מרצדס חשמלי
צילום: Alexander Migl/ויקיפדיה

יו"ר מרצדס על המעבר למכוניות חשמליות: "מרתון, לא ספרינט"

האם יו"ר יצרנית הרכב הגרמנית מנסה לצנן את שוק הרכב החשמלי? לדבריו, "אנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה"
דור עצמון | (2)

המעבר לרכבים חשמליים בעלי אפס פליטות צריך להיחשב כ"מרתון ולא ספרינט", כך לפי יו"ר מרצדס בנץ הגרמנית.

בשיחה עם "Squawk Box Europe", אולה קאלניוס ביקש להדגיש את האתגר העצום העומד בפני תעשיית הרכב בשנים הבאות, כאשר היא מסיטה את המיקוד שלה לכיוון כלי רכב חשמליים (EV). "אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמעבר לנהיגה ללא פליטות הוא באמת מרתון, ואני מאמין שאנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה עכשיו, אז זה לא משהו שאנחנו צריכים להסתכל עליו בתור ספרינט. הכיוון האסטרטגי ברור - אנחנו משקיעים בעתיד, אנחנו הולכים לאפס פליטה".

קאלניוס אמר כי רכבי ה-EV של מרצדס נקלטו בצורה טובה עד כה בשוק, בהם דגמי ה-EQA, EQB ו-EQE SUV. את הדברים אמר על רקע דוחות החברה לרבעון השני לפיהם הרווח לפני ריבית ומיסים עלה ב-8% והגיע ל-5 מיליארד יורו, שהם כ-5.48 מיליארד דולר. בכל הנוגע ל-EV, מכירות הרכב החשמלי שלה הגיעו ל-61,211 לעומת 31,259 ברבעון השני של 2022. מכירות המכוניות ההיברידיות ברבעון השני הגיעו ל-34,699, עלייה קלה ביחס ל-32,335 שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי קאלניוס, החברה השקיעה לא מעט ב"ארכיטקטורות חדשות" שיופיעו לקראת אמצע שנות ה-2020 ו"יגדירו את המשחק החשמלי של מרצדס למחצית השנייה של העשור הזה. אנחנו שוריים בכלי רכב חשמליים ובנהיגה ללא פליטות ואנחנו משקיעים בזה מיליארדים".  

עם זאת, קאלניוס הדגיש את החשיבות של שמירה על מה שהוא כינה גמישות טקטית בכל הנוגע לאיזון בין רכבי EV עם מכוניות מסורתיות המונעות בבנזין. "במקרה זה, רשת הייצור שלנו גמישה לייצור גם מנועי בעירה וגם כלי רכב חשמליים".

כאשר רוב המכוניות על הכביש עדיין מונעות על ידי דיזל או בנזין, כל מעבר לניידות נטולת פליטות הופך למשימה מורכבת עבור המחוקקים. למרות זאת, בחלקים מסוימים בעולם כבר רואים שינויים משמעותיים - בבריטניה, למשל, דיווחה לאחרונה האגודה של יצרני וסוחרי רכב מסרה שייצור רכבים חשמליים - הכולל מכוניות היברידיות וכאלו המכילות סוללה בלבד - הגיע ל-170,231 בין ינואר ליוני 2023, שיא במחצית הראשונה של שנה.זו רק דוגמה, הרכבים החשמליים מגיעים כבר להיקפים גדולים מהמכירות המצרפיות של חברות הרכב - סדר גודל של 15%. גם בארץ אנחנו בשיעור של 15%, כשבסין שיערו החדירה כבר מגיע ל-305 ובאירופה יש מדינות כמו גרמניה והולנד ששם יש רוב לחדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד 21/09/2023 05:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד
  • 1.
    את הסוללה טוענים בחשמל, שיוצר באמצעות שריפת דלק (ל"ת)
    0 פליטות? פחחח 29/07/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: טסלה

מחירי הרכבים החשמליים בארץ צפויים לרדת - הסיבה עולמית

מחירי הרכבים החשמליים ירדו בשנתיים ב-20% והם צפויים להמשיך לרדת בגלל התחרות - טסלה הורידה את המחיר בעד 6% בסין וזה יחלחל לכל העולם, גם לשוק המקומי
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה BYD NIO טסלה

ענקית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC מורידה מחירים כדי להתמודד מול התחרות הסינית, בעיקר מול BYD. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי תוריד שוב את מחירי הדגמים שלה בסין. בשנה שעברה, טסלה הורידה 4-5 פעמים את המחירים ותמיד זה התחיל בסין - מעוז התחרות וגלש ליתר העולם - גם לישראל. 

