון.

רוצים לפגוע בחברת ביטוח? תגנבו רכב

ועוד אנקדוטה: על פי נתוני המשטרה, ב-2021 חלה עליה של 40% בגניבות הרכב לעומת שנה קודם. גם זה כמובן פוגע בחברות הביטוח ומאלץ אותן לשלם יותר כסף למבוטחים.

מי עוד נפגעו? מבטחות המשנה

נוסף לחברות הביטוח שהפסידו באופן ישיר, חברות הביטוח פונות גם ל'מבטחי משנה' - כלומר חברות גדולות בעולם שמסוגלות להיות גב לחברות הישראליות (שהן קטנות ביחס לעולם), כלומר חברות הביטוח רוכשות בעצמן ביטוח. מבטחי המשנה הללו הפסידו ב-2021 כ-1.3 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שהפסידו שנה קודמת. על פי WOBI, נתון זה עלול להוביל להקשחת התנאים הביטוחיים שדורשים מבטחי המשנה מחברות הביטוח ולגרום להן לקחת על עצמן חלק ניכר יותר מהתיק הביטוחי.

Combined Loss Ratio (CLR) בענף ביטוח הרכב, מייצג את ה-LR בשילוב הוצאות הנהלה, שיווק ועוד. המדד מאוזן כשהוא עומד על 100%. אחוז נמוך מ-100% מעיד על שיפור מצבה של החברה, עליה ליותר מ-100% משמעותה גידול בהוצאות. המדד עבר מ-93% ב-2020 ל-107.8% ב-2021. החברה היחידה עם CLR מתחת ל100% היא ביטוח ישיר, ולמעלה ממחצית החברות ספגו מכה משמעותית כאשר ה-CLR עלה אל יותר מ-110%.

מקור: נתוני חברת WOBI

נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi: "בעוד שהרווחים מהתיק הביטוחי שלהן נפגעו באופן משמעותי, מה שאיזן את התוצאות היו העליות בשוק ההון. אנו מצפים כי בשנת 2022, חברות הביטוח ימשיכו לעדכן את הפרמיות עד אשר הסיכון הגלום בענף יבוא לידי ביטוי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ודים 28/04/2022 14:34
    הגב לתגובה זו
    מה עם חברת ליברה וביטוח 9?
  • אישביטוח 29/04/2022 00:00
    הגב לתגובה זו
    ו9 לא חברת ביטוח. זה מותג של ביטוח ישיר
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרןפאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן