טסלה זינקה 20% מתחילת השנה; האם הגיע הזמן לשורט על המניה?
ב-12 בינואר 2018 בדיוק לפני 3 שנים מחיר המניה היה 67.5 דולר. ב-12 בינואר 2019 המחיר היה 69 דולר - תשואה אפסית במשך שנה. ב-12 בינואר 2020 המחיר היה 95 דולר. אתמול - 12 בינואר 2021 המחיר הגיע ל-850 דולר. הגרף של טסלה TESLA INC הוא אקספוננציאלי עם חזקה גבוה, מהסוג שלא זכור גם לוותיקים ולמנוסים בשוק ההון. לא היו דברים כאלו. אולי גם לא יהיו. טסלה נסקה מתחילת השנה בעוד 20% לשווי של 805 טריליון דולר. היא בין ה-5 חברות הגדולות בעולם, היא יכולה ברגע לקנות כל חברת רכב מסורתית עם פרמיה. היא כבר ליגה משלה, אבל השאלה הגדולה והלא פתורה היא - האם זה אמיתי?
טסלה היא חברה אמיתית, הרכבים אמיתיים, הפוטנציאל אמיתי. המחיר בשוק והשווי בהתאמה אמיתיים - מדי יום יש במניה מסחר של עשרות מיליארדי דולרים - מחזור הגדול פי 130-150 מהמחזור היומי של כל הבורסה המקומית.
לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות
המספרים אמיתיים. לא בטוח שהמשקיעים אמיתיים. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים שלא מבינה בפונדמטלס של החברה - במספרים, בדוחות, אלא בניתוח הטכני שבמקרים רבים המוטו שלו - "אל תלחמו במגמה. המניה עולה - תקנו". אותם משקיעים ויש כמוהם בעולם מיליונים הם עדר ענק שמשפיע על מחיר המניה ומחולל בעצמו יש מאין. העדר הזה שבוי בקונספציה שטסלה היא "יצירה של אלוהים", שזה לא רק רכבים זו מהפכה עולמית בהרבה תחומים - רכבים, חלל, אנרגיה ועוד.
נו באמת, קחו את כל הטוב הזה ותתמחרו אותו - לא תגיעו לשווים האלו. השווים האלו לא מצדיקים מעל 800 מיליארד דולר. אבל, העדר כמו עדר מקשיב רק לקולות האופטימיים, העדר ממשיך לשעוט, העדר לא יעצור, ההיפך הוא ייקח כל הודעה אפילו אם היא לא ממש חשובה ויימצא בה מילות קוד לצמיחה ורווחים, ושוב המניה תזנק. עד שיגיע... טריגר והעדר יתפכח. זה יכול לקחת זמן. בינתיים, אתם עוד יכולים לראות את טסלה ב-1,000 דולר, את השווי שלה מעל 1 טריליון דולר.
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה תמכור בשנה הבאה ב-45 מיליארד דולר ותרוויח 3-4 מיליארד דולר - באמת מרשים במיוחד שמדובר בחברת צמיחה (אם כי הצמיחה תספוג תחרות קשה בעיקר מצד יצרניות מסורתיות ויצרניות סיניות - הרחבה כאן), אבל לא בטוח בכלל שמצדיק שווי כזה - מדובר במכפיל רווח של 200-250.
ההשקעה בטסלה גרמה להמוני אנשים רווחים עצומים. הם מאוהבים בה, הם מכורים אליה. מנגד, שורטיסיטים הפסידו עליה הון עתק. לאחרונה הצטרף לתומכי השורט, השורטיסט שעשה רווחים עצומים במפולת של 2008 (עליו הסרט "מכונת הכסף") מייקל ברי. הוא זיהה ניפוח במכשירי הסאבפריים ב-2008 ועכשיו הוא רואה ניפוח במניית טסלה ועושה עליה שורט. השוק בינתיים "לועג" לו, הפוזיציה שלו מופסדת המון, אבל זה לא אומר שהוא לא ייצדק בסוף.
ההשקעה בטסלה היא השקעה באילון מאסק. האיש שהגשים כבר כמה חלומות ענק ממשיך לחלום ולנסות לשפר את המציאות שלנו, וסוחף אחריו מאמינים ומעריצים בכמויות מפחידות. אין ספק שהבן אדם עילוי, יש ספק שהמעריצים שלו מתרגמים את הציוצים שלו נכון. חלומות לחוד, ומעשים לחוד. לא כל תוכנית תהפוך למציאות. זה נהדר לחלום וליזום, אחרת היינו תקועים בתקופת האבן, אבל צריך להפנים - מאסק עובד בשביל האנושות, אבל בעיקר לעצמו - טסלה זה עסק רווחי ובעיקר מניה רווחית - מאסק עבר לפני כשבועיים את בזוס מאמזון והפך לעשיר ביותר בעולם.
