פולקסוואגן נכנסת לתחום הרכבים החשמליים. האם זה הזמן לקנות?
יצרנית הרכב הגרמני עלתה לכותרות בשבוע שעבר כשפרסמה ברבים על האסטרטגיה החדשה שלה; מעבר מסיבי ומהותי לרכבים המונעים בחשמל (EV – Electric Vehicles).
עד היום, פולקסוואגן נהנתה מהתואר יצרנית הרכב השנייה בעולם (לפי מספר הרכבים), אבל ההצהרה הדרמטית שלה מוביל אותה להתנגשות חזיתית עם יקירת השוק האמריקאית בתחום הרכבים החשמליים (EV) - טסלה (TSLA).
פולקסוואגן הודיעה שהיא מתכננת לבנות כמיליון רכבים חשמליים כבר השנה, והיא מאתחלת ששה מתקני ייצור חדשים - לסוללות נטענות. החברה הגרמנית הצהירה שיש לה מטרה ברורה ומתוכננת: להפוך להיות יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, עוד לפני 2025.
המשקיעים אוהבים את האסטרטגיה החדשה
ההודעה על הכניסה המאסיבית של פולקסוואגן לתחום הרכבים החשמליים (EV), ובקנה מידה גדול כל כך, התקבל על ידי המשקיעים בקול תרועה רמה. המניה של פולקסוואגן עלתה במהירות ונראה שהיא נהנית מאבק הכוכבים של טסלה ודומותיה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים רבים החליטו להשקיע בחברה הגרמנית, מתוך רצון להשתתף בחגיגת הרכבים החשמליים המחודשת. באופן לא מפתיע, מניית פולקסוואגן עלתה בצורה משמעותית, ומבטאת אמון רב של הציבור בענף הרכבים החשמליים (EV) ובמגמה העולמית המתחזקת.
אבל ניתוח האירועים, מגלה שלא כל המשקיעים או המתווכחים הפיננסיים השונים מבינים בצורה ממשית את מבנה ההון של פולקסוואגן, וייתכן והשקיעו במניה הלא נכונה.
מניות רגילות או מניות בכורה
לתאגיד הציבורי פולקסוואגן יש מניות רגילות סחירות - בסימון VOW. מניות אלו, הינן מניות קלאסיות המקנות לבעלים זכויות מוכרות של בעלות; קבלת רווחים (חלוקת דיבידנדים), והשתתפות בהחלטות האסטרטגיות של החברה (אספת בעלי המניות).
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בנוסף, יש לפולקסוואגן מניות בכורה סחירות - בסימון VOW3. מניות בכורה אינן מקנות למחזיקים בהם זכות להצביע באספת בעלי המניות, אבל כנגד הם מקבלים העדפה (בכורה) בחלוקת דיבידנדים. על מנת לפשט, נאמר כי אם ישנה חלוקת דיבידנד ואין מספיק כסף לכלל המניות (רגילות ובכורה ביחד), מניות הבכורה קודמות (מקבלות כסף קודם) למניות הרגילות.
מה ההבדל מבחינת המשקיעים?
לא אמור להיות הבדל מהותי מבחינת המשקיעים. רוב המשקיעים רוכשים מניות במטרה להשתתף ברווחיות העתידית הגלומה במיזם העסקי. אם ההצלחה תאיר פנים לחברה, מחירי המניות יעלו (גם המניות הרגילות וגם מניות הבכורה).
כשממשקיע מבקש לקנות את מניית פולקסוואגן, הוא מעוניין לשים את כספו במסגרת שערכה תאמיר (תעלה), ככל שפולקסוואגן תצליח (ובפרט, באסטרטגיה החדשה שלה).
רוב המשקיעים הם די קטנים (אחוזי בעלות חסרי משמעות ממשית), וממש לא מתעניינים בהגעה לאספת בעלי המניות. לשם המחשה, אם קבוצה של משקיעים מתאגדת והם מחזיקים ביחד אפילו 10% ממניות החברה, הם עדיין חסרי משמעות מול בעל שליטה שיש לו 50% מהמניות. לכן, רוב המשקיעים לא באים לאספת בעלי המניות.
אז מה צפוי להיות הפער בין המניות הרגילות למניות הבכורה?
מבחינה רציונלית, מנקודת המבט של המשקיעים, לא אמור להיות הבדל מהותי בין המניות הרגילות למניות הבכורה.
זאת מכיוון שהיתרון של כל אחד מסוגי המניות מתגמד. כאמור, רוב המשקיעים בכלל לא רוצים לבא לאספת בעלי המניות (אין יתרון למניות הרגילות). כמו כן מכיוון שמדובר על תאגיד ציבורי גדול ומבוסס, לא צפוי להיות הבדל מהותי בחלוקת הדיבידנד העתידית (אין יתרון מהותי למניות הבכורה).
