הפעם יצליחו? הדמוקרטים פועלים להעלאת המיסוי על החברות הגדולות
הבטחת הקמפיין של הנשיא ג'ו ביידן להגדיל את המסים על תאגידים ועשירים כחלק מהמאבק נגד אי-השוויון בהכנסה בארצות הברית נתקלה עד כה בחומה בצורה מצד חברי הקונגרס הרפובליקנים וכמה דמוקרטים. אלא שמהפך פתאומי מצדו של הסנאטור הדמוקרטי ממערב וירג'יניה, ג'ו מנצ'ין, העלה מחדש לסדר היום את הנושא, והעניק לו תחייה מחודשת.
ביידן אמר לא פעם בתפקיד שחברות צריכות לשלם "נתח הוגן", לקופת המדינה בדמות מיסים שונים. הצעת החוק החדשה כוללת הוצאות חדשות של 430 מיליארד דולר על אנרגיה, זיכוי מס על רכב חשמלי והשקעות בביטוח בריאות. השקעות שיחזירו את עצמן על ידי העלאת מסים לחברות גדולות ואכיפת חוקי המס הקיימים, כך לפי מנצ'ין ומנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר.
במהלך נאום שנשא הערב אמר ביידן, כי העסקה תתחיל "לראשונה מזה זמן רב להחזיר את ההגינות לחוק המס - תתחיל להחזיר את ההגינות על ידי כך שהתאגידים הגדולים באמריקה ישלמו את חלקם ההוגן ללא מסים חדשים על אנשים פרטיים, שמרוויחים מתחת ל-400 אלף דולר בשנה".
הצעת החוק תטיל מס מינימום של 15% על תאגידים עם רווחים של מעל מיליארד דולר, ואשר גייסו 313 מיליארד דולר במשך עשור. ברקע העובדה ששיעור מס החברות בארה"ב ירד ל-21% מ-35% לאחר הפחתת מס ב-2017 שדחפו הנשיא דאז דונלד טראמפ וחבריו הרפובליקנים, אבל חברות רבות משלמות הרבה פחות מזה, וחלק מהגדולות לא משלמות מסים פדרליים כלל. ביידן הציע להעלות את שיעור זה ל-28% בשנה שעברה כחלק מהצעת חוק הוצאות תשתית, אך מרכיב המס נמחק מהצעת החוק.
- בחירות האמצע בארה"ב בעוד חודש - מה אתם צריכים לעשות עכשיו בתיק המניות?
- בית הנבחרים צפוי לאשר לגליזציה של הקנאביס - המניות מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעת החוק החדשה של מנצ'ין-שומר נועדה גם לסגור את מה שמכונה פרצת הריבית הנישאת, שהיוותה מטרה של הדמוקרטים. ריבית נישאת מתייחסת להפסקת מס ארוכת שנים בוול סטריט, המאפשרת למממנים רבים בהשקעות פרטיות וקרנות גידור לשלם את שיעור מס רווחי הון נמוך יותר על חלק גדול מההכנסה שלהם, במקום שיעור מס ההכנסה הגבוה יותר שמשלמים מקבלי שכר. על פי יוזמי החוק, ביטול הפרצה יביא להכנסות של 14 מיליארד דולר לקופת המדינה.
שומר, אמר היום כי הוא מצפה שהסנאט יצביע על החקיקה בשבוע הבא, "להוריד את מחירי תרופות המרשם, להתמודד עם משבר האקלים בדחיפות ובנמרצות, להבטיח שהתאגידים והפרטים העשירים ביותר ישלמו את חלקם ההוגן במסים, ולהפחית את הגירעון".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
