מסחר באסיה אסיה ניקיי
צילום: Istock

אסיה: שנחאי מטפסת 1.4%, הניקיי מאבד 0.5%

מדד ההאנג סנג בהונק קונג עולה 1.8%, סינגפור עולה 1.1%
נועם בראל |

המדדים המובילים באסיה נסחרים כעת בטריטוריה הירוקהה, כאשר ברקע לסנטימנט החיובי הסגירה החזקה אמש בוול סטריט, שם מדד הנאסד"ק עלה 1.56%, מדד ה-S&P500 עלה 1.4% ומדד הדאו ג'ונס עלה 1.7%. הבוקר באסיה, שנחאי מטפסת 1.2%, ההאנג סנג עולה 1.7%, סינגפור עולה 1.3% ומדד הסנקס עולה 0.8%. מנגד, מדד הניקיי מאבד 0.5%.

ניקיי 225 -0.58%

שנחאי -0.22%

האנג סנג -0.33%

הנושא המרכזי והמעניין ביותר בשבוע האחרון בשווקים הוא הנזילות האפסית בחוזים על המדדים המובילים. מאז הירידות החדות ביום שני שעבר, נדמה כי "עושי השוק" במדדים נעלמו כמעט לחלוטין, דבר שהופך את דלת הכניסה/יציאה מהשווקים לצרה במיוחד.

מדובר בגן עדן לרובוטי המסחר, שכן לא צריך הרבה כסף על מנת להטיס/להפיל את השוק. דוגמא לכך קיבלנו אתמול בשעות הבוקר, כאשר 9 עסקאות של קנייה על 1300 חוזים בלבד על מדד ה-S&P500, סכום שאינו נחשב גבוה, הביאו לקפיצה של החוזים ב-0.7%.

בגזרת הסחורות, הזהב עולה 0.2ֵֵ% ונסחר סביב 1,329 דולר לאונקיה, בעוד הנפט עולה 0.5% ונסחר סביב 59.6 דולר לחבית.

 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

טסלה בדרך לשיא - למרות ירידה במכירות באירופה

למרות ירידה חדה במכירות באירופה והתחרות ההולכת וגוברת מצד חברות סיניות, טסלה מצליחה לשמור על מגמה חיובית הודות להתמקדות בטכנולוגיות מתקדמות ובינה מלאכותית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla 1.95%  בולטת השבוע וקרובה לשיא כל הזמנים שלה, למרות נתוני מכירות מאכזבים באירופה. המנייה עולה ב-3% ונסחרת ב-465.78 דולר, רק צעד אחד מהשיא ההיסטורי של 488.54 דולר שנקבע ב-18 בדצמבר האחרון. אם המנייה תסגור ברמה הנוכחית, זה יהיה הסיום השני הטוב ביותר בהיסטוריה של החברה, רק מתחת לשיא הסגירה של 479.86 דולר מ-17 בדצמבר. המשקיעים פשוט מתעלמים מהמספרים המאכזבים שמגיעים מאירופה ומתמקדים בדברים אחרים לגמרי.

טסלה מכרה באיחוד האירופי 25,656 רכבים, ירידה חדה של 18.6% משנה שעברה, ובאזור האירופי הרחב יותר המכירות ירדו ב-10.5% ל-39,837 יחידות. המספרים האלה מגיעים בזמן שכל השוק של רכבים חשמליים באיחוד האירופי עלה ב-20% ל-167,586 יחידות, ובאזור האירופי הרחב הצמיחה הייתה אפילו יותר חדה - 21.9% ל-260,256 רכבים.


ענקית הרכבים החשמליים מתמודדת עם תחרות סינית עזה שגוזלת לה נתחי שוק. BYD הסינית מכרה באיחוד האירופי 13,221 רכבים, עלייה של 272% משנה שעברה, ובאזור האירופי הרחב המכירות שלה גדלו כמעט פי 4 ל-24,963 יחידות. החברות הסיניות מציעות רכבים במחירים תחרותיים יותר ובונות יכולות ייצור מרשימות. העליונות של טסלה בשוק הרכבים החשמליים האיכותיים מתמוטטת כשמתחרים חדשים מגיעים עם הצעות משכנעות יותר.


המשקיעים מתעלמים לחלוטין מההתרחשויות באירופה ומתנהגים כאילו הנתונים האלה לא קיימים. טסלה כבר דיווחה על רבעון שלישי שיא עם כמעט 500,000 רכבים שנמכרו ברחבי העולם, מספר שמכסה על הבעיות האירופיות. המכירות בארצות הברית זינקו כי קונים רצו לנצל את את קרדיט המס הפדרלי של 7,500 דולר לפני שהוא נגמר. זה יצר ביקוש מלאכותי שעזר לטסלה להסתיר את הבעיות במקומות אחרים. שוק הרכבים החשמליים בארצות הברית הגיע לרמה של כמעט 12% מכל המכירות החדשות בספטמבר - שיא היסטורי. טסלה עדיין שולטת בשוק האמריקאי והמכירות שלה שם מפצות על הקושי באירופה. חשוב לציין שלמרות שספטמבר היה חודש קשה לטסלה באירופה, הקצב של הירידה השנתית מתמתן. במבט על השנה כולה המכירות שלה באיחוד האירופי יורדות ב-39% ובאזור האירופי הרחב ב-29%, מה שטוב יותר מהקצב שראינו במחצית הראשונה של השנה.


הסיבה לעליות

הסיבה האמיתית לעלייה במנייה לא קשורה כלל לרכבים ולמכירות השגרתיות. המשקיעים הפסיקו להתייחס לטסלה כחברת רכב רגילה ועברו להתייחס אליה כחברת בינה מלאכותית וטכנולוגיה מתקדמת. הם מתמקדים ברובו-טקסיות האוטונומיות שטסלה מבטיחה לפתח, ברובוטים האנושיים שהחברה מציגה, ובפוטנציאל הבינה המלאכותית שלה, לא במכירות הרכבים השגרתיות שמתרחשות היום. זה הדבר שמעניין אותם ושמניע את המחירים.