מרצדס חשמלי
צילום: Alexander Migl/ויקיפדיה

יו"ר מרצדס על המעבר למכוניות חשמליות: "מרתון, לא ספרינט"

האם יו"ר יצרנית הרכב הגרמנית מנסה לצנן את שוק הרכב החשמלי? לדבריו, "אנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה"
דור עצמון | (2)

המעבר לרכבים חשמליים בעלי אפס פליטות צריך להיחשב כ"מרתון ולא ספרינט", כך לפי יו"ר מרצדס בנץ הגרמנית.

בשיחה עם "Squawk Box Europe", אולה קאלניוס ביקש להדגיש את האתגר העצום העומד בפני תעשיית הרכב בשנים הבאות, כאשר היא מסיטה את המיקוד שלה לכיוון כלי רכב חשמליים (EV). "אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמעבר לנהיגה ללא פליטות הוא באמת מרתון, ואני מאמין שאנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה עכשיו, אז זה לא משהו שאנחנו צריכים להסתכל עליו בתור ספרינט. הכיוון האסטרטגי ברור - אנחנו משקיעים בעתיד, אנחנו הולכים לאפס פליטה".

קאלניוס אמר כי רכבי ה-EV של מרצדס נקלטו בצורה טובה עד כה בשוק, בהם דגמי ה-EQA, EQB ו-EQE SUV. את הדברים אמר על רקע דוחות החברה לרבעון השני לפיהם הרווח לפני ריבית ומיסים עלה ב-8% והגיע ל-5 מיליארד יורו, שהם כ-5.48 מיליארד דולר. בכל הנוגע ל-EV, מכירות הרכב החשמלי שלה הגיעו ל-61,211 לעומת 31,259 ברבעון השני של 2022. מכירות המכוניות ההיברידיות ברבעון השני הגיעו ל-34,699, עלייה קלה ביחס ל-32,335 שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי קאלניוס, החברה השקיעה לא מעט ב"ארכיטקטורות חדשות" שיופיעו לקראת אמצע שנות ה-2020 ו"יגדירו את המשחק החשמלי של מרצדס למחצית השנייה של העשור הזה. אנחנו שוריים בכלי רכב חשמליים ובנהיגה ללא פליטות ואנחנו משקיעים בזה מיליארדים".  

עם זאת, קאלניוס הדגיש את החשיבות של שמירה על מה שהוא כינה גמישות טקטית בכל הנוגע לאיזון בין רכבי EV עם מכוניות מסורתיות המונעות בבנזין. "במקרה זה, רשת הייצור שלנו גמישה לייצור גם מנועי בעירה וגם כלי רכב חשמליים".

כאשר רוב המכוניות על הכביש עדיין מונעות על ידי דיזל או בנזין, כל מעבר לניידות נטולת פליטות הופך למשימה מורכבת עבור המחוקקים. למרות זאת, בחלקים מסוימים בעולם כבר רואים שינויים משמעותיים - בבריטניה, למשל, דיווחה לאחרונה האגודה של יצרני וסוחרי רכב מסרה שייצור רכבים חשמליים - הכולל מכוניות היברידיות וכאלו המכילות סוללה בלבד - הגיע ל-170,231 בין ינואר ליוני 2023, שיא במחצית הראשונה של שנה.זו רק דוגמה, הרכבים החשמליים מגיעים כבר להיקפים גדולים מהמכירות המצרפיות של חברות הרכב - סדר גודל של 15%. גם בארץ אנחנו בשיעור של 15%, כשבסין שיערו החדירה כבר מגיע ל-305 ובאירופה יש מדינות כמו גרמניה והולנד ששם יש רוב לחדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד 21/09/2023 05:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד
  • 1.
    את הסוללה טוענים בחשמל, שיוצר באמצעות שריפת דלק (ל"ת)
    0 פליטות? פחחח 29/07/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
XPENG
צילום: אתר החברה

זו ענקית הרכב החשמלי הסיני שתיכנס לישראל - מי ייבא אותה?

דור עצמון |

שוק הרכב החשמלי בישראל רותח והתחרות רק גוברת. למרות תקלות ושיבושים קשים בשרשראות האספקה לאור מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמחסור בשבבים, השוק מתעורר מחדש והביקוש מתעצם. בשוק הישראלי ניתן למצוא כיום מגוון של רכבים חשמליים בין היתר טסלה, BYD, ג'ילי, AIWAYS, ועוד לצד חברות מסורתיות יותר כמו פיאט, רנו, פיאג'ו ומרצדס שהשיקו דגמים חשמליים. לכל אלו תצטרף בקרוב ענקית הרכב הסינית אקספנג (XPENG) XPENG הידועה לעתים בשם "שיאופנג". למרות השוק הישראלי הקטן בהשוואה לעולם, היצרנית הסינית כבר ניסתה בעבר להיכנס לארץ, אך השהתה זאת לאור קשיים רבים שספגה התעשייה בכל העולם. את רכבי החברה צפויה לייבא לארץ חברת קרסו מוטורס קרסו מוטורס -2.27% שמתמחה בתחום ומייבאת בין היתר את רכבי רנו, ניסאן, דאצ׳יה, צ׳רי ואינפיניטי. עם זאת, העסקה לזיכיונה של קרסו מוטורס טרם הבשילה ויבואנים נוספים לא הרימו ידיים בניסיון לזכות בו ובהם קבוצת בליליוס, קבוצת לובינסקי ועוד. אקספנג מסרה 18,230 רכבים ברבעון הראשון השנה, נתון שנמצא בטווח שנתנה למסירות של בין 18,000 ל-19,000 רכבים ברבעון. בחודש מרץ לבדו החברה מסרה 7,002 מכוניות - עלייה של 17% לעומת החודש הקודם שעמד על מסירות של 6,010 מכוניות. במקביל, החברה הציגה רכב חדש מסוג סדאן בשם P7i, שקיבל ביקורות חיוביות וצובר הזמנות. ההכנסות של אקספנג ברבעון האחרון של 2022 עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד (Non GAAP) של 0.2 דולר למניה. המסירות ברבעון האחרון של 2022 הסתכמו ב-22.2 אלף רכבים, ירידה של 47% לעומת הרבעון המקביל. מנכ"ל החברה, הי שיאופנג, אמר עם שחרור הדוחות - "בחנו ביסודיות את האסטרטגיה שלנו וקיבלנו החלטה לבצע תהליך של ארגון מחדש בחברה. מ-2023 ועד 2027 התעשיה תעבור משלב של חדירה משמעותית של רכבים חשמליים לעידן של האצה טכנולוגית ואנחנו בטוחים שאנו נמשיך לחזק את ההנהגה שלנו בטכנולוגיות לרכבי חשמליים חכמים". מניית החברה נותרה יציבה מתחילת השנה ונסחרת תמורת 10.3 דולר המבטא שווי שוק של 8.86 מיליארד דולר.