ראש בראש

אפל תציג מכונית אוטונומית ב-2024; טסלה יורדת בטרום מסחר

אפל "מחייה מחדש"  את פרויקט הרכב האוטונומי וכן תפתח סוללה לרכב שאמורה להגדיל את טווח הנסיעה ולהוזיל עלויות. בשוק מתלהבים - מניית אפל טיפסה ומנגד טסלה צנחה וצפויה גם במסחר היום לפתוח בירידה
איתי פת-יה | (5)

מתחזקות הירידות במניית TESLA INC בטרום מסחר ברקע התחרות החדשה מצד ענקית הטכנולוגיה APPLE בתחום הרכב האוטונומי, עליה דווח אתמול. מניית טסלה של היזם אילון מאסק, ירדה אתמול, ביומה הראשון בהרכב מדד S&P 500, בכ-6.5%. הירידות התגברו על רקע הדיווח של אפל.

בפועל, אחרי שלאורך רוב יום המסחר מניית אפל חוותה ירידות שהגיעו בשיא ל-2.5%, הדיווח בתקשורת האמריקאית על כניסתה של החברה לשוק הרכב החשמלי הביאה לשינוי כיוון ולעלייה יומית של 1.2%. במסחר המאוחר הוסיפה אפל לעלות ב-2%.  

לפי הדיווחים, אפל שמנוהלת על ידי טים קוק, מתכננת כבר ב-2024 לייצר מכונית נוסעים בה תשולב סוללה אותה תפתח בעצמה בטכנולוגיה פורצת דרך. מדובר בסוללה שאמורה להגדיל את טווח הנסיעה בין הטעינות ולהוזיל את עלויות הרכב. בכך, הרכב של אפל אמור לפנות לקהל שמעוניין ביותר מאשר מכוניות חשמליות בעלות טווח נמוך הקיימות כיום, ומנגד לשלם פחות מאשר על המכוניות של טסלה.

עוד מדגישים הדיווחים שאפל תפנה לשותף שייצר עבורה את המכוניות ושהחברה לא תייצר אותן בעצמה. תרחיש אפשרי נוסף הוא שבאפל יפתחו תכנה עבור רכב אוטונומי, אותה ימכרו בהמשך לשותפים בתעשיית האוטומוטיב – אולם הדבר על פניו מנוגד למסורת של אפל להחזיק בנתח גדול ככל שניתן בשרשרת הייצור, בשונה מלמכור טכנולוגיה שלה ליצרניות אחרות. רק לאחרונה השיקה אפל קו מוצרים חדש של מחשבים המבוססים על מעבדים משלה, ולא של אינטל, בהם השתמשה עד כה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    /2222222222222222222 22/12/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    שווה קנייה
  • 4.
    טרום מסחר מתחיל ב11 טמבל (ל"ת)
    שועלי 22/12/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איך רואים כבר את הטרום מסחר במניה??? (ל"ת)
    דדי 22/12/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובי 22/12/2020 09:57
    הגב לתגובה זו
    ותיתן לאפל מכה אדירה בבטן הרכה. הסמארטפונים של טסלה ישברו את השוק העולמי באיכות ובמחיר!
  • 1.
    חח לא באה להם טוב טסלה בס (ל"ת)
    גלפ 22/12/2020 09:55
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".