עליות בוול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

שבוע המסחר נסגר בעליות, ה-S&P הוביל עם 1.7%

נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים קלות של עד 0.9%, כשה-S&P מוביל, אחריו הדאו עם 0.8%. זאת על רקע הדאגות של המשקיעים שמתרכזות כעת, כמו בחודש האחרון כולו, בעיקר בתשואה לפדיון של אגרות החוב של משרד האוצר האמריקאי ל-10 שנים. האם הן מוצדקות? פרשן וול סטריט הוותיק, שלמה גרינברג סבור שלא (הרחבה כאן). אבל גם אם נניח שלא צריך לדאוג מהתשואה של אגרות החוב שעולה ומפחיתה את האטרקטיביות של המניות, הרי שלגופים לא מעטים ברור שתיקון מתבקש. 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                       

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%                       

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                               

BITCOIN 1.27%         

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו: 

מחיר הנפט מוסיף להתחזק על רקע הספינה הטיוואנית ש"תקעה" את מעבר הספינות בתעלת סואץ. זה נשמע כמו בדיחה, אבל יש מומחים שאומרים שלא קל לשחרר את הספינה ממקומה והפקק שנוצר משפיע על מחיר הנפט. פחות מכליות נפט, פחות סחר עולמי, והנפט עולה. מנגד, יש הערכות שהעניין ייפתר תוך ימים (הרחבה כאן).   

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות במרכז:

המניות הסיניות יורדות. באידו  BAIDU.COM  מובילה את הירידות. הסיבה - חשש שהחברות הסיניות יימחקו מהמסחר בבורסה האמריקאית (הרחבה כאן ועדכון חשוב - כאן).

מניית פולקסוואגן (סימול: VWAGY) נמצאת במומנטום חיובי בשבועות האחרונים. החברה נהנתה מהתואר יצרנית הרכב השנייה בעולם (לפי מספר הרכבים), אבל ההצהרה הדרמטית שלה מוביל אותה להתנגשות חזיתית עם יקירת השוק האמריקאית בתחום הרכבים החשמליים (EV) - טסלה TESLA INC  (סימול: TSLA). האם מדובר בהזדמנות קניה? לא בטוח (לכתבה המלאה). 

מניית קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ (סימול: GME)  זינקה אתמול ב-53% כמהלך נוסף של עליות שלובו בקבוצת הפורומים של רדיט. אין הצדקה למחיר הנוכחי, זה מחיר בועתי. מי שרוצה להיכנס כי ככה אומרים בפורומים, צריך לקחת בחשבון - זו לא השקעה, זה הימור. 

נייקי (סימול: NKE) ואדידס (סימול: ADDYY) נחלשו אתמול במסחר. שתי החברות שכידוע מייצרות בסין לא מעט סחורות, נמצאות כעת בסכנת חרם בסין, עקב נקיטת עמדה של החברות באופן פומבי נגד סין וגינוי הפרת זכויות האזרח בתעשיית הכותנה הסינית (לכתבה המלאה). מעבר לבעיה הזו, צריך לזכור שנייקי מתומחרת גבוה מאוד מבחינת מכפיל רווח, במיוחד כשמשווים לאדידס. נכון, הצמיחה באדידס נמוכה יותר, את ההצהרות של הנהלת החברה לגבי ההמשך, עשויות לבטא פוטנציאל עסקי וגם פוטנציאל במניה (הרחבה כאן

ישראליות במרכז:

צים צים עלתה בחודש וחצי פי 2. החברה שהיתה כבר פעמיים בהסדר חוב הרוויחה ב-2020 חצי מיליארד דולר והיא נסחרת בכ-3 מיליארד דולר. את הגיוס היא השלימה בינואר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. בוול סטריט מפרגנים והמניה מזנקת. אך האם מדובר בפיק של הכנסות ורווחים או מגמה מתמשכת. מצד אחד, הקוורנה גרמה לעלייה במחירי התעבורה, וגם בעידם הפוסט קורונה, התובלה יקרה ביחס לעבר על רקע ביקושים גדולים למשלוחים. אבל מתישהו נחזור לנורמליות. האם אז המחיירם ישארו גבוהים?   בצים מספקים תחזית טובה להמשך וזה מה שכנראה יצר את הגל ביקושים האחרון למניה - אתמול המניה זינקה ב-12%, היום היא מתממשת. 

