שוק ביטוחי הרכב: מי איבדה 25% מנתח השוק שלה ומי הגדילה את חלקה?
הכנסות חברות הביטוח מהפרמיות שהציבור משלם כל שנה על ביטוחי הרכב עומדות על כ-13 מיליארד שקל בשנה. ב-2021 הפרמיות גדלו ב-3% נוספים ל-13.32 מיליארד שקל. זה נובע כמובן גם מהעובדה שהישראלים מחזיקים הרבה הרבה יותר מכוניות. כל שנה עולות על הכבישים בישראל מאות אלפי מכוניות (ולכן זה גם אומר הרבה יותר פקקים, אלא אם הציבור ייסע יותר בתחבורה ציבורית, או שישלם את אגרות הגודש שאולי יחלו לפעול כאן בעוד כמה שנים). מי שנהנות מכך הן כמובן חברות הביטוח, שהכניסו ב-2021 עוד 372 מיליון שקל. אבל מצד שני - הן בכלל הפסידו כסף על התחום. מדוע? התשובות בהמשך הכתבה.
ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין החברות. נתח השוק הממוצע של חברת ביטוח עמד ב-2020 על 8.7% וירד ל-8% ב-2021. אבל לא כל החברות נפגעו: שלמה ביטוח היא חברת הרכב שנתח השוק שלה גדל הכי הרבה בשנת 2021. אם ב-2020 נתח השוק שלה היה 9.57% משוק ביטוחי הרכב, היא הצליחה לגדול ל-10.6%, כלומר עליה שנתית של 15.5%. ובהחלט לא מדובר על כסף קטן: החברה הכניסה עוד 200 מיליון שקל כתוצאה מכך, כך על פי ניתוח של חברת WOBI, פלטפורמת השוואת וקניית ביטוח, שבין השאר מאפשרת השוואה בין חברות הביטוח.
מנגד, חברת מגדל ביטוח הפסידה 24.5% מנתח השוק שלה. אם בשנת 2020 נתח השוק עמד על 9.24% הרי שב-2021 היא ירדה לנתח שוק של 6.7% בלבד. במספרים - במקום להכניס 1.23 מיליארד שקל היא הכניסה רק 929 מיליון שקל.
למעשה מגדל היא היחידה שאיבדה נתח שוק כה משמעותי. יש עוד חברות שנתח השוק שלהן ירד - אבל לא בעוצמה כזו.
המרוויחות הגדולות השנה הן כאמור שלמה ביטוח. אחריה כלל ביטוח שצמחה ב-14% ורשמה תוספת הכנסה של 150 מיליון שקל. השלישית היא AIG, שהיא יחסית קטנה בתחום וצמחה ב-12.6% והרביעית היא הפניקס שצמחה ב-12%.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפניקס -6.29% ממשיכה לשמור על מיקומה בצמרת והיא חברת ביטוחי הרכב הגדולה בישראל. נתח השוק שלה עומד על 13% והיא רשמה ב-2021 פרמיות מביטוחי רכב בסך של 1.8 מיליארד שקל. השניה היא הראל השקעות -7.59% עם נתח שוק של 11.4% (גידול של 9.8% בשנה האחרונה). השלישית היא שלמה ביטוח (10.65%) והרביעית ביטוח ישיר (10.45%). מנורה מב החז -7.48% החמישית (10.26%) וכלל עסקי ביטוח -6.05% במקום השישי (10%). מגדל שביעית (6.7%) איילון שמינית (6.6), שומרה תשיעית (5.17%), הכשרה עשירית (5.13%),. במקום האחד עשר AIG עם 4.56% והאחרונה היא המתחרה החדשה - ווישור גלובלטק -1.28% עם 2.23%.
