יורם דרורי על הבחירה בסנו לסקסיסטית: "הצדקנות של ויצו מחטיאה את המטרה"

מנכ"ל דרורי שלומי BBDO מגיב לבחירת ויצו בקמפיין סנו ג'ט כפרסומת הסקסיסטית ביותר: "אנו מודעים מאוד להעצמת נשים ופועלים הלכה למעשה"
משה בנימין | (2)

הבוקר (יום ד') בחר ארגון ויצו את הקמפיין הסקסיסטי של השנה החולפת, לרגל יום האשה הבינלאומי. זאת במסגרת מצעד הקלון השנתי שהארגון מקיים מזה 6 שנים. הקמפיין שנבחר הוא זה של סנו ג'ט שעלה לאוויר בתחילת 2014 באמצעות משרד הפרסום דרורי שלומי BBDO. באופן לא מפתיע, הבחירה בקמפיין סנו לא התקבלה בעין יפה בקרב בעלי משרד הפרסום שהגיבו לכך.

לדברי ויצו, אות הקלון ניתן לסנו ג'ט "על היותו מנציח סטראוטיפים מיושנים המקבעים את התפיסה שמקומן של נשים הוא במרחב הפרטי בלבד ובשל הטמעת התפיסה בקרב ילדות קטנות שהן יהיו תככניות, תחרותיות וביצ'יות בעתיד". גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל התייחסה לבחירה סנו ואמרה: "במקום לצעוד קדימה, סנו מסיגה אותנו לאחור בייצוג מתוחכם של סטראוטיפיים מיושנים, שהיו מקובלים לפני 50 שנה ולפי הפרסומת ילוו את ילדינו לעוד 50 שנה".

יורם דרורי, מבעלי משרד הפרסום התייחס לבחירה בקמפיין, ובחר להגיב בתשובה מפורטת ומנומקת. לדבריו: "הסרטון, שהוא ראשון מסדרת סרטונים, (שבאחד מהם יככב אבא), בוחר להציג את נושא השמדת החיידקים מזווית של שתי ילדות המתארות כמה האמא שלהן דואגת להן בכל תחום. בסצנה שנמשכת 17 שניות רואים דיאלוג בין שתי הילדות וברקע אמא שתוך שניות מסיימת בקלילות לנקות משטחים במטבח".

אז איך סנו, ואנו הפרסומאים שלה מזה שנים, שנמצאים בחזית העצמת הנשים, הפכנו להיות "סקסיסטיים"? בסרטונים של סנו, מימי ראשית ערוץ 2, מככבים גברים ששוטפים רצפות, מנקים את הבית ומדבירים חרקים. הסיסמא, שהיתה במקור, "מה הבעיה? קחי סנו" שונתה כבר לפני יותר מ-20 שנה ל"מה הבעיה? קחו סנו". אנו מודעים מאוד להעצמת נשים ופועלים הלכה למעשה, בכל קמפיין, לא לפגוע ולכבד כל אדם, כל עדה וכל גישה".

לכל הפרסומות שהופיעו במצעד הקלון של ויצו: לחצו כאן

אנחנו מאוד מעריכים את הפעילות של נשות ויצו וחושבים שהמטרות שלהן חשובות וטהורות, אבל מכאן ועד חוסר ההבנה של לתת לפרסומת הזו לככב לצד פרסומות סקסיסטיות באמת המרחק רב ומיותר. צריך להבין שצדקנות מחטיאה את המטרה בגדול".

זה גורם לבחירה הזו להיות לא רק מוזרה אלא גם ארכאית, צדקנית וטרחנית.

אגב - הקהל מצביע ברגליים ומכירות סנו ג'ט ממריאות בעקבות הקמפיין,

ובאשר אלי, פמיניסט ידוע, שאת משרדנו מנהלות לצידי ד"ר טובית שלומי והמנכ"לית אלה גולדשטיין-וולף, הכנתי הבוקר לבני ביתי ארוחת בוקר, שטפתי כלים ואפילו הספקתי לנקות כל משטח במטבח עם סנו ג'ט. בתוך דקה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמוליק 06/03/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא לא שהפרסום שלכם הוא סקסיסטי, הבעיה שהפרסום שלכם הוא כל כך שנות השישים... סנו היא חברה ארכאית כמו משרד הפרסום שלה.
  • 1.
    05/03/2014 18:34
    הגב לתגובה זו
    לסחוב עשיריות כי הם כ"כ חזקים וחסונים??
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.