2 חניות לדירה? תקנות חדשות נכנסות בשבוע הבא שאמורות לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית

תקנות חניה חדשות שיקבעו כמה חניה ניתן יהיה לבנות בכל מגרש שנקבע על פי הקרבה למערכת תחבורה ציבורית המונית 
ענת דניאלי | (19)

תקנות חדשות לגבי מקומות חניה יכנסו לתוקף בשבוע הבא (ה-24 ביולי), ויהיו להן השפעה דרמטית על מספר מקומות החניה בכל מבנה (מגורים, מסחר או תעשייה) שיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים. השאיפה היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. 

לפני כשלושה שבועות חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות החניה לפיהן יקבעו את מספר החניות הנדרש כפונקציה התלויה בקרבת המגרש למערכת תחבורה ציבורית המונית בעלת נתיב נפרד ובלעדי כמו למשל רכבת קלה או נתיבי אוטובוסים בכבישים מרכזיים. 

עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה, מסבירים את משמעויותיו של ההסדר החדש:

האם נראה ירידה משמעותית במספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש?

"בהחלט כן. למשל, היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בגודל של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה שגודלה מעל 120 מ"ר. לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים שנמצא עד 300 מטר מציר תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), המכונה גם אזור א', ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבניה".

עורכי הדין טויסטר מוסיפים כי השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים: "במשרדים ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, באזור א' ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר! זה אומר שלמשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מאלף מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)". 

מה המשמעות במקומות בהם צפויה רכבת כמו בתל אביב? 

"אם למשל יש מגרש בתל אביב, שנמצא פחות מ-300 מטר מאחד מקווי הרכבת הקלה המתוכננים שאושרו בתכנית, אז עד שהרכבת הקלה תתחיל לעבוד בפועל, תקן החניה למגורים בו לא יהיה לפי מרחק של עד 600 מטר מציר תחבורה ציבורית עתיר נוסעים,  שמקצה 1 עד 1.5 מקומות חניה ליחידת דיור, שזה די דומה לתקן למגורים היום".

האם ניתן לדעת מראש כמה מקומות יוקצו לבניין?

"למעשה לא. התקנות החדשות קובעות בחלק מהמקומות מספר מקסימלי של מקומות חניה, כשהוועדה המקומית לא חייבת לאשר את כולם, ובחלק מהמקומית היא קובעת טווח, כשלוועדה המקומית יש שיקול דעת לקבוע מה יהיה מספר מקומות החניה שייקבעו בהיתר ספציפי. עד לאישורו של היתר הבניה, היזם או בעל הקרקע לא יוכלו לדעת בוודאות מה מספר מקומות החניה שהם יידרשו להתקין במגרש". 

תכניות בנייה שאושרו בטרם התיקון ידרשו לשינויים? 

"התקנות קובעות כי הן אינן גורעות מהוראותיהן של תכניות קודמות. עם זאת, מקום בו התכנית הקודמת קובעת מספר מקומות חניה גבוה מהתקנות החדשות, והיא אינה תכנית שאחת ממטרותיה היא לקבוע מקומות חניה תוך התייחסות לתחבורה ציבורית מרכזית, אז הוועדה המקומית רשאית לקבוע בהיתר מספר מקומות חניה לפי התקנות החדשות".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מה לדעתכם תהיה ההשלכה המיידית של התקנות?

"מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הינו בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר".