מקור: נתוני חברת WOBI
תחום הרכב ספג מכה קשה ב-2021 - והמחירים לציבור שכבר עלו ב-1.7% צפויים להמשיך לעלות
ובכל זאת, למרות הגידול בהכנסות אצל רוב החברות, הן מתמודדות במקביל גם עם עלייה משמעותית בתביעות מצד הלקוחות, מה שהביא להן ב-2021 הפסד מצטבר של 124 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.11 מיליארד שקל רווח ב-2020. הרווח התפעולי עבר מרווח של 757 מיליון ב-2020 להפסד של 1.482 מיליארד שקל ב-2021.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
בתגובה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות (כלומר ייקרו את מחיר ביטוח הרכב שלכם) ב-1.7% וככל הנראה הן ימשיכו להעלות אותן. מדוע עלייה בתביעות? על פי WOBI יש לכך ארבע סיבות עיקריות: הראשונה היא היציאה מהקורונה. אם ב-2020 שוק ביטוחי הרכב נהנה מ-Loss Ratio (LR) (שיעור תביעות חלקי הכנסות) נמוך מאוד באופן היסטורי של 68.5%, בעקבות ירידה משמעותית בנסועה בשילוב של ירידה בגניבות בעקבות הסגרים.
אבל מה קרה ב-2021? בדיוק ההיפך: עליה משמעותית בנסועה בכבישים, גם בגלל מיעוט טיסות לחו"ל וגם כי אנשים החליטו לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם במקום בתחבורה ציבורית, ומעבר לכך - עלייה של מחירי חלקי החילוף לתאונות, בגלל המשבר בשרשרת האספקה בעולם. כלומר כל תביעת רכב הופכת ליקרה יותר לחברות. זה הוביל את שיעור ה-LR של חברות הביטוח לרמה של 81.5% - כאשר על פי WOBI זו הרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון.
רוצים לפגוע בחברת ביטוח? תגנבו רכב
ועוד אנקדוטה: על פי נתוני המשטרה, ב-2021 חלה עליה של 40% בגניבות הרכב לעומת שנה קודם. גם זה כמובן פוגע בחברות הביטוח ומאלץ אותן לשלם יותר כסף למבוטחים.
מי עוד נפגעו? מבטחות המשנה
נוסף לחברות הביטוח שהפסידו באופן ישיר, חברות הביטוח פונות גם ל'מבטחי משנה' - כלומר חברות גדולות בעולם שמסוגלות להיות גב לחברות הישראליות (שהן קטנות ביחס לעולם), כלומר חברות הביטוח רוכשות בעצמן ביטוח. מבטחי המשנה הללו הפסידו ב-2021 כ-1.3 מיליארד שקל לעומת 800 מיליון שהפסידו שנה קודמת. על פי WOBI, נתון זה עלול להוביל להקשחת התנאים הביטוחיים שדורשים מבטחי המשנה מחברות הביטוח ולגרום להן לקחת על עצמן חלק ניכר יותר מהתיק הביטוחי.
Combined Loss Ratio (CLR) בענף ביטוח הרכב, מייצג את ה-LR בשילוב הוצאות הנהלה, שיווק ועוד. המדד מאוזן כשהוא עומד על 100%. אחוז נמוך מ-100% מעיד על שיפור מצבה של החברה, עליה ליותר מ-100% משמעותה גידול בהוצאות. המדד עבר מ-93% ב-2020 ל-107.8% ב-2021. החברה היחידה עם CLR מתחת ל100% היא ביטוח ישיר, ולמעלה ממחצית החברות ספגו מכה משמעותית כאשר ה-CLR עלה אל יותר מ-110%.
מקור: נתוני חברת WOBI
נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-Wobi: "בעוד שהרווחים מהתיק הביטוחי שלהן נפגעו באופן משמעותי, מה שאיזן את התוצאות היו העליות בשוק ההון. אנו מצפים כי בשנת 2022, חברות הביטוח ימשיכו לעדכן את הפרמיות עד אשר הסיכון הגלום בענף יבוא לידי ביטוי".
- 1.ודים 28/04/2022 14:34הגב לתגובה זומה עם חברת ליברה וביטוח 9?
- אישביטוח 29/04/2022 00:00הגב לתגובה זוו9 לא חברת ביטוח. זה מותג של ביטוח ישיר

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית
הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל.
הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.
כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום
טסלה Tesla -0.03% נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות.
הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
