70 מיליון ש' לגוגל ופייסבוק: לפ"מ במכרז לפעילות בחו"ל

(עדכון 14:12) לשכת הפרסום קבעה מחיר עמלת מדיה מקסימלי של 6.5%. בשוק מעריכים כי העמלה עוד תרד ל-5% בלבד. ח"כ פורר קורא לשרה רגב לעצור את המכרז
משה בנימין | (2)

(עדכון: 14:12) לשכת הפרסום הממשלתית יצאה במכרז על פעילותה בפייסבוק וגוגל מול קהלי היעד בחו"ל, בשווי 70 מיליון שקל. הפעילות כוללת את כל הפרסום בפלטפורמה של 2 ענקיות האינטרנט, עבור כל לקוחות לפ"מ (משרדים ממשלתיים שבראשם התיירות ועוד) במגוון שפות זרות.

בלשכת הפרסום הבהירו במסמכי המכרז מראש כי ההתקשרות תהיה עם 2 ספקים חיצוניים וזוכה אחד לא יקבל לידיו את מלוא הפעילות באופן בלעדי. בנוסף, תנאי מרכזי שמציבה הלשכה קובע כי התמורה עבור שירותי הפרסום תיגזר כעמלה מתוך הפעילות ולא בריטיינר חודשי. דהיינו, לפ"מ תשלם לספקים במודל עמלת מדיה אך זו לא תעלה על 6.5%. המשמעות היא מלחמת מחירים בין המציעים שיגישו הצעות תחרותיות ללפ"מ מתחת למספר זה כדי לזכות במכרז.

יוזכר כי במהלך השנה האחרונה גוגל העולמית עלתה לכותרות בעולם וגם בארץ לאחר שנחשף כי כספי קמפיינים ברשת זורמים לארגוני טרור שמרוויחים מפרסומות שליוו את התכנים שהועלו על ידם. הסערה שהחלה בחשיפה של עיתון טיימס הבריטי עשתה הדים בעולם והגיעה גם לישראל.

בעקבות זאת גורמים ממשלתיים דרשו לבדוק את הנושא באופן יסודי, אחד מהם הוא ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו שפנה לשרת התרבות והספורט מירי רגב, שתחת משרדה פועלת לשכת הפרסום הממשלתית בדרישה, כי "יש לוודא שלפ"מ לא תפרסם תכנים ממשלתיים באתרים ובמקומות שאין מידע לאן הולכים תקציבי הפרסום ומבלי שפלטפורמת הפרסום תתחייב שהתקציב לא יועבר לארגוני טרור ודומיהם".

לאחר מכן נערך גם דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה שבה השתתפה גם מנהלת המדיה של לשכת הפרסום, טליה לוינס שאחראית על רכש המדיה והפניית התקציבים מטעם לפמ. על הפרק נידון נושא הפניית תקציבי פרסום ממשלתיים לגוגל/יוטיוב כשברקע התחקירים על תכני הטרור ותכני שנאה אנטשימיים. מבחינת גוגל העולמית התחקיר, שהוביל להסרת קמפיינים של מותגים בינלאומיים רבים נרשם כפגיעה קלה בענף, מה גם שהחברה התחייבה לצאת במאבק יסודי נגד התופעה עם מספר הגבלות שהציגה מאוחר יותר.

"קשה להרוויח"

בתנאי הסף להתמודדות במכרז מבהירה לפ"מ כי במידה והמתמודדים יהיו משרדי פרסום או חברות רכש מדיה הלשכה "תבחן לעומק אפשרויות לניגוד עניינים הקיים/ואו עלול להתקיים". כמו כן, הגופים המתמודדים יתבקשו לציין ולפרט ב"טופס פרופיל מציע" על קשריהם המקצועיים/עסקיים/אישיים, לרבות קשרי בעלות עם גורמים אחרים העלולים ליצור ניגוד עניינים או ניגוד אינטרסים עם לשכת הפרסום, ובפרט קשרים עם משרדי פרסום או חברות רכש מדיה.

עוד בתנאי הסף הנדרשים: הסמכת Google Partner, ניסיון של 3 שנים לפחות _מ-2014) בניהול קמפיינים בפייסבוק, לרבות אינסטגרם, וניסיון של 3 שנים לפחות בניהול קמפיינים בגוגל; היקף ניהול קמפיינים בפייסבוק שעולה על 10 מיליון שקלים לפחות בארץ או בחו"ל באחת מהשנים מ-2014 עד 2017; ניסיון בלפחות שני קמפיינים בגוגל, בחו"ל, מאז 2015 בהיקף מדיה של מיליון שקל, במשך 3 שבועות לפחות בשפה זרה ולקהל יעד של "לא ישראלים" וכן תנאים זהים לקמפיין פייסבוק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בהליך בחירת הזוכים ייבחנו העמידה בתנאי הסף, ולאחר מכן הצעות האיכות. בשלב זה ייבחנו 3 פרויקטים קודמים בגוגל ופייסבוק לקהל בחו"ל, פרזנטציה ודו"ח סיכום קמפיין לדוגמא. בשלב השלישי תבחנה הצעות המחיר שכאמור לא יעלו על עמלה של 6.5%. גורם בשוק הפרסום הבקיא בתחום רכש המדיה הדיגיטלית מעריך בשיחה עם אייס כי בסופו של דבר "ההתמחרות תוריד את מחיר העמלה לסביבות ה-5%, ובהנחה כי פעילות שכזו דורשת אנשים טובים ויקרים, קשה להרוויח בתנאים שכאלו". 

בעקבות הפרסום באייס: ח"כ פורר קורא לרגב לעצור את המכרז

בעקבות פרסום הידיעה באייס, פנה ח"כ פורר לשרה רגב בבקשה לעצור את מכרז פעילות לפ"מ בחו"ל עד להבהרת הדברים בנוגע לזליגת ההכנסות מפרסום לגופי טרור.

בפנייתו כותב פורר: "פורסם כי לשכת הפרסום הממשלתית פתחה במכרז למציאת ספקים שירכשו מדיה באתרים גוגל ופייסבוק. לאחרונה פניתי ללשכתך מספר פעמים בדרישה לבדוק מדוע פרסומות לפ"מ משודרות על תכני המסיתים לטרור ותכנים אנטישמיים. לצערי, למרות נכונות משרדך, לא התקבלה תשובה סופית מלפ"מ ומחברת גוגל. לפיכך אבקש לדעת האם בתנאי המכרז נקבע כי הזוכה יחויב ליתן התחייבות שלא יוצגו פרסומות של משרדי ממשלה או כאלו הממומנים על  ידי לפ"מ על תכנים תומכי טרור או אנטישמיים. עד שיובהרו הדברים וככל שלא נקבע תנאי סף שימנע פרסומים ומימון גופים אנטישמיים ותומכי טרור אבקשך להורות על עצירה מיידית של המכרז".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קמפייניילי 04/09/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    5% מ 70 מיליון זה 3.5 מיליון שקל... איך קשה להרוויח???
  • כשזה מחולק לשבעים מיליון בריפים זה שלושה וחצי שקלים לבריף (ל"ת)
    3 יחידות מתמטיקה 05/09/2017 11:47
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.