מניית עליבאבא מקבלת הורדת דירוג - מה האנליסטים חושבים?
האנליסטים מברנשטיין צופים סיכון במניית עליבאבא ALIBABA GROUP וטוענים כי מדובר ב-"מלכודת ערך". בחברת המחקר הורידו את הדירוג למניה ל-"ביצועי שוק" מ-"ביצועי יתר" ואת מחיר היעד ל-98 דולר מ-130 דולר.
רבים בוול-סטריט חשבו כי צפוי ראלי בעליבאבא, בעיקר כי מנית החברה מתומחרת לפי לפי דעתם בחסר. מניית עליבאבא איבדה יותר מ-70% מערכה מאז 2020, בעקבות בעיות רגולטוריות ותחרות עולה מצד מתחרות כמו JD ו-Pinduoduo, בנוסף להאטה כתוצאה ממגפת הקורונה. בברנשטיין צופים שהצמיחה במכירות תציג שיפור ברבעון יוני. אך חוות דעת מסוחרים בפלטפורמה הציגו ירידה משמעותית בהשקעה בשיווק, מה שמעלה חששות.
לפי האנליסטים, ההשוואות בין הרבעונים נעשות קשות יותר ויותר מנקודה זו ואילך, מה שעוד מגדיל את הסיכון למלכודת ערך. מלכודת ערך מתייחסת למניה שזולה לפי הערכת השווי שלה אך עדיין קיים סיכון לירידה נוספת או קיפאון. "לפני כשנה שדרגנו את המלצתנו למניית עליבאבא לפי הנחה כי פתיחה מחדש לאחר מגפת הקורונה, תעזור לתמוך בצמיחה, בנוסף לתמהיל מוצרים טוב יותר", כתבו מברנשטיין. "מניות החברה דשדשו מאז, בזמן שהן עדיין מוערכות כזולות".
בעליבאבא קיים גם חשש גובר מהתחרות הגדלה, "אנו לא משוכנעים שמכפילים נמוכים וצבירת רווחים צנועים יכולים לשפר את ביצועי המניה כל עוד בעיית התחרות באיקומרס תישאר בלתי פתורה", כתבו האנליסטים. למרות הערכות בברנשטיין, השוק ברובו עדיין חושב כי לעליבאבא יש עדיין אפסייד, כשהחברה הודיעה מוקדם יותר השנה על כוונותיה לפצל את החברה לשש חברות במטרה להציף ערך בכל פעילות בנפרד.
- אמאר סוברמאניה עובר לאפל - במשימה להוציא אותה מהשיתוק הטכנולוגי
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, לאחרונה דיווחה החברה כי היא מחליפה את יו"ר החברה והמנכ"ל דניאל ג'אנג (Daniel Zhang), במה שיכול להתפרש גם כהדחה שלו. למעשה הוא 'משונמך' לתפקיד ראש יחידת מחשוב הענן. עליבאבא תמנה ליו"ר החברה את ג'וזף טסאי (Joseph Tsai) ואת אדי יונגמינג וו (Eddie Yongming Wu) למנכ"ל. גם טסאי וגם וו הם עובדים בחברה כבר שנים רבות, למעשה מאז שנת 1999.
- 1.אני תמיד עושה הפוך מההמלצות שלהם (ל"ת)פז 27/06/2023 19:16הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
