ראיון

האם פי.סי.בי לקראת מהפך? "נצמח ב-10%-15% בשנה, אולי יותר. הרווחיות תגדל"

פי.סי.בי נכנסת לתחום חדש ומקווה להלהיב את המשקיעים. האם אחרי 5 שנים של ירידות במניה, הפעם יש בשורה? "אנחנו עוברים טרנספורמציה מלואו טק להיי טק; ורוצים להתרחב לארה"ב דרך רכישה", אומר עובד שפירא מנכ"ל החברה, בראיון לביזפורטל
עדן ספיר | (6)

"בשנים האחרונות השקענו הרבה מאוד בתשתית והפכנו מחברת לואו טק לחברת מיד טק והייטק" מתאר עובד שפירא, מנכ"ל פי.סי.בי את  חברת המעגלים המודפסים שאומנם ללא מצליחה בשנים האחרונות להגיע לרווח מספק, אבל בונה אליבא שפירא תשתית חזקה להמשך. שפירא מתייחס למכונות חדישות בתחום המעגלים המודפסים שהוא בעצם הבסיס לכל מכשיר-מוצר עם רכיבים אלקטרונים, כשמנוע צמיחה משמעותי של החברה הוא תחום פעילות חדש שהושק בתחילת השנה - מזעור המעגלים על גבי המצע, בכדי לספק בעצם מערכת ממוזערת יותר ללקוחות. הדרישה למזעור הולכת ועולה ופי.סי.בי רוצה להיות שחקן משמעותי בתחום הזה שהרווחיות בו גדולה. 

הכנסות פי.סי.בי מתחלקות כמעט באופן שווה בין תחום המעגלים המודפסים לתחום ההרכבות. שפירא מעריך שתחום המיזעור יניב כמה מיליוני דולרים השנה, אך הוא לא מוכן לספק תחזית לגבי השנים הבאות. האם זה יגיע ל-15 מיליון דולר פלוס בשנה הבאה? "אנחנו לא מספקים מספרים, אנחנו סבורים שזה יהיה תחום משמעותי בהמשך".  

הכנסות החברה עומדות על קצב שנתי של 120 מיליון דולר והרווחיות נמוכה. האתגר של החברה יהיה לשפר את הרווחיות בתחום ההרכבות ולצמוח במעגלים המודפסים - "המטרה שלנו להיכנס לשוק האמריקאי דרך רכישת חברה. לשם אנחנו מכוונים את פי.סי.בי". זאת תהיה חברה גדולה מאוד, פי.סי.בי תשתנה מהקצה אל הקצה? "לא בהכרח. זו תהיה חברה עם פעילות משמעותית כזו שממנה נוכל להתרחב בשוק האמריקאי", עונה שפירא.

פי.סי.בי צברה עד כה צבר הזמנות בהיקף של 4 מיליון דולר לחטיבת iNPACK החדשה, שפעילותה הושקה בתחילת השנה ומתמקדת בייצור מארזים מתקדמים ומעגלים ממוזערים. רוב ההזמנות עבור הפעילות החדשה מגיעות מלקוחות קיימים של החברה מהמגזר הבטחוני וכן חברות סטארט-אפ.

החברה פועלת ב-3 מגזרי פעילות; ייצור מכירה ושיווק של מעגלים מודפסים ומצעים, הרכבה של רכיבים אלקטרוניים שונים על מעגלים מודפסים, פעילות חדשה בתחום של מיזעור מערכות אלקטרוניות בתחום המיקרו אלקטרוניקה  – פעילות שהתחילה הרבעון, לראשונה, להניב הכנסות.

מנייתה של חברת פי.סי.בי טכנולוגיות עלתה אמש ב-15% במסחר בתל-אביב, וזאת לאחר שהחברה דיווחה על עסקה משמעותית שבמסגרתה תספק מוצרים לזיווד אלקטרוניקה לחברה גלובאלית מובילה בתחום הרפואי בהיקף כולל של כ-43 מיליון דולר. המוצרים יסופקו ללקוח קיים שהיקף רכישותיו מהחברה ב-2022 עמד על כ-21.7 מיליון דולר. פי.סי.בי גם דיווחה לאחרונה על הכנסות ראשונות בחברת Inpack בתחום מזעור המערכות האלקטרוניות והחלה בהתקשרויות אסטרטגיות משמעותיות בתחום זה שצפוי להוות מנוע צמיחה. 

להערכת החברה, היקף המכירות המצרפי בתקופת המכרז של המוצרים שבמכרז כאמור צפויים להסתכם ב-43 מיליון דולר לשנתיים (כ-19 מיליון דולר בשנת 2024 וכ- 24 מיליון דולר בשנת 2025), בכפוף, בין היתר, לזכותו של הלקוח לשנות את כמות המוצרים המוזמנת לשנת 2025. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הדוחות פושרים - בעתיד צפויה צמיחה 

על פי הדוח האחרון שפירסמה החברה (הדוח לרבעון הראשון של השנה) - ההכנסות  הסתכמו ב-33.2 מיליון דולר, צמיחה של 14% בהשוואה להכנסות של כ-29.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד וגידול של 58% ב-EBITDA ביחס לרבעון הקודם. הגידול בהכנסות נבע בעיקר בגידול במכירות מגזר ההרכבות כתוצאה מעלייה בתפוקות וכן מרישום, לראשונה, של הכנסות בחברת Inpack עם כניסת החברה לתחום מזעור מערכות אלקטרוניות. 

