יובל שטייניץ, גז נפט תמר
צילום: אלבטרוס; רמי חכם

שטייניץ: החל מ-2030 תיאסר כניסת רכבים המונעים בבנזין וסולר לארץ

במסגרת "התכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת" החל משנת 2028 יופסק לחלוטין השימוש בפחם בייצור חשמל וכן יוחלפו מקורות האנרגיה המשמשים בתעשייה
ערן סוקול | (16)

שר האנרגיה יובל שטייניץ, הכריז היום (ג') על "התכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת", שעיקרה צמצום השימוש במוצרי דלק מזהמים עד שנת 2030. על פי התכנית: החל משנת 2028 יופסק לחלוטין השימוש בפחם בייצור חשמל, החל משנת 2030 תיאסר כניסת כלי רכב לישראל המונעים בבנזין או בסולר וכן יוחלפו מקורות האנרגיה המשמשים בתעשייה.

על פי הערכות שמפרסם משרד האנרגיה, בשנת 2040 צפויים לחיות בישראל כ-13 מיליון נפשות והיא תהיה המדינה הצפופה במערב. כמו כן עולה כי בכבישי ישראל ייסעו כ-6.4 מיליון כלי רכב הפולטים גזים רעילים והיקף ייצור החשמל יגדל פי 2. לכן, מציע משרד האנרגיה את התוכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת אשר נשענת על שלושה תחומים עיקריים: מקטע ייצור חשמל, משק התחבורה ומשק התעשייה. 

להערכת משרד האנרגיה יישום התוכנית צפוי להביא להפחתה של כ-60% בנזקי זיהום האוויר בישראל אשר נאמד בכ-2.3 מיליארד שקל, חיסכון שנתי כולל למשק של כ-5.8 מיליארד שקל ותועלת מצטברת למשק עד שנת 2040 של כ-78.4 מיליארד שקל.

היעדים המרכזיים

במקטע ייצור החשמל, קבע המשרד כי החל משנת 2028 יופסק לחלוטין השימוש בפחם בייצור חשמל בכל תחנות הכוח הפחמיות, וייצור החשמל יתבסס על גז טבעי ואנרגיות מתחדשות בלבד.

יישום היעדים יביא לסגירת יחידות 5-6 בתחנת הכוח הפחמית 'אורות רבין' בחדרה ויחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית 'רוטנברג' באשקלון. כל זאת, בנוסף להחלטת הממשלה מחודש יולי השנה, על סגירת יחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית 'אורות רבין' בחדרה. כיום (2018) מהוות היחידות הפחמיות 28% מסך ייצור האנרגיה בישראל.

בענף התחבורה, המטרה היא הפסקת צריכת מוצרי דלק מזהמים בתחבורה היבשתית ומעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים וכלי רכב המונעים בגז טבעי דחוס (גט"ד). בהתאם לכך, החל משנת 2030 תיאסר כניסת כלי רכב לישראל המונעים בבנזין או בסולר, ו-100% מכלי הרכב החדשים בישראל יונעו בעזרת חשמל וגט"ד. מצב זה יתאפשר באופן הדרגתי, כך שבשנת 2022 כ-27,000 כלי רכב מסך מכירות כלי הרכב הפרטיים בישראל יהיו חשמליים, בשנת 2025 כ-177,000, בשנת 2028 כ-665,000 וב-2030 כ-1.4 מיליון.

בענף התעשייה, המטרה היא הפסקת השימוש במזוט, גפ"מ וסולר והחלפתם במקורות אנרגיה יעילים ונקיים יותר. בתעשייה הכבדה – המשך צריכת גז טבעי, ובתעשייה הקלה – חיבור צרכנים לרשת חלוקת הגז הטבעי.

קיראו עוד ב"בארץ"

"יעדים שאפתניים אך מציאותיים"

שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "התכנית מפרטת צעדים קונקרטיים ויעדים מספריים עם לוחות זמנים, זאת כדי להשלים מהפך במשק האנרגיה בתוך 12 שנים. חלקו של המהפך הזה כבר החל להתבצע בשטח – מתחילת כהונתי כשר האנרגיה כבר הוריתי להגביר את השימוש בגז הטבעי על-מנת להפחית את חלקו של הפחם המזהם בייצור החשמל בתחנות הכוח שלנו מכ-60% בשנת 2015 לכדי 30% השנה. כתוצאה מכך נרשמה בשנתיים האחרונות הפחתה ראשונית בזיהום האוויר בישראל".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    זיהום 10/10/2018 21:39
    הגב לתגובה זו
    תוכנית ל10 שנים זה יפה אבל מה עם תוכנית ל5 שנים הקרובות 1.לבטל מס על רכבים חשמליים.2. לשים עמדות טעינה בכל בניין חדש שנבנה כתקן ולפרוס רשת טעינה לרכבים במוסדות ציבור, בחניונים, בתחנות יעודיות בכבישים מרכזיים.3. לייבא אוטובוסים חשמליים להתחיל בתוכנית עיקבית שכל שנה מוחלפים 1000 אוטובוסים לחשמליים עירוניים תחילה ואחרי בינעירוניים.4. להתחיל לבנות תחנות כוח סולריות / תרמו סולריות בכל הארץ על מבני ציבור על ביניני רבי קומות.
  • 14.
    עדו 09/10/2018 15:48
    הגב לתגובה זו
    יש כבר שתי עמדות טעינה לרכבים חשמלים בארץ...
  • 13.
    סאם 09/10/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
    ואיזה מסכנים יהיו כל מחזיקי בזן
  • 12.
    שטייניץ חושב שאלו הבדיחות ממסטיק בזוקה ? (ל"ת)
    2030 ואם לא אז 2040 09/10/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מצויין לליויתן ורציו !!!!!!!!! (ל"ת)
    ליויתן 09/10/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שילך לדרט במים (ל"ת)
    המטיף בשער 09/10/2018 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קודם תרחיק את אסדות הגז המזהמות מאוד ל120 קמ ותפסיקו לש (ל"ת)
    האמיתי 09/10/2018 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מצחיק 09/10/2018 14:27
    הגב לתגובה זו
    חחח
  • 7.
    חחחחחחח 09/10/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
    מכוניות. נעבור לעגלה עם סוסה או קורקינטים חשמליים . נוסעים בכביש ומפריעים לתנועה מדינה הזויה
  • 6.
    שלמה 09/10/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
    לפי זה מניית טסלה היתה צריכה לזנק אבל היא צונחת.רכבים בלי בנזין אולי עוד 50 שנה באנרגיה גרעינית
  • 5.
    בינתיים הזהום נגרם מבלוני תבערה כל יום שריפה (ל"ת)
    שר הבולשיט 09/10/2018 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האמת היחידה 09/10/2018 14:15
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו לשקר לציבור יום אחד תקום ועדת חקירה לכל השקרים עלול להיות אסון שפך ואתה האשם הראשי!
  • 3.
    תום 09/10/2018 14:14
    הגב לתגובה זו
    צוחקים על הציבור
  • 2.
    משקיע 09/10/2018 14:10
    הגב לתגובה זו
    צריכת הגז תעלה בשנים הבאות , יותר מכירות , יותר רווחים =שווי גדול יותר לחברות הגז.
  • 1.
    חחחחח עוד הצהרה ללא כיסוי (ל"ת)
    דב 09/10/2018 14:02
    הגב לתגובה זו
  • שטיפליץ צריך להבהיר האם אלו בירבורי בירבורים או חירטוטי (ל"ת)
    חירטוטים 09/10/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו
שאלה - תשובה

"ריבית של 5.5% בפיקדון בוואן זירו, זה אמיתי?"

ההצעה של וואן זירו לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 5.5% לשנה נראית לא אמיתית - כולם מציעים בקושי 4%, אז איך וואן זירו נותן 1.5% יותר מהאחרים; כולם מחפשים את הקאץ', לא בטוח שהפעם מסדרים אתכם    

צלי אהרון |

בנק וואן זירו, בבעלותו של אמנון שעשוע ובניהולו של אייל גפני, מציע ללקוחות חדשים פיקדון שקלי בריבית קבועה של 5.5% לשנה. זה נשמע "חלום" למשקיעים הסולידיים, ביחס לריבית על פיקדונות שקליים במקומות אחרים. אתם לא תקבלו מעל 4% בבנקים הגדולים, אלא אם אתם לקוחות מאוד גדולים וחשובים. בממוצע תקבלו כ-3.8%, וזה עוד לפני החלטת הריבית הקרובה בסוף החודש. 

הבנק פרסם כי הוא מציע ריבית של 5.5% לשנה עד סכום של 100 אלף שקל ללקוח - "זו הריבית הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית", הסבירו בוואן זירו, "לקוחות המעוניינים בפיקדון זה לא נדרשים לעזוב את הבנק שלהם כיום, ויוכלו לפתוח פקדון וליהנות מהריבית הגבוהה, לצד המשך פעילות בבנק הקודם שלהם".

אנחנו כבר יודעים ש"אין ארוחות חינם". ובמקביל לשאלות שעולות על הפיקדונות והפיקדון הספציפי הזה - "זה אמיתי?" הרמנו טלפון למוקד. דיברנו עם נועם. חיפשנו את הקאץ'. מסתבר שיש צורך לפתוח חשבון. "אי אפשר בלי חשבון", היא אמרה, "יש שלושה מסלולים של חשבונות - "שניים עם דמי ניהול ואחד פטור מדמי ניהול, אבל אם יש ניירות ערך או מט"ח יהיו עמלות". 

אני רוצה רק את הפיקדון - להעביר 100 אלף שקל ולקבל עוד שנה 105,500 שקלים. מה הכי זול, איזה מסלול?

"הזירו. אתה לא משלם עמלות בכלל"

את בטוחה, כן

"כן, זה חשבון ללא עמלות". 


בקיצור, אם אתם רוצים לקבל תשואה בטוחה של 5.5% בשנה שהיא מעל הבנקים האחרים, הרבה מעל האחרים. יש לכם פתרון. רגע, אין דבר כזה בלי סיכון. גם פיקדון בבנק לאומי ופועלים עם סיכון במידה והבנקים יקרסו, אבל ברור שזו סבירות אפסית. האם וואן זירו מסוכן? לא. יש את המפקח על הבנקים שבודק בשוטף, הוא אמור להיות תעודת הביטוח של הציבור.

  

אבל, משהו המשיך להטריד אותנו. בנקם לא אוהבים להפסיד. נכון, וואן זירו רוצה לקוחות במיוחד על רקע התחרות החזקה והכניסה של בנק אש, ועדיין - הוא רוצה להפסיד 1.5% על כל לקוח? מה הוא מלכ"ר? צלצלנו ושאלנו - התשואה הזו היא כאשר מעבירים פעילות ומשכורת או בכל מצב?

"בכל מצב. אפשר להעביר רק את הכסף, ולקבל 5.5% במסלול זירו". 


 בריבית קבועה, נכון? לא משתנה

"בריבית קבועה"