תעשיית הרכב ב-2025: המגמות, ההזדמנויות והאתגרים לפי בנק אוף אמריקה
מהמספרים מאחורי המכוניות החשמליות ועד השפעת הרגולציה על שוק הרכב המסורתי – דו"ח בנק אוף אמריקה חושף את הכיוונים המרכזיים בתעשייה ומציע תחזיות והמלצות למתעניינים
תעשיית הרכב עומדת בפני אחת התקופות המרתקות בתולדותיה. המעבר למכוניות חשמליות, העלייה בדרישות הרגולציה והפיתוחים הטכנולוגיים המהירים יוצרים הזדמנויות חדשות, אך גם מציבים אתגרים משמעותיים בפני יצרניות הרכב והמשקיעים. דו"ח עדכני של בנק אוף אמריקה חושף כיצד שינויים אלו מעצבים את השוק העולמי ומציג תחזיות מרתקות לעתיד הקרוב.
מכוניות חשמליות: המהפכה כבר כאן
בשנים האחרונות המכוניות החשמליות תפסו מקום מרכזי בשוק העולמי, והתחזיות מצביעות על כך שהמגמה רק תלך ותתחזק. לפי בנק אוף אמריקה, עד 2025 נתח השוק של מכוניות חשמליות יעמוד על 25% מהמכירות העולמיות. בסין, השוק הגדול בעולם למכוניות חשמליות, הצפי הוא שיותר מ-40% מהמכוניות החדשות שיימכרו יהיו חשמליות. גם באירופה המגמה ברורה, עם דגש על עמידה ביעדי הפחתת פליטות של האיחוד האירופי.
לעומת זאת, בארצות הברית המגמה איטית יותר. עלות המכוניות החשמליות ותשתית טעינה מוגבלת מעכבות את המעבר, אם כי תמריצים פדרליים חדשים עשויים להאיץ את הקצב. יצרניות כמו טסלה, BYD וסוני-טויוטה מובילות בתחום, עם השקעות משמעותיות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ומפעלים חדשים.
השפעת הרגולציה: האתגרים וההזדמנויות
רגולציה היא אחד המנועים המרכזיים לשינוי בתעשיית הרכב. באירופה, התקנות המחמירות דורשות מהיצרניות להפחית פליטות גזי חממה בצורה משמעותית, מה שדוחף אותן להשקיע יותר במכוניות חשמליות והיברידיות. לדוגמה, פולקסווגן השיקה תוכנית לייצור של למעלה מ-50 דגמים חשמליים עד סוף העשור.
- רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש
- צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארצות הברית, תקנות סביבתיות מחמירות נוספות עשויות להוביל להגבלות על מנועי בנזין ודיזל, אך הממשל נוקט בגישה זהירה יותר, כדי למנוע פגיעה ביצרנים המקומיים. לעומת זאת, בסין הממשל ממשיך להציע תמריצים גדולים ליצרנים ולצרכנים, במטרה לקדם את שוק המכוניות החשמליות המקומי ולחזק את מיקומו בעולם.
התפתחות טכנולוגית ועתיד הנהיגה האוטונומית
הדגש על חדשנות טכנולוגית מציב את החברות המובילות בתחום הנהיגה האוטונומית בעמדה אסטרטגית. חברות כמו וויימו (Waymo) וטסלה ממשיכות להוביל, עם פיתוחים מתקדמים שמקדמים את החזון של רכבים ללא נהג. בנק אוף אמריקה מעריך כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.
מכירות ותמונת המצב הגיאוגרפית
- סין: הצמיחה המהירה ביותר במכירות רכב חשמלי, עם דגש על יצרנים מקומיים כמו BYD ו-NIO.
- אירופה: מובילה עולמית באימוץ רגולציה סביבתית, עם שחקניות כמו פולקסווגן, רנו וסטלנטיס.
- ארה"ב: המעבר לחשמליות איטי יחסית, אך יצרנים כמו טסלה וג'נרל מוטורס ממשיכים להשקיע מיליארדים בפיתוח דגמים חדשים.
- מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- גדול יותר, חזק יותר - יונדאי טוסון LONG היברידי
שאלות ותשובות על תעשיית הרכב ב-2025
מהי התחזית למכירות רכבים חשמליים בעולם?
מכירות הרכבים החשמליים צפויות להגיע ל-25% מסך המכירות העולמיות ב-2025. לדוגמה, בסין לבדה צפויות מכירות של מעל 10 מיליון רכבים חשמליים בשנה.
כיצד
הרגולציה משפיעה על יצרניות הרכב?
בארצות הברית, דרישות להפחתת פליטות גזי חממה מחייבות יצרנים להשקיע בטכנולוגיות ירוקות, בעוד שבאירופה התקנות המחמירות מובילות את יצרניות כמו פולקסווגן לפתח עשרות דגמים חשמליים חדשים.
מי
הן החברות המובילות בתחום הנהיגה האוטונומית?
וויימו וטסלה נחשבות למובילות בתחום. לדוגמה, וויימו כבר מפעילה שירותי מוניות אוטונומיות בפיניקס, אריזונה, וטסלה הציגה טכנולוגיות מתקדמות שמתקרבות לנהיגה מלאה ללא התערבות נהג.
מהו האתגר העיקרי בשוק האמריקאי?
תשתית הטעינה המוגבלת ועלויות הרכבים החשמליים נחשבים לאתגרים עיקריים בארה"ב. עם זאת, תמריצים ממשלתיים עשויים לשנות את התמונה בשנים הקרובות.
מהי ההשפעה של הריבית הגבוהה על שוק הרכב?
הריביות הגבוהות מקשות על מימון רכישת רכבים, במיוחד בשווקים כמו ארה"ב ואירופה. הדבר מוביל לעלייה בביקוש לרכבים משומשים ולהאטה מסוימת במכירות רכבים חדשים.
כיצד השוק הסיני משפיע על התעשייה העולמית?
סין היא שוק
הרכב החשמלי הגדול בעולם, עם יצרנים מובילים כמו BYD ו-NIO שמייצרים תחרות ליצרנים מערביים. השוק הסיני גם נהנה מתמיכה ממשלתית נרחבת, שמאיצה את המעבר לחשמליות.
מהן התחזיות לשוק הנהיגה האוטונומית?
השוק צפוי להגיע לשווי של
טריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לשנות את פני התחבורה הציבורית והשירותים המשלימים.
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"
ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.
נהגי המוניות מתנגדים
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.