אילון מאסק
צילום: יוטיוב
דעה

טסלה זינקה 20% מתחילת השנה; האם הגיע הזמן לשורט על המניה?

מניית טסלה ב-850 דולר - האם היא תגיע ל-1,000 דולר? בקצב הזה בהחלט אפשרי; האם המחיר שלה מוצדק? כנראה שלא. אבל עדר עיוור קונה ללא הפסקה  
אור צרפתי | (23)

ב-12 בינואר 2018 בדיוק לפני 3 שנים מחיר המניה היה  67.5 דולר. ב-12 בינואר 2019 המחיר היה 69 דולר - תשואה אפסית במשך שנה. ב-12 בינואר 2020 המחיר היה 95 דולר. אתמול - 12 בינואר 2021 המחיר הגיע ל-850 דולר. הגרף של טסלה  TESLA INC הוא אקספוננציאלי עם חזקה גבוה, מהסוג שלא זכור גם לוותיקים ולמנוסים בשוק ההון. לא היו דברים כאלו. אולי גם לא יהיו. טסלה נסקה מתחילת השנה בעוד 20% לשווי של 805 טריליון דולר. היא בין ה-5 חברות הגדולות בעולם, היא יכולה ברגע לקנות כל חברת רכב מסורתית עם פרמיה. היא כבר ליגה משלה, אבל השאלה הגדולה והלא פתורה היא - האם זה אמיתי? 

טסלה היא חברה אמיתית, הרכבים אמיתיים, הפוטנציאל אמיתי. המחיר בשוק והשווי בהתאמה אמיתיים - מדי יום יש במניה מסחר של עשרות מיליארדי דולרים - מחזור הגדול פי 130-150 מהמחזור היומי של כל הבורסה המקומית.

לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות​

המספרים אמיתיים. לא בטוח שהמשקיעים אמיתיים. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים שלא מבינה בפונדמטלס של החברה - במספרים, בדוחות, אלא בניתוח הטכני שבמקרים רבים המוטו שלו - "אל תלחמו במגמה. המניה עולה - תקנו". אותם משקיעים ויש כמוהם בעולם מיליונים הם עדר ענק שמשפיע על מחיר המניה ומחולל בעצמו יש מאין. העדר הזה שבוי בקונספציה שטסלה היא "יצירה של אלוהים", שזה לא רק רכבים זו מהפכה עולמית בהרבה תחומים - רכבים, חלל, אנרגיה ועוד.

נו באמת, קחו את כל הטוב הזה ותתמחרו אותו - לא תגיעו לשווים האלו. השווים האלו לא מצדיקים מעל 800 מיליארד דולר. אבל, העדר כמו עדר מקשיב רק לקולות האופטימיים, העדר ממשיך לשעוט, העדר לא יעצור, ההיפך הוא ייקח כל הודעה אפילו אם היא לא ממש חשובה ויימצא בה מילות קוד לצמיחה ורווחים, ושוב המניה תזנק. עד שיגיע... טריגר והעדר יתפכח. זה יכול לקחת זמן. בינתיים, אתם עוד יכולים לראות את טסלה ב-1,000 דולר, את השווי שלה מעל 1 טריליון דולר.

החברה תמכור בשנה הבאה ב-45 מיליארד דולר ותרוויח 3-4 מיליארד דולר - באמת מרשים במיוחד שמדובר בחברת צמיחה (אם כי הצמיחה תספוג תחרות קשה בעיקר מצד יצרניות מסורתיות ויצרניות סיניות - הרחבה כאן), אבל לא בטוח בכלל שמצדיק שווי כזה - מדובר במכפיל רווח של 200-250. 

ההשקעה בטסלה גרמה להמוני אנשים רווחים עצומים. הם מאוהבים בה, הם מכורים אליה. מנגד, שורטיסיטים הפסידו עליה הון עתק. לאחרונה הצטרף לתומכי השורט, השורטיסט שעשה רווחים עצומים במפולת של 2008 (עליו הסרט "מכונת הכסף") מייקל ברי. הוא זיהה ניפוח במכשירי הסאבפריים ב-2008 ועכשיו הוא רואה ניפוח במניית טסלה ועושה עליה שורט. השוק בינתיים "לועג" לו, הפוזיציה שלו מופסדת המון, אבל זה לא אומר שהוא לא ייצדק בסוף.