אז למרות שיבואני הרכב במסרים ורמזים שהם לקראת העלאות מחירים, אין באמת סיבה לעלייה במחיר - הרחבה: הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת. הציבור לחוץ לרכוש רכבים כי מס הקנייה יעלה בקרוב (נדחה מינואר לפברואר, למרות שהמס הנמוך יישאר על המלאי), אלא שהתחרות העולמית בענף מביאה לירידת מחירים משמעותית וגם שערי החליפין מבטאים הוזלה ולא התייקרות. ובמאמר מוסגר נדגיש כי יבואני הרכב הם מעצמות שהצמיחו כאן טייקונים שמרוויחים בזכות ממשלה אטומה רווחים עודפים שמסתכמים בכ-5 מיליארד שקל - כך לפי דוח המבקר מלפני שנתיים. היבואנים הם קרטל שנהנים מרווחיות של 40%-50% על מכירת רכב, וטוענים שהרווחיות שלהם נמוכה. הטריק הוא פשוט - מכניסים את המיסים לעלות ולמחיר המכירה ומנפחים את הדוחות, ונדגים - רכב חדש שנמכר (לפני מע"מ) ב-150 אלף שקל רשום בעלות של 113 אלף שקל. היבואן רושם הכנסה של 150 אלף והוצאה של 113 אלף שקל - רווח גולמי של 37 - 24.6%. אבל כחצי מהסכום הזה, כ-57 אלף שקל זה רק העברת מס, הוא משמש צינור לרשויות המס. בפועל, העלות שלו היא 56 וההכנסה 93 אלף שקל - רווח גולמי אמיתי של 40%.  כשמבינים את החישוב הזה, מבינים שטריק פשוט מחביא רווחים עצומים, מנופחים, לא הגיוניים שאף שר אוצר לא היה מספיק אמיץ לשים את ידו עליהם.  

הורדה צפויה במחירי טסלה בארץ

לפני כשבועיים טסלה הודיעה שהיא מייקרת את מחירי הדגמים על רקע ההעלאה הצפויה של מס הרכישה. מס הקנייה צפוי לעלות מ-20% ל-35% וההשפעה שלו על המחיר הסופי היא כ-7%, וטסלה כבר הודיעה כי תעלה מחיר הדגם הבסיסי ב-15 אלף שקל ל-222 אלף שקל. במודל Y העלייה כבר תהיה של 14% כאשר המחיר החדש יעמוד על 254 אלף שקל, ושאר הדגמים יעלו בשיעורים של בין 4%-5%. אלא שכבר אז, כפי שהדגשנו, היה מדובר בעדכון אוטומטי-טכני בשל עליית המס. בפועל, טסלה לא צפויה להעלות את המסים, ובמקביל להורדת המחירים בסין, תצפו לירידה בארץ. החברה הורידה את המחירים בסין ב-3%-6%. הדגם הבסיסי של מודל Y מתחיל כעת ב-36 אלף דולר, לעומת 37 אלף דולר לפני ההורדה, והדגם הבסיסי של מודל 3 מתחיל ב-34.5 אלף דולר, לעומת 36.5 אלף דולר לפני ההורדה. טסלה מודל 3 של טסלה; קרדיט: אתר החברה

הורדות מחירים של כמעט 20% בשנתיים

הרוכשים של הרכבים כמובן שמחים, המשקיעים דווקא חוששים כי זה מבטא את הקשיים ואת התחרות הגדולה. בשנתיים האחרונות הרכבים של טסלה איבדו 20%, ובמקביל גם הרכבים החשמליים האחרים. גם התחרות וגם הרצון להגיע לשיעורי חדירה גדולים ולחזק את המותג, הביאו חברות רבות, נוסף לטסלה להוריד את המחירים.  גם BYD, ג'ילי, ניו ואחרות הורידו את המחירים בשיעורים דומים וזה חלחל גם לשוק המקומי. מודל 3 של טסלה בארה"ב למשל נמכר ב-2022 ב-47 אלף דולר, כאשר בתחילת 2023 הוא כבר ירד ל-44 אלף דולר ובאפריל כבר הגיע ל-40 אלף דולר, ובסוף השנה כבר ירד ל-39 אלף דולר - זאת ירידה של כמעט 20% בטווח של בסך הכל שנתיים. סיכוי טוב שהפחתה בשיעור של עד 6% תתגלגל בחודשים הקרובים גם לשוק המקומי, וסיכוי טוב שגם יבואני הרכב החשמלי של מותגים אחרים, יורידו מחירים.