סקטור השבבים נופל - אז למה אינטל עולה?
רוב מניות השבבים נסחרות בירידות שערים היום בעקבות התבטאויות של הנשיא לשעבר וככל הנראה הנשיא המיועד של ארצות הברית, דונלד טראמפ, בנוגע ליחסי טייוואן וארצות הברית. עם זאת, ענקית שבבים אחת דווקא נסחרת בעליות שערים. נראה כי אינטל INTEL CORPORATION סומנה כאלטרנטיבה המקומית היחידה בעלת היכולת והקנה מידה לייצר שבבים בהיקפים גדולים ולספק אלטרנטיבה ל-TSMC.
"הם אכן היו אחראים לבערך 100% מעסקי השבבים שלנו", אמר טראמפ. "טיוואן צריכה לשלם לנו על ההגנה". אם זה לא מספיק, טראמפ עוד הוסיף, "לא הייתי מרגיש כל כך בטוח כרגע, אם הייתי הם", כשהוא מתייחס כמובן לטיוואן.
טיוואן אחראית כיום ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדמים ביותר בעולם. רוב הקיבולת מגיעה מ-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , שהוקמה בשנת 1987 ושימשה כחלוצה בייצור שבבים עבור לקוחות חיצוניים. מניית היצרנית הטיוואנית נופלת כעת ב-7%, כאשר גם המניות של חברות השבבים הגדולות, שרבות מהן לקוחות של TSMC, נופלות בעקבותיה. קרן הסל SOXX, העוקבת אחר הביצועים של מדד המוליכים למחצה ICE, יורדת ב-4%.
עסקי הפאונדרי של אינטל
חזרה לאינטל. פט גלסינגר, שהפך למנכ"ל אינטל ב-2021, סימן את עסקי הפאונדרי (Foundry) , ייצור ויציקה של שבבים עבור חברות אחרות של החברה כמרכיב המפתח בתוכנית שלו להחזיר את אינטל לימים טובים יותר. יצרנית השבבים כאמור נחשבת ליצרנית האמריקאית המתאימה ביותר לייצור שבבים בהיקפים גדולים והחברה אף הכריזה על השקעה של 20 מיליארד דולר לצורך הקמת שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באריזונה, שנועדו לתת מענה לשוק האמריקאי והאירופאי, כאשר קיבלה גם מימון בסך של עד 8.5 מיליארד דולר מממשל ביידן מחוק השבבים והמדע בארה"ב.
בשנת 2023 הציגה אינטל צמיחה של 13% בפעילות הפאונדרי ל-637 מיליון דולר. בנוסף, בחודש פברואר הודיעה החברה על העסקה המשמעותית ביותר בתחום, לאחר שחתמה על הסכם לייצור שבבים עבור ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט בהיקף של 15 מיליארד דולר. העסקה המשמעותית ביותר עבור חטיבת הפאונדרי, שעד כה דיווחה על עסקאות קטנות בהרבה, וכזו שעשויה לפתוח עבורה דלתות נוספות.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, יקח זמן עד שהעסק יתייצב. לפני מספר חודשים פרסמה אינטל לראשונה את התוצאות של פעילות הייצור בנפרד מהפעילויות האחרות, במהלך שנת 2023. על פי הדוחות, יחידת הייצור שלה הציגה במהלך השנה כולה הכנסות של 18.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת 27.49 מיליארד דולר בשנת 2022. ההפסד תפעולי של החברה בשנה כולה עמד על 7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהפסד תפעולי של 5.2 מיליארד דולר אשתקד.