ההשקעה בטסלה היא השקעה באילון מאסק. האיש שהגשים כבר כמה חלומות ענק ממשיך לחלום ולנסות לשפר את המציאות שלנו, וסוחף אחריו מאמינים ומעריצים בכמויות מפחידות. אין ספק שהבן אדם עילוי, יש ספק שהמעריצים שלו מתרגמים את הציוצים שלו נכון. חלומות לחוד, ומעשים לחוד. לא כל תוכנית תהפוך למציאות. זה נהדר לחלום וליזום, אחרת היינו תקועים בתקופת האבן, אבל צריך להפנים - מאסק עובד בשביל האנושות, אבל בעיקר לעצמו - טסלה זה עסק רווחי ובעיקר מניה רווחית - מאסק עבר לפני כשבועיים את בזוס מאמזון והפך לעשיר ביותר בעולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

והנה הציוץ האחרון המשמעותי של מאסק שכנראה האיץ את העליות במניה. מאסק צייץ בסוף שנת 2020 שטסלה TESLA INC (סימול:TSLA) תגיע להודו בשנת 2021, ואנחנו יודעים שלציוצים של מאסק יש משמעות. החברה צפויה לקבל רישיון לפתיחת עסק בהודו, מה שיעניק לה את היכולת לפעול כיצרנית רכב באמצעות חברה בת מקומית. טסלה תפעל מאזור קרנאטקה שבדרום הודו, והממשלה כבר הקצתה שטח לפעילותה הראשונית. קרנאטקה ידועה כמוקד טכנולוגי, ומפעילה את המרכז הגדול ביותר בהודו לאנרגיה סולרית. יתכן ש-״טסלה אנרגיה״ תסייע בפרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה, שכן היא כבר ביצעה כמה פרויקטים בינלאומיים כולל הסוללה הגדולה בדרום אוסטרליה. 

החברה נחשפת אל שוק עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהיא מתבססת בשוק הרכב הסיני. מניית החברה הגיבה בהתאם ובדומה לכל הימים האחרונים - זינקה אמש בכ-5%, ואף החלו שמועות כי החברה תשיק את ״אולם התצוגה״ המקוון שלה כבר בימים הקרובים. אז אולי לא כל השוק ההודי, אבל לפחות חלק עצום בהודו צמא לכלי רכב חשמליים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת וזה יוצר בוסט נוסף במניה.   ברבעון הרביעי החברה דיווחה. על כ-181 אלף כלי רכב שנמסרו, וסה״כ כ-500 אלף כלי רכב בשנה כולה (זוכרים שאיילון מאסק צייץ גם על זה?), מעל צפי האנליסטים. החברה גם הודיעה על הנפקת מניות וגיוס הון של כ-5 מיליארד דולר לצורך המשך התרחבותה וביסוס מעמדה כיצרנית ה-EV הדומיננטית ביותר.   

