אינטל
צילום: טוויטר

סקטור השבבים נופל - אז למה אינטל עולה?

האסטרטגיה של מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, מתחילה לאט לאט לעבוד, וקיימת סבירות גבוהה שבמידה ודונלד טראמפ ייבחר שוב לנשיאות, מניית אינטל עשויה לחזור לימים טובים יותר
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אינטל שבבים

רוב מניות השבבים נסחרות בירידות שערים היום בעקבות התבטאויות של הנשיא לשעבר וככל הנראה הנשיא המיועד של ארצות הברית, דונלד טראמפ, בנוגע ליחסי טייוואן וארצות הברית. עם זאת, ענקית שבבים אחת דווקא נסחרת בעליות שערים. נראה כי אינטל INTEL CORPORATION סומנה כאלטרנטיבה המקומית היחידה בעלת היכולת והקנה מידה לייצר שבבים בהיקפים גדולים ולספק אלטרנטיבה ל-TSMC.

"הם אכן היו אחראים לבערך 100% מעסקי השבבים שלנו", אמר טראמפ. "טיוואן צריכה לשלם לנו על ההגנה". אם זה לא מספיק, טראמפ עוד הוסיף, "לא הייתי מרגיש כל כך בטוח כרגע, אם הייתי הם", כשהוא מתייחס כמובן לטיוואן. 

טיוואן אחראית כיום ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדמים ביותר בעולם. רוב הקיבולת מגיעה מ-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , שהוקמה בשנת 1987 ושימשה כחלוצה  בייצור שבבים עבור לקוחות חיצוניים. מניית היצרנית הטיוואנית נופלת כעת ב-7%, כאשר גם המניות של חברות השבבים הגדולות, שרבות מהן לקוחות של TSMC, נופלות בעקבותיה. קרן הסל SOXX, העוקבת אחר הביצועים של מדד המוליכים למחצה ICE, יורדת ב-4%.

עסקי הפאונדרי של אינטל

חזרה לאינטל. פט גלסינגר, שהפך למנכ"ל אינטל ב-2021, סימן את עסקי הפאונדרי (Foundry) , ייצור ויציקה של שבבים עבור חברות אחרות של החברה כמרכיב המפתח בתוכנית שלו להחזיר את אינטל לימים טובים יותר. יצרנית השבבים כאמור נחשבת ליצרנית האמריקאית המתאימה ביותר לייצור שבבים בהיקפים גדולים והחברה אף הכריזה  על השקעה של 20 מיליארד דולר לצורך הקמת שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באריזונה, שנועדו לתת מענה לשוק האמריקאי והאירופאי, כאשר קיבלה גם מימון בסך של עד 8.5 מיליארד דולר מממשל ביידן מחוק השבבים והמדע בארה"ב.

בשנת 2023 הציגה אינטל צמיחה של 13% בפעילות הפאונדרי ל-637 מיליון דולר. בנוסף, בחודש פברואר הודיעה החברה על העסקה המשמעותית ביותר בתחום, לאחר שחתמה על הסכם לייצור שבבים עבור ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט בהיקף של 15 מיליארד דולר. העסקה המשמעותית ביותר עבור חטיבת הפאונדרי, שעד כה דיווחה על עסקאות קטנות בהרבה, וכזו שעשויה לפתוח עבורה דלתות נוספות.

עם זאת, יקח זמן עד שהעסק יתייצב. לפני מספר חודשים פרסמה אינטל לראשונה את התוצאות של פעילות הייצור בנפרד מהפעילויות האחרות, במהלך שנת 2023. על פי הדוחות, יחידת הייצור שלה הציגה במהלך השנה כולה הכנסות של 18.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת 27.49 מיליארד דולר בשנת 2022. ההפסד תפעולי של החברה בשנה כולה עמד על 7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהפסד תפעולי של 5.2 מיליארד דולר אשתקד.