בתחום המעגלים המודפסים שמרה החברה על הכנסות בהיקף של כ-16 מיליון דולר, בדומה להיקפן ברבעון המקביל אשתקד (16.5 מיליון דולר).  בתחום ההרכבות, הכנסות החברה הסתכמו בכ-18.6 מיליון דולר בהשוואה לכ-14.5 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה, צמיחה של 28%.  פעילות חברת הבת Inpack, הפועלת בתחום מזעור מערכות אלקטרוניות, הושקה בתקופת הדו"ח והצליחה לייצר הכנסות לראשונה, שהסתכמו בסך של כ-366 אלף דולר. החברה מצפה לגידול עקבי בהכנסות פעילות מגזר זה והגעה להיקף הכנסות משמעותי כבר בשנת 2023. 

 

בנוסף פרסמה החברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 1.7 מיליון דולר, גידול בהשוואה לתזרים של כ-1.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, אשר נובע מקיטון במלאי וגידול בספקים. ההון עצמי של החברה, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2023, הסתכם ב-84.2 מיליון דולר, בדומה לזה בסוף 2022, ומהווה כ-62% מסף המאזן. החברה נסחרת בבורסה בכשני שלי מההון שלה

ולאן הפנים קדימה? איך החברה מתכוונת לצמוח ולהתפתח?

"תמהיל ההכנסות שלנו כיום עומד על 50% צבאי, 30% רפואי ו-20% תעשייתי, לכן אחד משווקי היעד האסטרטגיים שאליהם אנחנו מכוונים כרגע, הוא השוק הצבאי האמריקאי. החברה כבר פעילה בו כיום, בתיווך חברת בת מקומית שעוסקת בשיווק החברה; המפתח לחדירה והתרחבות בשוק הצבאי האמריקאי הוא ביסוס יכולות ייצור על אדמת ארצות הברית, לאור העובדה כי במכרזים רבים זהו תנאי סף של הממשל". בנוסף לכך, החברה חווה עלייה בביקושים מלקוחות מהתעשייה הבטחונית על רקע המלחמה באוקראינה.

"על רקע המלחמה יש ביקוש מאוד חזק מצד מדינות באירופה וארצות הברית ובהיות החברה ספק של טכנולוגיות חומרה בתחום המעגלים, היא יוצאת נשכרת מהמגמה הזו ורואה בכך פוטנציאל צמיחה משמעותי".

כיצד התחום החדש אליו נכנסתם ישפיע על עתיד החברה?

"התחום החדש הוא למעשה מיזעור ומיקרו אלקטרוניקה, המטרה שלנו היא בעצם לקחת מוצר מסוים ולמזער אותו לפי בקשת הלקוח. הייחוד שלנו הוא לייצר את המצעים, לאף אחד אין את היכולת לייצר את המצע כמו שאנחנו מייצרים, השילוב שלנו בין המצע הממוזער לבין המיקרואלקטרוניקה הוא זה שיוצר את הסיפור המיוחד", טוען שפירא.

צמיחה ארוכת טווח של בין 10-15% היא אפשרית בעינייך? 

"כן, לגמרי. עם הכניסה שלנו לתחום המיזעור והמיקרואלקטרוניקה, זה משהו שהוא ללא ספק אפשרי ואף יותר מזה; לעומת זאת בתחום ההרכבה, אני לא צופה צמיחה יותר מדי משמעותית, אך בתחום החדש, יהיה ניתן לראות צמיחה יפה ברבעונים הקרובים מה שיוביל לרווחיות גדולה יותר".

מה החזון של החברה לשנים הקרובות?

"החזון הוא להיות ספק פתרונות המיזעור המוביל בתחום בכל בשוק המערבי עם דגש על ארצות הברית ולהתפתח כמה שיותר. השקענו הרבה בשנים האחרונות. המרווחים שלנו ישתפרו, אנחנו שמים על זה דגש בתחום ההרכבות שבו שיעורי הרווחיות נמוכים והמטרה לשפר אותן, כשבתחום המעגלים המודפסים הכוונה לצמוח". 

מניית החברה נסחרת ב- 3.3 שקל למניה אשר מגלם שווי שוק של 228.3 מיליון שקל; מניית החברה איבדה גובה בשנה האחרונה אך משלימה עלייה משמעותית בחודשיים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מורן לוי 12/08/2023 19:43
    הגב לתגובה זו
    תמיד עבדתם מול הייטק, אז מה אתה מספר סיפורים
  • 5.
    אבי 11/08/2023 08:14
    הגב לתגובה זו
    סחירות נמוכה,זהירות
  • 4.
    בהצלחה! (ל"ת)
    יואל 10/08/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בסוף יפלו כמה טמבלים 10/08/2023 18:47
    הגב לתגובה זו
    היה כתוב שהמנכ״ל רכש מניות בסכום גדול . מאז שקניתי ראיתי רק מינוס . יום אחד עזרתי אומץ ומכרתי . מאז הפסקתי להפסיד ולא קורא כתבות כאלה .
  • 2.
    יגאל 10/08/2023 16:36
    הגב לתגובה זו
    יש פער מתמשך בדוחות הכספיים אצלם בין תזרים מזומנים לרווחיות משקיעים בטכנולוגייה חדשה ומהוונים הוצאות
  • 1.
    דור 10/08/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    לא ברור פשר הדיווח,האם החברה צופה שיפור משמעותי ברווחיות.תשואה על הון עלובה.עדיף להשקיע במק"מ מחברות מסוג זה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?