טסלה זינקה 20% מתחילת השנה; האם הגיע הזמן לשורט על המניה?
ב-12 בינואר 2018 בדיוק לפני 3 שנים מחיר המניה היה 67.5 דולר. ב-12 בינואר 2019 המחיר היה 69 דולר - תשואה אפסית במשך שנה. ב-12 בינואר 2020 המחיר היה 95 דולר. אתמול - 12 בינואר 2021 המחיר הגיע ל-850 דולר. הגרף של טסלה TESLA INC הוא אקספוננציאלי עם חזקה גבוה, מהסוג שלא זכור גם לוותיקים ולמנוסים בשוק ההון. לא היו דברים כאלו. אולי גם לא יהיו. טסלה נסקה מתחילת השנה בעוד 20% לשווי של 805 טריליון דולר. היא בין ה-5 חברות הגדולות בעולם, היא יכולה ברגע לקנות כל חברת רכב מסורתית עם פרמיה. היא כבר ליגה משלה, אבל השאלה הגדולה והלא פתורה היא - האם זה אמיתי?
טסלה היא חברה אמיתית, הרכבים אמיתיים, הפוטנציאל אמיתי. המחיר בשוק והשווי בהתאמה אמיתיים - מדי יום יש במניה מסחר של עשרות מיליארדי דולרים - מחזור הגדול פי 130-150 מהמחזור היומי של כל הבורסה המקומית.
לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות
המספרים אמיתיים. לא בטוח שהמשקיעים אמיתיים. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים שלא מבינה בפונדמטלס של החברה - במספרים, בדוחות, אלא בניתוח הטכני שבמקרים רבים המוטו שלו - "אל תלחמו במגמה. המניה עולה - תקנו". אותם משקיעים ויש כמוהם בעולם מיליונים הם עדר ענק שמשפיע על מחיר המניה ומחולל בעצמו יש מאין. העדר הזה שבוי בקונספציה שטסלה היא "יצירה של אלוהים", שזה לא רק רכבים זו מהפכה עולמית בהרבה תחומים - רכבים, חלל, אנרגיה ועוד.
נו באמת, קחו את כל הטוב הזה ותתמחרו אותו - לא תגיעו לשווים האלו. השווים האלו לא מצדיקים מעל 800 מיליארד דולר. אבל, העדר כמו עדר מקשיב רק לקולות האופטימיים, העדר ממשיך לשעוט, העדר לא יעצור, ההיפך הוא ייקח כל הודעה אפילו אם היא לא ממש חשובה ויימצא בה מילות קוד לצמיחה ורווחים, ושוב המניה תזנק. עד שיגיע... טריגר והעדר יתפכח. זה יכול לקחת זמן. בינתיים, אתם עוד יכולים לראות את טסלה ב-1,000 דולר, את השווי שלה מעל 1 טריליון דולר.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה תמכור בשנה הבאה ב-45 מיליארד דולר ותרוויח 3-4 מיליארד דולר - באמת מרשים במיוחד שמדובר בחברת צמיחה (אם כי הצמיחה תספוג תחרות קשה בעיקר מצד יצרניות מסורתיות ויצרניות סיניות - הרחבה כאן), אבל לא בטוח בכלל שמצדיק שווי כזה - מדובר במכפיל רווח של 200-250.
ההשקעה בטסלה גרמה להמוני אנשים רווחים עצומים. הם מאוהבים בה, הם מכורים אליה. מנגד, שורטיסיטים הפסידו עליה הון עתק. לאחרונה הצטרף לתומכי השורט, השורטיסט שעשה רווחים עצומים במפולת של 2008 (עליו הסרט "מכונת הכסף") מייקל ברי. הוא זיהה ניפוח במכשירי הסאבפריים ב-2008 ועכשיו הוא רואה ניפוח במניית טסלה ועושה עליה שורט. השוק בינתיים "לועג" לו, הפוזיציה שלו מופסדת המון, אבל זה לא אומר שהוא לא ייצדק בסוף.
ההשקעה בטסלה היא השקעה באילון מאסק. האיש שהגשים כבר כמה חלומות ענק ממשיך לחלום ולנסות לשפר את המציאות שלנו, וסוחף אחריו מאמינים ומעריצים בכמויות מפחידות. אין ספק שהבן אדם עילוי, יש ספק שהמעריצים שלו מתרגמים את הציוצים שלו נכון. חלומות לחוד, ומעשים לחוד. לא כל תוכנית תהפוך למציאות. זה נהדר לחלום וליזום, אחרת היינו תקועים בתקופת האבן, אבל צריך להפנים - מאסק עובד בשביל האנושות, אבל בעיקר לעצמו - טסלה זה עסק רווחי ובעיקר מניה רווחית - מאסק עבר לפני כשבועיים את בזוס מאמזון והפך לעשיר ביותר בעולם.
- זינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?
- וול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
והנה הציוץ האחרון המשמעותי של מאסק שכנראה האיץ את העליות במניה. מאסק צייץ בסוף שנת 2020 שטסלה TESLA INC (סימול:TSLA) תגיע להודו בשנת 2021, ואנחנו יודעים שלציוצים של מאסק יש משמעות. החברה צפויה לקבל רישיון לפתיחת עסק בהודו, מה שיעניק לה את היכולת לפעול כיצרנית רכב באמצעות חברה בת מקומית. טסלה תפעל מאזור קרנאטקה שבדרום הודו, והממשלה כבר הקצתה שטח לפעילותה הראשונית. קרנאטקה ידועה כמוקד טכנולוגי, ומפעילה את המרכז הגדול ביותר בהודו לאנרגיה סולרית. יתכן ש-״טסלה אנרגיה״ תסייע בפרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה, שכן היא כבר ביצעה כמה פרויקטים בינלאומיים כולל הסוללה הגדולה בדרום אוסטרליה.
החברה נחשפת אל שוק עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהיא מתבססת בשוק הרכב הסיני. מניית החברה הגיבה בהתאם ובדומה לכל הימים האחרונים - זינקה אמש בכ-5%, ואף החלו שמועות כי החברה תשיק את ״אולם התצוגה״ המקוון שלה כבר בימים הקרובים. אז אולי לא כל השוק ההודי, אבל לפחות חלק עצום בהודו צמא לכלי רכב חשמליים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת וזה יוצר בוסט נוסף במניה. ברבעון הרביעי החברה דיווחה. על כ-181 אלף כלי רכב שנמסרו, וסה״כ כ-500 אלף כלי רכב בשנה כולה (זוכרים שאיילון מאסק צייץ גם על זה?), מעל צפי האנליסטים. החברה גם הודיעה על הנפקת מניות וגיוס הון של כ-5 מיליארד דולר לצורך המשך התרחבותה וביסוס מעמדה כיצרנית ה-EV הדומיננטית ביותר.
- 15.אלי 08/03/2021 18:55הגב לתגובה זורכבים חשמליים ,אנרגיה ביתית סוליית, סוללות , רובו טקסי , ובקרוב יוצאים עם מזגנים מרכזיים לבתים שהולכים לשנות הכל. בתור מישהו שחי בארהב , אני יכול להגיד לכם שגם פה אנשים לא באמת יודעים את הפוטנציאל האמיתי של טסלה. אילון מסק הוא גאון הדור SpaceX, the boring company , star link ומייסד פייפאל
- 14.אנונימי 14/01/2021 09:03הגב לתגובה זוסביר להניח שטסלה תרד (סוללות מוצקות ) מעבר לעניין תרד או תעלה יש את העניין שהעולם דוהר לכיוון ירוק. חברות שיפתחו תקשורת שתחסוך תנועה זיהום וכו יעלו חברות שלא יפנו מהרווחים לכיוון ירוק יענשו
- 13.שלי 14/01/2021 08:47הגב לתגובה זוהגיע הזמן לצלילה ל600
- 12.חזי מכיכר השוק 13/01/2021 23:10הגב לתגובה זומי שמנסה לנתח גרפים שלא יתיימר לנסות ולהבין מה זו טסלה וטסלה זה לא רכב חשמלי
- 11.מייקל בארי כבר הרבה מאד זמן בשורט על טסלה, לא לאחרונה (ל"ת)טעות קטנה 13/01/2021 14:30הגב לתגובה זו
- וטסלה תמשיך לעלות זה תפקידה ונסחרת על ידי מליוני אנשים (ל"ת)יוסף 14/01/2021 07:48הגב לתגובה זו
- 10.אור צרפתי אתה עיוור (ל"ת)אילון מאסק 13/01/2021 13:17הגב לתגובה זו
- 9.דובון 13/01/2021 11:49הגב לתגובה זו1. חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם - ובעולם שלא יהיו בו עוד רכבי בזנין וסולר, היא למעשה תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם. נקודה. 2. חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם - אף חברה אחרת לא מתקרבת ל-30,000 תחנות הטעינה שטסלה הקימה וממשיכה להקים מדי יום. 3. טסלה היא הראשונה להעמיד צי של מוניות אוטונומיות החל מה רבעון הרביעי של 2021, ולכן תהיה גם חברת המוניות הגדולה בעולם. 4. טסלה החלה בקליפורניה את ביטוחי הרכב שלה, ולכן תהיה גם חברת ביטוחי הרכב הגדולה בעולם. 5. טסלה מתקינה אלפי גגות סולאריים מדי שבוע, וכל גג כזה מתחבר לרשת החשמל הוירטואלית שטסלה יצרה - ולכן היא צפויה לשבש את העסק הוותיק של כל יצרניות החשמל בעולם. 6. לא מובן לי למה ג׳ים קרמר, רון בארון וקאת׳י ווד חושבים שטסלה תמריא השנים הקרובות לשווי של טריליונים, והכלב צרפתי טוען שטסלה עכשיו יקרה.
- אמיר 13/01/2021 19:18הגב לתגובה זו1. כרגע 2. נכון לכרגע יש מתחרים בדרך ובכמיות3. לא מלהיב 4.אשליות 5.אשליות 6. אולי עכשיו אתה מבין
- שטויות 13/01/2021 18:04הגב לתגובה זובתוך 5 שנים לא תזכור את טסלה- טויוטה , פולקסווגן וחברות סיניות ואירופאיות יייצרו רכבים חשמלים ברמה טובה יותר-
- דובון 13/01/2021 19:02או שתהיה מייקל ברי חחחחח
- 8.אני 13/01/2021 10:54הגב לתגובה זומה שאומר שהמרווחים (שולי הרווח) יירדו משמעותית. בנוסף, לתחושתי טסלה נחה על זרי הדפנה, בעוד מתחרותיה נותנות גז (יותר נכון: חשמל), חברות רציניות עם מוניטין. לא רואה יתרון משמעותי לטסלה (לפחות לא לטווח ארוך) כזה שבהכרח ישאיר אותה בצמרת. והרי אם טסלה לא נשארת בצמרת, מחיר המניה אמור להיחתך פלאים. גם היא תישאר בראש, אז מחיר המניה מלא. מיזמים חדשים של טסלה? בינתיים לא רואה משהו שעשוי להניב שווי של מאות מיליארדי $, בטווח הסביר לעין.
- 7.דני 13/01/2021 10:23הגב לתגובה זורוב האנשים פותחים שורט כי רואים את המחיר הגבוה והשחקנים הגדולים מבצעים קניות כי כל שורטיסט הוא קונה בפוטנציאל והם יודעים בדיוק כמו כולם שזו המניה עם הכי הרבה פוזיציות שורט, מה שאומר - עם הכי הרבה פוטנציאל עלייה (סגירת השורט).
- בדיוק !!!! (ל"ת)יני 14/01/2021 07:49הגב לתגובה זו
- 6.טסלה תעלה הרבה,היא מוכרת המון רכבים אין סיבה שתעצור! (ל"ת)אחד 13/01/2021 10:18הגב לתגובה זו
- 5.הטייס 13/01/2021 09:43הגב לתגובה זו5 שנים מהיום טסלה לא תוביל את שוק הרכב החשמלי וגם לא תהיה במקום השני גזור ושמור
- 4.כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)דוד הגנן 13/01/2021 09:41הגב לתגובה זו
- 3.תגיע ל2 טריליון בקלות (ל"ת)אבי 13/01/2021 08:41הגב לתגובה זו
- עד פברואר היא 1,200 !!! (ל"ת)יוסף 14/01/2021 07:50הגב לתגובה זו
- 2.דובון 13/01/2021 08:40הגב לתגובה זואתה שבוע בקונספציה של מכפילי רווח וכמות מכירות. אם כן, אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה ב-2023 ומה יהיה הרווח שלה?
- קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 13/01/2021 09:55הגב לתגובה זוקודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 מיליון רכבים, פי עשר משנת 2020. ובשנת 2023 החסרה תרוויח 40 מיליארד, פי 10 משנת 2021, היא עדיין נסחרת היום במכפיל רווח של פי 20 על תרחיש לא הגיוני בשנת 2023. לטסלה יש ביזנס מדהים ופוטנציאל בשמיים, הוא שווה היום טריליון דולר ?