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    פיתרון מצויין גם לקבלנים וגם לציבור. פחות ביזבוז דלק.. (ל"ת)
    דייויד כהן 10/10/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    נאור 16/03/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    המדינה מתחילה להיות מדינה טוטליטרית. אני צריכה את הרכב לצרכי עבודה ואין מצב שלא יהיה לי רכב, וכך האדון כחלון הלא חכם פוגע בי ובזכות הבחירה שלי היכן להתגורר. אדם שמתגורר בבית יוקרתי עם חנייה צמודה מעז להחליט על זה שלי לא תהיה חניה צמודה. איכס.
  • 14.
    לאה 01/03/2017 15:40
    הגב לתגובה זו
    מה הכפייה הזאת? שיתנו לבעלי המכוניות להחליט אם להשאיר את המכונית בחניה ולנסוע בתחבורה הציבורית. אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה יבחרו בה.
  • 13.
    מ. 20/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    שכנים, כשהמונית של הקניות עוצרת להוריד דברים. פשע!!!!! מינימום חניה לכל דייר
  • 12.
    טיפשי 20/07/2016 06:17
    הגב לתגובה זו
    במקום לשפר את התחבורה הציבורית, יוצרים ביקוש מדומה לתחבורה הציבורית על ידי פגיעה אנושה באיכות החיים ויכולת בעלי הרכבים להחנות את רכבם בסמוך למקום העבודה
  • הטיפשות היא קו המחשבה הלבנטיני קרימינלי שלך (ל"ת)
    אירופאי 20/07/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    זמבורה 20/07/2016 03:58
    הגב לתגובה זו
    להוציא את הנהג הישראלי מהרכב תעשו כמו באמריקה אגרת גודש בין הערים והסיפור נגמר
  • 10.
    נכה 19/07/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    מדינה של טרור ותאונות דרכים, מלחמות ותאונות עבודה. תודה למדינה !
  • 9.
    כחלון נהדר חושב נכון כמו אירופה המתקדמת (ל"ת)
    פשוט פה בבונים 19/07/2016 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אין על כחלון מסתכל לצפון אירופה בזמן שפה עסוקים באגואיז (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    tgafny 19/07/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    החוק לא מתייחס הפוך (מחייב ולא מגביל). האם החוק בעבר וכעת לא חייב למינימום מקומות חניה, כי הקבלנים לא רצו להקימם מבחינת עלות תועלת ? וכעת פשוט מורדים את המינימום המחייב. אבל קבלן שירצה יוכל לבנות עוד (ולתמחר בהתאם לאור המחסור) ?
  • 6.
    הפוך כחלון, הפוך (ל"ת)
    גוטה 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הזוי - התחבורה בקושי מתפקדת (ל"ת)
    דניאל 19/07/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שמטוב 19/07/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
    ממתי לשר אוצר יש סמכות לנהל את ההחלטות היומיומיות של אזרחים. אם דיירים משתמשים בשטח הבניה שקיבלו בתור חניה כי זה נוח להם (כי התחבורה הציבורית מחורבנת) שלא יכנס להם לוורידים ויאמר להם כיצד ינהלו את חייהם.
  • ואז נאלץ להתמודד עם אגואיסטים כמוך? זה פחות כיף (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
  • טמבל, טמבל (ל"ת)
    ארקדי דוכין 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כחלון מוריד את הסטנדרטים ופוגע בסביבה (ל"ת)
    העיקר לבנות.. 19/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השאיפה לעודד 19/07/2016 14:43
    הגב לתגובה זו
    השאיפה היא לעודד קבלנים שירויחו עוד כסף על גב האזרחים. לא יותר מזה.מי שיש לו אפשרות,לא ייסע בתחבורה ציבורית. קודם תשפרו את התחבורה הציבורית אחכ תקבעו כל מיני תקנותשלום לכם
  • 1.
    Bravo קח-בלון 19/07/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    עד מתי? תקנות בלי מחשבה...
דניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרודניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרו

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה

הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה

צלי אהרון |


הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות -1.9%  מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי -2.04%  , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ. 

במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות. 

מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.

הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים. 

הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

ינקי יעקב קוינט
צילום: שלומי יוסף

רמ"י שיווקה כ-10 אלף דירות ברחבי הארץ; טרם פורסמה חוברת למכרז

בין המתחמים: 2,000 דירות בנתניה, 1,500 במזכרת בתיה, 1,500 בפתח תקווה ו-700 ברמת השרון - מדובר על חלק משיווק גדול של רמ"י, כעת מחכים לחוברת המכרז

צלי אהרון |


רשות מקרקעי ישראל פרסמה לקראת ראש השנה מכרזים לשיווק של כ-10,740 דירות ברחבי הארץ, לצד מגרשים ייעודיים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל. מדובר בהכרזה חגיגית שנועדה להציג "שיווק חסר תקדים" ולסמן המשך צעדים להגדלת ההיצע והקלה על זוגות צעירים ומחוסרי דיור. בהחלט מדובר על בשורה לציבור שהרי אם תצא  'מסה' של דירות ובנייה לשוק - זה אכן יכול לעזור לציבור להגיע לדירה בסביבת המחירים הגבוהה ששוררת היום בשוק הדירות והנדל"ן הישראלי. המכרזים מתפרסים על פני מוקדים מרכזיים בכל רחבי הארץ: כ-2,000 יח"ד בנתניה, 1,500 במזכרת בתיה, 1,500 בפתח תקווה, 700 ברמת השרון (במסגרת דיור מיוחד), 800 יח"ד בחיפה, 809 ברכסים, 408 בעפולה, 171 בשכונת הרקפות בבאר שבע, 230 בחירן, 452 בקריית אתא, 150 בקריית שמונה, וכן עשרות דירות בערד, בהרצליה וביישוב הדרוזי פקיעין.

כמו כן, נכון לעכשיו, לא פורסמו חוברות המכרזים. המשמעות היא שיזמים אינם יכולים להגיש הצעות בפועל, ואין בידיהם מידע מספק על גודל המגרשים, היקף הוצאות הפיתוח או תנאי המכרז. גם הציבור הרחב, ובכלל זה חיילי המילואים ונכי צה"ל שהובטחו להם הטבות, אינו יודע עדיין מה יכלול בפועל השיווק וכמה משתתפים אכן יוכלו ליהנות ממנו. בחודש שעבר הודיעה רמ"י על שיווק חסר תקדים של מעל 22 אלף דירות במכרזים מסוג "מחיר מטרה", "דיור להשכרה" ומכרזים פומביים רגילים - אך גם אז הסתבר כי ללא חוברות מכרז לא ניתן להתקדם בפועל. כעת, עם פרסום נוסף של יותר מ-10 אלף דירות, מחכים לפרסום החוברות.

ומה לגבי 'דירה בהנחה'?

מעבר לסוגיית החוברות במכרזים הנוכחיים, ישנו גם המתח סביב תוכנית 'דירה בהנחה' , במיוחד בקרב ציבור המילואימניקים. רק לאחרונה הכריזה המדינה כי 50% מהדירות בכל הגרלה יוקצו עבורם, אך בפועל המציאות רחוקה מכך. ברוב המכרזים, שיעור ההקצאה למילואימניקים עומד על כ-30% בלבד, וגם ההקצאה הזו מגיעה לאחר חלוקת הדירות ל"בני המקום" - תושבים ותיקים באותה עיר שנהנים מסיכוי גבוה בהרבה לזכות, בעיקר בשל השוחד ש'משלמת' המדינה לעיריות כדי שיבצעו בערים שלהם את ההגרלות.

נראה כי הפער הזה יוצר תחושה מסוימת של תסכול בקרב חיילי המילואים, שנכנסו להגרלות מתוך ציפייה שההבטחות יעניקו להם עדיפות אמיתית בשוק הדיור של היום, שכולל רמות מחירים גבוהות ואפילו יש שיאמרו שמדובר על מחירי 'בועה'.בנוסף, ההארכה שהחליטו עליה לאחרונה ( המדינה ממשיכה להמר על "דירה בהנחה": התכנית הוארכה עד נובמבר 2025 גם יכולה לערער את הזכאים בהגרלה שרוצים לבדוק ולהבין האם יצליחו לזכות בהנחה הגדולה שתבוא עם פרסום התוצאות במידה ויזכו.

ועוד דבר לגבי תכנית ההגרלות הגדולה שעליה כתבנו רבות. בין היתר ראו כאן - דירה בהנחה בבאר יעקב - הסיכוי האמיתי של מילואימניק לזכות? שואף לאפס. נראה כי כעת שבוחנים את המצב בשטח הוא לא תואם את ההכרזות החגיגיות כפי שצוין לעיל. מצד אחד נשמעות הכרזות גדולות על "הטבות למילואימניקים", ומצד שני בפועל מדובר על הטבות חלקיות בלבד, שלפחות נכון לכרגע, עדיין לא נראות בשטח.