דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס

חברות התעופה בתקופה טובה - המקרה של דלתא איירליינס

כולם טסים - חברות התעופה נהנות; דלתא איירליינס משפרת הכנסות ורווחים, נסחרת במכפיל רווח של 6 לשנה הבאה
שחר קוט | (1)

מה המצב בחברת התעופה השנייה בגודלה בעולם? האם היא טסה למעלה או שדווקא צונחת ומתרסקת והאם היא קיימה את ההבטחות שלה ועברה למטוסים ללא זיהום אוויר?

דלתא איירלינסדלתא איירליינס 

בתחילת השנה נראה היה שדלתא DELTA AIR LINES מפגרת מאחור ביחס למתחרותיה. בעוד שמניות מתחרותיה עלו בצורה משמעותית, מניית דלתא היתה מאחור. מניות התעופה נהנו אז מציפייה לירידה במחירי הדלק שתתרום לעלייה ברווח ברבעון השני. כתוצאה מכך האנליסטים העלו את התחזית ומחיר היעד למניית דלתא. הערכתם מלפני שלושה חודשים היתה שהמניה תעלה ב-20%. מאז היא עלתה כ-15% כשרוב העלייה בשבועות האחרונים.

האנליסטים הדגישו את היציבות שהושגה מול עובדי החברה ובעיקר הטייסים, את הפתיחה המוחדשת של סין לטיסות. ואכן, היקף הטיסות הולך וגדל. 10 מיליון איש עברו בנמלי התעופה של ארצות הברית בין ה-26-29 למאי, שיא של כל הזמנים. יום הזיכרון מבטא את ההתחלה הלא רשמית של עונת הטיסות העמוסות של הקיץ, והמשקיעים חגגו על זה. מניות כל חברות התעופה עלו בענק מאז. האנליסטים נשארים חיובים, והעלו את מחירי היעד של מניות התעופה.

דלתא איירליינס - הגדולה ביותר בארה"ב

דלתא איירליינס היא חברת התעופה האמריקאית בעלת היקף המטוסים השלישי בגודלו - אחרי יונייטד ואמריקן איירליינס - אך בעלת שווי השוק הגדול ביותר, מה שהופך אותה לחברת התעופה הגדולה ביותר בארה"ב ובעצם בעולם. שווי החברה הוא 26.7 מיליארד דולר, ועל פי תחזיות האנליסטים הרווח ב-2023 יסתכם ב-3.56 מיליארד דולר - כ-5.5-5.6 דולר למניה. מחיר המניה - 41.5 דולר, משמע מדובר על מכפיל רווח של כ-7.5 לשנת 2023. לא גבוה באופן יחסי, אם כי חברות התעופה סובלות בשנים האחרונות ממכפילים יחסית נמוכים, לאור המינוף והסיכון שבהשקעה בהן. האנליסטים מצפים שהחברה תמשיך לעלות בהכנסות וברווח גם ב-2024 ומכפיל הרווח החזוי שלה לשנת 2024 הוא 6.

וקצת היסטוריה - דלתא הוקמה ב-1925 בתור החברה הראשונה בעולם לריסוס אווירי. 4 שנים לאחר מכן ב-1929 היא החלה לבצע טיסות נוסעים. מאז דלתא רק מגדילה את שירותיה, קונה עוד ועוד מטוסים ושוברת שיאים.

אחרי פיגועי מגדלי התאומים, החברה סבלה מהפסדים קשים כי היה צריך להעלות את האבטחה, ומעטים רצו לטוס באותה התקופה. ההפסדים המשיכו ובאוקטובר 2002 החברה פיטרה 8,000 עובדים, כרבע מכוח האדם שלה. היא השיקה בתגובה חברת לואו קוסט בניסיון להתמודד עם ההפסדים, אבל עדיין נאלצה לפטר עוד 7,000 עובדים, ולהודיע על פשיטת רגל ב-2005. ב-2007 יצאה מפשיטת הרגל, ומניותיה חזרו להיסחר בבורסה האמריקאית.

