תעשיית הרכב ב-2025: המגמות, ההזדמנויות והאתגרים לפי בנק אוף אמריקה
מהמספרים מאחורי המכוניות החשמליות ועד השפעת הרגולציה על שוק הרכב המסורתי – דו"ח בנק אוף אמריקה חושף את הכיוונים המרכזיים בתעשייה ומציע תחזיות והמלצות למתעניינים
תעשיית הרכב עומדת בפני אחת התקופות המרתקות בתולדותיה. המעבר למכוניות חשמליות, העלייה בדרישות הרגולציה והפיתוחים הטכנולוגיים המהירים יוצרים הזדמנויות חדשות, אך גם מציבים אתגרים משמעותיים בפני יצרניות הרכב והמשקיעים. דו"ח עדכני של בנק אוף אמריקה חושף כיצד שינויים אלו מעצבים את השוק העולמי ומציג תחזיות מרתקות לעתיד הקרוב.
מכוניות חשמליות: המהפכה כבר כאן
בשנים האחרונות המכוניות החשמליות תפסו מקום מרכזי בשוק העולמי, והתחזיות מצביעות על כך שהמגמה רק תלך ותתחזק. לפי בנק אוף אמריקה, עד 2025 נתח השוק של מכוניות חשמליות יעמוד על 25% מהמכירות העולמיות. בסין, השוק הגדול בעולם למכוניות חשמליות, הצפי הוא שיותר מ-40% מהמכוניות החדשות שיימכרו יהיו חשמליות. גם באירופה המגמה ברורה, עם דגש על עמידה ביעדי הפחתת פליטות של האיחוד האירופי.
לעומת זאת, בארצות הברית המגמה איטית יותר. עלות המכוניות החשמליות ותשתית טעינה מוגבלת מעכבות את המעבר, אם כי תמריצים פדרליים חדשים עשויים להאיץ את הקצב. יצרניות כמו טסלה, BYD וסוני-טויוטה מובילות בתחום, עם השקעות משמעותיות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ומפעלים חדשים.
השפעת הרגולציה: האתגרים וההזדמנויות
רגולציה היא אחד המנועים המרכזיים לשינוי בתעשיית הרכב. באירופה, התקנות המחמירות דורשות מהיצרניות להפחית פליטות גזי חממה בצורה משמעותית, מה שדוחף אותן להשקיע יותר במכוניות חשמליות והיברידיות. לדוגמה, פולקסווגן השיקה תוכנית לייצור של למעלה מ-50 דגמים חשמליים עד סוף העשור.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארצות הברית, תקנות סביבתיות מחמירות נוספות עשויות להוביל להגבלות על מנועי בנזין ודיזל, אך הממשל נוקט בגישה זהירה יותר, כדי למנוע פגיעה ביצרנים המקומיים. לעומת זאת, בסין הממשל ממשיך להציע תמריצים גדולים ליצרנים ולצרכנים, במטרה לקדם את שוק המכוניות החשמליות המקומי ולחזק את מיקומו בעולם.
התפתחות טכנולוגית ועתיד הנהיגה האוטונומית
הדגש על חדשנות טכנולוגית מציב את החברות המובילות בתחום הנהיגה האוטונומית בעמדה אסטרטגית. חברות כמו וויימו (Waymo) וטסלה ממשיכות להוביל, עם פיתוחים מתקדמים שמקדמים את החזון של רכבים ללא נהג. בנק אוף אמריקה מעריך כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.
מכירות ותמונת המצב הגיאוגרפית
- סין: הצמיחה המהירה ביותר במכירות רכב חשמלי, עם דגש על יצרנים מקומיים כמו BYD ו-NIO.
- אירופה: מובילה עולמית באימוץ רגולציה סביבתית, עם שחקניות כמו פולקסווגן, רנו וסטלנטיס.
- ארה"ב: המעבר לחשמליות איטי יחסית, אך יצרנים כמו טסלה וג'נרל מוטורס ממשיכים להשקיע מיליארדים בפיתוח דגמים חדשים.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
שאלות ותשובות על תעשיית הרכב ב-2025
מהי התחזית למכירות רכבים חשמליים בעולם?
מכירות הרכבים החשמליים צפויות להגיע ל-25% מסך המכירות העולמיות ב-2025. לדוגמה, בסין לבדה צפויות מכירות של מעל 10 מיליון רכבים חשמליים בשנה.
כיצד
הרגולציה משפיעה על יצרניות הרכב?
בארצות הברית, דרישות להפחתת פליטות גזי חממה מחייבות יצרנים להשקיע בטכנולוגיות ירוקות, בעוד שבאירופה התקנות המחמירות מובילות את יצרניות כמו פולקסווגן לפתח עשרות דגמים חשמליים חדשים.
מי
הן החברות המובילות בתחום הנהיגה האוטונומית?
וויימו וטסלה נחשבות למובילות בתחום. לדוגמה, וויימו כבר מפעילה שירותי מוניות אוטונומיות בפיניקס, אריזונה, וטסלה הציגה טכנולוגיות מתקדמות שמתקרבות לנהיגה מלאה ללא התערבות נהג.
מהו האתגר העיקרי בשוק האמריקאי?
תשתית הטעינה המוגבלת ועלויות הרכבים החשמליים נחשבים לאתגרים עיקריים בארה"ב. עם זאת, תמריצים ממשלתיים עשויים לשנות את התמונה בשנים הקרובות.
מהי ההשפעה של הריבית הגבוהה על שוק הרכב?
הריביות הגבוהות מקשות על מימון רכישת רכבים, במיוחד בשווקים כמו ארה"ב ואירופה. הדבר מוביל לעלייה בביקוש לרכבים משומשים ולהאטה מסוימת במכירות רכבים חדשים.
כיצד השוק הסיני משפיע על התעשייה העולמית?
סין היא שוק
הרכב החשמלי הגדול בעולם, עם יצרנים מובילים כמו BYD ו-NIO שמייצרים תחרות ליצרנים מערביים. השוק הסיני גם נהנה מתמיכה ממשלתית נרחבת, שמאיצה את המעבר לחשמליות.
מהן התחזיות לשוק הנהיגה האוטונומית?
השוק צפוי להגיע לשווי של
טריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לשנות את פני התחבורה הציבורית והשירותים המשלימים.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
