ועדת הכלכלה
צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

עימותים וצעקות בוועדות הכנסת בדיון על הפסקות החשמל: מה יהיה באוגוסט?

יו"ר נגה ומנכ"ל חברת החשמל המשיכו היום בוועדת הכלכלה של הכנסת את מופע ההאשמות ההדדיות שלהם. שפיגלר: אם היינו מקבלים הנחייה היינו מייצרים עוד חשמל נקודה. תורג'מן: הנחינו להפעיל את רוטנברג 1 נקודה. בוועדת הכספים המהומה המשיכה בין השניים ושפיגלר טען כי "חברת החשמל היא לא מצורעת ואין לה אות קין, ובסוף השנה היא תייצר רק 33% מהחשמל, רדו ממנה ותתעסקו בדברים אחרים"
נחמן שפירא | (2)

סערת הפסקות החשמל עדיין לא תמה והיום בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, המשיכו חילופי הדברים וההאשמות בין חברת נגה לחברת החשמל בשאלה מי אשם במחדל שגרם למאות אלפי אזרחים לשבת ללא חשמל בשיא השרב ביום שישי לפני עשרה ימים.

לאור המחדל התכנסה ועדת הכלכלה לדון בנושא במוכנות רשת החשמל לאירועי קיצון ומניעת הפסקות חשמל יזומות. היו"ר ביטן אמר בפתח הדיון כי "כולנו היינו עדים למה שקרה לפני למעלה משבוע, וזו לא הפעם הראשונה. הוא הוסיף כי היה צריך להתכונן לכך, ואמר כי המטרה של הדיון היא ניסיון להבין מה הסיבה שגרמה לכך ומה צריך לעשות כדי שהפסקות החשמל לא יחזרו שוב".

 

הפסקות החשמל - "אירוע שלא היה צריך לקרות"

 

יו"ר חברת ניהול מערכת החשמל נגה, סמי תורג'מן, ציין כי האירוע ב-2 ביוני לא היה של ביקושים, ואמר כי בשישי המשק צרך 12,540 מגה וואט – 2,050 מגה וואט מתחת למה שהמדינה יודעת לספק. לדבריו, "זה אירוע של היצע. הייצור בישראל לא מספיק. אנחנו חסרים ביחידות ייצור, אבל האירוע בשישי לא היה אמור לקרות. ידענו על מזג אוויר קיצוני, הערכנו את הביקוש ב-12,200 מגה וואט ובפועל הוא היה 12,540. סטייה של 340 מגה וואט, זה 3% ואנחנו יודעים להתמודד עם זה.

 

"הבעיה הייתה שבגלל מזג אוויר קיצוני היקף התקלות ביחידות ייצור היה חריג, איבדנו מאות מגה וואטים. בגלל מזג האוויר הספק תחנות כוח שעובדות על קירור אוויר היה נחות במאות מגה ואטים נוספים, והיה 1,900 מגה וואט פחות ממה שאמור היה להיות למנהל המערכת. לכן נאלצנו להפסיק צרכנים, כי אם לא היינו עושים את זה כל המדינה הייתה בעלטה".

 

ביטן ביקש לדעת איך התקבלה ההחלטה איפה להפסיק את החשמל, ותורג'מן השיב: יש נוהל מתואם עם חברת החשמל". היו"ר ביטן ביקש לדעת מה הסיכוי שנגיע שוב לאותו מצב בקרוב, ומה יקרה באוגוסט. תורג'מן השיב: "בניגוד לדימוי התקשורתי, אנחנו וחברת החשמל מטפלים בזה במשותף. אנחנו מנצלים את עונת המעבר לטפל בתחנות כדי שיהיו בשיא הכשירות, והאירוע תפס אותנו עדיין בהכנות".