כחלק ממצגת למשקיעים, אמר המנכ"ל, פט גלסינגר, ש-2024 צפויה להיות השנה עם ההפסדים התפעוליים הגרועים ביותר בכל הקשור לעסקי ייצור השבבים, וכי היא צופה לחזור לרווחיות תפעולית רק בשנת 2027. גלסינגר אמר כי החולשה בעסקי היציקה נבעה מהחלטות גרועות שבוצעו בעבר, כולל ההחלטה שלא להשתמש במכונות אולטרה סגול קיצוניות (EUV) מבית היוצר של חברת ASML ההולנדית. החלטה שהביאה את אינטל להוציא 30% מפעילות הייצור למיקור חוץ אצל חברות כמו TSMC. אלא כעת השקיעה החברה סכומים גדולים לרכישת מכונות EUV, כדי לצמצם את הצורך בחברות נוספות, ומקווה לקצור את הפירות בעתיד.
התחרות הגוברת וחוסר הגיוון במוצרים
אינטל היא חברת אלקטרוניקה המבוססת על פיתוח ואספקת מיקרו-מעבדים, מעגלים משולבים, מערכות שבבים ללוחות אם, שבבים גרפיים, ויחידות מחשוב אחרות ליצרני מערכות מחשבים (HP ,Dell וכו'). מרבית הכנסות החברה מגיעות מתחום הפעילות המסורתי של ייצור מיקרו-מעבדים ורכיבים עבור מחשבים אישיים.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם תחרות משמעותית מצד שורה של שחקנים וביניהם אנבידיה, TSMC, AMD וחברות טכנולוגיה אחרות. תחרות אשר שחקה במידה רבה את כוחה ומעמדה בשוק. לכך מצטרפת העובדה שהעדר הגיוון במוצרים והעובדה שהחברה נשענת באופן משמעותי על שוק המחשבים, אשר נמצא בירידה מתמדת, דבר שהביא גם לשחיקה בהכנסותיה.
בעבר ביצעה אינטל ניסיונות שונים לגוון את פעילותה, אך הצליחה רק בצורה מוגבלת. אחד מהניסיונות הללו, הוא רכישת חברת הרכב האוטונומי הישראלית מובילאיי, תמורת סכום של 15.3 מיליארד דולר. בכך העמיקה החברה את פעילותה בתחום הרכב, והפכה במהרה לאחת החטיבות החשובות והרווחיות של החברה.
הדוחות לרבעון הראשון
הכנסות החברה ברבעון הראשון הגיעו ל-12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, ובאמצע טווח התחזיות של החברה שהיה בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם הגיע ל-18 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים ל-14 סנט למניה.
בחלוקה לסקטורים רשמה החברה צמיחה של 31% בהכנסות סקטור המחשוב האישי, 5% במרכזי הנתונים ובינה מלאכותית ואילו סגמנט הרשתות רשם ירידה של 8%.
למרות שהיכתה את התחזיות מנית החברה דווקא הגיבה בירידה כל כ-8% במסחר המאוחר. הסיבה לירידה במניה היא התחזית שפרסמה החברה לרבעון השני, לפיה ההכנסות יהיו בטווח שבין 12.5 ל-13.5 מיליארד דולר והרווח המתואם למניה יעמוד על 10 סנט, בעוד בוול סטריט ציפו לרווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר.
"אנחנו מתקדמים בצורה יציבה לקראת סדרי העדיפיות והביצועים שלנו ברבעון סולידי" אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר, "אנחנו בטוחים בתוכניות שלנו להניע צמיחה רציפה במשך השנה כשאנחנו מאיצים את פתרונות הבינה המלאכותית שלנו ושומרים על פוקוס בלתי פוסק על ביצוע, משמעת תפעולית ויצירת ערך לבעלי המניות בשוק דינמי".
יצרנית השבבים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון השני ב-1 באוגוסט ונסחרת כעת לפי שווי של 148.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-3% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.בחירה בטראמפ תהיה אסון קולוסלי (ל"ת)יפקיר את טיוואן 18/07/2024 10:42הגב לתגובה זו
- 1.חוסר מעוף 17/07/2024 22:31הגב לתגובה זויצור עצמי בזול רה אירגון אופטימיזציה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
