טור

מצב שיחה: האם אתם ערוכים לדבר עם לקוחותיכם בבוט?

בוטים, מיקרו קופי, אפיון שפה ועוד. התקשורת עם הלקוחות בדיגיטל עוברת לעולם שנשלט על ידי מכונות חכמות. אסף דותן על ערוצי השיחה החדשים
אסף דותן | (2)
נושאים בכתבה אסף דותן בוט

התקשורת הדיגיטלית עם הלקוחות עוברת למצב שיחה - האם בעתיד נתקשר עם הצרכנים באמצעות בוטים בלבד?

בשנים האחרונות, פרויקטים בתחום חווית השירות בערוצים הדיגיטליים הפכו להיות דומיננטיים במיוחד בתוך הפרויקטים בהם אנחנו עוסקים ב-BO. לפני 5 שנים, האמנו כי עולם הדיגיטל כבר בשל לעבור לשלב הבא: להיות אישי. לאחר שדאגנו להעביר את המסר ללקוחותינו באמצעות מחברות אישיות, עם אפשרות סריקה של כרטיס הביקור של כל בעל מחברת והזמנה: "BO נעשה דיגיטלי אישי", הובלנו תפישה זו גם בתהליכי גיבוש אסטרטגיה, טרנספורמציה דיגיטלית ואפילו באופן היישום של פרויקטים דיגיטליים שליווינו.

 

את ה"מגע" האנושי בערוצים הדיגיטליים, יישמנו, עד לא מזמן, באמצעות הטמעת צ'אטים באתרי אינטרנט, שירות לקוחות אישי בפייסבוק, שירותים עצמיים באתרי אינטרנט, יצירת שפה אישית ועוד.

 

ואז הגיעו הצ'ט בוטים, או בקיצור, בוטים...

צ'ט בוט היא תוכנה שמקיימת שיחות קוליות או צ'טים עם בני אדם. הצ'ט בוט יכול לקבל ולספק מידע מותאם אישית, ולבצע פעולות שונות. הבוטים מאפשרים תקשורת בצורת שיחה בין הלקוח לבין המותג, לעתים באמצעות כלי תקשורת אישיים (לדוגמא: פייסבוק מסנג'ר) ובאתר האינטרנט של החברה.

ישנם מספר סוגים של בוטים

1. הראשון, בוטים "בסיסיים" - בוטים "טיפשים" המתוכננים כשיחה מונחית, מבוססת עץ אפשרויות מוכנות מראש לבחירה של הלקוח. כן, זה מאוד מזכיר את ה-IVRים האינטראקטיביים שאנחנו מכירים כבר שנים במוקדי השירות הטלפוניים.

2. הסוג השני, הם כבר בוטים חכמים יותר המתקשרים עם הלקוח באמצעות טקסט חופשי, בעלי יכולת הבנה וניתוח שפה אנושית שהלקוח הקליד, ועבודה בתסריטי שיחה שאינם דווקא מוכתבים מראש. היות וניתוחי טקסט מלאים (בוודאי בעברית) עדיין לא בשלים, כיום מומלץ לשלב בין אפשרות זו לצד שיחה מונחית.

3. הסוג האחרון, בוטים חכמים ממש המופעלים באמצעות בינה מלאכותית (AI) ולומדים להיות חכמים יותר "בעצמם", כך שהשיחה איתם הופכת למותאמת ומשופרת מפעם לפעם.

 

הבוטים בישראל לעומת חו"ל

בישראל כבר צצו כמה וכמה בוטים, רובם משתייכים לסוג הראשון, ובנויים על עץ אפשרויות מוכן, ללא הבנה עמוקה של השפה העברית (שהיא לא פשוטה בכלל...) אפשר לראות באוויר כבר בוטים, לדוגמא: בנק דיסקונט, yes, וואלה, פרטנר, מאזדה ויש עוד כמה שעומדים להיות מושקים ממש בקרוב.