"עושים הכל כדי שלא יקרה"

נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

היו"ר ביטן עם מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר. צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת 

ביטן הקשה ושאל איך מבטיחים לנו שאירוע כזה לא יקרה שוב, ותורג'מן אמר: "אנחנו עושים הכל שזה לא יקרה, אבל זה לא בידיים שלנו. ברביעי הוצאנו לחברת החשמל הנחיה להפעיל את תחנת רוטנברג 1 ברביעי בצהריים, בגלל חוסר תיאום ההנחיה לא בוצעה. אפשר היה לעשות את זה אחרת ולהבטיח תחנה נוספת, זה לא היה פותר את הבעיה אבל היה מצמצם אותה. מי שצריך לתת תשובה זו חברת החשמל".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, הגיב ואמר: "לא היה חסר חשמל בישראל אילו היו מפעילים את כל התחנות שהיו על הפרק. אילו הייתה ניתנת לנו הוראה להפעיל את תחנת הכוח רוטנברג היא הייתה עובדת ומייצרת חשמל. לראייה, קיבלנו הוראה להפעיל את היחידות הפחמיות באורות רבין בחדרה והפעלנו. אם נגה אומרים להפעיל אז אנחנו מפעילים. אם היינו מקבלים הנחה להפעיל היינו מייצרים חשמל, נקודה". בתגובה לכך אמר תורג'מן: ההנחיה שלנו הייתה להניע את רוטנברג 1 נקודה. גם אני יודע להגיד נקודה".

 

סמנכ"לית משרד האנרגיה והתשתיות, שרון חצור, טענה כי "מנכ"ל המשרד קיים הערכת מצב והמשרד נמצא בלב תחקיר האירוע. היא הוסיפה כי המסקנות יוסקו והדבר נמצא בטיפול נגה, והבהירה כי הנושא הראשון שעל סדר יום המשרד הוא אמינות האספקה".

ח"כ אברהם בצלאל סיפר על טלפונים שקיבל לפני כניסת שבת ועל משפחות שארזו הכל ועברו לעשות את השבת ביישובים עם חשמל, ושאל איך מסיימים עם הסאגה הזו אחת ולתמיד. ח"כ יוסף עטאונה אמר כי הכאב הזה משותף ליהודים וערבים כאחד, וציין כי אם הייתה בעיה בסוף השבוע למי שנותק מחשמל אז צריך לחשוב כמה גדולה הבעיה של 150 אלף הבדואים בכפרים הלא מוכרים בנגב, שבכלל לא מחוברים לחשמל.

 

ח"כ לשעבר חיים ילין, המייעץ כיום לחברת דוארל, אמר כי הבעיה היא שהכל הפך לפוליטי, ושהפכו את האגירה ממשהו שיכול להיות פתרון למשהו שקשור לחרדים ולחשמל כשר.

נציג התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אורי הס רהב, אמר כי רואים שורה של תהליכים והחלטות ממשלה שמשתמע מהן ירידה מהמחויבות לעקרונות הרפורמה של 2018. הוא הוסיף, כי כשמדברים על פתרונות ביניים צריך לעשות אותן באופן שלא יפגע ברפורמה ולא ירכז עוד כוח ייצור בחברת החשמל. שפיגלר הגיב על כך ואמר: "חברת החשמל היא לא מצורעת ואין לה אות קין, ובסוף השנה היא תייצר רק 33% מהחשמל, רדו ממנה ותתעסקו בדברים אחרים".

 

ביטן אמר כי מה שחשוב זה קודם כל שתהיה אספקת חשמל. כדי לוודא שכך יהיה הוא הודיע כי בשבועות הקרובים יכנס את הוועדה לדיון נוסף בנושא, "בגלל ההתכתשות אני מבקש מסמך משותף של נגה וחברת החשמל, איך הן מטפלות בזה שהסיפור שהיה בתחילת החודש לא יחזור על עצמו בתקופה הקרובה".

 

 "בימי עומס מתנהלים כמו מדינת עולם שלישי"

 

במקביל נערך גם דיון בוועדת הכספים בנושא 'העלייה במחירי החשמל וההשלכות המשקיות עקב המשבר והתקלות באספקת החשמל'.

במהלך הדיון הציג מנכ"ל חברת החשמל כי לחברה כלים מוגבלים לפעילות בשטח, בעת הקמת, תיקון ותחזוקת תשתיות, וכי נדרשת חקיקה הממתינה לאישור הממשלה. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני קרא לממשלה לקדם את החקיקה בהקדם: "לא יכול להיות שבימי עומס נתנהל כמו מדינת עולם שלישי, נניח גם הצעת חוק פרטית, כך שאם ההליכים לא יוקדמו נקדם זאת בעצמנו".

