2 חניות לדירה? תקנות חדשות נכנסות בשבוע הבא שאמורות לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית
תקנות חדשות לגבי מקומות חניה יכנסו לתוקף בשבוע הבא (ה-24 ביולי), ויהיו להן השפעה דרמטית על מספר מקומות החניה בכל מבנה (מגורים, מסחר או תעשייה) שיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים. השאיפה היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית.
לפני כשלושה שבועות חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות החניה לפיהן יקבעו את מספר החניות הנדרש כפונקציה התלויה בקרבת המגרש למערכת תחבורה ציבורית המונית בעלת נתיב נפרד ובלעדי כמו למשל רכבת קלה או נתיבי אוטובוסים בכבישים מרכזיים.
עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה, מסבירים את משמעויותיו של ההסדר החדש:
האם נראה ירידה משמעותית במספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש?
"בהחלט כן. למשל, היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בגודל של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה שגודלה מעל 120 מ"ר. לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים שנמצא עד 300 מטר מציר תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), המכונה גם אזור א', ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבניה".
עורכי הדין טויסטר מוסיפים כי השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים: "במשרדים ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, באזור א' ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר! זה אומר שלמשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מאלף מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)".
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות במקומות בהם צפויה רכבת כמו בתל אביב?
"אם למשל יש מגרש בתל אביב, שנמצא פחות מ-300 מטר מאחד מקווי הרכבת הקלה המתוכננים שאושרו בתכנית, אז עד שהרכבת הקלה תתחיל לעבוד בפועל, תקן החניה למגורים בו לא יהיה לפי מרחק של עד 600 מטר מציר תחבורה ציבורית עתיר נוסעים, שמקצה 1 עד 1.5 מקומות חניה ליחידת דיור, שזה די דומה לתקן למגורים היום".
האם ניתן לדעת מראש כמה מקומות יוקצו לבניין?
"למעשה לא. התקנות החדשות קובעות בחלק מהמקומות מספר מקסימלי של מקומות חניה, כשהוועדה המקומית לא חייבת לאשר את כולם, ובחלק מהמקומית היא קובעת טווח, כשלוועדה המקומית יש שיקול דעת לקבוע מה יהיה מספר מקומות החניה שייקבעו בהיתר ספציפי. עד לאישורו של היתר הבניה, היזם או בעל הקרקע לא יוכלו לדעת בוודאות מה מספר מקומות החניה שהם יידרשו להתקין במגרש".
תכניות בנייה שאושרו בטרם התיקון ידרשו לשינויים?
"התקנות קובעות כי הן אינן גורעות מהוראותיהן של תכניות קודמות. עם זאת, מקום בו התכנית הקודמת קובעת מספר מקומות חניה גבוה מהתקנות החדשות, והיא אינה תכנית שאחת ממטרותיה היא לקבוע מקומות חניה תוך התייחסות לתחבורה ציבורית מרכזית, אז הוועדה המקומית רשאית לקבוע בהיתר מספר מקומות חניה לפי התקנות החדשות".
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- דירה חדשה או יד שנייה: מה באמת עדיף לרכוש היום?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
מה לדעתכם תהיה ההשלכה המיידית של התקנות?
"מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הינו בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר".
- 16.פיתרון מצויין גם לקבלנים וגם לציבור. פחות ביזבוז דלק.. (ל"ת)דייויד כהן 10/10/2019 09:47הגב לתגובה זו
- 15.נאור 16/03/2019 23:40הגב לתגובה זוהמדינה מתחילה להיות מדינה טוטליטרית. אני צריכה את הרכב לצרכי עבודה ואין מצב שלא יהיה לי רכב, וכך האדון כחלון הלא חכם פוגע בי ובזכות הבחירה שלי היכן להתגורר. אדם שמתגורר בבית יוקרתי עם חנייה צמודה מעז להחליט על זה שלי לא תהיה חניה צמודה. איכס.
- 14.לאה 01/03/2017 15:40הגב לתגובה זומה הכפייה הזאת? שיתנו לבעלי המכוניות להחליט אם להשאיר את המכונית בחניה ולנסוע בתחבורה הציבורית. אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה יבחרו בה.
