רווח נקי של 3.4 מיליון ש' לבנק עצמאות ברבעון
סדרת פרסמומי דוחות הבנקים הקטנים נמשכת. היום זהו בק עצמאות - המדווח על רווח נקי של 3.4 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 37.3%. הנהלת הבנק העוסק בעיקר במתן משכנתאות מקבוצת הבנק הבינלאומי הסבירה, כי הגידול ברווח הנקי הושפע בעיקר מגידול ברווח מפעולות מימון, מקיטון בהפרשה לחובות מסופקים ומקיטון בהוצאות תפעוליות ואחרות.
התשואה נטו על ההון, בחישוב על בסיס שנתי, הינה 7.0%, לעומת 5.5% בתקופה המקבילה אשתקד, ו-8% בשנת 2004 כולה.
הבנק, נזכיר פועל באמצעות שבעה סניפים וייחודו של הבנק הינו בשירות הניתן על ידי יועצי המשכנתאות הפועלים על פי אישור מיוחד של בנק ישראל. בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 העמיד הבנק, אשראי לציבור בסכום כולל של 148.1 מיליון שקל לעומת 100.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ- 47.5%. האשראי החופשי הכלול בסכום זה הסתכם ב- 128.8 מיליון שקל לעומת 72.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 78.6%. סך כל האשראי המוכוון שהעמיד הבנק הסתכם ב- 19.3 מיליון שקל לעומת 28.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 31.8%.
ברבעון הראשון בשנת 2005 חל גידול בהיקף הפרעונות המוקדמים של הבנק בשיעור של 72.2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והם הסתכמו בסך של 86.8 מיליון שקל, הגידול בביצועי משכנתאות ובהיקף הפרעונות המוקדמים כולל מיחזור משכנתאות כפועל יוצא מירידת שיעורי הריבית על המשכנתאות. תופעת המיחזור גברה ברבעון הראשון של שנת 2005 לנוכח ביטול מס בולים המקטין את עלויות המעבר.
הרווח מפעולות רגילות לפני מסים הסתכם בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 ב-6.6 מיליון שקל לעומת 4.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 37.4%.
התשואה ברוטו על ההון היתה, על בסיס שנתי, 13.8% לעומת 10.7% בתקופה המקבילה אשתקד ו-13.9% בשנת 2004 כולה. הרווח הנקי למניה בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 היה 25.81 שקל לעומת 18.80 שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחובות מסופקים הסתכם ב-7.4 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 6.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 10.9%. הגידול ברווח מפעילות מימון נבע בעיקר מהעלייה בתיק האשראי במגזר הצמוד למטבע החוץ והמגזר השקלי הבלתי צמוד וכן מעמלות מסילוק מוקדם של הלוואות.
ההפרשה לחובות מסופקים הסתכמה במיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 1.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 40.6%. שיעור ההפרשה לחובות מסופקים ביחס ליתרת האשראי לציבור שבאחריות הבנק הינו, בחישוב שנתי, 0.18% בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 0.31% בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות התפעוליות והאחרות הסתכמו ב- 5.9 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 6.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 3.1%.
ההוצאות התפעוליות והאחרות הסתכמו ב- 5.7 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2005 לעומת 6.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 9.4%.
המאזן של הבנק ביום 31 במרס 2005 הסתכם ב-2.193.6 מיליארד שקל, לעומת 2.103 מיליארד ב-31 במרס 2004 ולעומת 2.178 מיליארד בסוף 2004, גידול של 4.3% ו-0.7% בהתאמה. האשראי לציבור הסתכם ב-31 במרס 2005 ב-2.185 מיליארד שקל לעומת 2.092 מיליארד שקל ב-31 במרס 2004, גידול של 4.4%.
פקדונות הציבור הסתכמו בסוף הרבעון ב-230.5 מיליון שקל לעומת 275 מיליון קיטון של 16.2% שנבע מפרעונות שוטפים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.29% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".