מיקרוסופט או גוגל: מי בסוף תבלע את יאהו?

האנליסטים ומנהלי ההשקעות בוול סטריט מעריכים היום כי סביר להניח שמיקרוסופט תגדיל את הצעת הרכש ותספח לעצמה את ענקית החיפוש. אולם, בינתיים יאהו עלולה ללטוש עיניים לעבר המתחרה הנצחית
שהם לוי |

למרות שיאהו (YAHOO INC) דחתה באופן פורמלי את הצעתה של מיקרוסופט (MICROSOFT ) – הצעה ללא הזמנה, רבים צופים כי פורטל הווב יפול לבסוף לידי ענקית התוכנה – במחיר יותר גבוה.

כמה מסוגלת מיקרוסופט לשלם – וכמה צריכה להוציא עבור הטרף, בהינתן העובדה כי הצעת הרכש בסך 40 מיליארד הדולרים היא הגבוהה ביותר שהוצעה למיזוג בענף ההייטק. מה גם שביכולתה שלה לייבש את יתרות המזומנים של הרוכשת לחלוטין.

מספר אנליסטים בוול סטריט חוזים כי יאהו לבסוף תהיה חלק ממיקרוסופט – למרות ההתנגדות לדיל עד כה. מספר מחזיקי מניות גדולים ביאהו מחזיקים באותה אמונה. במכתב למשקיעים היום, מנהל קרן נאמנות ידועה, העונה לשם ביל מילר – המחזיקה השנייה בגודלה במניותיה של יאהו אומר היום כי המיזוג הוא סביר, אך יהיה על מיקרוסופט להגדיל את הצעתה על מנת לסגור את העסקה.

אתמול, דחתה יאהו את ההצעה באופן רשמי, כשטענה כי מחיר של 31 דולר למניה הוא נמוך משמעותית מהתמהיל העסקי של החברה. יאהו בוחנת כרגע מספר אופציות נוספות – כולל את ענקית החיפוש גוגל – אולם מציעות נוספות לא הופיעו עד כה. מה גם, שלמעטות יש את האיתנות הפיננסית לעמוד בעסקה בסדר גודל כזה. השאלה הנשאלת במצב זה היא: באיזה מחיר תוכל מיקרוסופט לגייס את תמיכת בעלי המניות של יאהו שיגידו להנהלה הנוכחית ללכת הביתה?

יאהו כבר סימנה כי היא תמצא הצעת רכש יותר מקובלת. מספר עיתונים, כולל הוול סטריט ג'ונרל והניו-יורק טיימס, ציטטו מקורות שלא הזדהו אלה טענו: חבר הדירקטורים של יאהו רואה בעין יפה מחיר של 40 דולר למניה. בתוך כך נזכיר כי המניה לא נסחרה במחיר זה (40 דולר) כבר יותר משנתיים – המחיר בו היתה המניה בינואר 2006.

ההצעה של מיקרוסופט בסך 31 דולר למניה, משקפת פרמיה של 62% מעל למחיר המניה ברגע ההודעה – למרות שיאהו צנחה לשפל של 52 שבועות ברקע לדו"ח חלש. בתחילת אוקטובר, עוד הספיקה המניה לשייט סביב מחיר של 35 דולר, אך החששות מפני מיתון בארה"ב וחולשה בסקטור הטכנולוגיה לחצו על המניה קשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.