כחלק ממצגת למשקיעים, אמר המנכ"ל, פט גלסינגר, ש-2024 צפויה להיות השנה עם ההפסדים התפעוליים הגרועים ביותר בכל הקשור לעסקי ייצור השבבים, וכי היא צופה לחזור לרווחיות תפעולית רק בשנת 2027. גלסינגר אמר כי החולשה בעסקי היציקה נבעה מהחלטות גרועות שבוצעו בעבר, כולל ההחלטה שלא להשתמש במכונות אולטרה סגול קיצוניות (EUV) מבית היוצר של חברת ASML ההולנדית. החלטה שהביאה את אינטל להוציא 30% מפעילות הייצור למיקור חוץ אצל חברות כמו TSMC. אלא כעת השקיעה החברה סכומים גדולים לרכישת מכונות EUV, כדי לצמצם את הצורך בחברות נוספות, ומקווה לקצור את הפירות בעתיד.

 

התחרות הגוברת וחוסר הגיוון במוצרים

אינטל היא חברת אלקטרוניקה המבוססת על פיתוח ואספקת מיקרו-מעבדים, מעגלים משולבים, מערכות שבבים ללוחות אם, שבבים גרפיים, ויחידות מחשוב אחרות ליצרני מערכות מחשבים (HP ,Dell וכו'). מרבית הכנסות החברה מגיעות מתחום הפעילות המסורתי של ייצור מיקרו-מעבדים ורכיבים עבור מחשבים אישיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם תחרות משמעותית מצד שורה של שחקנים וביניהם אנבידיה, TSMC, AMD וחברות טכנולוגיה אחרות. תחרות אשר שחקה במידה רבה את כוחה ומעמדה בשוק. לכך מצטרפת העובדה שהעדר הגיוון במוצרים והעובדה שהחברה נשענת באופן משמעותי על שוק המחשבים, אשר נמצא בירידה מתמדת, דבר שהביא גם לשחיקה בהכנסותיה.

בעבר ביצעה אינטל ניסיונות שונים לגוון את פעילותה, אך הצליחה רק בצורה מוגבלת. אחד מהניסיונות הללו, הוא רכישת חברת הרכב האוטונומי הישראלית מובילאיי, תמורת סכום של 15.3 מיליארד דולר. בכך העמיקה החברה את פעילותה בתחום הרכב, והפכה במהרה לאחת החטיבות החשובות והרווחיות של החברה.

הדוחות לרבעון הראשון

הכנסות החברה ברבעון הראשון הגיעו ל-12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, ובאמצע טווח התחזיות של החברה שהיה בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם הגיע ל-18 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים ל-14 סנט למניה. 

בחלוקה לסקטורים רשמה החברה צמיחה של 31% בהכנסות סקטור המחשוב האישי, 5% במרכזי הנתונים ובינה מלאכותית ואילו סגמנט הרשתות רשם ירידה של 8%. 

למרות שהיכתה את התחזיות מנית החברה דווקא הגיבה בירידה כל כ-8% במסחר המאוחר. הסיבה לירידה במניה היא התחזית שפרסמה החברה לרבעון השני, לפיה ההכנסות יהיו בטווח שבין 12.5 ל-13.5 מיליארד דולר והרווח המתואם למניה יעמוד על 10 סנט, בעוד בוול סטריט ציפו לרווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר. 

"אנחנו מתקדמים בצורה יציבה לקראת סדרי העדיפיות והביצועים שלנו ברבעון סולידי" אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר, "אנחנו בטוחים בתוכניות שלנו להניע צמיחה רציפה במשך השנה כשאנחנו מאיצים את פתרונות הבינה המלאכותית שלנו ושומרים על פוקוס בלתי פוסק על ביצוע, משמעת תפעולית ויצירת ערך לבעלי המניות בשוק דינמי". 

יצרנית השבבים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון השני ב-1 באוגוסט ונסחרת כעת לפי שווי של 148.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-3% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בחירה בטראמפ תהיה אסון קולוסלי (ל"ת)
    יפקיר את טיוואן 18/07/2024 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חוסר מעוף 17/07/2024 22:31
    הגב לתגובה זו
    יצור עצמי בזול רה אירגון אופטימיזציה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.