אלון מאסק וטים קוק
צילום: יח"צ

"הצעתי לאפל לרכוש את טסלה בעשירית מהשווי היום. קוק סירב לפגישה"

התכנית של ענקית הטכנולוגיה להחיות את פרויקט הרכב האוטונומי הביא לירידה במניית טסלה. מייסד החברה, היזם אלון מאסק חושף בטוויטר כי שקל למכור את ה"בייבי" שלו למנכ"ל אפל טים קוק - אולם לא מצא אוזן קשבת בצד השני
איתי פת-יה | (11)

האם מנכ"ל אפל  APPLE   טים קוק החמיץ את הזדמנות אדירה לרכוש את טסלה בשווי נמוך? "ברגעים האפלים ביותר של תכנית טסלה-מודל 3 שלנו, יצרתי קשר עם טים קוק כדי לדון באפשרות של רכישת טסלה TESLA INC ע"י אפל (עבור עשירית מהשווי הנוכחי שלנו)". כך צייץ אתמול היזם אלון מאסק בטוויטר והוסיף שקוק "סירב לפגישה".

הציוץ הזה הגיע בתגובה לפוסט של ברט ווינטון, ראש חטיבת המחקר של פירמת ההשקעות ARK Invest, ה שממוקדת בחברות חדשנות משבשת. ווינטון העריך שבאפל צפו בלייב-סטרימינג של "יום הבטריה" של טסלה, רשמו לעצמם נקודות – והדליפו אותן מטעמם לרויטרס לקראת התחלת גיוס כח האדם לפרויקט. 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

"אם זה נכון, זה מוזר", השיב מאסק והוסיף "טסלה כבר מייצרת במפעל שלה בשנגחאי בטריות למכוניות בטווח מחיר בינוני". ככל הנראה מאסק התכוון  לדיווח בתקשורת האמריקאית לפיו אפל תציג ב-2024 מכונית שצפויה לפנות לקהל שמחפש תחליף זול יותר לעומת הרכבים של טסלה.

לפי הדיווחים, באפל בונים על סוללה חשמלית חד-תאית בטכנולוגיה מקורית פורצת דרך שתגדיל את טווח הנסיעה בין הטעינות ותוזיל את העלויות. על כך כתב מאסק כי "סוללות חד תאיות הן דבר בלתי אפשרי מבחינה אלקטרומכנית. אולי הכוונה הייתה לתאים שקשורים יחד, כמו בבטריה שלנו?". 

תחום הרכבים האוטונומיים הוא אחד מהחמים בענף. להלן סקירה בנושא. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חברת נכלים מרצים את האס אם פי ומשקרים לציבור (ל"ת)
    חיים 23/12/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    במקום לחזק את הדולר הם עוד רוצים לפיל אטו (ל"ת)
    חיים 23/12/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הכלכלה של ארצות הברית אם 280 טרליון חוב להן הם רוצים לה (ל"ת)
    חיים 23/12/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    משה 23/12/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    חיבים לעניש אותם כי הם עורסים את הכלכלה העולמית לשפל הכלכלה לו יכולה ליצא לחול מפעלים נסגרים בגלל החברות
  • 6.
    אומרים שבנק ישראל מתערב לדולר זה שקר למה הדולר נופלעוד (ל"ת)
    משה 23/12/2020 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רוצים להריץ את האס אם פי למעלה שהדולר יפול לתאום (ל"ת)
    דוד 23/12/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דוד 23/12/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    קשה להם לראות אך האס אם פי ירד רק ירד תיפה מעלים אטו בחזרה מהר וכך זה הדולר נפל לשפל לו מענין שהדולר יתרסק כלל הכלכלה
  • 3.
    תראו להן הגיעה הדולר לשפל של כול הזמנים (ל"ת)
    sus 23/12/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברים האס אם פי 500 עולה הדולר נופל שלו יעבדו עלנו (ל"ת)
    sus 23/12/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעוד 5 שנים טסלה תוכל לקנות את אפל! (ל"ת)
    טסלאי 23/12/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
  • עוד 5 שנים אפל לא תהיה קיימת..תשאיר אחריה אדמה חרוכה.. (ל"ת)
    לטס 23/12/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה 9.65%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח 10.12%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.


עוד סקטור שתפס כותרות אתמול היה הסקטור הביטחוני, אחרי שנפל ברקע דיווחים על אפשרות להסכם הפסקת אש בין רוסיה ואוקראינה. בעוד הסכם כזה עשוי לקחת זמן, האפשרות להורדת גובה הלהבות בעולם משפיע גם על השוק המקומי. מדד המניות הביטחוניות, שנזכיר שהגיע באיחור אופנתי, ירד אתמול בחדות, אך המניה שהשפיעה עליו הכי הרבה הייתה דווקא תאת תאת טכנו -6.11%  הקטנה באופן יחסי, שמשקלה גדול מזה של אלביט מערכות, שגדולה ממנה פי 45 בערך. הסיבה, תקרת המשקל במדד שמעוותת את החישוב. להרחבה - מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד