מרצדס חשמלי
צילום: Alexander Migl/ויקיפדיה

יו"ר מרצדס על המעבר למכוניות חשמליות: "מרתון, לא ספרינט"

האם יו"ר יצרנית הרכב הגרמנית מנסה לצנן את שוק הרכב החשמלי? לדבריו, "אנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה"
דור עצמון | (2)

המעבר לרכבים חשמליים בעלי אפס פליטות צריך להיחשב כ"מרתון ולא ספרינט", כך לפי יו"ר מרצדס בנץ הגרמנית.

בשיחה עם "Squawk Box Europe", אולה קאלניוס ביקש להדגיש את האתגר העצום העומד בפני תעשיית הרכב בשנים הבאות, כאשר היא מסיטה את המיקוד שלה לכיוון כלי רכב חשמליים (EV). "אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמעבר לנהיגה ללא פליטות הוא באמת מרתון, ואני מאמין שאנחנו אולי בקילומטר השמיני או בקילומטר התשיעי במסע הזה עכשיו, אז זה לא משהו שאנחנו צריכים להסתכל עליו בתור ספרינט. הכיוון האסטרטגי ברור - אנחנו משקיעים בעתיד, אנחנו הולכים לאפס פליטה".

קאלניוס אמר כי רכבי ה-EV של מרצדס נקלטו בצורה טובה עד כה בשוק, בהם דגמי ה-EQA, EQB ו-EQE SUV. את הדברים אמר על רקע דוחות החברה לרבעון השני לפיהם הרווח לפני ריבית ומיסים עלה ב-8% והגיע ל-5 מיליארד יורו, שהם כ-5.48 מיליארד דולר. בכל הנוגע ל-EV, מכירות הרכב החשמלי שלה הגיעו ל-61,211 לעומת 31,259 ברבעון השני של 2022. מכירות המכוניות ההיברידיות ברבעון השני הגיעו ל-34,699, עלייה קלה ביחס ל-32,335 שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי קאלניוס, החברה השקיעה לא מעט ב"ארכיטקטורות חדשות" שיופיעו לקראת אמצע שנות ה-2020 ו"יגדירו את המשחק החשמלי של מרצדס למחצית השנייה של העשור הזה. אנחנו שוריים בכלי רכב חשמליים ובנהיגה ללא פליטות ואנחנו משקיעים בזה מיליארדים".  

עם זאת, קאלניוס הדגיש את החשיבות של שמירה על מה שהוא כינה גמישות טקטית בכל הנוגע לאיזון בין רכבי EV עם מכוניות מסורתיות המונעות בבנזין. "במקרה זה, רשת הייצור שלנו גמישה לייצור גם מנועי בעירה וגם כלי רכב חשמליים".

כאשר רוב המכוניות על הכביש עדיין מונעות על ידי דיזל או בנזין, כל מעבר לניידות נטולת פליטות הופך למשימה מורכבת עבור המחוקקים. למרות זאת, בחלקים מסוימים בעולם כבר רואים שינויים משמעותיים - בבריטניה, למשל, דיווחה לאחרונה האגודה של יצרני וסוחרי רכב מסרה שייצור רכבים חשמליים - הכולל מכוניות היברידיות וכאלו המכילות סוללה בלבד - הגיע ל-170,231 בין ינואר ליוני 2023, שיא במחצית הראשונה של שנה.זו רק דוגמה, הרכבים החשמליים מגיעים כבר להיקפים גדולים מהמכירות המצרפיות של חברות הרכב - סדר גודל של 15%. גם בארץ אנחנו בשיעור של 15%, כשבסין שיערו החדירה כבר מגיע ל-305 ובאירופה יש מדינות כמו גרמניה והולנד ששם יש רוב לחדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד 21/09/2023 05:10
    הגב לתגובה זו
    מחיר סוללה זה מחיר של האוטו, מפחיד
  • 1.
    את הסוללה טוענים בחשמל, שיוצר באמצעות שריפת דלק (ל"ת)
    0 פליטות? פחחח 29/07/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
צרי סמול אנט
צילום: צרי

זו המכונית החשמלית הסינית החדשה שתיכנס בקרוב לארץ - כמה היא תעלה?

