מרצדס חשמלי
צילום: Alexander Migl/ויקיפדיה

יו"ר מרצדס על המעבר למכוניות חשמליות: "מרתון, לא ספרינט"

האם יו"ר יצרנית הרכב הגרמנית מנסה לצנן את שוק הרכב החשמלי? לדבריו, "אנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה"
דור עצמון | (2)

המעבר לרכבים חשמליים בעלי אפס פליטות צריך להיחשב כ"מרתון ולא ספרינט", כך לפי יו"ר מרצדס בנץ הגרמנית.

בשיחה עם "Squawk Box Europe", אולה קאלניוס ביקש להדגיש את האתגר העצום העומד בפני תעשיית הרכב בשנים הבאות, כאשר היא מסיטה את המיקוד שלה לכיוון כלי רכב חשמליים (EV). "אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמעבר לנהיגה ללא פליטות הוא באמת מרתון, ואני מאמין שאנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה עכשיו, אז זה לא משהו שאנחנו צריכים להסתכל עליו בתור ספרינט. הכיוון האסטרטגי ברור - אנחנו משקיעים בעתיד, אנחנו הולכים לאפס פליטה".

קאלניוס אמר כי רכבי ה-EV של מרצדס נקלטו בצורה טובה עד כה בשוק, בהם דגמי ה-EQA, EQB ו-EQE SUV. את הדברים אמר על רקע דוחות החברה לרבעון השני לפיהם הרווח לפני ריבית ומיסים עלה ב-8% והגיע ל-5 מיליארד יורו, שהם כ-5.48 מיליארד דולר. בכל הנוגע ל-EV, מכירות הרכב החשמלי שלה הגיעו ל-61,211 לעומת 31,259 ברבעון השני של 2022. מכירות המכוניות ההיברידיות ברבעון השני הגיעו ל-34,699, עלייה קלה ביחס ל-32,335 שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי קאלניוס, החברה השקיעה לא מעט ב"ארכיטקטורות חדשות" שיופיעו לקראת אמצע שנות ה-2020 ו"יגדירו את המשחק החשמלי של מרצדס למחצית השנייה של העשור הזה. אנחנו שוריים בכלי רכב חשמליים ובנהיגה ללא פליטות ואנחנו משקיעים בזה מיליארדים".  

עם זאת, קאלניוס הדגיש את החשיבות של שמירה על מה שהוא כינה גמישות טקטית בכל הנוגע לאיזון בין רכבי EV עם מכוניות מסורתיות המונעות בבנזין. "במקרה זה, רשת הייצור שלנו גמישה לייצור גם מנועי בעירה וגם כלי רכב חשמליים".

כאשר רוב המכוניות על הכביש עדיין מונעות על ידי דיזל או בנזין, כל מעבר לניידות נטולת פליטות הופך למשימה מורכבת עבור המחוקקים. למרות זאת, בחלקים מסוימים בעולם כבר רואים שינויים משמעותיים - בבריטניה, למשל, דיווחה לאחרונה האגודה של יצרני וסוחרי רכב מסרה שייצור רכבים חשמליים - הכולל מכוניות היברידיות וכאלו המכילות סוללה בלבד - הגיע ל-170,231 בין ינואר ליוני 2023, שיא במחצית הראשונה של שנה.זו רק דוגמה, הרכבים החשמליים מגיעים כבר להיקפים גדולים מהמכירות המצרפיות של חברות הרכב - סדר גודל של 15%. גם בארץ אנחנו בשיעור של 15%, כשבסין שיערו החדירה כבר מגיע ל-305 ובאירופה יש מדינות כמו גרמניה והולנד ששם יש רוב לחדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד 21/09/2023 05:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד
  • 1.
    את הסוללה טוענים בחשמל, שיוצר באמצעות שריפת דלק (ל"ת)
    0 פליטות? פחחח 29/07/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
רכב חשמלי
צילום: shutterstock

רשות המסים: מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה - מה יהיה המס על רכבים שונים?

שינוי במיסוי הרכבים, החמרת מס הקנייה על רכבים חשמליים ל-45% והטבת מס של 35,000 שקל, לצד צמצום ההטבות לרכבים לא חשמליים בהתאם לרמות זיהום האוויר שלהם
הרצי אהרון |

בעוד כשבועיים ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים במס הקנייה על רכבים חשמליים. לפי הצו החדש, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל כפי שהיה בשנת 2024. המשמעות היא כמובן העלאת סכום הרכישה - בטבלה למטה תראו את העלייה במס לפי סוגי רכב.  עליית מסים עם צמצום בהטבות בנוסף, בעוד שמס הקנייה על רכבים חשמליים היה אמור לעלות ל-83% ב-2025, הצו מבקש להמשיך את מתווה המס המופחת על רכבים חשמליים עד לשנת 2027. אבל, הצו מציע צמצום בהטבת המס לרכבים לא חשמליים, בהתאמה לדרגת זיהום האוויר שלהם, ומבצע שינוי במיסוי הירוק הכללי, במטרה לעודד רכישת רכבים עם פחות זיהום. השינויים הצפויים במיסוי הירוק יביאו להחמרה במס הקנייה עבור רכבים מזהמים, במיוחד עבור רכבים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר. המטרה היא ליצור תמריץ לרכוש רכבים פחות מזהמים, כאשר ההטבות יצומצמו לרכבים שאינם חשמליים, ויוספו להם תוספות מס בהתאם לרמות הזיהום. בשנת 2025, בנוסף לצמצום ההטבות, תוכל להיות תוספת של 750 שקל למס הקנייה על רכבים מזהמים, מה שיביא לעליית המחיר של רכבים אלה. בעוד שהרכבים החשמליים ייהנו מהטבה נוספת ויוכלו להימנע מהעלאות המיסוי עד 2027, במטרה להמשיך ולעודד את המעבר לרכב חשמלי, המיסוי הכללי ידרבן את הציבור לבחור ברכבים פחות מזהמים מתוך הקטגוריות השונות. החמרת התנאים על רכבים מזהמים בנוסף, הצו החדש מציע התאמות במיסוי גם לגבי רכבים בדרגת זיהום 15, הקבוצה המזהמת ביותר, כאשר מוצע לפצל את קבוצה זו לשלוש רמות מיסוי נפרדות עם תוספת מס עולה. הצעדים הללו מצביעים על כוונה ברורה להחמיר את המיסוי על רכבים מזהמים, תוך שמירה על הטבות משמעותיות לרכבים חשמליים, בכדי להמשיך ולעודד את המעבר לכלי רכב פחות מזהמים.     העלאת המס לסוגי רכבים שונים: