2 חניות לדירה? תקנות חדשות נכנסות בשבוע הבא שאמורות לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית

תקנות חניה חדשות שיקבעו כמה חניה ניתן יהיה לבנות בכל מגרש שנקבע על פי הקרבה למערכת תחבורה ציבורית המונית 
ענת דניאלי | (19)

תקנות חדשות לגבי מקומות חניה יכנסו לתוקף בשבוע הבא (ה-24 ביולי), ויהיו להן השפעה דרמטית על מספר מקומות החניה בכל מבנה (מגורים, מסחר או תעשייה) שיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים. השאיפה היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. 

לפני כשלושה שבועות חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות החניה לפיהן יקבעו את מספר החניות הנדרש כפונקציה התלויה בקרבת המגרש למערכת תחבורה ציבורית המונית בעלת נתיב נפרד ובלעדי כמו למשל רכבת קלה או נתיבי אוטובוסים בכבישים מרכזיים. 

עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה, מסבירים את משמעויותיו של ההסדר החדש:

האם נראה ירידה משמעותית במספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש?

"בהחלט כן. למשל, היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בגודל של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה שגודלה מעל 120 מ"ר. לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים שנמצא עד 300 מטר מציר תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), המכונה גם אזור א', ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבניה".

עורכי הדין טויסטר מוסיפים כי השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים: "במשרדים ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, באזור א' ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר! זה אומר שלמשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מאלף מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)". 

מה המשמעות במקומות בהם צפויה רכבת כמו בתל אביב? 

"אם למשל יש מגרש בתל אביב, שנמצא פחות מ-300 מטר מאחד מקווי הרכבת הקלה המתוכננים שאושרו בתכנית, אז עד שהרכבת הקלה תתחיל לעבוד בפועל, תקן החניה למגורים בו לא יהיה לפי מרחק של עד 600 מטר מציר תחבורה ציבורית עתיר נוסעים,  שמקצה 1 עד 1.5 מקומות חניה ליחידת דיור, שזה די דומה לתקן למגורים היום".

האם ניתן לדעת מראש כמה מקומות יוקצו לבניין?

"למעשה לא. התקנות החדשות קובעות בחלק מהמקומות מספר מקסימלי של מקומות חניה, כשהוועדה המקומית לא חייבת לאשר את כולם, ובחלק מהמקומית היא קובעת טווח, כשלוועדה המקומית יש שיקול דעת לקבוע מה יהיה מספר מקומות החניה שייקבעו בהיתר ספציפי. עד לאישורו של היתר הבניה, היזם או בעל הקרקע לא יוכלו לדעת בוודאות מה מספר מקומות החניה שהם יידרשו להתקין במגרש". 

תכניות בנייה שאושרו בטרם התיקון ידרשו לשינויים? 

"התקנות קובעות כי הן אינן גורעות מהוראותיהן של תכניות קודמות. עם זאת, מקום בו התכנית הקודמת קובעת מספר מקומות חניה גבוה מהתקנות החדשות, והיא אינה תכנית שאחת ממטרותיה היא לקבוע מקומות חניה תוך התייחסות לתחבורה ציבורית מרכזית, אז הוועדה המקומית רשאית לקבוע בהיתר מספר מקומות חניה לפי התקנות החדשות".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מה לדעתכם תהיה ההשלכה המיידית של התקנות?

"מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הינו בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    פיתרון מצויין גם לקבלנים וגם לציבור. פחות ביזבוז דלק.. (ל"ת)
    דייויד כהן 10/10/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    נאור 16/03/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    המדינה מתחילה להיות מדינה טוטליטרית. אני צריכה את הרכב לצרכי עבודה ואין מצב שלא יהיה לי רכב, וכך האדון כחלון הלא חכם פוגע בי ובזכות הבחירה שלי היכן להתגורר. אדם שמתגורר בבית יוקרתי עם חנייה צמודה מעז להחליט על זה שלי לא תהיה חניה צמודה. איכס.
  • 14.
    לאה 01/03/2017 15:40
    הגב לתגובה זו
    מה הכפייה הזאת? שיתנו לבעלי המכוניות להחליט אם להשאיר את המכונית בחניה ולנסוע בתחבורה הציבורית. אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה יבחרו בה.
  • 13.
    מ. 20/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    שכנים, כשהמונית של הקניות עוצרת להוריד דברים. פשע!!!!! מינימום חניה לכל דייר
  • 12.
    טיפשי 20/07/2016 06:17
    הגב לתגובה זו
    במקום לשפר את התחבורה הציבורית, יוצרים ביקוש מדומה לתחבורה הציבורית על ידי פגיעה אנושה באיכות החיים ויכולת בעלי הרכבים להחנות את רכבם בסמוך למקום העבודה
  • הטיפשות היא קו המחשבה הלבנטיני קרימינלי שלך (ל"ת)
    אירופאי 20/07/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    זמבורה 20/07/2016 03:58
    הגב לתגובה זו
    להוציא את הנהג הישראלי מהרכב תעשו כמו באמריקה אגרת גודש בין הערים והסיפור נגמר
  • 10.
    נכה 19/07/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    מדינה של טרור ותאונות דרכים, מלחמות ותאונות עבודה. תודה למדינה !
  • 9.
    כחלון נהדר חושב נכון כמו אירופה המתקדמת (ל"ת)
    פשוט פה בבונים 19/07/2016 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אין על כחלון מסתכל לצפון אירופה בזמן שפה עסוקים באגואיז (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    tgafny 19/07/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    החוק לא מתייחס הפוך (מחייב ולא מגביל). האם החוק בעבר וכעת לא חייב למינימום מקומות חניה, כי הקבלנים לא רצו להקימם מבחינת עלות תועלת ? וכעת פשוט מורדים את המינימום המחייב. אבל קבלן שירצה יוכל לבנות עוד (ולתמחר בהתאם לאור המחסור) ?
  • 6.
    הפוך כחלון, הפוך (ל"ת)
    גוטה 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הזוי - התחבורה בקושי מתפקדת (ל"ת)
    דניאל 19/07/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שמטוב 19/07/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
    ממתי לשר אוצר יש סמכות לנהל את ההחלטות היומיומיות של אזרחים. אם דיירים משתמשים בשטח הבניה שקיבלו בתור חניה כי זה נוח להם (כי התחבורה הציבורית מחורבנת) שלא יכנס להם לוורידים ויאמר להם כיצד ינהלו את חייהם.
  • ואז נאלץ להתמודד עם אגואיסטים כמוך? זה פחות כיף (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • טמבל, טמבל (ל"ת)
    ארקדי דוכין 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כחלון מוריד את הסטנדרטים ופוגע בסביבה (ל"ת)
    העיקר לבנות.. 19/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השאיפה לעודד 19/07/2016 14:43
    הגב לתגובה זו
    השאיפה היא לעודד קבלנים שירויחו עוד כסף על גב האזרחים. לא יותר מזה.מי שיש לו אפשרות,לא ייסע בתחבורה ציבורית. קודם תשפרו את התחבורה הציבורית אחכ תקבעו כל מיני תקנותשלום לכם
  • 1.
    Bravo קח-בלון 19/07/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    עד מתי? תקנות בלי מחשבה...
דלית רביב צילום: רמי זרנגרדלית רביב צילום: רמי זרנגר

ICR מתקדמת בשני פרויקטים של התחדשות ברמת גן ובגבעתיים

החברה דיווחה כי השלימה את השגת הרוב הדרוש מבעלי הדירות בשני מתחמים מרכזיים - ברחוב הרא"ה ברמת גן וברחובות משמר הירדן-ההסתדרות בגבעתיים. שני המתחמים, שמיועדים לפינוי-בינוי, צפויים לייצר יחד מאות יחידות דיור חדשות בהיקפים הנאמדים במיליארדי שקלים. במקביל, החברה ממשיכה לקדם שורה של תוכניות נוספות בגוש דן, כחלק מתנופת התחדשות עירונית רחבה ברמת גן וגבעתיים

עוזי גרסטמן |

בשתי ערים סמוכות בלב גוש דן, רמת גן וגבעתיים, מדווחת ICR על התקדמות משמעותית בקידום פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית. לטענת החברה, היא השלימה בימים האחרונים את השגת הרוב הדרוש מבעלי הדירות לצורך קידומם של שני מתחמים מרכזיים: האחד בשכונת נגבה ברמת גן, והשני בשכונת תל גנים בגבעתיים. מדובר בשני פרויקטים שצפויים לייצר מאות דירות חדשות בשטח בנוי צפוף ומבוקש.

ברמת גן מדובר במתחם ברחוב הרא"ה שבשכונת נגבה, המתפרש על פני כ-4.5 דונמים. התוכנית כוללת הריסה של ארבעה מבני מגורים ישנים ובהם כ-100 דירות ועוד 12 חנויות. במקומם מתוכננים להיבנות שלושה מבני מגורים חדשים: מגדל בן 35 קומות שיוקם על צומת הרחובות הרא"ה-נגבה, ושני בניינים מרקמיים בני תשע קומות כל אחד. בסך הכל צפויות להיבנות במתחם כ-260 דירות, לצד שטחי מסחר בהיקף של כ-190 מ"ר ושטח נוסף שיוקצה לשימושים ציבוריים עבור בית הספר עתיד הסמוך. בנוסף, התכנון כולל יצירת זיקות מעבר רגליות שיחברו בין הרחוב הראשי לבין רחובות השכונה הפנימיים - מהלך שמכוון להגביר את הנגישות במרחב.

שכונת נגבה עצמה עוברת בשנים האחרונות גל התחדשות משמעותי, עם שילוב של בנייה חדשה לצד אוכלוסייה ותיקה והשקעה במרחב הציבורי. מיקומה המרכזי, בסמוך לפארק הירקון ולצירי תנועה ראשיים, הפך אותה לאחת השכונות המתחדשות הבולטות במרכז הארץ.

