סופרטאנקר תחבורתי: הממשלה תשקיע 4 מיליארד שקל ב-45 מחלפים וכבישים שיזרזו את שיווקן של 50 אלף דירות

מדובר בהסכם תקציבי עד 2020. לפיד: "נהפוך כל אבן כדי להגדיל את היצע הדירות". היכן יוקמו הפרויקטים הבולטים?
לירן סהר | (18)

מנסים לקדם את תשתיות התחבורה ולקרב את הפריפרייה: משרדי התחבורה, אוצר, הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל חתמו היום על סיכום תקציבי בהיקף של כ-4 מיליארד שקל אשר יחול בין השנים 2014-2020 למימון כ-45 פרויקטים תחבורתיים בעלי זיקה לדיור תוך הקדמת ביצוע פרויקטים והתאמתם ללוח הזמנים הצפוי לבניית יחידות הדיור. הסיכום בעניין יעלה לאישור קבינט הדיור ביום שני הקרוב.

בין הפרויקטים הנכללים בסיכום: ביצוע פרויקטים תחבורתיים בעיר חריש בהיקף של 170 מיליון שקל, הרחבת כביש 444 ליד ראש העין, סלילת נת"צים והקמת מחלף כניסה לעיר בעלות של כ-500 מיליון שקל, מחלף כניסה צפוני לאשקלון בעלות של 270 מיליון שקל, מקטע דרומי של כביש 38 עד בית שמש המתנה שיווק 10,000 יח"ד בעיר בעלות של 430 מיליון שקל, מימון מפרידן על כביש 65 שיאפשר בנייה במקום בו עומד מחנה 80 בעלות של 145 מיליון שקל.

7,100 דירות ביבנה

בנוסף ימומנו מחלף אפולוניה בהרצליה בעלות של 77 מיליון, מחלף רמת שלמה בירושלים, שיקוע מסילת הברזל בכביש 42 במידה ויאושרו כ-7,100 יחידות חדשות לבנייה בעיר יבנה, הסדרים תחבורתיים לקראת שיווק מחנה תל השומר ובכלל זאת ציר מוטה גור שיאפשר שיווק של מתחם הרופאים ובו 1,600 יחידות דיור מתוכן 1,200 להשכרה.

כמו כן ימומן תכנון פרויקטים ארציים בתחום התחבורה הדרושים לצורך שיווק מחנות סירקין, צריפין ותל השומר ועוד פרויקטים נוספים. הסכם זה מהווה את תכנית העבודה המרכזית של המשרדים לתחום תשתיות התחבורה תומכות הדיור לשנים הקרובות ונותן ודאות ליזמים ולתושבים ביחס לקיומן של תשתיות ראויות לפרויקטים.

שר התחבורה, ישראל כץ: "בכל מקום שבו פותחו תשתיות התחבורה גדל הביקוש לדירות באופן משמעותי והביא לפיתוח אזורי תעסוקה ולהקמת מוסדות חינוך. אני סבור שהתכנית החדשה שאנחנו מקדמים תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל תוך פיתוח אזורי דיור ברחבי הארץ"

לפיד: "נהפוך כל אבן כדי להגדיל את היצע הדירות"

שר האוצר, יאיר לפיד: "יש לנו מטרה משותפת, לפתור את משבר הדיור. הרחבת ערוצי התחבורה תקדים שיווקים באזורי ביקוש. נמשיך לעבוד יחד ולהפוך כל אבן כדי להביא להגדלת היצע הדירות בישראל."

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל: "אנחנו שותפים ראשיים של אזרחי ישראל בדרך לדירה. היום אנחנו מעניקים לחסרי הדיור ומשפרי הדיור דחיפה משמעותית בדרך לדירה שלהם. קופת החסמים עליה סיכמתי עם שר האוצר כבר לפני שנה, מקבלת היום משנה תוקף ותאפשר לנו להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור בצורה ניכרת. תכניות הסכמי הגג, מחיר מטרה ומע"מ 0 לצד הסרת החסמים מהווים פריצת דרך בתחום הדיור וישפיעו בצורה ניכרת על הורדת המחירים שאני בטוח שנראה כבר בשנת 2015. שיתוף הפעולה בקבינט הדיור בין המשרדים השונים הוא בשורה מרעננת ואני מברך את חבריי על כך".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן: "הסכם נתיב לדירה ושיטת הסכמי הגג הופכים את עבודת רשות מקרקעי ישראל לחכמה יותר ואפקטיבית יותר. לא עוד חסמים שהופכים שיווקי קרקע לאבן שאין לה הופכין אלא שיווקים המתגברים על החסמים השונים ונותנים מענה לביקושים. קבינט הדיור בהובלת שר האוצר ושר השיכון מאפשר לרשות מקרקעי ישראל לשווק יותר ולהתמודד עם צרכי הדיור. נתיב לדירה יאפשר שיווק של עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש".

