אוכלוסיית חולון תכפיל את עצמה: אושרה להפקדה תוכנית המתאר הכוללנית
הוועדה המחוזית תל-אביב לתכנון ולבנייה אישרה היום (שני) הפקדת תוכנית המתאר הכוללנית לחולון ח/2040, שהגישה הוועדה המקומית. התוכנית משרטטת את דמותה של העיר לשנת 2040 ומתווה את המדיניות התכנונית.
בסיס התוכנית משמר את האופי העירוני בשכונות המגורים ומעצים את הבנייה לאורך צירי המתע"נ (מערכת תחבורה עתירת נוסעים - מטרו ורכבת קלה). במפגשי הרחובות הראשיים ייווצרו מוקדים עירוניים בעצימות גבוהה ובעירוב שימושים, עם אפשרות להקמת בניינים של עד 65 קומות ו-2,000 אחוזי בנייה בעירוב שימושים, שכוללים תעסוקה, מסחר ומגורים.
על פי מחקר שנערך, ביכולתה של חולון, שבה מתגוררים כיום כ-200 אלף תושבים ושבה מועסקים כ-75 אלף עובדים, להגדיל את אוכלוסייתה בשנת 2040 לכ-270 אלף עד 400 אלף תושבים וכ-135 אלף עד 200 אלף מועסקים, וזאת בהתחשב בתשתיות, הן הקיימות והן המתוכננות. עוד קובעת התוכנית יעדי צמיחה לחולון, שישמשו את הוועדה המקומית בעת קבלת החלטות בקידום תוכניות.
להלן נתוני התוכנית בנקודות: אוכלוסייה לשנת היעד 2040: מינימום: 270,000, מקסימום: 400,000 מועסקים לשנת היעד 2040: מינימום: 135,000, מקסימום: 200,000 סה"כ יח"ד: 129,310 תוספת יח"ד מתארית: 58,643 סה"כ שטחי מגורים: 13,686,000 תוספת שטחי מגורים מתארית: 7,244,000 שטחי תעסוקה במוקדים מטרופוליניים: 1,650,000 שטחי תעסוקה במוקדים עירוניים: 1,750,000 תוספת שטחי תעסוקה מתארית: 4,010,000 סה"כ שטחי תעסוקה מוצעים (כולל המאושרים): 10,511,000 מהנדס העיר, אדר' אביעד מור: "זכויות בנייה הן משאב ציבורי מוגבל, שדרוש לו מנגנון ניהול חכם. התוכנית קובעת זכויות בנייה בסיסיות ומתן אפשרות להעצמת זכויות במקומות נבחרים, כנגד תועלות ציבוריות, כך נשמר העיקרון לפיו הרווח מזכויות הבנייה חוזר לתושבים במגוון אופנים. כך, למשל, הגדרנו תועלות ציבוריות, שעולות בקנה אחד עם חזון העיר, כגון: שטחי תעסוקה שיגדילו את היצע מקומות העבודה בעיר, מקומות דיור בהישג יד למגוון אוכלוסיות והיבטי סביבה בדגש על אנרגיה מתחדשת, שייצרו חוסן עירוני". בעיריית חולון רואים בתוכנית המתאר כלי חשוב לפיתוח העיר ולמימוש הפוטנציאל שגלום בה, למען תושביה ולמען תושביה העתידיים. כבר היום מבוצעים בעיר כמה פרויקטי תחבורה רחבים, שיאפשרו נגישות תנועתית טובה ויהפכו את חולון לאחת מהערים הנגישות ביותר במטרופולין. זאת, כמובן, בצירוף שילוב מגורים, תעסוקה ובילוי, שהם מהעקרונות המרכזיים בתוכנית, והיתרונות שבדבר לעיר, לתושביה ולמועסקים בה. בעירייה גם רואים חשיבות בתוכנית, שמציגה למגזר העסקי חזון ברור וודאות תכנונית ובכך מאמינים, שהשוק יידע לזהות את הפוטנציאל ויגיב בהתאם. תוכנית המתאר שאושרה היום מצטרפת לתוכניות נוספות שקידמה עיריית חולון באחרונה, ביניהן תוכנית ההתחדשות העירונית ח/619, שהחליפה את תמ"א 38, וכן תוכניות מתחמיות להתחדשות אזור העסקים ומרקם המגורים הוותיק. את התוכנית הוביל אגף תכנון ופיתוח מואץ במינהל ההנדסה של עיריית חולון, יחד עם צוות רב-תחומי בראשות משרד גוטמן-אסיף אדריכלים.
- 1.רומי יובל 19/06/2023 13:38הגב לתגובה זוח.500 מתי .....למה לא בונים שם
- גם לנו 300 מ"ר 19/06/2023 14:33הגב לתגובה זוגם כשיהיה אפשרי לבנות יהיה בלתי אפשרי לארגן את כל בעלי החלקות והמגרשים לבנות. יהיו שם פירוקי שיתוף בכמויות. היזמים והקבלנים יעשקו את הציבור

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.