- דובון 13/01/2021 11:04טסלה אכן תמכור 5 מיליון רכבים ב-2023, כל אחד מהם ישלם 150 דולר בחודש על ביטוח, חלק מהם ישלמו 200 דולר לחודש על תוכנת נהיגה עצמית, כל אחד מהם יטעין בכמה מאות דולרים בחודש באחת מעשרות אלפי תחנות ההטענה של טסלה שפזורות בעולם, טסלה תפעיל 1-2 מיליון מוניות אוטונומיות... צא ולמד, זה לא העיקר לכתוב שטויות.
- 1.איתי 13/01/2021 08:37הגב לתגובה זומהיכרות של שנים עם עשרות גופי השקעות בחו"ל אני יכול לומר שהאנליסטים המוכשרים מושפעים בדיוק כמו הטוקבקיסטים/צייצנים וכדו'. ההחלטה אם להשקיע בחברה מגיע בראש ובראשונה ממשהו בסגנון "חבר שלי אמר. אח''כ כשמנתחים נתונים אפשר לנתח לאיזה כיוון שרוצים. טסלה יכולה להיות שווה גם 19 טריליון אם הניתוח מגמתי. לכן אין להתפלא ואין לצפות שהעליות יעצרו. זה יכול להימשך גם 10 שנים
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
וול סטריט, Photo by Keenanוול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?
המשקיעים יעקבו אחר מדד ה- PCE, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי וההתפתחויות במניות ה־AI, בתקווה לסיום חיובי לשנה - אך תחת תנודתיות גוברת וספקנות לגבי כיוון השוק
וול סטריט נכנסת לשבוע מסחר מקוצר לרגל חג המולד, אך גם בשבוע דל יחסית בימי מסחר, המשקיעים צפויים לעקוב בדריכות אחר שילוב של נתוני מאקרו, התפתחויות בתחום הבינה המלאכותית ואיתותים משוק האג"ח, שעשויים כולם להשפיע על כיוון השוק לקראת סיום השנה. המסחר בבורסות ניו יורק ייסגר ביום רביעי מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ויישאר סגור ביום חמישי לרגל חג המולד.
ביום שני יתפרסם מדד מחירי הליבה של הוצאות הצריכה הפרטית (Core PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב. המשקיעים ינסו להבין האם קצב עליית המחירים ממשיך להתמתן במידה שתאפשר לבנק המרכזי לשמר הטיה תומכת בצמיחה גם בשנה הבאה. ביום שלישי צפוי להתפרסם דוח התמ״ג של ארה״ב לרבעון השלישי, לאחר עיכוב בפרסום שנבע מהשבתת הממשל הפדרלי. הדוח עשוי לשפוך אור על חוזק הפעילות הכלכלית לקראת סוף השנה, בצל סימנים ראשונים לריכוך בשוק העבודה.
בהמשך השבוע יפורסמו גם נתוני הזמנות מוצרים בני קיימא, ייצור תעשייתי ואמון הצרכנים, סדרת פרסומים שעשויה להשפיע על ציפיות הריבית ועל תמחור הסיכון בשווקים.
דצמבר חלש מהרגיל והשוק מחפש כיוון
למרות שנה חיובית בשוקי המניות, דצמבר מתברר כחודש מאתגר. מדדי S&P 500 ונאסד״ק נסחרים בירידות חודשיות, בניגוד לדפוס ההיסטורי שבו דצמבר נחשב לחודש חזק במיוחד. מאז תחילת 2025 עלה ה־S&P 500 ביותר מ־15%, בדרך לשנה שלישית רצופה של תשואה דו־ספרתית. עם זאת, בשבועות האחרונים נרשמת עלייה בתנודתיות, בין היתר על רקע הערכות מחודשות לגבי מדיניות הפד והכדאיות הכלכלית של השקעות עתק בבינה מלאכותית.
- אורקל עולה 5%, נייק צונחת 10%, מה קורה בחוזים לקראת פקיעה מרובעת?
- וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-1.8%, אנבידיה איבדה 4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות הטכנולוגיה, שהובילו את העליות השנה ונושאות את המשקל הגבוה ביותר במדדים, נמצאות לאחרונה תחת לחץ. המשקיעים מביעים ספקנות הולכת וגוברת סביב היקף ההשקעות בתשתיות בינה מלאכותית והעיתוי שבו הן צפויות להניב תשואה. חששות סביב פרויקטי מרכזי נתונים, ובהם גם פרויקט של אורקל, העיבו לאחרונה על מניות AI וגררו ירידות גם בסקטורים נלווים. לנוכח זאת, נרשמת תנועה של כספים לסקטורים אחרים בהם פיננסים, תחבורה וחברות קטנות ובינוניות.