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אלי 08/03/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    רכבים חשמליים ,אנרגיה ביתית סוליית, סוללות , רובו טקסי , ובקרוב יוצאים עם מזגנים מרכזיים לבתים שהולכים לשנות הכל. בתור מישהו שחי בארהב , אני יכול להגיד לכם שגם פה אנשים לא באמת יודעים את הפוטנציאל האמיתי של טסלה. אילון מסק הוא גאון הדור SpaceX, the boring company , star link ומייסד פייפאל
  • 14.
    אנונימי 14/01/2021 09:03
    הגב לתגובה זו
    סביר להניח שטסלה תרד (סוללות מוצקות ) מעבר לעניין תרד או תעלה יש את העניין שהעולם דוהר לכיוון ירוק. חברות שיפתחו תקשורת שתחסוך תנועה זיהום וכו יעלו חברות שלא יפנו מהרווחים לכיוון ירוק יענשו
  • 13.
    שלי 14/01/2021 08:47
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לצלילה ל600
  • 12.
    חזי מכיכר השוק 13/01/2021 23:10
    הגב לתגובה זו
    מי שמנסה לנתח גרפים שלא יתיימר לנסות ולהבין מה זו טסלה וטסלה זה לא רכב חשמלי
  • 11.
    מייקל בארי כבר הרבה מאד זמן בשורט על טסלה, לא לאחרונה (ל"ת)
    טעות קטנה 13/01/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
  • וטסלה תמשיך לעלות זה תפקידה ונסחרת על ידי מליוני אנשים (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אור צרפתי אתה עיוור (ל"ת)
    אילון מאסק 13/01/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דובון 13/01/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
    1. חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם - ובעולם שלא יהיו בו עוד רכבי בזנין וסולר, היא למעשה תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם. נקודה. 2. חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם - אף חברה אחרת לא מתקרבת ל-30,000 תחנות הטעינה שטסלה הקימה וממשיכה להקים מדי יום. 3. טסלה היא הראשונה להעמיד צי של מוניות אוטונומיות החל מה רבעון הרביעי של 2021, ולכן תהיה גם חברת המוניות הגדולה בעולם. 4. טסלה החלה בקליפורניה את ביטוחי הרכב שלה, ולכן תהיה גם חברת ביטוחי הרכב הגדולה בעולם. 5. טסלה מתקינה אלפי גגות סולאריים מדי שבוע, וכל גג כזה מתחבר לרשת החשמל הוירטואלית שטסלה יצרה - ולכן היא צפויה לשבש את העסק הוותיק של כל יצרניות החשמל בעולם. 6. לא מובן לי למה ג׳ים קרמר, רון בארון וקאת׳י ווד חושבים שטסלה תמריא השנים הקרובות לשווי של טריליונים, והכלב צרפתי טוען שטסלה עכשיו יקרה.
  • אמיר 13/01/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    1. כרגע 2. נכון לכרגע יש מתחרים בדרך ובכמיות3. לא מלהיב 4.אשליות 5.אשליות 6. אולי עכשיו אתה מבין
  • שטויות 13/01/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    בתוך 5 שנים לא תזכור את טסלה- טויוטה , פולקסווגן וחברות סיניות ואירופאיות יייצרו רכבים חשמלים ברמה טובה יותר-
  • דובון 13/01/2021 19:02
    או שתהיה מייקל ברי חחחחח
  • 8.
    אני 13/01/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    מה שאומר שהמרווחים (שולי הרווח) יירדו משמעותית. בנוסף, לתחושתי טסלה נחה על זרי הדפנה, בעוד מתחרותיה נותנות גז (יותר נכון: חשמל), חברות רציניות עם מוניטין. לא רואה יתרון משמעותי לטסלה (לפחות לא לטווח ארוך) כזה שבהכרח ישאיר אותה בצמרת. והרי אם טסלה לא נשארת בצמרת, מחיר המניה אמור להיחתך פלאים. גם היא תישאר בראש, אז מחיר המניה מלא. מיזמים חדשים של טסלה? בינתיים לא רואה משהו שעשוי להניב שווי של מאות מיליארדי $, בטווח הסביר לעין.
  • 7.
    דני 13/01/2021 10:23
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים פותחים שורט כי רואים את המחיר הגבוה והשחקנים הגדולים מבצעים קניות כי כל שורטיסט הוא קונה בפוטנציאל והם יודעים בדיוק כמו כולם שזו המניה עם הכי הרבה פוזיציות שורט, מה שאומר - עם הכי הרבה פוטנציאל עלייה (סגירת השורט).
  • בדיוק !!!! (ל"ת)
    יני 14/01/2021 07:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טסלה תעלה הרבה,היא מוכרת המון רכבים אין סיבה שתעצור! (ל"ת)
    אחד 13/01/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הטייס 13/01/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    5 שנים מהיום טסלה לא תוביל את שוק הרכב החשמלי וגם לא תהיה במקום השני גזור ושמור
  • 4.
    כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)
    דוד הגנן 13/01/2021 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תגיע ל2 טריליון בקלות (ל"ת)
    אבי 13/01/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
  • עד פברואר היא 1,200 !!! (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 13/01/2021 08:40
    הגב לתגובה זו
    אתה שבוע בקונספציה של מכפילי רווח וכמות מכירות. אם כן, אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה ב-2023 ומה יהיה הרווח שלה?
  • קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 13/01/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 מיליון רכבים, פי עשר משנת 2020. ובשנת 2023 החסרה תרוויח 40 מיליארד, פי 10 משנת 2021, היא עדיין נסחרת היום במכפיל רווח של פי 20 על תרחיש לא הגיוני בשנת 2023. לטסלה יש ביזנס מדהים ופוטנציאל בשמיים, הוא שווה היום טריליון דולר ?
  • דובון 13/01/2021 11:04
    טסלה אכן תמכור 5 מיליון רכבים ב-2023, כל אחד מהם ישלם 150 דולר בחודש על ביטוח, חלק מהם ישלמו 200 דולר לחודש על תוכנת נהיגה עצמית, כל אחד מהם יטעין בכמה מאות דולרים בחודש באחת מעשרות אלפי תחנות ההטענה של טסלה שפזורות בעולם, טסלה תפעיל 1-2 מיליון מוניות אוטונומיות... צא ולמד, זה לא העיקר לכתוב שטויות.
  • 1.
    איתי 13/01/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
    מהיכרות של שנים עם עשרות גופי השקעות בחו"ל אני יכול לומר שהאנליסטים המוכשרים מושפעים בדיוק כמו הטוקבקיסטים/צייצנים וכדו'. ההחלטה אם להשקיע בחברה מגיע בראש ובראשונה ממשהו בסגנון "חבר שלי אמר. אח''כ כשמנתחים נתונים אפשר לנתח לאיזה כיוון שרוצים. טסלה יכולה להיות שווה גם 19 טריליון אם הניתוח מגמתי. לכן אין להתפלא ואין לצפות שהעליות יעצרו. זה יכול להימשך גם 10 שנים
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף