שימוש ברכבים, בשיעור 100%, לצרכי העסק

ע"ש 1097/04על רד הנדסה מעליות (1992) בע"מ המשיב: מע"מ ת"א 1
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

המערערת עוסקת בתחום הנדסת המעליות, לרבות התקנה, אחזקה ומתן שירותי חילוץ ממעליות. המשיב הוציא שומה למערערת בגין ניכוי תשומות החזקת טנדרים, בשיעור 100%, במקום שני שלישים.

המערערת טוענת, כי היא מפעל חיוני לצורך חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967 ואת השירותים היא נותנת, כאמור, 24 שעות ביממה - שבעה ימים בשבוע, באמצעות כלי הרכב המסחריים שבבעלותה.

המערערת מפעילה 31 כלי רכב, ומתוכם 20 כלי רכב מסחריים מיועדים לצורך עמידה בדרישות הכוננות, אשר להן היא מחויבת.

יש רכבים, המשמשים כרכבי חברה בלבד שהם רכבי עבודה; ויש רכבים - הטנדרים, שהם רכבי כוננות. הפרדה זו תומכת בדרישת המערערת להכרה בניכוי מלא לרכבים, המשמשים כרכבי כוננות, ובניכוי חלקי לשאר רכבי החברה. נוסף על כך, על פי נוהלי החברה, רכבי הכוננות מנועים מלצאת לנסיעות ארוכות טווח, ואין הם יוצאים לחופשות עם נהגיהם. לכן, אין שימוש מעורב בטנדרים וכל שימושם הוא למתן שירות בלבד. לאור זאת היה מקום לאשר ניכוי תשומות בשיעור 100%.

במסגרת הערעור נטען, כי ההחלטה בהשגה אינה מנומקת ואינה מפורטת. עוד נאמר, כי המחלוקת בין המשיב למערערת היא מחלוקת עובדתית, הנסמכת על האמור בספרי המערערת שלא נפסלו, ולכן נטל ההוכחה מוטל על המשיב.

המשיב הפנה להוראות תקנה 18 לתקנות מע"מ, התשל"ו-1976 [להלן - "התקנות"] וטען, כי בא לקראת המערערת והתיר לה לנכות שני שלישים מן התשומות בגין הרכבים הפרטיים, ולא רק רבע מתשומות אלה, על אף שעיקר השימוש ברכבים הפרטיים, שהחברה כינתה בערעור "רכבי חברה", היה שלא לצורכי העסק. לכן, חלה לכאורה תקנה 18(ב)(3) לתקנות ועל פיה ניתן לנכות רבע מתשומות אלה.

באשר לטנדרים, המנהל לא קבע את החלק היחסי והמדויק של השימוש בעסק, לעומת השימוש שלא לצורכי העסק. לכן חלה תקנה 18(ב)(2) לתקנות, ועל פיה, כאשר עיקר השימוש בנכס הוא לצורכי העסק והמשיב לא קבע את היחס בין שני השימושים, המערערת רשאית לנכות שני שלישים ממס התשומות.

נוסף על כך, המשיב טען, כי המערערת לא הציגה לפניו כל ראיות לכך, שהשימוש בטנדרים הוא לצורכי העסק בלבד, ולא לצרכים פרטיים. נטל השכנוע מוטל על המערערת. שכן, השאלה: מהו השימוש שנעשה בטנדרים היא שאלה לבר-פנקסית, ואין פנקסי החשבונות של המערערת יכולים לשפוך אור על השימוש שנעשה בטנדרים.

