דוד בן בסט רדיוס
צילום: צילום מסך: רדיוס

"חפירה" בדרך: הח"כים יגדילו זמן הפרסום בפריים של הרדיו?

זמן הקצאת הפרסום בתחנות הרדיו האזוריות יחושב על פי בסיס רבעוני כולל של זמן תשדירי הפרסומת המותר ליום ולא על פי הגבלה יומית. התחנות יוכלו לנווט את הדקות בכל רבעון לפי בחירתן. ח"כ מיקי רוזנטל: "הצעת חוק מושחתת, חברי הליכוד מפחדים מדוד בן בסט"
משה בנימין |

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון - זמן תשדירי פרסומת בשידורי רדיו) של חבר הכנסת מיקי מכלוף זוהר וחברים נוספים שהוצעה לאחרונה.

על פי ההצעה שהתקבלה ברוב של 55 מול 18 מתנגדים ותועבר לוועדת הכלכלה, זמן הקצאת הפרסום בתחנות הרדיו האזוריות יחושב על פי בסיס רבעוני כולל של זמן תשדירי הפרסומת המותר ליום ולא על פי הגבלה יומית. המשמעות בפועל היא כי תחנות הרדיו לנצל את זמני הפרסום לפי רצונם ובהתאם לכמות הרבעונית המותרת וכך לדוגמא יווצר מצב שבתקופה מסוימת תחנות הרדיו יוצפו בפרסומות ללא הגבלה - באופן חוקי לחלוטין. 

בעבר תוקן החוק באופן שהסמיך את מועצת הרשות השניה להתיר הקצאה שונה של זמן תשדירי הפרסומת ביממה, ובלבד שהיקף תשדירי הפרסומת הכולל ביממה, יוותר ביחס זהה של חמישה עשר אחוזים מזמן השידור ביממה - כלומר 216 דקות ביממה. התיקון המוצע כעת יתיר לתחנות הרדיו לנווט ולנייד את דקות הפרסום שלהן שלא בתוך יממה בלבד אלא לפי הכמות המותרת - 15% מזמן השידור המלא בחישוב רבעוני.

לטענת התחנות בחינת מגבלת הפרסום על בסיס יממה בלבד, יצרה מצב שבו מנועות תחנות הרדיו האזורי מלשדר ביום נתון למעלה מהשיעור המירבי הקבוע ליממה, בעוד שבתקופות שפל בענף הפרסום, תקופות שלאחר חגים, או אירועים מיוחדים, לא מתאפשר להן להגיע לשיעור המירבי המותר של זמן הפרסום המירבי, עקב חוסר ביקוש. כתוצאה מכך, לא מתאפשר לתחנות הרדיו האזורי למצות את זמן השידור של תשדירי הפרסומת, ובמבחן רבעוני, הן משדרות זמן פרסומת בהיקף מופחת בהרבה מהמותר בחוק, תוך פגיעה בזכות הקניין והעיסוק שלהם.

לדברי ח"כ זוהר: "יוצאים מצבים חוזרים ונשנים שיש תקופות מסוימות כמו החגים שמונעות מהרדיו להגיע למכסת הפרסום. כולנו יודעים שמצב הרדיו לא מי יודע מה וההצעה הזו נועדה לעזור לתחנות הרדיו למצות את מכסת הפרסום ולסייע להן לשרוד".

מנגד, יש מי שטוענים בכנסת כי החוק המקודם על ידי דוד בן בסט בעליהן של 3 תחנות רדיו אזוריות: לב המדינה, רדיוס ופירוויה, זוכה ליחס מועדף מכיוון שבן בסט מקושר לחברי מפלגת הליכוד. לדברי ח"כ מיקי רוזנטל ממפלגת המחנה הציוני: "זו הצעת חוק מושחתת. רוב בעלי הרדיו האזורי במדינה הם חברים במרכז הליכוד וזו ההצעה החמישית בעשור האחרון שדוד בן בסט מקדם על הגב שלכם (חברי הליכוד, מ"ב) כי אתם מפחדים ממנו. אין כאן טובת המאזינים ולא טובת התחרות זה הכל קשקוש. אתם רק דואגים להיבחר עוד פעם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.