במקביל, בגבעתיים דייוחה כאומר החברה גם על השגת רוב במתחם רחב היקף ברחובות משמר הירדן וההסתדרות שבשכונת תל גנים. המתחם משתרע על פני כ-10 דונמים וכולל כיום שבעה בנייני מגורים בני ארבע קומות ובהם 112 דירות. במסגרת התוכנית ייהרסו המבנים הישנים ובמקומם ייבנה מתחם עירוני חדש ובו כ-300 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר ושטחים ציבוריים. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות בפרויקט זה יגיע לכ-690 מיליון שקל. תל גנים נחשבת אחת השכונות המבוקשות בגבעתיים, בין היתר בזכות קרבתה לפארק רבקה ולמוקדי ציבור מרכזיים בעיר. מיקומו של הפרויקט, בלב שכונה מבוססת אך מיושנת בחלקה, הופך אותו לבעל פוטנציאל משמעותי לשינוי פני האזור.

ההתמקמות של ICR בשתי הערים אינה חדשה, ובשנים האחרונות היא מקדמת בהן כמה פרויקטים נוספים. ברמת גן החברה מקדמת פרויקט גדול בין רחובות רש"י ואבא הלל, שכולל כ-200 דירות וכ-800 מ"ר שטחי מסחר, ומצוי בשלבי קבלת היתרי בנייה. בנוסף, ברחוב פרוג מקודמת תוכנית לפינוי כ-150 דירות ישנות ובניית מגדל בן 30 קומות ושורה של בניינים מרקמיים בני תשע קומות, בסך הכל כ-385 יחידות דיור. התוכנית משתרעת על פני כ-10 דונמים וצפויה לשלב מגורים, מסחר ושטחי ציבור.

אשר אלון, מנכ"ל קבוצת אשלי לירן. קרדיט: יח"צאשר אלון, מנכ"ל קבוצת אשלי לירן. קרדיט: יח"צ

אשלי לירן זכתה במכרז פרויקט פינוי-בינוי בהוד השרון

הקבוצה, בבעלותם של אשר אלון ורוני בריק, זכתה במכרז, תהרוס 60 דירות ישנות ותקים מתחם מגורים חדש של כ־200 יחידות דיור

רן קידר |
נושאים בכתבה אשלי לירן

קבוצת אשלי לירן בבבעלות אשר אלון ורוני בריק (נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ) זכתה במכרז שנערך על ידי בעלי הדירות במתחם בדרך מגדיאל בהוד השרון לביצוע פרויקט פינוי בינוי. במסגרת התוכנית ייהרסו 60 יח"ד ב-5 בניינים ישנים בכתובות פדויים 3, מגדיאל 40-42, אשכול 2 ואשכול 6, ובמקומן ייבנה מתחם מגורים חדש הכולל כ-200 יחידות דיור ושטחי מסחר. 

המכרז נוהל על ידי עורכי הדין המייצגים את בעלי הדירות, משרד דנוס־אליעז. למכרז ניגשו עשרות חברות נדל"ן, כאשר לשלב הגמר הגיעו שלוש חברות: רוטשטיין, קטה ואשלי לירן, שזכתה במכרז. קבוצת אשלי לירן שתטפל בקידום התכנון, הרישוי וכן בבנייה בפועל של הפרויקט, פינוי בעלי הדירות המקוריים עד לאכלוס הפרויקט החדש.

זה אינו הפרויקט הראשון שהחברה מקדמת בעיר בתחום ההתחדשות העירונית. ברחוב בן גמלא, מקדמת החברה פרויקט פינוי בינוי הכולל שני מגדלים רבי קומות עם כ-9,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה וכ-360 יחידות דיור חדשות, וברחוב בן גוריון, החברה מקדמת תוכנית יחד עם חברת מידן במסגרתה ייהרסו ארבעה בניינים בני שלוש קומות וייבנו במקומם ארבעה בניינים בני עשר קומות. שני הפרויקטים נמצאים בשלבי קידום מול וועדות התכנון. 

קבוצת אשלי לירן יזמה ובנתה את פרויקט הפינוי בינוי הראשון בתל אביב, "ME TLV" בשכונת נווה שרת, הכולל 270 יחידות דיור חדשות במקום 96 הישנות. הצלחת הפרויקט סללה את הדרך לפרויקטים רבים נוספים. גם בעיר רעננה בנתה החברה את פרויקט הפינוי בינוי הראשון בעיר, שכבר אוכלס בהצלחה. כיום מקדמת החברה אלפי יחידות דיור בפרויקטי פינוי בינוי הנמצאים בשלבי תכנון, רישוי ובנייה שונים בערי המרכז והשרון: תל אביב, גבעתיים, רעננה, כפר סבא וכאמור בהוד השרון.