 

עוד העלו בחברת החשמל כי דרושים להם תקציבים משמעותיים גם לתחזוקת המערכת, שעה שתקלות בתשתיות הקיימות הן שהביאו לאי עמידה בעומסים ולצורך בניתוק אזורים שונים מחשמל. יו"ר החברה לניהול מערכת החשמל ציין כי בעת הפסקות החשמל חלה סטייה של 3% מהערכת החברה לשיא הביקוש, במקביל לתקלות נרחבות גם בתחנות המייצרות בגז, וכי החברה תגדיל את שולי הרזרבה. עוד ציין כי ניתוק אזורים מסוימים נעשה באופן עיוור לחלוטין, ללא כל הבחנה בין אזור לאזור, למעט הרצון לייצב את המערכת. לעניין הוזלת מחירי החשמל, ציינו ברשות החשמל כי תעריף יוזל, והכסף שיכנס ממכירת תחנת אשכול בעוד כחצי שנה ומיועד לכך, יתגלגל לצרכן.

 

ח"כ משה גפני ציין כי "הייתה התחייבות של הקואליציה הנוכחית ושל ראש הממשלה, שלא תהייה עלייה במחירי החשמל, ושאם תהייה יפחיתו אותה, זהו מרכיב מאוד משמעותי ביוקר המחייה. בנוסף מטריד אותנו כיצד מפסיקים את הספקת החשמל, כאילנו אנחנו מדינת עולם שלישי, יש פה ימים מאוד מאוד חמים, ויש בתוך כך את השאלה האם יש מדיניות מכוונת של הורדת חשמל באזור אחד ולא באזור אחר. המדינה השקיעה המון כסף בנושא החשמל כאן בוועדה, וזה נורא ואיום מה שקרה".

 

בחברת החשמל הצביעו על תשתיות רעועות, המצריכות תחזוקה דחופה, ועל חקיקה הנדרשת על מנת לאפשר לחברה לפעול. מנכ"ל החברה, מאיר שפיגלר טען כי "רשת החשמל נמצאת בתת תחזוקה, היא כוללת את כל קווי ההולכה, והחלוקה לנקודות הקצה במדינת ישראל, ואת תחנות המשנה. תקלות היו ויהיו, צריך לעשות הכל כדי למעט ולמגר אותן. במשך שנים עד עשרות שנים לא השקיעו את מה שצריך ברשת ההולכה של מדינת ישראל. הרשת מתבלה, אם לא משקיעים את מה שצריך כדי לתקן אותה, נראה ליקויים ברשת, ניתוקים לא יזומים".

נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

סוער בוועדות. צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת 

שפיגלר קרא להעמיד תקציב מתאים: "אנחנו משוועים לקבל את התקציב הנדרש ואת כוח האדם הנדרש, כדי לעשות מה שמצופה מאתנו. הדבר על שולחן הרגולטורים, אנחנו לא מרפים מזה, הנושא בראש סדר העדיפויות, ברגע שיתנו לנו את האישור, הדבר יעשה. המצב לא טוב, אני לא רוצה לומר רע מאוד, עד כדי כך שהיו תקלות עם תיקון שבר ואפילו את השבר לא תיקנו. אם לא יהיה טיפול מידי, כולנו נסבול מזה".

 

עוד עלה במהלך הדיון כי חלק מהתקלות נגרמות עקב כך שישנן תשתיות חשמל ותיקות שעודן עיליות ומועדות יותר לתקלות בשל פגעי מזג האוויר, כאשר הטמנתן הוא נגזרת גם של יכולת כלכלית של עיריות לממן זאת. כך צוין כי עלות הטמנת כלל התשתיות בישראל הינה 100 מיליארד שקל.

 

36 מיליארד שקל חובות

 

שלמה ארביב, נציג דירקטוריון חברת החשמל ציין כי: "צריך להשקיע ולפתח פי 5 את הרשת. מה שקורה שחברת החשמל מתנהלת כחברה עסקית לגמרי, יש לה היום 36 מיליארד חובות למערכת הבנקאית. אנחנו מדורגים וממנים את עצמנו. אנחנו הגענו לקצה היכולת בגלל החוב הזה. אנחנו צריכים להוכיח שאנו מנוהלים נכון. כמו מכירת אשכול או מכירת רידינג".

