אסטרטגיית יציאה מהסגר - הראשונים לצאת: חברות הטכנולוגיה, התעשייה והפיננסים; סיכוי טוב לפתיחה חלקית של הקניונים
עדכון - האוצר ממליץ כי מיד אחרי פסח - ב-19 באפריל ועד ל-3 במאי, במקומות עבודה חיוניים יתאפשר להחזיר עובדים שלא רק בפעילות ייצור; במקומות העבודה האחרים שיעור העובדים יעלה ל-50% לעומת 15%-30% כיום. כן ממליצים באוצר לפתוח חנויות ומרכזי מסחר של עד 15 חנויות. אך, להשאיר את המסעדות סגורות.
המלצות נוספות - חזרה לשגרה של החינוך המיוחד, הגיל הרך והגנים תחת מגבלות וצמצום מספר ילדים בכיתה.
ב-3 במאי יעלה שיעור העובדים בכלל מקומות העבודה ל-85%, ייפתחו מרכזי מסחר פתוחים וקניונים ותהיה חזרה לפעילות של כיתות א'-ג' תוך צמצום מספר הילדים בכיתה.
צוות מובחר מונה לשרטט את היציאה מהסגר. מומחים ממקומות שונים - מכון גרטנר, מכון לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, משרד הבריאות, אגף התקציבים, בנק ישראל, משרד הכלכלה ועוד הפיקו את דוח אסטרטגיית היציאה, שיהווה את הבסיס להחלטות הממשלה.
הצוות המובחר בחר להדגיש כי החזרה צריכה להיות מדורגת, ממוקדת במקומות החשובים למשק - אלו עם התוצר הגבוה, וכן שצריך לדאוג גם לתחבורה ציבורית ולבתי ספר. הצוות הסביר כי לאור אמצעי ההגנה, הסיכון שבהדבקה ירד לעומת המצב בעבר, ולכן אפשר וצריך לחזור לעבודה, אחרת המשבר הכלכלי יהיה גדול יותר ונוכל להגיע למצב שאין ממנו חזרה - נקודת האל חזור הכלכלית.
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הפסקת האש בין הקואליציה לאופוזיציה נגמרה: ח"כ גפני קורא: "גלו אחריות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הצוות - הסגר עד כה גרם לפגיעה של 6% בתוצר ולגרעון תקציבי של 9% מהתוצר, כשבמקביל מספר דורשי העבודה עולה על מיליון - 25% מכח העבודה. ההערכה היא שיותר מ-400 אלף איש ישארו מובטלים גם לאחר תום הסגר, וזאת בהנחה שהסגר ייפתח באופן מהיר, אחרת המצב יהיה גרוע יותר.
כמו כן, ככל שהסגר יתרחב כך יגדל הנזק ארוך הטווח שייגרם למשק, וייפגע קצב ההתאוששות לאחר הסרת המגבלות. הסיבה לכך היא שהיקף החברות שנפגעות מהמגבלות ויקרסו פיננסית, או יחליטו להפסיק את פעילותן, יגדל. הימשכות הסגר מקרבת את ישראל לנקודת אל חזור מבחינת ההשפעה הכלכלית לטווח ארוך של המשבר על הכלכלה.
בתי ספר ותחבורה ציבורית - רכיב קריטי ביציאה מהסגר
הצוות קבוע כי יש לחדש באופן מבוקר את פעולת התשתיות הבסיסיות הנדרשת ליציאה לעבודה: מענה למסגרות לילדים קטנים להורים עובדים ותחבורה ציבורית תומכת תעסוקה. זה צריך להיות במתווה שיפורט מיד לאחר חג הפסח על מנת למנוע קריסה כלכלית ונזק בלתי הפיך.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מקומות עבודה - מי יוצא ראשון מהסגר?
הצוות מיפה את סוגי מקומות העבודה השונים בישראל על פי מאפיינים כלכליים-בריאותיים, בהתייחס ליכולת לשמור על היקף הדבקה נמוך ואיתור מהיר של הנדרשים להיכנס לבידוד. לצורך הניתוח מופו ענפי המשק העסקי בישראל לפי סוגי מקומות העבודה (למשל: עבודה במפעל, עבודה במשרד, עבודה באוויר הפתוח ועוד) מתוך תפיסה לפיה ניתן לאפיין את יחס העלות-תועלת: החשש הבריאותי העולה מצורת עבודה זו מול התועלת הכלכלית בחזרתו של הענף לפעולה.