- 13.מ. 20/07/2016 14:53הגב לתגובה זושכנים, כשהמונית של הקניות עוצרת להוריד דברים. פשע!!!!! מינימום חניה לכל דייר
- 12.טיפשי 20/07/2016 06:17הגב לתגובה זובמקום לשפר את התחבורה הציבורית, יוצרים ביקוש מדומה לתחבורה הציבורית על ידי פגיעה אנושה באיכות החיים ויכולת בעלי הרכבים להחנות את רכבם בסמוך למקום העבודה
- הטיפשות היא קו המחשבה הלבנטיני קרימינלי שלך (ל"ת)אירופאי 20/07/2016 09:55הגב לתגובה זו
- 11.זמבורה 20/07/2016 03:58הגב לתגובה זולהוציא את הנהג הישראלי מהרכב תעשו כמו באמריקה אגרת גודש בין הערים והסיפור נגמר
- 10.נכה 19/07/2016 22:43הגב לתגובה זומדינה של טרור ותאונות דרכים, מלחמות ותאונות עבודה. תודה למדינה !
- 9.כחלון נהדר חושב נכון כמו אירופה המתקדמת (ל"ת)פשוט פה בבונים 19/07/2016 22:24הגב לתגובה זו
- 8.אין על כחלון מסתכל לצפון אירופה בזמן שפה עסוקים באגואיז (ל"ת)כחלון מלך 19/07/2016 22:13הגב לתגובה זו
- 7.tgafny 19/07/2016 17:03הגב לתגובה זוהחוק לא מתייחס הפוך (מחייב ולא מגביל). האם החוק בעבר וכעת לא חייב למינימום מקומות חניה, כי הקבלנים לא רצו להקימם מבחינת עלות תועלת ? וכעת פשוט מורדים את המינימום המחייב. אבל קבלן שירצה יוכל לבנות עוד (ולתמחר בהתאם לאור המחסור) ?
- 6.הפוך כחלון, הפוך (ל"ת)גוטה 19/07/2016 16:38הגב לתגובה זו
- 5.הזוי - התחבורה בקושי מתפקדת (ל"ת)דניאל 19/07/2016 16:02הגב לתגובה זו
- 4.שמטוב 19/07/2016 15:46הגב לתגובה זוממתי לשר אוצר יש סמכות לנהל את ההחלטות היומיומיות של אזרחים. אם דיירים משתמשים בשטח הבניה שקיבלו בתור חניה כי זה נוח להם (כי התחבורה הציבורית מחורבנת) שלא יכנס להם לוורידים ויאמר להם כיצד ינהלו את חייהם.
- ואז נאלץ להתמודד עם אגואיסטים כמוך? זה פחות כיף (ל"ת)כחלון מלך 19/07/2016 22:13הגב לתגובה זו
- טמבל, טמבל (ל"ת)ארקדי דוכין 19/07/2016 16:38הגב לתגובה זו
- 3.כחלון מוריד את הסטנדרטים ופוגע בסביבה (ל"ת)העיקר לבנות.. 19/07/2016 14:53הגב לתגובה זו
- 2.השאיפה לעודד 19/07/2016 14:43הגב לתגובה זוהשאיפה היא לעודד קבלנים שירויחו עוד כסף על גב האזרחים. לא יותר מזה.מי שיש לו אפשרות,לא ייסע בתחבורה ציבורית. קודם תשפרו את התחבורה הציבורית אחכ תקבעו כל מיני תקנותשלום לכם
- 1.Bravo קח-בלון 19/07/2016 14:40הגב לתגובה זועד מתי? תקנות בלי מחשבה...

פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
החברה מציעה דירות מוזלות במורדות לינקולן בחיפה - עדות נוספת לשוק שמחפש את עצמו ולמצוקה שמורגשת היטב במשרדי המכירות של היזמים; בזמן שמניות הנדל״ן מזנקות בבורסה, בשטח הקונים הם אלה שמכתיבים את הקצב
חברת פרשקובסקי פרשקובסקי 1.08% , העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה למגורים ובנדל"ן מניב, יוצאת כעת במבצע “מיוחד” במורדות לינקולן בחיפה - מהלך שממחיש היטב את הלחץ שבו נמצאים יזמים וקבלנים בחתירה לפגוש את הקונים במחיר. במסגרת ה-PRE SALE מוצעות עשר דירות בלבד בהנחה שמסתכמת בכ-10% לעומת תגי מחיר קודמים בשוק, עם פתיחה של 3 מיליון שקל לדירת 4 חדרים ו-3.2 מיליון שקל לדירת 5 חדרים בקומה 12. המבצע מוגבל בכמות וממוקם בפרויקט דגל שנמצא כבר בביצוע, מה שמחדד את המסר: גם בפרויקטים חזקים ונחשקים היזמים מתגמשים.
בפרויקט עצמו מתוכננות 453 דירות בשמונה בניינים (חמישה מגדלים בני 19 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני שלוש קומות), עם תמהיל רחב - מדירות 3-5 חדרים ועד דירות גן, מיני-פנטהאוזים ופנטהאוזים. בבניין יהיה בנוסף לחניונים, לובי מעוצב ומועדון דיירים. המיקום נחשב ליחסית טוב, על צלע הכרמל סמוך לדרך פרויד ובקרבה לפארק ההיי-טק מתם ולצירי תחבורה מרכזיים.
למה זה קורה עכשיו?
הסיבה היא בעיקר כי למרות ירידת מחירים מצטברת של כ- 5%-10% מתחילת השנה (בהתאם לאזור), בשטח קצב העסקאות עדיין נמוך. רוכשים יושבים “על הגדר”, בוחנים, משווים ומנהלים מו”מ אגרסיבי יותר. והיזמים מבינים שהדרך להזיז מלאי היא לכוון אל נקודת המפגש האמיתית של השוק, לא אל מחיר הרשמי שלקבלנים והיזמים כל כך חשוב לשמור עליו. הרי הסיבה העיקרית של שמירת המחיר הרשמי בתודעה של כולנו היא שלא לפגוע בבעלי האינטרסים בשוק שלא יכולים להרשות לעצמם לירידת מחירים רשמית במחירי הנדל״ן בישראל (הרחבה: מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים )זה בדיוק ההבדל בין הכותרות של הבורסה, שם מניות יזמיות הנדל”ן נהנו לאחרונה ממומנטום חיובי - לבין משרדי המכירות, שבהם הדופק היומיומי של העסקאות עדיין חלש יחסית. כשקונים מרגישים שיש להם אלטרנטיבות, וששוק המשכנתאות יקר. גם גורם להם להשתעבד לתקופה ארוכה וגם ההחזרים החודשיים יכולים להגיע לכחצי מההכנסה הפנויה של משק בית ממוצע. הם מתמקחים עד הסוף: וכשהמימון הבנקאי של הפרויקט דורש עמידה ביעדי מכירות, הקבלנים נאלצים לשחרר.
זה לא שהשוק בקריסה כמובן, אבל זו התאמה למחיר שלא יכול להמשיך להרקיע שחקים כפי שאנחנו רואים בשנים האחרונות .בהקשר הזה, המבצע של פרשקובסקי הוא עדות לאמירה של התקופה הנוכחית שמדברת על “שוק של קונים”. הנחות ממוקדות, מוגבלות בזמן ובכמות, הן כלי המאפשר ליזם לשמור על מחירון רשמי גבוה יחסית - אך לסגור עסקאות במחיר אפקטיבי נמוך יותר.
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- חדרה: דירות ליד הים ב-2 מיליון שקל - ואולי לא לעוד הרבה זמן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שמענו כבר על כל סוגי המבצעים הקיימים בשוק הנדל״ן למגורים של היום. זה התחיל עם מבצעי ה- שלם 20% עכשיו, כנס לדירה היום. תשלם את היתרה בעוד שנה מהיום (זה מגלם בתוכו הנחה של כ- 5-6% נוספים), או תקח 400 אלף שקל ל׳שיפור הדירה׳ (ריצוף חדש, מטבח נחשק או חניה נוספת). ואפילו לאחרונה מדברים על ׳אאוטלט׳ כמו בחניות בגדים ונעליים.

פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
החברה מציעה דירות מוזלות במורדות לינקולן בחיפה - עדות נוספת לשוק שמחפש את עצמו ולמצוקה שמורגשת היטב במשרדי המכירות של היזמים; בזמן שמניות הנדל״ן מזנקות בבורסה, בשטח הקונים הם אלה שמכתיבים את הקצב
חברת פרשקובסקי פרשקובסקי 1.08% , העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה למגורים ובנדל"ן מניב, יוצאת כעת במבצע “מיוחד” במורדות לינקולן בחיפה - מהלך שממחיש היטב את הלחץ שבו נמצאים יזמים וקבלנים בחתירה לפגוש את הקונים במחיר. במסגרת ה-PRE SALE מוצעות עשר דירות בלבד בהנחה שמסתכמת בכ-10% לעומת תגי מחיר קודמים בשוק, עם פתיחה של 3 מיליון שקל לדירת 4 חדרים ו-3.2 מיליון שקל לדירת 5 חדרים בקומה 12. המבצע מוגבל בכמות וממוקם בפרויקט דגל שנמצא כבר בביצוע, מה שמחדד את המסר: גם בפרויקטים חזקים ונחשקים היזמים מתגמשים.
בפרויקט עצמו מתוכננות 453 דירות בשמונה בניינים (חמישה מגדלים בני 19 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני שלוש קומות), עם תמהיל רחב - מדירות 3-5 חדרים ועד דירות גן, מיני-פנטהאוזים ופנטהאוזים. בבניין יהיה בנוסף לחניונים, לובי מעוצב ומועדון דיירים. המיקום נחשב ליחסית טוב, על צלע הכרמל סמוך לדרך פרויד ובקרבה לפארק ההיי-טק מתם ולצירי תחבורה מרכזיים.
למה זה קורה עכשיו?
הסיבה היא בעיקר כי למרות ירידת מחירים מצטברת של כ- 5%-10% מתחילת השנה (בהתאם לאזור), בשטח קצב העסקאות עדיין נמוך. רוכשים יושבים “על הגדר”, בוחנים, משווים ומנהלים מו”מ אגרסיבי יותר. והיזמים מבינים שהדרך להזיז מלאי היא לכוון אל נקודת המפגש האמיתית של השוק, לא אל מחיר הרשמי שלקבלנים והיזמים כל כך חשוב לשמור עליו. הרי הסיבה העיקרית של שמירת המחיר הרשמי בתודעה של כולנו היא שלא לפגוע בבעלי האינטרסים בשוק שלא יכולים להרשות לעצמם לירידת מחירים רשמית במחירי הנדל״ן בישראל (הרחבה: מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים )זה בדיוק ההבדל בין הכותרות של הבורסה, שם מניות יזמיות הנדל”ן נהנו לאחרונה ממומנטום חיובי - לבין משרדי המכירות, שבהם הדופק היומיומי של העסקאות עדיין חלש יחסית. כשקונים מרגישים שיש להם אלטרנטיבות, וששוק המשכנתאות יקר. גם גורם להם להשתעבד לתקופה ארוכה וגם ההחזרים החודשיים יכולים להגיע לכחצי מההכנסה הפנויה של משק בית ממוצע. הם מתמקחים עד הסוף: וכשהמימון הבנקאי של הפרויקט דורש עמידה ביעדי מכירות, הקבלנים נאלצים לשחרר.
זה לא שהשוק בקריסה כמובן, אבל זו התאמה למחיר שלא יכול להמשיך להרקיע שחקים כפי שאנחנו רואים בשנים האחרונות .בהקשר הזה, המבצע של פרשקובסקי הוא עדות לאמירה של התקופה הנוכחית שמדברת על “שוק של קונים”. הנחות ממוקדות, מוגבלות בזמן ובכמות, הן כלי המאפשר ליזם לשמור על מחירון רשמי גבוה יחסית - אך לסגור עסקאות במחיר אפקטיבי נמוך יותר.
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- חדרה: דירות ליד הים ב-2 מיליון שקל - ואולי לא לעוד הרבה זמן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שמענו כבר על כל סוגי המבצעים הקיימים בשוק הנדל״ן למגורים של היום. זה התחיל עם מבצעי ה- שלם 20% עכשיו, כנס לדירה היום. תשלם את היתרה בעוד שנה מהיום (זה מגלם בתוכו הנחה של כ- 5-6% נוספים), או תקח 400 אלף שקל ל׳שיפור הדירה׳ (ריצוף חדש, מטבח נחשק או חניה נוספת). ואפילו לאחרונה מדברים על ׳אאוטלט׳ כמו בחניות בגדים ונעליים.