 

ח"כ לשעבר קרן ברק, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים: "צריכת החשמל גדלה, גם בגלל גידול טבעי אבל גם כי הכל נהייה מחושמל. תשלם עוד מעט כסף, יהיו לך יותר תחנות. נוגה בעצמה אומרת שעד 2035 צריך עוד 7-8 תחנות, שבוע שעבר אישרו רק עוד 2. הקמו כזו תייצר גם תחרות במשק".

 

לצד הנושא הכלכלי, הדגישו ברשות את הבירוקרטיה המקשה עליהם, כך ציין שפיגלר: "לפעמים אנחנו צריכים לקבל אישורים ולתאם אותם עם 46 גורמים במדינה, כל אחד יש לו את הניואנסים שלו, ורצון לבדוק, לעכב ואי אפשר להתקדם כך".

 

בחברה הציגו 2 חוקים שברצונם לקדם: הראשון חוק המעגן מעין הסכמה שבשתיקה, והוצא מחוק  ההסדרים לבקשת הייעוץ המשפטי לממשלה, ולפיו אם החברה פונה במסגרת פעילותה לגורמים שנדרש אישורים כדי להתקדם בפעילות, ואלה לא עונים במשך 21 יום, יש לראות בכך הסכמה.

 

החוק השני נוגע לנוהל כניסה למקרקעין, במסגרת עבודות של החברה, כאשר בחברת חשמל ציינו כי בעוד עבור יתר התשתיות כגון נפט, גז ואחרות, ישנם תנאים מקלים במסגרת כניסה כזו כאשר מספיקה הודעה, בעוד בנוגע לחשמל אין ויש צורך בהסכמה פוזיטיבית כאשר לא תמיד ידוע מי מחזיק בקרקע. בחברת החשמל כי יש צורך בהחלטה ממשלתית, וכי הדבר תלוי במשרד האנרגיה.

 

2 תחנות חדשות

  

סמי תורג'מן, יו"ר נגה טען בסיכום אירוע ההפסקות חשמל כי הייתה סטייה של 3% מהערכת החברה לשיא הביקוש, ובמקביל נרשם היקף תקלות גבוה מאוד בייצור החשמל, כולל בתחנות המייצרות בגז, שחוו ירידת הספק משמעותית נוכח החום. לדבריו החברה הייתה מפעילה שולי רזרבה רחבים יותר בדיעבד, וכי כך יפעלו בעתיד.

  

נציגי נגה ונציגי הממשלה טענו כי הממשלה מקימה 2 תחנות חדשות, וישנם שורת צעדים כדי לחזק את המשק. ח"כ מהוועדה ביקר את הדברים: "יהיה תוך שבוע? אתם מדברים על עוד שנתיים עוד 2 תחנות".

 

תורג'מן טען כי "הניתוק של השנאים והקווים היה מחויב המציאות כרגע שיש ירידה בהספק, אם לא ננתק את החשמל, אנחנו עלולים להגיע למצב של הלטה בכל הארץ או בחלקים נרחבים בארץ. אנחנו לא יודעים מי נמצא על קו כזה או אחר ספציפי, במצב של שרידות מנהל המערכת ניתק 12 קווים, ללא הבדל דת, מין, פריפריה, הוא לא יודע מי יושב על השנאי, מה שמעניין אותו זה שרידות המערכת, הסדר עדיפות הוא איזה שנאי מועמס במספיק מגה וואטים כדי שאם הוא יוריד אותו זה יבטיח שרידות".

 

לעניין הוזלת מחירי החשמל, טען איתי גוטגליק, מרשות החשמל, כי "אנחנו יודעים שמה ששייך לצרכנים שייך לצרכנים, אנחנו נוזיל את התעריף, נעשה את השכלול והכסף יתגלגל לצרכנים. שתהייה סגירה פיננסית של תחנת אשכול, סדר גודל של חצי שנה הכסף יגיע, מה שמגיע לצרכנים יגיע אליהם".

