מרצדס חשמלי
צילום: Alexander Migl/ויקיפדיה

יו"ר מרצדס על המעבר למכוניות חשמליות: "מרתון, לא ספרינט"

האם יו"ר יצרנית הרכב הגרמנית מנסה לצנן את שוק הרכב החשמלי? לדבריו, "אנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה"
דור עצמון | (2)

המעבר לרכבים חשמליים בעלי אפס פליטות צריך להיחשב כ"מרתון ולא ספרינט", כך לפי יו"ר מרצדס בנץ הגרמנית.

בשיחה עם "Squawk Box Europe", אולה קאלניוס ביקש להדגיש את האתגר העצום העומד בפני תעשיית הרכב בשנים הבאות, כאשר היא מסיטה את המיקוד שלה לכיוון כלי רכב חשמליים (EV). "אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמעבר לנהיגה ללא פליטות הוא באמת מרתון, ואני מאמין שאנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה עכשיו, אז זה לא משהו שאנחנו צריכים להסתכל עליו בתור ספרינט. הכיוון האסטרטגי ברור - אנחנו משקיעים בעתיד, אנחנו הולכים לאפס פליטה".

קאלניוס אמר כי רכבי ה-EV של מרצדס נקלטו בצורה טובה עד כה בשוק, בהם דגמי ה-EQA, EQB ו-EQE SUV. את הדברים אמר על רקע דוחות החברה לרבעון השני לפיהם הרווח לפני ריבית ומיסים עלה ב-8% והגיע ל-5 מיליארד יורו, שהם כ-5.48 מיליארד דולר. בכל הנוגע ל-EV, מכירות הרכב החשמלי שלה הגיעו ל-61,211 לעומת 31,259 ברבעון השני של 2022. מכירות המכוניות ההיברידיות ברבעון השני הגיעו ל-34,699, עלייה קלה ביחס ל-32,335 שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי קאלניוס, החברה השקיעה לא מעט ב"ארכיטקטורות חדשות" שיופיעו לקראת אמצע שנות ה-2020 ו"יגדירו את המשחק החשמלי של מרצדס למחצית השנייה של העשור הזה. אנחנו שוריים בכלי רכב חשמליים ובנהיגה ללא פליטות ואנחנו משקיעים בזה מיליארדים".  

עם זאת, קאלניוס הדגיש את החשיבות של שמירה על מה שהוא כינה גמישות טקטית בכל הנוגע לאיזון בין רכבי EV עם מכוניות מסורתיות המונעות בבנזין. "במקרה זה, רשת הייצור שלנו גמישה לייצור גם מנועי בעירה וגם כלי רכב חשמליים".

כאשר רוב המכוניות על הכביש עדיין מונעות על ידי דיזל או בנזין, כל מעבר לניידות נטולת פליטות הופך למשימה מורכבת עבור המחוקקים. למרות זאת, בחלקים מסוימים בעולם כבר רואים שינויים משמעותיים - בבריטניה, למשל, דיווחה לאחרונה האגודה של יצרני וסוחרי רכב מסרה שייצור רכבים חשמליים - הכולל מכוניות היברידיות וכאלו המכילות סוללה בלבד - הגיע ל-170,231 בין ינואר ליוני 2023, שיא במחצית הראשונה של שנה.זו רק דוגמה, הרכבים החשמליים מגיעים כבר להיקפים גדולים מהמכירות המצרפיות של חברות הרכב - סדר גודל של 15%. גם בארץ אנחנו בשיעור של 15%, כשבסין שיערו החדירה כבר מגיע ל-305 ובאירופה יש מדינות כמו גרמניה והולנד ששם יש רוב לחדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד 21/09/2023 05:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד
  • 1.
    את הסוללה טוענים בחשמל, שיוצר באמצעות שריפת דלק (ל"ת)
    0 פליטות? פחחח 29/07/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.