כתבות מעניינות נוספות:

רק בת"א: דירה ברוחב מטר וחצי מוצעת ב-245 אלף שקל - תמונות קשות (מאוד)

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    האדם הפשוט 23/06/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    הכל כדי שנבזבז עוד דלק לשלם יותר מיסים למדינה הכל מחושב חברים....מנהיגים שבעים מנותקים מהמציאות
  • 15.
    צפוני 23/06/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    מה קורה עם הצפון שכחתם אותנו במדינה אנחנו לא אזרחים שמשלמים מיסים??? הצפון קורס המדינה מעלימה עין משקיעים רק בתל אביב, שיהיה ללסביות ולהומואים איפה לגור....מדינה ביזיון!!
  • 14.
    יזרזו שיווק? ומי יקנה שוב קרטל הקבלנים שיאגרו קרקעות?? (ל"ת)
    אריאל די לשקר לציבור 22/06/2014 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יכלו לבנות 8000 יח"ד 19/06/2014 19:04
    הגב לתגובה זו
    בכסף הזה במקום שיזרום לכיסי טייקונים יכלו לבנות 8000 יח"ד בבנייה ציבורית להשכרה בפיקוח.. מדינה עושקת אזרחיה
  • 12.
    א 19/06/2014 09:53
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא מטפלים ומזרזים פינוי בינוי בשכונות הדרומיות בפ"ת ?
  • 11.
    צפוני 19/06/2014 00:30
    הגב לתגובה זו
    כל הפרויקטים בין חדרה לגדרה
  • 10.
    yvgeny82 18/06/2014 21:49
    הגב לתגובה זו
    רכבות מהירות אוטובוסים יעילים מערכת תחבורה נורמלית. לא עוד עוד כבישים זיהום ותאונות דרכים. מה עם רכבות מהירות לבין אזור הצפון מרכז דרום. מה עם רכבת קלה שבונים כבר 15 שנה ועוד לא בנו כלום. מה עם מערכת אוטובוסים יעילה נוחה. מה עם שבילי אופניים עירוניים ובין עירוניים. מה עם רכבת תחתית בגוש דן במטרופולין הדרום והצפון. למה אתם משקיעים בכבישים ומחלפים שגורמים רק לעוד פקקים לעוד איבוד זמן ומשאבים לזיהום אוויר לתאונות למה??
  • 9.
    דיבורים כמו חול ואין מה לאכול! יהיר לפיד תתחיל לעבוד!!! (ל"ת)
    יאיר 18/06/2014 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אזרח 18/06/2014 19:18
    הגב לתגובה זו
    נמאס כבר שאין תחבורה ציבורית טובה 24\7 !!!
  • 7.
    ממשלה ימנית-תמיד תדאג לעשירים (ל"ת)
    ה 18/06/2014 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עם ישראל מאס בדיבורים, רוצים לראות מעשים בשטח! (ל"ת)
    דודו 18/06/2014 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פינוי בינוי 18/06/2014 18:16
    הגב לתגובה זו
    עיריית פתח תקווה לא מרשה להרוס מבנים ישנים אין להם שום תוכנית הם מחכים לרעידת אדמה שתגיע אמן
  • 4.
    אדריכל 18/06/2014 18:15
    הגב לתגובה זו
    כביש ראשי שחוצה שכונת מגורים הופך את חיי התושבים לבלתי נסבלים . כבישים כאלו המשמשים גם תחבורה ציבורית צריכים לעקוף שכונות ולא לעבור בתוכן !
  • 3.
    צביקה דורון יועץנדלן 18/06/2014 18:11
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה - כל כביש ומחלף מעלים את מחירי הדירות באזור ב 200,000-300,000 ש"ח, ואלה שהיום בני 20 יצטרכו לשלם על כך בעוד 10 שנים כשירצו לקנות דירה.
  • רצתי לקנות אבל עקפו אותי באיילון 178,000 תינוקות!!! (ל"ת)
    שיט הלכה הדירה 18/06/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 18/06/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
    סינים ,אולי תלך לאיבחון בתלהשומר חמוד .
  • 1.
    יניב 18/06/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
    במקום להשקיע בכבישים צריך להשקיע בתחבורה ציבורית: רכבות בין הערים בתדירויות קבועות שאפשר לסמוך עליהם. כל גוש דן צריכה להיות מרושתת ברכבת תחתית שמסונכרנת עם תנועת הרכבות מהפיריפריה רק זה יגרום לאנשים להתרחק מהמרכז.
  • yvgeny82 18/06/2014 21:41
    הגב לתגובה זו
    עוד זיהום אוויר עוד הרג בתאונות דרכים והרס של שטחי טבע פתוחים ובעלי חיים המעטים שעוד נשארו בארץ הצפופה הזאת.
ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.