הפגישה ה"דרמטית" לשווקים ביום א' הקרוב - האם זה בלוף?

יוסי פינק | (3)
נושאים בכתבה נפט

בשווקים הפיננסים בכלל ובשוק הנפט בפרט יש כעת דריכות גדולה לקראת יום א' הקרוב (ה-17 באפריל), אז יפגשו ראשי אופ"ק יחד עם רוסיה, אזרבייז'אן ומדינות נוספת לפסגת חירום והשאלה הגדולה היא האם תצא מהפגישה הזו הכרזה על הסכמה בנוגע להפקת היקף  הפקת הנפט. אם גם נציגי אירן יגיעו לדוחא, הפסגה תשקף 55% מהפקת הנפט העולמית.

ובתקשורת כבר טוחנים את השאלה הזו בפגישה הזו כבר ימים ארוכים וכרגע הסיכויים הם כנראה 50%\50%, אבל בשוק כבר מתחילים להבין שמעבר לעניין הצהרתי (שאולי גם הוא חשוב), גם אם יושג הסכם, זה די בלוף  - כלומר מהלך חסר השפעה בשטח. 

אנליסט האנרגיה של BNP Paribas אמר לבלומברג כי מרבית המדינות שיגיעו למפגש בדוחא ביום ראשון הקרוב - פשוט לא יכולות להעלות את היקף ההפקה גם אם היו רוצות בכך, כי הן נמצאות בתפוקה מקסימאלית. ואולי כישלון בפגישה עשוי לשדר מסר בעייתי לשווקים בכל הקשור ליכולת של אופ"ק לרסן את הירידות. בשורה התחתונה, ייתכן שיש פה בעיקר פוטנציאל דאונסייד. סוכנות הידיעות הרוסית Interfax דיווחה ביום שלישי האחרון כי יש קונצנזוס לגבי הסכמה בעניין הקפאת התפוקה לקראת הפגישה ביום א'. אבל דיווחים סותרים שמענו בשבועות האחרונים בלי סוף. 

בשבוע החולף הבהירה סעודיה כי היא תחתום על הקפאת היקף ההפקה רק אם כל שאר המפיקות הגדולות יחתמו אף הן, כולל אירן. זו האחרונה הבהירה מצידה לפני מספר ימים כי אין לה כל כוונה להקפיא את היקף ההפקה - עד שתחזיר לעצמה את נתח השוק טרם הסנקציות מצד המערב.

אז סעודיה מאיימת, אבל בפועל בחודש מארס נותר היקף ההפקה של המדינה על 10.2 מיליון חביות ביום, ללא שינוי מחודש פברואר. ייתכן שזו כעת הסביבה של היקף ההפקה המקסימאלי עבור סעודיה. בטווח הארוך יותר (2018) סעודיה נערכת להרחיב את היקף ההפקה באמצעות אתר הפקה חדש שיניב עוד 300 אלף חביות ביום - אבל זה לא בטווח בקצר ועד אז ייתכן שנראה גם התאוששות בצד הביקוש. בעניין זה, נציין שארגון אופ"ק הפחית אתמול במעט את צפי הביקוש העולמי לנפט השנה והזהירה כי ייתכן והצפי יעודכן שוב כלפי מטה, זאת בשל המצב במדינות דרום אמריקה והחולשה בסין. כלומר לסעודיה ברור שהגדלת ההפקה תיפגוש צד ביקוש חלש. 

מחיר הנפט יורד כעת 1.6% למחיר של 41 דולר לחבית.

מחיר הנפט בשנה האחרונה: 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יאשרו את התבססות הנפט על הדולר, מידע פימי! (ל"ת)
    מיקימאוז 14/04/2016 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הנפט יגע השנה ב20 דולר, לא ישאר.. רק יגע (ל"ת)
    אדי 14/04/2016 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיקי 14/04/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    ככל הנראה יודיעו שהמסחר של הנפט לא ישאר באמצעות הדולר אלא באמצעות זהב או רובל או יין רק לא דולר סוף האמפריה האמריקאית.
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.