נעילה שלילית באסיה: הניקיי נפל 2.3%, בעולם מחכים להחלטת הפדרל ריזרב

הבורסות באסיה רשמו את הירידות החדות והמתמשכות ביותר מאז חודש יוני. ברקע, חשש המשקיעים מהסיכון ומעבר לאפיקים סולידיים
אמיר נהרי | (5)
נושאים בכתבה אסיה ניקיי

השווקים באסיה ממשיכים את המומנטום משבוע שעבר ופתחו את השבוע הנוכחי בירידות שערים חדות. המדד האזורי באסיה נעל את יום המסחר השלילי השלישי ברציפות - לראשונה מזה שבעה חודשים. ברקע, דוחות מאכזבים ביפן ובסין ובריחה של משקיעים לאפיקים סולידיים יותר. העיניים יהיו נשואות השבוע להחלטת הפד' ביום שלישי בלילה.

מדד הניקיי נפל 2.5% ההאנג סנג מהונג קונג ירד 2.1%, הקוספי הדרום קוריאני איבד 1.5% והבורסה בבומביי ירדה 2%. סוני נפלה על רקע הייצוא וענקית הפחם הסינית, China Coal Energy, צנחה לאחר פספוס יעד הרווח.

מניית סוני, ענקית הטכנולוגיה היפנית, נפלה 3% בשל הפסדים שנגרמו לה בתחום הייצוא לאור התחזקות היין ושחיקת הדולר. חברת China Coal Energy, מפיקת הפחם השנייה בגודלה בסין, צנחה 4.5% לאחר שפרסה מדוחותיה כי הרווח לשנת 2013 יהיה נמוך ב-65% מהצפי.

לאחר שבוע כואב בשוק המניות, המשקיעים יחזרו הערב לוול סטריט כשאי-הוודאות הפוליטית בשווקים המתעוררים עדיין ברקע, ולקראת ההחלטה האחרונה של בן ברננקי כיו"ר הפד'. החוזים העתידיים נסחרים כעת בעליות שערים קלות. עונת הדוחות תמשיך לרכז עניין רב, כאשר הכוכבות של השבוע הן שלוש מניות מסקטור האינטרנט והטכנולוגיה - אפל, גוגל, ופייסבוק.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    god bless usa 27/01/2014 07:54
    הגב לתגובה זו
    לא גילו מאחורי הנזקים בארצות הברית עומדים היהודים בוודאות !!!!!
  • 2.
    UPETER CAPITAL MARKE 27/01/2014 07:48
    הגב לתגובה זו
    את GM הם הפכו ל MG איפה המשיח -עשיו האמריקאי?נא לקרוא לו להגיע לארצות הברית במיידי ולא לשכוח את החרבו
  • 1.
    הופטרללהגורביץ' 27/01/2014 07:46
    הגב לתגובה זו
    הימור: היום עליות חדות בארצות הברית
  • בא 27/01/2014 09:35
    הגב לתגובה זו
    כסף של הפד . והשוק מנופח מאוד מאוד .
  • נראה לי שהלכו השורטים (ל"ת)
    הופטרללהגורביץ' 27/01/2014 15:36
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.