לצורך הניתוח הצוות השתמש בשני מדדים כלכליים מרכזיים לתרומת הקלת מגבלות הפעילות על הענף: מדד תרומה לתוצר ומדד תרומה לתעסוקה. במדד התרומה לתוצר נמדד הפריון, התוצר הענפי. במדד התרומה לתעסוקה שוקללו היקף המועסקים בענף ששכרם נמוך מהשכר החציוני במשק והנזילות של כל אחד מהענפים על מנת לשקף את יכולת שרידות הענף לאורך זמן ואת המשמעות הכלכלית של פגיעה במועסקים בו. הצוות יצר מדד בריאותי המורכב מפרמטרים המשקפים את היכולת לשמור על הכללים הבריאותיים במקום העבודה
תחת ההנחה שניתן להחזיר לעבודה מספר מוגבל של עובדים, הצוות בחן אילו עובדים צפויים לתרום הכי הרבה למשק. תרומה זו משוקפת במדד הכלכלי – תרומה לתוצר. אלא שחשוב גם להתבונן על החוסן של העסקים והמועסקים לשרוד תקופות ארוכות ללא הכנסות עסקיות ועל מספר העובדים החוזרים לעבודה. תרומה זו משוקפת במדד הכלכלי – תרומה לתעסוקה.
הענפים שיש להם ציון טוב במדד התוצר כוללים את ההייטק, הפיננסים, שירותים עסקיים דוגמת עורכי דין ורואי חשבון ואת התעשייה. בפועל ענפים אלו לא נסגרו לחלוטין בתקופה המדוברת אך תפוקתם נפגעה משמעותית. זאת הן בשל מגבלת התעסוקה שהוטלה עליהם, הן בשל היעדר המסגרות החינוכיות, הן בשל מחסור בתשומות והן בגלל ירידת הביקוש מצד ענפים שפעילותם הושבתה לחלוטין.
להערכת הצוות - שחרור חלקי של המגבלות על ענפים אלו יאפשר הגדלה משמעותית של התוצר. זאת מכיוון שענפים אלו הצליחו להרחיב את מידת העבודה מהבית ואת המשמרות במקום העבודה.
מנגד - יש ענפים שלא יתרמו משמעותית למשק במצב של חזרה לפעילות למרות שמספר המועסקים בהם גבוה. בקבוצת הענפים שלהן תרומה גבוהה לתעסוקה ישנם ענפים שנפגעו מאוד מהמגיפה הנוכחית – תיירות ופנאי. ענפים אלו אינם צפויים להתאושש בתקופה הקרובה הן בשל הביקושים הנמוכים והן בשל פוטנציאל ההתפשטות הרב הקיים בהם.
הענפים עם כמות מועסקים גדולה יחסית שיניבו את התועלת הרבה ביותר למשק הם ענפי המסחר והקמעונאות בחנויות ובקניונים. על אף שהפעילות בענפים אלו מורכבת יותר בריאותית, יש חשיבות כלכלית גדולה לחזרתם של מועסקים אלו לשגרה, בין היתר עקב השפעתם הרבה על הצריכה, וכן על היקפי התעסוקה בישראל - שני הענפים הללו כוללים כ-350 אלף מועסקים, חלק ניכר מהם בשכר נמוך. מבחינה משקית וחברתית יש חשיבות מכרעת לא רק לתרומה לתוצר אלא גם לחזרתם למעגל העבודה של מסה גדולה של עובדים ובפרט עובדים הנמצאים בסיכון גבוה להיפלט ממעגל העבודה ולהיקלע לעוני.
- 18.אחת שיודעת 12/04/2020 17:20הגב לתגובה זומדינת ישראל חייבת לשלם שכר מלא למי שאין ביכולתו לחזור לעבוד בעקבות המגפה אחרת הפשע יגדל יחזרו תשלומים לא יהיה במה לשלם שכרויות שלא נדבר על מזון הממשלה חייבת לתמוך בנו שילמנו שנים על גבי שנים ביטוח לאומי
- 17.מפוכח 12/04/2020 12:42הגב לתגובה זואחרי הפסח, המשק לא יחזור ל50% תעסוקה. בארופה האריכו את הסגר עד תחילת מאי. אין סיכוי שכאן ישחררו קודם. ההמלצות הן של משרד האוצר. ביבי עובד לפי המלצות משרד הבריאות והוא לא יקח סיכונים.