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- ממדאני נגד וול סטריט: ראש העיר הנבחר ומלחמתו בבורסה האמריקאית; מה צפוי בהמשך?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
והנה הציוץ האחרון המשמעותי של מאסק שכנראה האיץ את העליות במניה. מאסק צייץ בסוף שנת 2020 שטסלה TESLA INC (סימול:TSLA) תגיע להודו בשנת 2021, ואנחנו יודעים שלציוצים של מאסק יש משמעות. החברה צפויה לקבל רישיון לפתיחת עסק בהודו, מה שיעניק לה את היכולת לפעול כיצרנית רכב באמצעות חברה בת מקומית. טסלה תפעל מאזור קרנאטקה שבדרום הודו, והממשלה כבר הקצתה שטח לפעילותה הראשונית. קרנאטקה ידועה כמוקד טכנולוגי, ומפעילה את המרכז הגדול ביותר בהודו לאנרגיה סולרית. יתכן ש-״טסלה אנרגיה״ תסייע בפרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה, שכן היא כבר ביצעה כמה פרויקטים בינלאומיים כולל הסוללה הגדולה בדרום אוסטרליה.
החברה נחשפת אל שוק עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהיא מתבססת בשוק הרכב הסיני. מניית החברה הגיבה בהתאם ובדומה לכל הימים האחרונים - זינקה אמש בכ-5%, ואף החלו שמועות כי החברה תשיק את ״אולם התצוגה״ המקוון שלה כבר בימים הקרובים. אז אולי לא כל השוק ההודי, אבל לפחות חלק עצום בהודו צמא לכלי רכב חשמליים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת וזה יוצר בוסט נוסף במניה. ברבעון הרביעי החברה דיווחה. על כ-181 אלף כלי רכב שנמסרו, וסה״כ כ-500 אלף כלי רכב בשנה כולה (זוכרים שאיילון מאסק צייץ גם על זה?), מעל צפי האנליסטים. החברה גם הודיעה על הנפקת מניות וגיוס הון של כ-5 מיליארד דולר לצורך המשך התרחבותה וביסוס מעמדה כיצרנית ה-EV הדומיננטית ביותר.
- 15.אלי 08/03/2021 18:55הגב לתגובה זורכבים חשמליים ,אנרגיה ביתית סוליית, סוללות , רובו טקסי , ובקרוב יוצאים עם מזגנים מרכזיים לבתים שהולכים לשנות הכל. בתור מישהו שחי בארהב , אני יכול להגיד לכם שגם פה אנשים לא באמת יודעים את הפוטנציאל האמיתי של טסלה. אילון מסק הוא גאון הדור SpaceX, the boring company , star link ומייסד פייפאל
- 14.אנונימי 14/01/2021 09:03הגב לתגובה זוסביר להניח שטסלה תרד (סוללות מוצקות ) מעבר לעניין תרד או תעלה יש את העניין שהעולם דוהר לכיוון ירוק. חברות שיפתחו תקשורת שתחסוך תנועה זיהום וכו יעלו חברות שלא יפנו מהרווחים לכיוון ירוק יענשו
- 13.שלי 14/01/2021 08:47הגב לתגובה זוהגיע הזמן לצלילה ל600
- 12.חזי מכיכר השוק 13/01/2021 23:10הגב לתגובה זומי שמנסה לנתח גרפים שלא יתיימר לנסות ולהבין מה זו טסלה וטסלה זה לא רכב חשמלי
- 11.מייקל בארי כבר הרבה מאד זמן בשורט על טסלה, לא לאחרונה (ל"ת)טעות קטנה 13/01/2021 14:30הגב לתגובה זו
- וטסלה תמשיך לעלות זה תפקידה ונסחרת על ידי מליוני אנשים (ל"ת)יוסף 14/01/2021 07:48הגב לתגובה זו
- 10.אור צרפתי אתה עיוור (ל"ת)אילון מאסק 13/01/2021 13:17הגב לתגובה זו
- 9.דובון 13/01/2021 11:49הגב לתגובה זו1. חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם - ובעולם שלא יהיו בו עוד רכבי בזנין וסולר, היא למעשה תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם. נקודה. 2. חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם - אף חברה אחרת לא מתקרבת ל-30,000 תחנות הטעינה שטסלה הקימה וממשיכה להקים מדי יום. 3. טסלה היא הראשונה להעמיד צי של מוניות אוטונומיות החל מה רבעון הרביעי של 2021, ולכן תהיה גם חברת המוניות הגדולה בעולם. 4. טסלה החלה בקליפורניה את ביטוחי הרכב שלה, ולכן תהיה גם חברת ביטוחי הרכב הגדולה בעולם. 5. טסלה מתקינה אלפי גגות סולאריים מדי שבוע, וכל גג כזה מתחבר לרשת החשמל הוירטואלית שטסלה יצרה - ולכן היא צפויה לשבש את העסק הוותיק של כל יצרניות החשמל בעולם. 6. לא מובן לי למה ג׳ים קרמר, רון בארון וקאת׳י ווד חושבים שטסלה תמריא השנים הקרובות לשווי של טריליונים, והכלב צרפתי טוען שטסלה עכשיו יקרה.
