2 חניות לדירה? תקנות חדשות נכנסות בשבוע הבא שאמורות לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית
תקנות חדשות לגבי מקומות חניה יכנסו לתוקף בשבוע הבא (ה-24 ביולי), ויהיו להן השפעה דרמטית על מספר מקומות החניה בכל מבנה (מגורים, מסחר או תעשייה) שיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים. השאיפה היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית.
לפני כשלושה שבועות חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות החניה לפיהן יקבעו את מספר החניות הנדרש כפונקציה התלויה בקרבת המגרש למערכת תחבורה ציבורית המונית בעלת נתיב נפרד ובלעדי כמו למשל רכבת קלה או נתיבי אוטובוסים בכבישים מרכזיים.
עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה, מסבירים את משמעויותיו של ההסדר החדש:
האם נראה ירידה משמעותית במספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש?
"בהחלט כן. למשל, היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בגודל של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה שגודלה מעל 120 מ"ר. לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים שנמצא עד 300 מטר מציר תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), המכונה גם אזור א', ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבניה".
עורכי הדין טויסטר מוסיפים כי השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים: "במשרדים ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, באזור א' ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר! זה אומר שלמשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מאלף מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)".
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות במקומות בהם צפויה רכבת כמו בתל אביב?
"אם למשל יש מגרש בתל אביב, שנמצא פחות מ-300 מטר מאחד מקווי הרכבת הקלה המתוכננים שאושרו בתכנית, אז עד שהרכבת הקלה תתחיל לעבוד בפועל, תקן החניה למגורים בו לא יהיה לפי מרחק של עד 600 מטר מציר תחבורה ציבורית עתיר נוסעים, שמקצה 1 עד 1.5 מקומות חניה ליחידת דיור, שזה די דומה לתקן למגורים היום".
האם ניתן לדעת מראש כמה מקומות יוקצו לבניין?
"למעשה לא. התקנות החדשות קובעות בחלק מהמקומות מספר מקסימלי של מקומות חניה, כשהוועדה המקומית לא חייבת לאשר את כולם, ובחלק מהמקומית היא קובעת טווח, כשלוועדה המקומית יש שיקול דעת לקבוע מה יהיה מספר מקומות החניה שייקבעו בהיתר ספציפי. עד לאישורו של היתר הבניה, היזם או בעל הקרקע לא יוכלו לדעת בוודאות מה מספר מקומות החניה שהם יידרשו להתקין במגרש".
תכניות בנייה שאושרו בטרם התיקון ידרשו לשינויים?
"התקנות קובעות כי הן אינן גורעות מהוראותיהן של תכניות קודמות. עם זאת, מקום בו התכנית הקודמת קובעת מספר מקומות חניה גבוה מהתקנות החדשות, והיא אינה תכנית שאחת ממטרותיה היא לקבוע מקומות חניה תוך התייחסות לתחבורה ציבורית מרכזית, אז הוועדה המקומית רשאית לקבוע בהיתר מספר מקומות חניה לפי התקנות החדשות".
- האם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?
- פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
מה לדעתכם תהיה ההשלכה המיידית של התקנות?
"מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הינו בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר".
- 16.פיתרון מצויין גם לקבלנים וגם לציבור. פחות ביזבוז דלק.. (ל"ת)דייויד כהן 10/10/2019 09:47הגב לתגובה זו
- 15.נאור 16/03/2019 23:40הגב לתגובה זוהמדינה מתחילה להיות מדינה טוטליטרית. אני צריכה את הרכב לצרכי עבודה ואין מצב שלא יהיה לי רכב, וכך האדון כחלון הלא חכם פוגע בי ובזכות הבחירה שלי היכן להתגורר. אדם שמתגורר בבית יוקרתי עם חנייה צמודה מעז להחליט על זה שלי לא תהיה חניה צמודה. איכס.
- 14.לאה 01/03/2017 15:40הגב לתגובה זומה הכפייה הזאת? שיתנו לבעלי המכוניות להחליט אם להשאיר את המכונית בחניה ולנסוע בתחבורה הציבורית. אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה יבחרו בה.
- 13.מ. 20/07/2016 14:53הגב לתגובה זושכנים, כשהמונית של הקניות עוצרת להוריד דברים. פשע!!!!! מינימום חניה לכל דייר
- 12.טיפשי 20/07/2016 06:17הגב לתגובה זובמקום לשפר את התחבורה הציבורית, יוצרים ביקוש מדומה לתחבורה הציבורית על ידי פגיעה אנושה באיכות החיים ויכולת בעלי הרכבים להחנות את רכבם בסמוך למקום העבודה
- הטיפשות היא קו המחשבה הלבנטיני קרימינלי שלך (ל"ת)אירופאי 20/07/2016 09:55הגב לתגובה זו
- 11.זמבורה 20/07/2016 03:58הגב לתגובה זולהוציא את הנהג הישראלי מהרכב תעשו כמו באמריקה אגרת גודש בין הערים והסיפור נגמר
- 10.נכה 19/07/2016 22:43הגב לתגובה זומדינה של טרור ותאונות דרכים, מלחמות ותאונות עבודה. תודה למדינה !