בחודשים הראשונים למגפת הקורונה ב-2020 נדבקו בקורונה 500 עובדים ו-10 מתו. באפריל אותה שנה החברה החלה לחסום את מושבי האמצע במטוסים בשביל לשמור על הפרדה בין הנוסעים. ברבעון השני הפסידה החברה סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר, וההכנסות צנחו ב88% ביחס לשנה הקודמת. באוקטובר 2020 הודיעה שתתחיל למכור כרטיסים למועדון הלקוחות שלה, והכסף ישמש כביטחונות לאיגרות החוב שלה. שנה לאחר מכן, בקיץ 2021 הודיעה שתחזור לפעול כמו לפני המגפה, אבל זה קרה רק לאחר הלוואות וערבויות מהממשל בסך של כ-30 מיליארד דולר. אלמלא הגנת הממשל על חברות התעופה, כולן היו קורסות. אגב, גם בארץ, ההצלה של אל על מיוחסת רק לערבויות ולהלוואות המדינה.

לדלתא יש את אחת מרשתות קווי התעופה הגדולות בעולם עם מגוון יעדים באירופה, ארצות הברית, אמריקה הלטינית, ואפילו אוסטרליה. מעבר לכך, החברה מפעילה גם 3 קווי תעופה לישראל - ניו-יורק, בוסטון ולאחרונה השיקה קו ישיר לאטלנטה, נמל התעופה העמוס בעולם בעל קישורים רבים למגוון יעדים (קונקשנים).

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת התעופה מתמודדת כאמור לצד שאר חברות התעופה מכל העולם עם הזינוקים החדים בביקוש לטיסות, לאחר שנתיים של קורונה והגבלות של מדינות שונות שדיכאו את הענף. החברות מתקשות להתמודד עם הגידול המהיר בביקושים, כך למשל עובדים רבים וטייסים איבדו מכשירותם במהלך המגפה והחברות לא יכולות להחזיר אותם במיידי לעבודה, מה שמונע מהן לענות על הביקושים. לצד זאת, עיכובים רבים אצל יצרניות התעופה - איירבוס ובואינג - מקשים על החברות לענות על הביקושים ולהגביר את לוח הטיסות. אצל בואינג BOEING המצב אפילו קשה במיוחד לנוכח תקלות חוזרות ונשנות שמתגלות מעת לעת ומאריכות את זמני האספקה לחברות התעופה השונות, שעדיין מנסות להתמודד עם הלחץ של הטסים. כתוצאה מכך נוצר מצב שההיצע הקטן שהן מסוגלות לספק נכון לעת הזו מעלה את מחירי הטיסות ובעצם מהווה רכיב נוסף לעליית האינפלציה בארה"ב ובשאר העולם.

תביעה על זיהום אוויר - בינתיים המניה לא מושפעת

בתחילת 2020 דלתא הודיעה שהיא מקדישה 1 מיליארד דולר להתחלת מהלך להפוך לחברת התעופה הראשונה בעולם עם מאזן פחמני ניטרלי. בתחילת יוני השנה הוגשה נגד דלתא תביעת ענק בסדר גודל של 1 מיליארד דולר, בטענה שתוכניתה למעבר למטוסים עם זיהום אוויר נמוך לא גובה במעשים והיא הפרה את חוקי הגנת הצרכן.

התביעה הוגשה בשמו של תושב קליפורניה, שלטענתו בחר לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו, ואומר שרבים בוחרים לטוס עם דלתא על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. כמו רוב חברות התעופה שרוצות להוריד את הזיהום שהם יוצרות, דלתא המשיכה להשתמש בדלקים מזהמים. על מנת לעמוד בהבטחות שלה היא השקיעה כסף בפרויקטים צדדיים שעשויים להוריד את פליטת גזי החממה. בפועל גם שאר חברות התעופה מתקשות לצמצם את פליטת הפחמן שלהם, ולכן נותרת עלייה שנתית של 3.4% בפליטות הפחמן של חברות התעופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דדי בורבי 14/06/2023 23:24
    הגב לתגובה זו
    איך זה שאל על כ"כ זולה?
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פייפאל קופצת ב-10%, UPS עם 8%; הנאסד״ק עולה ב-0.4%