המערערת לא ניהלה רישום של הנסיעות, שביצעו בטנדרים לצורכי העסק, לעומת השימוש שלא לצורכי העסק שבוצע בהם. הטנדרים אינם חונים בבית העסק, אלא העובדים נוסעים איתם לבתיהם. די בשימוש זה, שלא לצורכי העסק, כדי להביא לדחיית הערעור.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו

באשר לנטל ההוכחה, מקובלת טענת המשיב, כי התשובה על שאלת השימוש, אשר נעשה בפועל בטנדרים, הנה בידיעתה הבלעדית של המערערת, ואין למצוא לה תשובה מתוך פנקסי המערערת. זאת, במיוחד לאור העובדה, שהמערערת לא ניהלה כאמור רישום של הנסיעות השונות שביצעו הטנדרים. תקנה 18 לתקנות מאפשרת למשיב לאשר ניכוי יחסי, גם אם לא נקבע החלק היחסי בעיקר השימוש ברכב.

יש לקבוע לגופו של עניין, האם אכן היו ראיות לפני המשיב, אשר יאפשרו לו לקבוע, כי השימוש הוא בשיעור 100% לצורכי העבודה, או בשיעור אחר, אשר יאפשר לו לקבוע שימוש יחסי, כאשר הנטל להוכחת טענה זו מוטל, כאמור, על המערערת.

תוצאת קביעה, כי השימוש שלא לצורכי העסק הנו בשיעור 33%, אין משמעה, כי המנהל הפעיל את שיקול דעתו, אלא הנה תוצאה נגזרת בכל מקרה, שבו לא יוכח לפני המשיב, כי השימוש בנכס הנו אך ורק לצורכי העסק, ואין אפשרות לקבוע את השימוש היחסי בו.

בהתאם לכך, יש לחזור ולבחון את הראיות שהיו לפני המשיב, כדי לקבוע: האם הייתה הצדקה לגופו של עניין, שלא לקבל את טענת המערערת, או שלא לקבוע חלק יחסי בעיקר השימוש לצורכי העסק. נראה, כי על פי חומר הראיות שהיה לפני המשיב, הוא יהיה אמור להגיע באופן סביר למסקנה חד משמעית יותר, באשר לחלק היחסי בעיקר השימוש בנכס, ולא הייתה הצדקה להשתמש בהוראות תקנה 18(ב)(2) לתקנות.

המערערת הסבירה, כי כל רכבי הכוננות, שהם למעשה הטנדרים נשוא הערעור, נמצאים בכוננות קריאה מדורגת על פי מיקום וסבב הפעלה. רכבים אלה אף מנועים מלצאת לנסיעות ארוכות טווח, והם אינם יוצאים לחופשות עם נהגיהם.

משיקולים כלכליים, המערערת בחרה שלא לחייב את נהגי הטנדרים להשיבם למקום עסקה עם סיום יום העבודה, מאחר שעלות של שכירת חניון ושל אבטחת רכבים מסתכמת באלפי שקלים לחודש. נוסף על כך, מגורי העובדים אינם נמצאים סמוך לסניפי המערערת, עלות הזנקת כונן מביתו ובחזרה באמצעות מונית, לשם משיכת רכב כוננות והזמן הדרוש לכך, אינם כדאיים כלכלית ומעשית.

רכבי המערערת אינם מבוטחים בעבור נהגים שאינם עובדי החברה, הספסל האחורי של הטנדרים מלא בחלקי חילוף ומיועד רק לצורכי עבודה, וכן נהג, שיוצא לחופשת מילואים או לחופשת מחלה, מחזיר את הרכב למסלול העבודה.

לאור כל האמור לעיל, נראה כי המשיב יכול היה בהחלט להגיע למסקנה ממשית, באשר לייחוס החלק המכריע של השימוש בטנדרים לשימוש עסקי. גם האפשרות התיאורטית להשתמש בטנדרים, באופן חריג לצרכים פרטיים, לא הצדיקה אי קביעת חלק יחסי.

נראה כי בנסיבות העניין, גם אם לא ניתן לקבל את טענת המערערת בדבר שימוש עסקי בשיעור 100%, ניתן לקבוע חלק יחסי של שימוש עיקרי בנכס לצורכי העסק, בשיעור 90%, ובהתאם להתיר את הניכוי.

הערעור התקבל חלקית.

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו

לפני: כב' השופטת דניה קרת-מאיר

ניתן ב-10.9.2006

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".