- אמיר 13/01/2021 19:18הגב לתגובה זו1. כרגע 2. נכון לכרגע יש מתחרים בדרך ובכמיות3. לא מלהיב 4.אשליות 5.אשליות 6. אולי עכשיו אתה מבין
- שטויות 13/01/2021 18:04הגב לתגובה זובתוך 5 שנים לא תזכור את טסלה- טויוטה , פולקסווגן וחברות סיניות ואירופאיות יייצרו רכבים חשמלים ברמה טובה יותר-
- דובון 13/01/2021 19:02או שתהיה מייקל ברי חחחחח
- 8.אני 13/01/2021 10:54הגב לתגובה זומה שאומר שהמרווחים (שולי הרווח) יירדו משמעותית. בנוסף, לתחושתי טסלה נחה על זרי הדפנה, בעוד מתחרותיה נותנות גז (יותר נכון: חשמל), חברות רציניות עם מוניטין. לא רואה יתרון משמעותי לטסלה (לפחות לא לטווח ארוך) כזה שבהכרח ישאיר אותה בצמרת. והרי אם טסלה לא נשארת בצמרת, מחיר המניה אמור להיחתך פלאים. גם היא תישאר בראש, אז מחיר המניה מלא. מיזמים חדשים של טסלה? בינתיים לא רואה משהו שעשוי להניב שווי של מאות מיליארדי $, בטווח הסביר לעין.
- 7.דני 13/01/2021 10:23הגב לתגובה זורוב האנשים פותחים שורט כי רואים את המחיר הגבוה והשחקנים הגדולים מבצעים קניות כי כל שורטיסט הוא קונה בפוטנציאל והם יודעים בדיוק כמו כולם שזו המניה עם הכי הרבה פוזיציות שורט, מה שאומר - עם הכי הרבה פוטנציאל עלייה (סגירת השורט).
- בדיוק !!!! (ל"ת)יני 14/01/2021 07:49הגב לתגובה זו
- 6.טסלה תעלה הרבה,היא מוכרת המון רכבים אין סיבה שתעצור! (ל"ת)אחד 13/01/2021 10:18הגב לתגובה זו
- 5.הטייס 13/01/2021 09:43הגב לתגובה זו5 שנים מהיום טסלה לא תוביל את שוק הרכב החשמלי וגם לא תהיה במקום השני גזור ושמור
- 4.כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)דוד הגנן 13/01/2021 09:41הגב לתגובה זו
- 3.תגיע ל2 טריליון בקלות (ל"ת)אבי 13/01/2021 08:41הגב לתגובה זו
- עד פברואר היא 1,200 !!! (ל"ת)יוסף 14/01/2021 07:50הגב לתגובה זו
- 2.דובון 13/01/2021 08:40הגב לתגובה זואתה שבוע בקונספציה של מכפילי רווח וכמות מכירות. אם כן, אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה ב-2023 ומה יהיה הרווח שלה?
- קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 13/01/2021 09:55הגב לתגובה זוקודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 מיליון רכבים, פי עשר משנת 2020. ובשנת 2023 החסרה תרוויח 40 מיליארד, פי 10 משנת 2021, היא עדיין נסחרת היום במכפיל רווח של פי 20 על תרחיש לא הגיוני בשנת 2023. לטסלה יש ביזנס מדהים ופוטנציאל בשמיים, הוא שווה היום טריליון דולר ?
- דובון 13/01/2021 11:04טסלה אכן תמכור 5 מיליון רכבים ב-2023, כל אחד מהם ישלם 150 דולר בחודש על ביטוח, חלק מהם ישלמו 200 דולר לחודש על תוכנת נהיגה עצמית, כל אחד מהם יטעין בכמה מאות דולרים בחודש באחת מעשרות אלפי תחנות ההטענה של טסלה שפזורות בעולם, טסלה תפעיל 1-2 מיליון מוניות אוטונומיות... צא ולמד, זה לא העיקר לכתוב שטויות.
