נעילה באירופה: הדאקס ירד 0.4% - מתחת לרמת ה-11,000 נק'

לאחר שבוע בו נפל הדאקס 4.4% המדד הגרמני המשיך לאבד גובה, למרות שפתח בעליות חדות
גיא ארז | (3)
נושאים בכתבה אירופה

לאחר שהמדדים המובילים בבורסות אירופה פתחו את שבוע המסחר בעליות שערים חזקות - אלו נחלשו בהמשך, וה-דאקס שרשם בשבוע האחרון נפילה של 4.4% (בעיקר ברקע להפחתות שביצע הבנק הסיני במטבע היואן), נעל בירידות שערים על רקע נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב.

דאקס

CAC 40

פוטסי

מילנו

מדד האמפייר סטייט בארה"ב לחודש אוגוסט ירד לרמה הנמוכה שנרשמה מאז המיתון. מדד הראה קריאה של מינוס 14.9 נקודות לעומת קריאה חיובית של 3.9 נקודות ביולי. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

למשקיעים בחשיפה לאירו רציף- המטבע נסחר כעת בעליות קלות מול השקל. מול הדולר האירו נחלש קלות, לאחר תקופה בה התחזק מולו ואף חצה את רמת ה-1.12 דולר לאירו - כעת הוא נסחר ברמה של 1.1092 דולר לאירו. במהלך היום התבצעה עליה במטבע האירופי (הן מול השקל והן מול הדולר), כנראה בשל פרסום נתון המאזן המסחרי ביבשת (יחס בין יצוא ליבוא), שעמד על שיעור של 26.4 וחיזק מעט את המטבע.

הבוקר באסיה - המסחר ננעל במגמה מעורבת בצל נתוני צמיחה מאכזבים מיפן. על פי נתונים רשמיים, כלכלת יפן התכווצה בכ-1.6% ברבעון השני של השנה. למסחר אסיה - לחץ כאן.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קניתי היום קסם דאקס ממונף לדעתי יש מקום לעליות בדאקס (ל"ת)
    רפי 17/08/2015 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 17/08/2015 17:08
    הגב לתגובה זו
    הוא אמר לפני שהמשבר עם יוון נפתר שכדאי להשקיע בדאקס. כשהוא עלה הוא היה מספיק זחוח להגיד אמרתי לכם. אז אממממ אדון אלדד מה אתה אומר עכשיו....
  • 1.
    אבל אמרתם שת"א מחכה לחו"ל לא? (ל"ת)
    לביזפורטל 17/08/2015 10:52
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.