התחרות בשוק הרכב החשמלי מתגברת - BYD ופולקסווגן מול טסלה
יצרניות הרכב העולמיות חושפות עוד ועוד מכוניות וטכנולוגיות טובות יותר מקודמותיהן, במה שהופך את התעשייה למסובכת ותחרותית יותר מדי יום. יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR חשפה אתמול את הדור החמישי של טכנולוגיית הפלאג-אין ההיברידית שלה שיכולה לנסוע כ-1,280 ק"מ על מיכל דלק אחד וטעינת סוללה אחת.
מדובר בטווח נסיעה גדול במיוחד, כך שגודל המכונית, גודל מיכל הדלק, איכות הסוללה ושילוב המנוע משחקים כולם תפקיד בהגברת היעילות. BYD מייצרת רק מכוניות חשמליות, בין אם מדובר בדגמים חשמליים המתבססים באופן אבסולוטי על סוללה או דגמים היברידיים נטענים. המכוניות החשמליות הזולות שלה זכו לתשומת ליבם של מתחרות המבקשות להגן על נתח השוק שלהן מחוץ לסין.
גם פולקסווגן הודיעה אתמול על תוכניות להשיק באירופה רכב חשמלי לחלוטין שמחירו יעמוד על 20,000 אירו (21,600 דולר) עד שנת 2027. החלטה זו מגיעה חודשים לאחר ש-BYD הורידה את המחיר של דגם ה-Seagull EV ("שחף") שלה ל-10,000 דולר בסין. החברה מוכרת את הדגם הזה גם במקסיקו וברזיל, אבל שם מחירו מתחיל ביותר מ-20,000 דולר. BYD הודתה שהמכוניות הזולות ביותר שלה יעלו יותר בחו"ל בגלל תקנות הבטיחות המקומיות.
היתרון המהותי של BYD הוא בעלויות של בניית המכוניות בסין, בנוסף לכך שהיא גם מייצרת סוללות משלה. פולקסווגן לעומת זאת, מתכננת לייצר רכבי EV בעלות נמוכה באירופה. "מדובר בייצור של מוכניות חשמליות ברמת הכניסה, ייצור שיבוצע באירופה ועבור אירופה", אמר מנכ"ל פולקסווגן, אוליבר בלום. "בכך, אנו משלבים מחויבות ברורה לאירופה כמיקום תעשייתי, מדיניות תעשייתית אירופאית ובסופו של דבר פועלים למען האינטרסים של הלקוחות האירופים".
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבי ה-EV במחיר הנמוך אמורים להגיע שנה או שנתיים לאחר שטסלה TESLA INC תשיק את ה-EV הזול שלה בתחילת 2025. לאחרונה האיצה טסלה את הפיתוח של הרכב החשמלי הזול שלה על רקע האטה בגידול לביקוש למכוניות שלה, ולמכוניות החשמליות בכלל. טסלה מסרה כ-387,000 כלי רכב ברבעון הראשון, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מכך שהצמיחה הכוללת של כלי רכב חשמליים בארה"ב האטה ביותר מ-40% ברבעון הרביעי של 2023 ל-3% בלבד ברבעון הראשון של 2024.
ההצהרות של פולקסווגן ו-BYD הגיעו בדיוק כאשר טויוטה הכריזה על תוכניות לפתח מנועים הפועלים עם דלקים שונים כמו גז טבעי דחוס ומימן. עד לפני כמה שנים, יצרניות הרכב הוציאו דולרים רבים על מו"פ כדי ליצור מנועי בנזין יעילים יותר. כעת עליהן לפתח סוללות, מנועים חשמליים ומגוון רחב יותר של מנועי בנזין שיכולים לעבוד באופן היברידי. הוצאות מחקר ופיתוח יכולות להקשות על שולי הרווח. טויוטה אמרה לאחרונה שהרווח התפעולי לשנת 2025 יירד ב-20% מכיוון שהיא תגביר את ההשקעות בטכנולוגיה. החברה מצפה לרשום רווח תפעולי של כ-27.5 מיליארד דולר לשנה, אם כי בתחילת החודש ציפו בוול סטריט לרווח תפעולי של קרוב ל-35 מיליארד דולר.
- 2.הריצה 30/05/2024 07:44הגב לתגובה זומראה שזה טרנד שיצטמצם!אני מעדיף להשקיע בפולקס וטויו
- 1.יש מקום לכולם במחיר המתאים לכל הרמות (ל"ת)עושה חשבון 30/05/2024 06:43הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
שנת 2024
שנת 2024 היא שנת השיא של החשמליות בישראל כשהן תופסות נתח ששוק של קרוב ל – 25% מהשוק. 35 מותגים מכרו מעל 100 יחידות (אני מקווה שאתם שמים לב לגידול בכמויות של המותגים שמוכרים מעל 100 יחידות. משלושה מותגים ב 2020, ל 14 מותגים ב 2021, 21 מותגים ב 2022, 27 מותגים ב 2023 ועכשיו 35 מותגים, מגמה שמצביעה על הגיוון שלא לומר שיטפון המותגים בשוק המקומי).
לא פחות מ 14 מותגים מסרו מעל 1000 יחידות. במקום הראשון נמצאת BYD עם 16,502 יחידות, יותר מכפול מהבאה בתור טסלה עם 8191 יחידות.MG במקום השלישי עם 6364 יחידות, אקספנג נכנס בסערה למקום הרביעי עם 4885 יחידות, צ'רי עם 4836 יחידות במקום החמישי, ג'ילי 4446 במקום השישי, זיקר (עוד שחקנית חדשה) עם 2608 יחידות, קיה עם 2554 יחידות, יונדאי עם 2543 יחידות, סרס עם 1695 יחידות, אורה עם 1574 יחידות, מרצדס עם 1355 יחידות טויוטה עם 1260 יחידות וסוגרת את מעודן ה 1000+ היא סמארט עם 1079 יחידות.
שנת 2025
עשרת החודשים הראשונים של 2025 מציגים נכון לרגע זה 17 מותגים במועדון ה 1000+. מובילה BYD עם 7676 יחידות במקום הראשון, צ'רי עם 6157 יחידות במקום השני (הודות לגיולים משמעותיים של דגם ה FX EV), אקספנג במקום השלישי עם 5664 יחידות, אחרי טסלה (3661), ג'ילי (3095), לינק & קו (2980), דונגפנג (2065), דיפאל (1989) מקסוס (1984) MG (1734), סרס ( 1714), זיקר (1695), יונדאי (1337) ליפמוטור ( 1122), ב.מ.וו (1100) וסמארט ( 1046) סוגרת את מועדן ה 1000+.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