- 16.עעע 12/04/2020 08:41הגב לתגובה זותפתחו אף אחד לא יכנס
- 15.להחזיר גנים וביהס זה גזר דין מוות ל 1 % מהאוכלוסיה (ל"ת)עעע 12/04/2020 08:40הגב לתגובה זו
- 14.חושך מצרים 12/04/2020 08:31הגב לתגובה זווהיה ולא הלך ראש ממשלתך פורום השואה 20 חזון העצמות
- 13.אחוזת בית באש 700 נקודות קץ נתניהו (ל"ת)חושך מצרים 12/04/2020 08:30הגב לתגובה זו
- 12.מוקדם מוקדם מוקדם מידי... אנו לא טובים ממדינות אירופה.. (ל"ת)להעזר בסבלנות! 12/04/2020 06:41הגב לתגובה זו
- 11.אמריקה חולה ישראל מתה (ל"ת)משה1 12/04/2020 04:26הגב לתגובה זו
- 10.איזה אסטרטגייה מה השתנה מלפני חודש (ל"ת)אסטרטג 12/04/2020 00:30הגב לתגובה זו
- 9.אזרח הגיוני 11/04/2020 23:34הגב לתגובה זוגנים ובתי ספר לא יחזרו לפני יוני. קניונים - הצחקתם אותי. אלו תחומים שלמים במשק נמחקו כרגע, וייקח עוד הרבה זמן עד שיחברו לפעילות. הנדלן הקיפאון, כל תחום הרכב מת (רכבים חדשים, ליסינג, השכרה וכו'). מלונאות, יוק. בידור ופנאי חוק. מסעדנות, מוות קליני. הפגיעה הרבה יותר גדולה ורחבה ממה שרואים כרגע. אפריל, מאי יוני, יהיו קטסטרופה. ניפגש בנובמבר 2020. ד"ש לג'ינג'י
- 8.ישראלי 11/04/2020 23:23הגב לתגובה זוכל מבריא מקורונה צריך לתרום פלזמה מכילת נוגדנים חובה!!! , יכול לרפא חולה וחצי כלומר 1000 מבריאי קורונה יכולים לרפא 1500 חולי קורונה , אותם 1500 מבריאים חדשים נוספים יוכלו להבריא 2250 חולי קורונה נוספים ועוד ועוד ועוד.....
- 7.רמי 11/04/2020 23:07הגב לתגובה זוכל עוד יש תמיכה כספית ומדפיסים כסף השוק יעלה הגרוע מכל מאחורינו והכל מגולם כל שיפור רק יביא לעליות
- zandaly 12/04/2020 09:29הגב לתגובה זועושה רושם שאתה צודק. גם אם לא ב 100% אבל בכיוון המגמה הכללי - חיובי.
- 6.פנחס 11/04/2020 21:14הגב לתגובה זומכון על מכון ובסוף אפילו ממכוני ליווי יש תועלת ששם יש תוצר מורגש כאן יש רק חרטא ואפילו וירוס מסריח שבשנות ה80 היו מצליחים להתגבר עליו היום לא יודעים לחקור כי כולם הלכו לייצר אפליקציות ....וקנביס
- 5.קרן 11/04/2020 21:01הגב לתגובה זומטומטמים תלמדו קצת מהשבדים
- 4.צים 11/04/2020 21:01הגב לתגובה זוזה יהיה אסון
- 3.עמי 11/04/2020 20:57הגב לתגובה זוהסיבוב הבא יהיה קטלני במיוחד, בעקבותיו קריסה בבורסות, ת״א תגיע למדד 900, ראו הוזהרתם!
- 2.בלי 50 אלף בדיקות ביום לא יחזרו לכלום (ל"ת)הזיות 11/04/2020 20:49הגב לתגובה זו
- 1.ירון 11/04/2020 20:32הגב לתגובה זואם הילדים שלי לא חוזרים לגנים אין על מה לדבר לחזור לעבוד. איפה אתם בדיוק חושבים שאני אשאיר אותם?
- הנביא 12/04/2020 06:47הגב לתגובה זוהרבה ישארו בבית לא בגלל שהם בחל"ת. פשוט לא יהיה איפה להשאיר את הילדים.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