היינו, מבחינת המשקיעים שני המניות אמורים להיסחר פחות או יותר באותה רמה, אם יתרון קל מאוד לטובת מניות הבכורה.
המציאות חזקה מהתיאוריה
אלא שבפועל, למרות ששני המניות של פולקסוואגן (הרגילות והבכורה) נסחרות לרוב באותן רמות, מאז שבוע שעבר נוצר ביניהן פער משמעותי מאוד. מניות הבכורה (VOW3) עלו בכ- 15% בערכם, ואילו המניות הרגילות (VOW) עלו פי שניים; מחיר המניות הרגילות האמירו בכ- 30%.
על מנת שנבין עד כמה מדובר על אירוע חריג; הפעם האחרונה שנראה פער שכזה בין המניות הרגילות לבכורה, ארע במסגרת ניסיון ההשתלטות של פורשה על פולקסוואגן בשנת 2008. אז שוק ההון חווה כניסה לשורט סקוויז (Short Squeeze), בדומה למה שארע עם גיימספוט (Gamespot) לפני כחודשיים.
מה ההסבר לפער?
נתחיל דווקא מהסוף; כמו כל פער לא הגיוני בין מחיר לערך, הפער בין שני הנכסים הכמעט זהים - צפוי להיסגר. אין שום סיבה מהותית לפער כל כך גדול, בין שני נכסים כל כך דומים. כאמור, היתרון של כל אחד מהם די מתבטל במקרה של פולקסוואגן, ולכן אין סיבה טובה להפרשים כל כך גדולים.
אבל, מה הסיבה לפער? ישנם הסברים רבים. נראה כי מדובר באופן הפשוט ביותר על חוסר תשומת לב והעדר הבנה מספקת של המשקיעים והמתווכחים הפיננסים השונים (ברוקרים, בנקים, בתי השקעות, מוסדיים וכו').
המשקיעים לא באמת מבינים
באופן מפתיע, המניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW) הינן בעלות סחירות יחסית נמוכה. הסיבה היא די פשוטה; 90% מהמניות מוחזקות בידי משקיעים אסטרטגיים לטווח ארוך - משפחת פורשה, קרן ההשקעות של קאטר וסקסוניה התחתונה (אחת ממדינות גרמניה). למניות הרגילות יש כ- 10% בלבד שמוחזקות בידי הציבור הרחב. לעומת זאת, למניות הבכורה (VOW3) יש שוק הרבה יותר עמוק, דינמי וסחיר, והוא כולל רמת נזילות מאוד גבוהה ועקבית.
החיפזון מהשטן
קל לשער, כי מיד לאחר הודעת פולקסוואגן על כניסה מאסיבית לשוק הרכבים החשמליים (EV), משקיעים רבים, גדולים כקטנים מיהרו לרכוש את מניית החברה. חוסר ההיכרות שלהם עם מבנה ההון של פולקסוואגן הוביל אותם לקנות דווקא את המניה הרגילה עם הסמל VOW. הם עשו חיפוש מהיר באינטרנט, במערכת המסחר או באפליקציה קלילה כמו רובין הוד - ומצאו מיד את המניה הרגילה.
זו הסיבה כנראה לעודף הביקוש של המניה הרגילה (VOW) על פני מניית הבכורה (VOW3). כאמור, הפער צפוי להיסגר, ובמהירות.
מה צפוי כעת?
השאלה הגדולה היא מה צפוי כעת; האם מחיר המניה הרגילה (VOW) תרד ותגיע לרמות המחירים של מניית הבכורה (VOW3)? אולי דווקא מניית הבכורה (VOW3) תעלה ותגיע במהירות לרמות של המניה הרגילה (VOW)? בנסיבות הללו של הרבה משקיעים, עם חוסר הבנה במבנה ההון של פולקסוואגן - מאוד קשה לדעת כיצד בדיוק הפער ייסגר.
אז לקנות פולקסוואגן?
לפני שאתם ממהרים לקנות את מניית פולקסוואגן, צריך לנתח את הדברים בצורה מהותית ואמיתית.
באופן כללי, ראוי לבחון את ההשקעה בכל חברה ובפרט בפולקסוואגן מנקודת מבט של משקיע אסטרטגי, עם אורך רוח וסבלות לטווח ארוך. צריך לנתח את המצב העכשווי של המיזם העסקי, את היתרונות התחרותיים שלו, את אופק הפעילות שלו וכן את התוכניות העתידיות. לא להסתפק בבחינה חפוזה של הודעה זו אחרת לעיתונות. לא לעבוד כעדר ללא רועה.