בחו"ל ניתן למצוא בוטים מתקדמים יותר המתממשקים למערכות הארגוניות ומאפשרים קבלת שירותים מלאים אונליין. KLM היו אחת מהחברות הראשונות שיצרו צ'אט בוט המאפשר הזמנת טיסות, התראות אקטיביות לביצוע צ'ק אין ואפילו כרטיסים אונליין.

 

בוטים זה לא כל העניין

כשלקוחות שלנו רוצים לברר פרטים על המוצר או השירות שלנו, נראה שהם ימשיכו לחפש אותו בגוגל וכך לנחות באתרי האינטרנט של המותגים. אתרי האינטרנט של חברות ימשיכו להיות מרכז המכירות והשירות הגדולים ביותר של כל מותג, אך בהתאם לתקופה, ידרשו שינוי מהותי בתקשורת עם הלקוחות בתהליכי האי-קומרס ובמתן שירותים עצמיים באתר.

התהליכים, שהיום בנויים כ"טפסים" במקרה הרע, או כוויזארדים במקרה היותר טוב, יצטרכו להשתנות ולהפוך לשיחה. כן! שיחה. כמו שבתהליך פרונטלי או טלפוני לא מתקיפים אותנו עם כל השאלות מראש, אלא אחת אחת, בהתאם לתשובות שלנו, כך גם ממשקי אתרים יהפכו לאישיים יותר. ילוו אותנו צעד צעד, בנוסח אישי ועם אפשרות לקבל סיוע אישי במקרה הצורך (באמצעות צ'אט אונליין למשל שמסייע ללקוח להמשיך בדיוק מהנקודה בו הוא נעצר).

דוגמא מצוינת לתהליך כזה ניתן לראות באתר חברת הביטוח החדשנית lemonade, בו כל תהליך קבלת ההצעה ורכישת הביטוח מתבצעת באמצעות "שיחה" בין הלקוח הפוטנציאלי, לבין "מאיה", הנציגה הווירטואלית של המותג.

 

מיקרו קופי - ככה יוצרים שיחה

אחד הנושאים הקריטיים ביותר ביצירת חוויה של שיחה אישית הוא המיקרו קופי (אותם טקסטים קצרים שמלווים את תהליכי השירות והמכירה). אפיון שפה ומיקרו קופי רלוונטי לבוטים ולתהליכי שירות ומכירה באתר ויביאו לכך שהדיאלוג יתקיים ב"קול" ובשפה של המותג, יסייע להפוך את החוויה ליעילה יותר ואישית הרבה יותר.

כך למשל מדבר הבוט של yes: פונה בשמי הפרטי, מציג את עצמו כרון אילון (מנכ"ל yes), עונה לשאלות ב"אחלה" ו"סבבוש", נוזף בי ב"סבלנות לא קונים בכל חנות", ובגדול מנסה להישמע אנושי, עד כמה שאפשר...

אז מה צריך לעשות?

לזכור (שוב ושוב) שבצד השני של המובייל והמחשב, נמצא לקוח (זה קל, כי גם אנחנו כאלה). אם נהיה מוכוונים אליו, זו כבר חצי הדרך להפיכת הכלים והערוצים הדיגיטליים לאישיים, אנושיים ובעלי ערך מוסף גם ללקוח וגם למותג.

נאפשר ללקוחות שלנו לתקשר אתנו באמצעות שיחה במגוון רחב של דרכים: באמצעות בוט בפייסבוק מסנג'ר, באתר, ובעוד רגע גם בווטסאפ, כל זאת לצד ערוצים נוספים כמו סמס, צ'אט, מייל, ואפילו נציג אנושי אמיתי בטלפון או בסניף. הכל כדי לסייע ללקוח ולספק חווית מותג הוליסטית, אישית ומתאימה למותג. 

 

אסף דותן הינו בעלים ויועץ בכיר בחברת הייעוץ BO - Business Online

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה חשובה (ל"ת)
    גיל 13/03/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בוטים זה ה-עתיד! (ל"ת)
    שחר 13/03/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.