מיקרוסופט מגדילה אחזקה ב-OpenAI ומזנקת; השיעור של החברות שהכו את התחזית בעונה האחרונה הוא הגבוה ב-4 שנים האחרונות - האם ענקיות הטק ימשיכו את המומנטום החיובי או שכגודל הציפיות כך יהיו גודל האכזבות? טראמפ ממשיך את ביקורו באסיה, והפד׳ מתכנס לדון על הריבית לקראת פרסום ההחלטה מחר - על זה ועל כל מה שקורה מעבר לים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אתמול המדדים פרצו שיאים אבל היום וול סטריט פותחת במגמה חיובית מתונה. האופטימיות מהפגישה המתוכננת של טראמפ ושי הציתה הלהיבה את השוק אתמול, השוק גילם חלק משמעותי מירידת המתיחות הזאת, אולי לא את כולה כי יש עדיין מרכיב של אי-וודאות גדול ולא כל הפינות סגורות אבל אם העניינים יתקדמו כמו שהשוק מצפה - כנראה אפשר למסגר את זה כמו ש״שמנו מאחורה״ את מלחמות הסחר. שורשי המחלוקת בין שתי המעצמות הם גם הגדולים ביותר וגם המשפיעים ביותר, וכלול בזה מינרלים נדירים שחשובים לתעשיית השבבים, שליטה בטיק-טוק ועוד ועוד. סביר להניח שברגע שהאמריקאים והסינים ישלימו, המחלוקות עם שאר המדינות גם יתיישבו.

השוק מתנהל במגמה חיובית אבל אל תתנו לו להשלות אותכם. לפנינו עוד אירועים משמעותיים, החל מהחלטת הריבית של הפד, דרך עונת הדוחות של ענקיות כשמחר נקבל את התוצאות של , ועד הפסגה המדוברת בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג.

ה-S&P 500 יציב סביב שערי הפתיחה, הנאסד"ק מציץ מעל ה-26,000 נק׳ עם עליה של כ-0.1% בעוד הדאו מתחזק בכ-0.3%. העליות האחרונות הגיעו משילוב של רגיעה במתיחות בין ארה"ב לסין, תחזיות אופטימיות להפחתת ריבית נוספת, וסדרת תוצאות חזקות של חברות. על פי ההערכות כרגע, שתי הכלכלות הגדולות בעולם הגיעו להסכמות עקרוניות לקראת הסכם סחר חדש שיכלול בין היתר ביטול מגבלות על ייבוא מינרלים נדירים מסין והסדרה מחודשת של פעילות טיקטוק בארה"ב.

במקביל, הבנק הפדרלי פותח היום את ישיבת הריבית בת היומיים, כשמרבית הסוחרים מעריכים כי תתקבל החלטה על הורדת ריבית שנייה השנה. הסוחרים מצפים גם לרמזים מכיוונו של יו"ר הפד׳ ג'רום פאוול בנוגע להפחתה נוספת בדצמבר, על רקע סימני היחלשות בשוק העבודה. אף שהממשל האמריקאי מושבת בחלקו והנתונים הכלכליים זמנית חסרים, השוק בונה על כך שהבנק המרכזי יעדיף לתמוך בצמיחה.

עונת הדוחות ממשיכה לעמוד במרכז תשומת הלב, עם ציפייה לתוצאות של חברות כמו גוגל, אמזון, אפל, מטה ומיקרוסופט - חמש ענקיות טכנולוגיה שמרכיבות יחד כרבע ממשקל מדד S&P 500. עד עכשיו, עונת הדוחות של הרבעון השלישי נחשבת לחזקה מהצפוי, עם שיעור חברות גבוה שמצליח להכות את תחזיות ההכנסות - הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות. לצד זאת, בשוק ניכרת אופטימיות זהירה: בעוד ההכנסות של רבות מהחברות גדלות, יש חשש שחלק מהציפיות לצמיחה כפולה בסקטור הטכנולוגי כבר מגולמות במחירים.