אתר בנייה פינוי בינוי תמ"א נדל"ן נדלן רמת גן
צילום: מורן ישעיהו

רמת גן כבר לא בירת התמ"א - ירידה משמעותית בהתחדשות עירונית

לאחר תלונות רבות מצד התושבים על מחסור בתשתיות מתאימות, ראש העיר הכריז שלא יאשר פרויקטים חדשים של תמ"א 38. תחום ההתחדשות העירונית בצומת דרכים

מורן ישעיהו | (14)

דו"ח הלמ"ס שפורסם לאחרונה מלמד על ירידה של כ-28% בהתחלות הבנייה ברמת גן בשנה האחרונה. מדובר באחת הירידות הבולטות בגוש דן אותה ניתן לייחס בעיקר להפחתה משמעותית של תהליכי ההתחדשות העירונית בעיר, בעיקר במסלול התמ"א 38.

מי שבעבר נחשבה לבירת התמ"א נוכח פרויקטים רבים שאישרה במהלך השנים ניצבת כעת בפני מדיניות חדשה של ראש העיר הנבחר כרמל שאמה הכהן. "נפסיק לתת היתרים כמו משוגעים. שלטון הקבלנים נגמר", אמר עם היבחרו ולאחרונה הכריז כי לא יאשר פרויקטים חדשים של תמ"א 38 בעיר בשל המחסור בשטחי ציבור לתשתיות נוספות - אלו עמדו במוקד תלונות רבות מצד תושבי העיר בהתייחס למדיניות העירייה עד עתה. 

לדבריו של מאיר טל, מנכ"ל קבוצת כנען, הבונה פרויקט פינוי בינוי ברמת גן, "אנו רואים השנה פחות התחלות בניה בעיר באופן גורף וזאת מאחר ועצרו את כל תהליכי ההתחדשות העירונית בעיר. במידה ומדיניות זו תמשיך ובמקביל לא יצאו מכרזים של המנהל בשוק החופשי נמצא את עצמנו כבר בסוף 2019 מול שוקת שבורה של היצע של דירות חדשות במיוחד באזורי הביקוש".

תחום ההתחדשות העירונית נמצא בצומת דרכים

"בשנים האחרונה רשויות  כדוגמת, ר"ג, גבעתיים, גיבשו מדיניות שלפיה יהיה קשה לקדם פרויקטים של תמ"א 38/2 שבהם לא תהיה תועלת ממשית לרשות. כפועל יוצא רק בפרויקטים שבהם ישנם מספר מגרשים וישנה אפשרות להפריש שטחים לצרכי ציבור הפרויקט יקודם", מסביר עו"ד עמית נסים, שותף במשרד עו"ד כרמון-מינצר, נסים המלווה דיירים בפרויקטי התחדשות עירונית לרבות תמ"א 38.  

"לדעתי המגמה הזאת תתחזק וביתר שאת", טוען נסים, "הפוקוס בפרויקטים של התחדשות עירונית ישתנה ויוסט אל פרויקטים של פינוי-בינוי נרחבים שתורמים לרשות שטחים לצרכי ציבור מצרך דרוש על ידי הרשויות". לגבי שנת 2019 אמר כי "לאחר כינוס הממשלה ואיוש תפקידים רלבנטיים כמו שר השיכון ניתן יהיה לבחון מחדש את השפעת הממשלה החדשה על התחום".

הפוטנציאל בהתחדשות עירונית

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    י 28/05/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
    אין לעצור הכל אלא לבחון כל פרוייקט לגופו
  • 9.
    טירוף הבניה 31/12/2018 12:29
    הגב לתגובה זו
    חסרת אחריות לחלוטין. נגמר שלטון הקבלנים.
  • 8.
    מנחם 31/12/2018 09:08
    הגב לתגובה זו
    רוצים רמת גן מחודשת מודרנית וחכמה כרגע חלקים גדולים בעיר הם עולם שלישי מבחינת תשתיות וחזות הבנינים.
  • תעשו שיפוץ חזיתות,האגודה לתרבות הדיור נותנת הלוואה שקלי (ל"ת)
    מה הבעיה 31/12/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סוף סוף (ל"ת)
    איכות חיים 31/12/2018 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דן 31/12/2018 08:31
    הגב לתגובה זו
    על התושבים שגרים בבנינים ישנים מאד שהבית חלילה לא יקרוס עליהם בזמן רעידת אדמה הקלה ביותר . מענין אילו הסברים ותרוצים יספק אז ראש העיר שלצערי נגרר לטרנד חדש של התקשורת נגד התחדשות עירונית .במקרה כזה מישהו יצטרך לתת את הדין!!
  • מה הבעיה? תגישו בקשה להוספת ממדים. יאשרו מייד. (ל"ת)
    מהנדס העיר 31/12/2018 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פינוי בינוי ברמת גן 30/12/2018 22:36
    הגב לתגובה זו
    הקבלנים מתעקשים על בניינים רבי קומות ע"מ למקסם את הרווח שלהם. מספיק כבר עם גורדי השחקים. גם התשתיות מתחת לכל ביקורת.
  • 4.
    חצי מהמגדלים ברמת גן ריקים. לא צריך לבנות עוד (ל"ת)
    עודף היצע 30/12/2018 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 30/12/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    מי רוצה לעבור את תהליך התמ"א בכלל? סיוט! יש דרכים מוצלחות יותר לעבור תהליך התחדשות עירונית בלי לגרום לנזקים ורעש סביבתי. קחו לדוגמה את פרויקט BLUE בבת ים
  • 2.
    הכל בלוף 30/12/2018 16:17
    הגב לתגובה זו
    הכל בלוף
  • 1.
    דן 30/12/2018 16:08
    הגב לתגובה זו
    בניגוד להשתוללות של קודמו.
  • מנחם 31/12/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    רוה האנשים הצעירים לא יקנו דירות ישנות ויעברו לערים אטרקטיביות יותר. רק בזכות ההתחדשות והגעת הצעירים העיר מתחדשת וחייה.
  • תשפץ את החורבה ותפסיק להתבכיין. לא תקבל דירה חדשה בחינם (ל"ת)
    נו באמת 31/12/2018 12:31
נתניה מתחם הגולף
צילום: בוכמן הוקמן אדריכלים
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?

כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?

צלי אהרון |

מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות

בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.

מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.   


ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:

בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).

ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).

ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

קיבוץ האון
צילום: גוגל מאפס

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה

80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע

צלי אהרון |

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.

למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.

60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה

שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ,  מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.

אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.

סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.