העמלה הנסתרת בהלוואה למימון רכב - כמה באמת גובה מימון ישיר מהלקוחות שלה?

רוי שיינמן | (6)
נושאים בכתבה מימון ישיר

רק בקורס במימון אנשים מבינים כמה נושא פשוט כמו הלוואה יכול להיות מסובך. חברה נותנת הלוואה של 100 אלף שקל ב-10% לשנה. נשמע פשוט, קל, ברור, אבל האם מדובר בריבית נקובה, ריבית חודשית, ריבית אפקטיבית? רק כדי שתבינו כמה זה חשוב וכמה חוסר הידע שלנו פוגע בנו, נדגיש כי אם זאת ריבית נקובה שנתית, אז כדי להגיע לריבית האפקטיבית שזו הריבית האמיתית צריך לחשב ריבית חודשית ואז לחשב ריבית דריבית ולהגיע לריבית השנתית האפקטיבית שהיא במקרה הזה 10.5%.

כלומר, מה שאומרים לכם בבנקים, בחברות המימון הוא לרוב לא שקר, אבל הוא גם לא האמת כולה. יותר מהכל, זה ניצול של חוסר ידע ושימוש במונחים לא מוכרים ומבלבלים, כשבדוגמה האמורה אתם משלמים בעצם 10.5% ולא 10%. אבל רגע, זה עוד לא הכל. 

נניח שאתם משלמים עמלה ראשונת - עמלה על פתיחת תיק, על רישום, על טיפול, הגשת מסמכים, לא משנה איך תקראו לזה - בשיעור של 1.5% מהיקף ההלוואה. כלומר, קיבלתם לכאורה הלוואה של 100 אלף שקל בריבית של 10%, אבל סיפרנו לכם שהריבית האפקטיבית היא 10.5% ובלי קשר שילמתם עמלה של 1,500 שקל.

אתם בעצם לא לקחתם הלוואה של 100 אלף שקל אלא של 98.5 אלף שקל - זה הסכום שנכנס לכם בנטו. הריבית שאתם משלמים מחושבת על 100 אלף שקל, והמשמעות היא שהריבית האפקטיבית שלכם היא הרבה יותר גדולה מ-10.5%. היא בפועל 12.7%. וככה עמישראל לוקח הלוואות לכל מטרה, הלוואות בכלל, הלוואות לרכב ומשלם יותר ממה שהוא חושב.

זה בולט בהלוואות לרכב. פתחנו את הדוחות של מימון ישיר. מימון ישיר היא ענקית בתחום ההלוואות לרכב והיא נכנסה גם לתחום המשכנתאות. תחום המשכנתאות גדל אבל מדשדש ברווחים למרות שהיא מציגה בו רווחים חד פעמיים (בזכות מכירת תיק לקוחות): מי לוקח משכנתא במימון ישיר? מי שלא יכול לקחת בבנקים. תחום הרכב שלה הוא ענק ורווחי. הוא בהיקף מאזני של מעל 5 מיליארד שקל (ברוטו), אבל ההפרשה  להפסדי אשראי עולה והיא מגיעה לשיעור הפרשה מסך החובות של כ-3.3%. מעבר לכך - כ-900 מיליון שקל של חובות על רכבים לא משולמים בזמן. זה אומר שאנשים קונים רכבים ולא מצליחים לשלם את החזרי הלוואות וזה חלק גדול מהחוב הכולל - מעל 15% מהלווים. המצב בבנקים טוב יותר דבר שמעיד על לקוחות חזקים יותר. 

כאן תוכלו לראות את הפיגורים בתשלומים של אלו שמפגרים בחיתוכי זמן שונים, מה שמדאיג יותר מכל הם אלו שמפגרים מעל 90 יום בתשלום:


עניין אחר שצף מהדוחות הכספיים ומחזיר אותנו לשיעורים במימון הוא העמלות והריבית על הלוואות לרכב. רוב ההלוואות מסתבר הן בריבית קבועה צמודה למדד והן בריבית משוקללת של 9.5%, אבל כשלוקחים בחשבון את העמלות מגיעים ל-11%. זו ריבית עם בטוחה של רכב, בטוחה חזקה, זה אמור להיות זול יותר.

קיראו עוד ב"בארץ"

אולי הריבית הגבוהה היא שמסבירה את הירידה בפעילות השנתית לאשראי בתחום הרכב של 6.8 מיליארד לעומת 6.9 מיליארד ב-2023 ו-7.6 מיליארד ב-2022, ואולי זה פשוט התחרות החזקה בתחום. אבל מה שמדהים שלמרות התחרות הריבית לא ירדה - 11% בדומה לריבית האפקטיבית בשנה שעברה. ברבעון הראשון הועמדו הלוואות על פי ההערכות של כ-1.7 מיליארד שקל. 

כך או אחרת, מגזר הרכב, שמהווה את עיקר פעילותה של החברה הרוויח 104 מיליון שקל בשנת 2024  ירידה משמעותית לעומת 153 מיליון שקל ב-2023. החברה הסבירה כי המלחמה, שהחלה ברבעון הרביעי של 2023, הובילה לדחיות תשלומים רבות ללקוחות כדי להקל עליהם תזרימית, אך השפעתן נחשבת לבלתי מהותית. עם זאת, הקלות בגבייה והרעה צפויה במצב הכלכלי דחפו את מימון ישיר להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי עבור הלוואות שאינן בפיגור, מה שהביא את סך ההוצאות להפסדי אשראי ל-224 מיליון שקל ב-2024

תיק המשכנתאות גדל ל-900 מיליון שקל, והיא עברה מהפסד לרווח של 52 מיליון שקל, אבל הודות לעסקת איגוח שהניבה הכנסה של 38.7 מיליון שקל. הריבית הממוצעת על משכנתאות היא מפחידה - מעל 10%:


תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בסוף היום הבנק לא נותן ומשגע אותך אז לפחות מימון ישיר מסדר את הדברים מי שלוקח יודע שזה גבוה (ל"ת)
    מיקי 30/03/2025 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 30/03/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
    קונים במזומן בלבד או שעושים ליסינג. מימון ישיר זו צרה צרורה
  • 2.
    מרסק Tas 30/03/2025 00:46
    הגב לתגובה זו
    לבקש מהמלווה טבלת סילוקין מחייבת וככה אפשר לדעת באמת מה התשלומים אמורים להיות ומה אחוזי הריבית שעושקים אתכם
  • Sanchez 30/03/2025 09:24
    הגב לתגובה זו
    ובטח שלא יצליחו לגזור משם את הריבית האמיתית שהם משלמים !
  • 1.
    נוכלים נמאסתם (ל"ת)
    אנונימי 29/03/2025 23:58
    הגב לתגובה זו
  • זיבי ברק 30/03/2025 06:51
    הגב לתגובה זו
    העולם נהייה מלא מלא נוכלים וחלאות שקרנים גנבים ורמאים ממש כמו 120 החלאות המזוהמות שיושבות בכנסת ועושקת את עם ישראל א
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.