האם רכב קטן הוא בהכרח רכב זול, כמה מרוויחים היבואנים על כל רכב ומי אחראי לרווחיות המוגזמת? 
דור עצמון |
נושאים בכתבה רכב חשמלי

חברת הרכב החשמלי הסינית צ'רי (CHERY) מוכרת את הדגם "סמול אנט" בסין בכ-25-30 אלף שקל. הדגם הזה עתיד להגיע אלינו במחיר של כ-100-110 אלף שקל. עם זאת,  היבואן עדיין לא החליט סופית לגבי עיתוי כניסת הרכב לשוק המקומי. למה אצלנו זה עולה פי 4-5 מאשר בסין ולפחות פי 2-3 מאשר מקומות אחרים בעולם? כי אפשר. יבואני הרכב הם קרטל גדול שמפיק רווחים עודפים פנומנליים על חשבון הציבור. הם יספרו לכם שזה בגלל מסים, אבל חלק גדול מעלות הרכב הוא הרווח שלהם. אם הסמול אנט תגיע לישראל, יבואן הרכב ירכוש אותה (עם הובלה) בהערכה גסה ב-20-25 אלף שקל וימכור אותה בנטרול מס ב-45-55 אלף שקל (אם המס אתם תקנו את הרכב ב-100 אלף פלוס, אבל ליבואן יש רווח של יותר מפי 2, רווחיות של 50%). ומי אשם ברווחיות המוגזמת, רווחיות שאותה כינה מבקר המדינה "רווחיות עודפת על חשבון הציבור" ושנאמדת במיליארדים בשנה? משרד התחבורה והממשלה בכלל. צ'רי סמול אנט; צילום: אתר החברה. את דגמי החברה תייבא חברת קרסו מוטורס קרסו מוטורס 1.51% שזכתה לפני כשנה במכרז לייבוא המכוניות. קרסו הינה ייבואנית מהגדולות בארץ כשבאמתחתה נמצאות גם רנו, ניסאן, דאצ׳יה ואינפיניטי. לכל אלו תצטרף בקרוב ענקית הרכב הסינית אקספנג (XPENG) הידועה לעתים בשם "שיאופנג". למרות השוק הישראלי הקטן בהשוואה לעולם, היצרנית הסינית כבר ניסתה בעבר להיכנס לארץ, אך השהתה זאת לאור קשיים רבים שספגה התעשייה בכל העולם. שוק הרכב החשמלי בישראל רותח והתחרות רק גוברת. למרות תקלות ושיבושים קשים בשרשראות האספקה לאור מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמחסור בשבבים, השוק מתעורר מחדש והביקוש מתעצם, אבל זה לא רק ברכבים החשמליים. למרות הגידול במכירות רכבים חשמליים מצד BYD וטסלה, גם יבואניות הרכבים המסורתיים נהנו מביקושים גבוהים, אם כי, בחודשיים האחרונים יש האטה.  בשנת 2022 נהנו קרסו מוטורס ודלק רכב שנסחרות בבורסה מרווחים פנומנליים. קרסו מוטורס שברה את שיא הרווחם וצ'יפרה את המנכ"ל איציק וויץ בשכר חלומי של מעל 17 מיליון שקל. אנחנו נחזור שוב על העובדה שמחירי הרכב הגבוהים בארץ אומנם נובעים ממיסוי גבוה, אבל גם מרווחיות מטורפת-מונופוליסטית של יבואניות הרכב. קרטל הרכב חוגג כל הדרך אל הבנק, הרחבה כאן: גם דלק רכב  דלק רכב 1.49% של גיל אגמון (43.59%) היא אחת מיצרניות המזומנים הגדולות מבין החברות הנסחרות והדוחות האחרונים שלה העידו על כך.