בחינה מהותית ואמיתית של החברה, על מכלול הפעילות העסקית הענפה והמורכבת שלה תיתן למשקיע הבנה טובה ומענה אמיתי לשאלה האם זו חברה שראוי להשקיע בה. כל שיטה אחרת היא אחיזת עיניים שתוביל בסוף לשיברון לב.
מה יעשה מי שרוצה לקנות פולקסוואגן?
אז נניח שעברתם את כל התהליך והחלטתם לקנות את מניית פולקסוואגן. מה עושים כעת? מובן מאליו, כי רכישה של המניות הרגילות (VOW), כוללת כעת סיכון חדש של ירידות שערים. הסיכון החדש נובע הן מחוסר הנזילות והסחירות, והן מהחשש של מעבר המוני למניות הבכורה; למה להחזיק מניה יקרה כשאפשר למכור אותה ולקנות מניה כמעט זהה, במחיר הרבה יותר נמוך? על כן מי שקיבל החלטה לקנות פולקסוואגן, מוטב שיקנה דווקא את מניית הבכורה (VOW3) ולא את המניות הרגילות.
הדרך הפחות מוכרת לחשיפה למניות פולקסוואגן
אבל אם ניקח שני צעדים אחרונה, נוכל לזהות דרך אפילו יותר מעניינת לחשיפה לפולקסוואגן! כאמור, משפחת פורשה הינה מחזיקה מהותית במניות הרגילות של פולקסוואגן (VOW), דרך חברת ההשקעות הציבורית שלה: Porsche Automobile Holding (עם הסמל PAH3).
עיון בדיווחים הרשמיים של חברת ההשקעות הציבורית של פורשה מגלה כי ההחזקה הגדולה ביותר שלה הינה ההשקעה בחברת פולקסוואגן. מה שעוד יותר מפתיע הינה העובדה שגם מניות חברת ההשקעות של פורשה (PAH3) עלתה רק בצורה מתונה (בדומה למניות הבכורה של פולקסוואגן).
היינו, מי שרוצה להיחשף לפולקסוואגן, ראוי שיבחן לעומק רכישה של מניות חברות ההשקעות של פורשה (PAH3).
המסר למשקיעים
יש כאן מסר מהדהד לכלל המשקיעים; לא משקיעים לפני שמבינים. ראוי להכיר את החברה והמיזם העסקי שבו אנו רוצים לשים את מיטב כספנו. בנוסף, חשוב להכיר את מבנה ההון של החברה ולא לסמוך בעיניים עצומות על מתווכחים פיננסים. משקיעים במה שמבינים ובדרך הנכונה, מתוך ידע, העמקה וסבלנות. לא למהר ולא לרוץ אחרי העדר.
בזמן שכולם רצים ביחד וקונים ניירות ערך בגלל הודעות לעיתונות, ראוי לבחון את הדברים בצורה חכמה יותר. החיפזון של חלק מהמשקיעים, יצר עיוות במחירים של מניות פולקסוואגן. הפער בין המניות הרגילות לבכורה צפוי להיעלם במהירות. אם אתם חוששים מכניסה לקלחת מבנה ההון המעט מורכב, אולי לבחון אפשרות פחות מוכרת של השקעה עקיפה במסגרת משפחת פורשה. ידע הוא כוח!
הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.
- 5.נו, אז היא מאיימת על טסלה או לא? (ל"ת)ביטון 25/03/2021 10:19הגב לתגובה זו
- השאלה היא האם טסלה מאיימת על פולקסווגן או לא (ל"ת)אוהד 25/03/2021 23:54הגב לתגובה זו
- 4.אייל 25/03/2021 09:22הגב לתגובה זוכתבה לא אינפורמטיבית במיוחד קהל המשקיעים של אתר זה קונה מניות בבורסת הנסדק ולא בבורסה הגרמנית לכן חוסר הכוונה לגבי מניות החברה הנסחרות בנסדק הופל את הכתבה ללא כל כך רלוונטית חבל
- יהודה 25/03/2021 12:37הגב לתגובה זונסחרות גם בארה״ב וגם באירופה במקביל...
- 3.רון 25/03/2021 09:15הגב לתגובה זוכתבה מקצועית קצרה וקולעת- תודה
- 2.אחלה כתבה, תודה הלל! (ל"ת)דוד 25/03/2021 09:13הגב לתגובה זו
- 1.נורית 25/03/2021 08:38הגב לתגובה זולא מעט בתקופה האחרונה,אינני בטוחה שהיא מומלצת כעת
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