- 9.כחלון נהדר חושב נכון כמו אירופה המתקדמת (ל"ת)פשוט פה בבונים 19/07/2016 22:24הגב לתגובה זו
- 8.אין על כחלון מסתכל לצפון אירופה בזמן שפה עסוקים באגואיז (ל"ת)כחלון מלך 19/07/2016 22:13הגב לתגובה זו
- 7.tgafny 19/07/2016 17:03הגב לתגובה זוהחוק לא מתייחס הפוך (מחייב ולא מגביל). האם החוק בעבר וכעת לא חייב למינימום מקומות חניה, כי הקבלנים לא רצו להקימם מבחינת עלות תועלת ? וכעת פשוט מורדים את המינימום המחייב. אבל קבלן שירצה יוכל לבנות עוד (ולתמחר בהתאם לאור המחסור) ?
- 6.הפוך כחלון, הפוך (ל"ת)גוטה 19/07/2016 16:38הגב לתגובה זו
- 5.הזוי - התחבורה בקושי מתפקדת (ל"ת)דניאל 19/07/2016 16:02הגב לתגובה זו
- 4.שמטוב 19/07/2016 15:46הגב לתגובה זוממתי לשר אוצר יש סמכות לנהל את ההחלטות היומיומיות של אזרחים. אם דיירים משתמשים בשטח הבניה שקיבלו בתור חניה כי זה נוח להם (כי התחבורה הציבורית מחורבנת) שלא יכנס להם לוורידים ויאמר להם כיצד ינהלו את חייהם.
- ואז נאלץ להתמודד עם אגואיסטים כמוך? זה פחות כיף (ל"ת)כחלון מלך 19/07/2016 22:13הגב לתגובה זו
- טמבל, טמבל (ל"ת)ארקדי דוכין 19/07/2016 16:38הגב לתגובה זו
- 3.כחלון מוריד את הסטנדרטים ופוגע בסביבה (ל"ת)העיקר לבנות.. 19/07/2016 14:53הגב לתגובה זו
- 2.השאיפה לעודד 19/07/2016 14:43הגב לתגובה זוהשאיפה היא לעודד קבלנים שירויחו עוד כסף על גב האזרחים. לא יותר מזה.מי שיש לו אפשרות,לא ייסע בתחבורה ציבורית. קודם תשפרו את התחבורה הציבורית אחכ תקבעו כל מיני תקנותשלום לכם
- 1.Bravo קח-בלון 19/07/2016 14:40הגב לתגובה זועד מתי? תקנות בלי מחשבה...
הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהאם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?
הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב:
״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״
ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.
התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.
הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.
מודל מימוש חדשני
בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם
ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה
לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.
- בית שמש - 2,600 דירות חדשות; צמיחה דמוגרפית מהירה, שוק נדל"ן בר השגה
- בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו
3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד,
אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.
הממשלה תשקיע בהאצת בנייה, התחדשות עירונית וחיזוק הדיור הציבורי
שר הבינוי והשיכון חיים כץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ סיכמו על תוספות משמעותיות לתקציב משרד הבינוי והשיכון לשנת 2026; במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2026 הושגו משאבים משמעותיים למשרד כחלק מהמשך יישום תכנית הדיור הלאומית והרחבת פתרונות הדיור למשרתי המילואים ולציבור כולו
ההסכמות כוללות תוספות תקציביות רחבות בתחומי האצת הנדל״ן וסבסוד פיתוח, הדיור הציבורי, התחדשות עירונית ושכירות ארוכת טווח. בנוסף, סוכם בין השרים והמנכ״ל על קידום מהלכים אסטרטגיים לשנים הקרובות, ובהם:
קביעת יעד התחלות בנייה מוסכם לחומש הקרוב. קידום מודלים חדשים של שכירות בסיוע בשכר דירה ובדיור הציבורי. קידום פתרון חסמי המט”שים (מתקני טיהור שפכים, שלעתים מהווים
חסם לבנייה חדשה) בשנת 2026. קידום התחדשות עירונית בדיור הציבורי. קידום משותף של שוק שכירות ארוכת טווח. קידום והסרת חסמים בהתחדשות עירונית - הן באזורי ביקוש והן בפריפריה - כדי לאפשר היתכנות כלכלית ולהגדיל את מספר הפרויקטים שייצאו לדרך בפועל.
הסיכום התקציבי שם דגש על רציפות השיווקים, הגדלת היקף התחלות הבנייה והגדלת היצע יחידות הדיור ברחבי הארץ. בנוסף, המשך תכנית דירה בהנחה, בדגש על הקצאת עד 50% מהדירות למשרתי מילואים פעילים. עיקרי ההסכמות לשנת 2026:
כ-700 מיליון שקל לקידום שיווקים, האצת תהליכי
בנייה וסבסוד פיתוח בפריפריה. כ-250 מיליון שקל נוספים יוקצו לשיפוץ, תחזוקה והשמשה של דירות הדיור הציבורי. בנוסף, יגובשו הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית והסרת חסמים.
- הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל
- הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "הצלחנו להביא תקציב שמחזק את כל תחומי הדיור בישראל- מהצפון ועד הדרום, מהתחדשות עירונית ועד דירה בהנחה. הדגש הוא להמשיך לייצר היצע, להגדיל שיווקים, להסיר חסמים ולהבטיח אפשרויות אמיתיות לזוגות צעירים ולמשרתי המילואים. זהו תקציב של עשייה, שמאפשר לנו להמשיך לפעול לטובת אזרחי ישראל".