- 1.איתי 13/01/2021 08:37הגב לתגובה זומהיכרות של שנים עם עשרות גופי השקעות בחו"ל אני יכול לומר שהאנליסטים המוכשרים מושפעים בדיוק כמו הטוקבקיסטים/צייצנים וכדו'. ההחלטה אם להשקיע בחברה מגיע בראש ובראשונה ממשהו בסגנון "חבר שלי אמר. אח''כ כשמנתחים נתונים אפשר לנתח לאיזה כיוון שרוצים. טסלה יכולה להיות שווה גם 19 טריליון אם הניתוח מגמתי. לכן אין להתפלא ואין לצפות שהעליות יעצרו. זה יכול להימשך גם 10 שנים
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
זוהראן מאמדני ראש העיר ניו יורק (יוטיוב)ממדאני וישראל: עמדות חדות נגדנו ושינוי צפוי ביחסים עם הקהילה היהודית
ראש עיריית ניו-יורק הנבחר מביא אג'נדה שמאלית בנושא ישראל-פלסטין; הקהילה היהודית והממסד הישראלי עוקבים בדאגה; "ישראל מבצעת רצח עם", "ישראל עושה אפרטהייד"
בחירתו של זוהראן ממדאני לראשות עיריית ניו-יורק מהווה שינוי משמעותי גם בקשר עם ישראל והקהילה היהודית. ממדאני, חבר בזרם הסוציאליסטי הדמוקרטי, מביא עמו אג'נדה שמאלית מובהקת, חלקה מעוררת מחלוקת, במיוחד בכל הנוגע ליחסיו של ממשל ישראל עם הפלסטינים.
"לישראל יש זכות קיום - אך לא כמדינה יהודית בלבד"
על פניו, נדמה כי ממדאני מנסה לייצר איזון, מצד אחד הוא מצהיר: "אני מאמין שלישראל יש זכות להתקיים", אך מיד מוסיף הסתייגות: "כמדינה עם זכויות שוות". כלומר, לא כמדינה יהודית באופן ייחודי, אלא כזו המושתתת על שוויון בין כלל אזרחיה, כולל אלה שאינם יהודים. אמירה זו, לכאורה כללית, מגלמת בתוכה עמדה ברורה: שלילת ההגדרה הלאומית-יהודית של ישראל.
ממדאני הרחיק אף מעבר לכך. בהתבטאות פומבית בעבר הצהיר: "אני חושב שישראל מבצעת רצח עם". הוא תיאר את המתרחש ברצועת עזה כמסע הרס שיטתי וככזה שאינו נופל מהגדרות הקשות ביותר של המשפט הבינלאומי. בנוסף, קישר ממדאני בין יחסי המשטרה בניו-יורק לפעילות צה"ל, ואמר כי "כשמגף ה-NYPD על הצוואר שלכם – זה בהמשך לאימונים על ידי צה"ל". מדובר באמירה קשה וכבדה שזיעזעה את הקהילה היהודית בעיר, אם כי צריך להגיד ששי יהודים לא מעטים בניו יורק שהצביעו לממדאני.
לפי ממדאני, הפתרון לסכסוך תלוי ב"סיום הכיבוש והאפרטהייד". הוא רואה את המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים כחסרת לגיטימציה מוסרית, משפטית ואנושית. במאמר שפרסם סמוך ליום השנה למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, כתב: "הכיבוש חייב להסתיים. האפרטהייד חייב להיעלם. הדימום האנושי חצה את הגבול, והשפה עצמה נגמרת לה מול עוצמת הסבל בעזה".
- ממדאני יכול להפוך את ניו יורק - בירת הקפיטליזם - למעבדה סוציאליסטית; והקשר לישראל
- "לא נשקיע באג"ח ישראל" ו"אינתיפאדה גלובלית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנהיגים יהודיים בעיר הגדירו את הדברים כ"חתרניים", ופרשנים מעריכים כי מדובר באיום על הקשרים ההיסטוריים בין ניו-יורק לישראל.
ממדאני צפוי להיכנס לתפקידו ב-1 בינואר, אך כבר כעת ברור כי יחסו לישראל יהפוך למוקד מרכזי בפוליטיקה העירונית והבינלאומית. מצד אחד, יש הרואים בו קול חדש, אמיץ וערכי. מצד שני, יש הרואים בכך איום על הקשרים המסורתיים של העיר עם ישראל במקביל לפגיעה גם ביהודי ניו יורק.