חברת המשחקים  פלייטיקה הנפיקה לפני כחודשיים תחת התואר "ההנפקה הגדולה ביותר של חברה הישראלית". פלייטיקה זכתה לשווי של כ-11.5 מיליארד דולר ובים הראשון המניה עלתה בכ-15% למחיר של כ-32 דולר. בהמשך המניה עלתה ל-35 דולר, אבל מאז המניה ירדה אל מתחת למחיר ההנפקה. הדוחות לרבעון הרביעי לא היו עד כדי כך חלשים, הבעיה היא בתחזית צנועה - חד ספרתית נמוכה בשורה העליונה. 

מניית פייבר פייבר בחולשה - החודש היא איבדה 30% למחיר של 200 דולר. בתחילת החודש היא היתה קרוב ל-300 דולר. מה קרה? לא הרבה. אומנם השוק, באופן כללי, חלש יותר. אבל בפייבר זה עניין נוסף - החברה דיווחה על כוונה להנפיק 700 מיליון דולר ועל רקע ירידת מחיר המניה, הנהלת החברה התחרטה. זה לא עזר, מסיבה מאוד פשוטה. יש עכשיו חרב על מחיר המניה - הידיעה שהנהלת החברה רצתה להנפיק וכנראה מתישהו תעשה זאת. כל עוד לא תהיה הנפקה, המשקיעים יחששו שהיא תגיע. האיום הזה גרוע יותר הנפקה בפועל. 

 

מניית טבע טבע (US) מוסיפה 2.5%, כשבסה"כ למרות התנודתיות בשבועות האחרונים, המגמה במניה חיובית בהמשך לדוחות טובים והערכות שהעניין המפשטי ייסגר בפשרה. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אברהם 28/03/2021 13:28
    הגב לתגובה זו
    נכבדי מי יודע האם כל חול המועד פסח הבורסה סגורה או שרק היום תודה
  • 8.
    משה 27/03/2021 12:17
    הגב לתגובה זו
    יום שני 2 אחוז למעלה במדד מעוף
  • 7.
    בונקר 27/03/2021 00:54
    הגב לתגובה זו
    עליות של יומיים רצוף ופער של מניות דואליות 1.2% זה לא מעט. חבל שאין משחק בראשון, בשני יהיו שוב גל מתלהבים החוטפים את כל מה שהם ברחו ממנו בחמישי. מניות הבועה ממשיכות בתנודתיות פסיכופטית. שומר נפשו ירחק מהם.
  • 6.
    הנאסדק אדום. יום שני אנמי במעוף. (ל"ת)
    עופר 26/03/2021 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בטח 26/03/2021 19:27
    הגב לתגובה זו
    מושחתים ונוכלים בבורסה בתל אביב
  • 4.
    יום ראשון עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 26/03/2021 18:15
    הגב לתגובה זו
  • דניאל 27/03/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
    יזלאמה אין מסחר ביום ראשון
  • X 27/03/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
    עד יום שני ... חחחח נחיי
  • שני נסדק 27/03/2021 09:20
    הגב לתגובה זו
    שני נסדק
  • אנונימי 27/03/2021 00:41
    הגב לתגובה זו
    דווקא כשהצפי עליות יהיה סגור ויפתח בהמתנה לחוזים ביום שני
  • עליות במזג האוויר אולי, אין בורסה בראשון ליצן (ל"ת)
    אלון 26/03/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
  • אתה מתכוון ליום שני (ל"ת)
    אייבי 26/03/2021 20:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חבל שמערכת ביזפורטל לא מטפלת בניתוקים אינסופיים בפורום (ל"ת)
    חנני 26/03/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
  • זה לא פורום, זה תגובות וכן יש ניתוקים זה מתרענן באמצע (ל"ת)
    אלין 26/03/2021 20:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יום שני מדד המעוף יעלה 1.6 אחוז (ל"ת)
    אלין 26/03/2021 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    העיקר הפלתם כאן את השוק היום, זבלים. (ל"ת)
    מנוולים 25/03/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
  • tt 26/03/2021 17:32
    הגב לתגובה זו
    סוגרים בירוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.