 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נכהצ 12/06/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    חבורת מנוולים ומנותקים בממשלת פשע מנהלים לנו את החיים וגם את המתים. ביזיון ובושה.
  • חיים 12/06/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
    חלול כמו הראשים של כל הנהגת השמאל,
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

קבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gptקבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gpt

למרות השקעה נמוכה, מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם

למרות השקעה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל קיימת מערכת בריאות שנמצאת ברמה גבוהה שמקבלת ציונים טובים ברוב המדדים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מערכת הבריאות

הכותרות נוטות להכות במערכת הבריאות בישראל על כך שההשקעה בה נמוכה מדי ביחס למדינו המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים שהראו כי ההוצאה הלאומית על בריאות בשנת 2024 עמדה על כ‑7.3% מהתוצר, כאשר ההוצאה לנפש הגיעה לכ‑3,900 דולר לפי שווי כוח הקנייה. מדובר ברמה נמוכה בהשוואה לרוב מדינות רבות ב‑OECD, אך ראו זה פלא: ישראל בכל זאת מובילה בשירות הרפואי שהיא מעניקה לאזרחים ובפער, משאר המדינות שאנחנו נוטים להשוות את עצמנו אליהן. 

שיעור הכיסוי הביטוחי הוא מהגבוהים בעולם, כאשר כל תושב מקבל סל שירותים אחיד הכולל גם טיפולים שגרתיים, ניתוחים ועד לתרופות מצילות חיים. נוסף על כך, מערכות המידע הרפואיות של קופות החולים נחשבות למתקדמות במיוחד, כך שהיסטוריית הטיפול הרפואי נגישה לרופאים בזמן אמת. מדובר ביתרון שמאפשר קיצור תהליכים, הפחתת טעויות ושיפור איכות הטיפול.

המצב הזה גורם לכך שישראל מציגה נתונים טובים ביחס למדינות מפותחות בלא מעט תחומים, כמו רפואה מונעת ושיעורי תמותה נמוכים ממחלות מסוימות. ישראל מדגימה מודל שבו יעילות ניהולית מצמצמת את השפעת מגבלות התקציב. מערכת הקהילה מפותחת, והשילוב בין רפואה מתקדמת ושירותים דיגיטליים מאפשרים שמירה על רמת טיפול טובה, גם אם לא בכל הפרמטרים ישראל מובילה. כנראה ניהול ממוקד, תמריצים תפעוליים ופריסת שירותים רחבה הם חלק מהגורמים המאפשרים לה להמשיך להציג ביצועים טובים בתחומים מסוימים.

תוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל הגיעה לכ-83.8 שנים, מה ששם אותנו במקום 4 בדירוג ה-OECD בתוחלת החיים. נגישות וטיפול: בספר Health in a Glance 2023 של ארגון ה-OECD מצוין כי ישראל מפגינה ביצועים טובים במדדים של איכות וטיפול בהשוואה למדינות בהכנסה גבוהה. הדוח מצוטט כי "המערכת מתפעלת ביצועים טובים יותר מהממוצע ב-OECD ברוב המדדים הנוגעים לזמן המתנה, איכות וטיפול רפואי". בשל ההוצאה הנמוכה יחסית לעומת ביצועים לא רעים, ניתן לומר כי קיימת אפקטיביות במערכת: כלומר, "מה שמתקבל ביחס למה שמושקע" הוא גבוה באופן יחסי. היעילות הזו מתאפשרת הודות למבנה מערכת הבריאות והשירות שניתן לציבור דרך קופות החולים. רפואה בקהילה דרך הקופות פועלת בהיקף רחב, כך שעומס משמעותי מוסת מבתי החולים ונותר במרפאות המשמשות מקור מרכזי לטיפול שוטף. זה מסביר כנראה כיצד ישראל מצליחה להישאר באזור ביצועים איכותיים בחלק ממדדי השירות והאיכות, כולל רפואה מונעת, טיפול במחלות כרוניות ושמירה על קשר טיפולי הדוק בין רופא למטופל. הרפואה בקהילה. לפי הדו״ח של Observatory, כ-41%  מההוצאה על בריאות בישראל מוקצית לטיפול בקהילה ומניעה. במילים אחרות, קיימת תשתית ארגונית יעילה שמאפשרת להפיק תועלת גבוהה יחסית מכל שקל שהממשלה משקיעה במערכת הבריאות. 

טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים, קרדיט: גרוק
טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים - קרדיט: גרוק